Hergebruik

De gemeente Hoorn moedigt afvalscheiding aan. Sinds jaren hebben we daarom twee bakken voor groen afval en restafval en sinds een paar weken hebben we ook een aparte bak voor het plastic, blik en geplastificeerde zuivelpakken en zo. Het plastic werd al geruime tijd apart gehouden in zakken en opgehaald en met de komst van een aparte container wordt het nu wat grootser aangepakt.

Dat leidde tot heel wat gemopper in de gemeente. Drie afvalcontainers in de tuin nemen behoorlijk wat plek in beslag. Drie bovendien schijtlelijke afvalcontainers! Wij hebben best wat ruimte maar  er zijn ook mensen met een hele kleine tuin. Die nu dus voor de helft vol staat met afvalbakken. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen staan te juichen.

Voor de eerste twee containers kochten we jaren geleden een afvalbak ombouw, zoiets:

dat koop je als doe-het-zelf-pakket

Er nog eentje bij kopen zagen we niet echt zitten. Want twee van de drie containers hebben een kleiner formaat dan toen we begonnen met afval scheiden. As je afval niet over twee maar over drie bakken verdeelt, heb je immers kleinere bakken nodig. Dus drie nieuwe ombouwbakken kopen dan maar? Daar betaal je de hoofdprijs voor zagen we, toen we zochten op internet. Als je geld wilt verdienen, moet je duidelijk een ‘afvalbak-ombouw’ bedrijf beginnen! Omdat we al een fortuin uitgaven aan de afval-scheidingsbak die nu in de keuken staat (en echt heel handig, afval scheiden wordt zo wel heel makkelijk) zochten we een goedkopere oplossing.

Na wat nadenken ging M. zelf aan de slag. Hij maakte van de twee oude bakken een scheidingswand-systeem op wieltjes. Zodat we als we in de tuin zitten, niet continu tegen de bakken zelf aan hoeven te kijken. Helemaal super! Dus wie weet is er wel een nieuwe bedrijf in de maak, ‘West-Fries afvalbak-ombouw-metamorfose bedrijf”. Bekt lekker toch ;-).

Maar zonder gekheid, ik ben er blij mee. Blij met de handige man die dat doet. Ziehier het resultaat. Eén deurtje hangt nog wat scheef en moet beter worden vastgezet. Dat schijnt mijn schuld te zijn want ik lette niet op toen ik het vasthield terwijl M. aan het schroeven was. Maar hij zei dan ook niet heel duidelijk dat ik het recht moest houden. Wat voor hem vanzelf sprak maar voor mij niet. Och ja, zo houden we het gezellig met elkaar….

 
20 gedachtes over “Hergebruik

  1. Zo, jullie containers zijn mooi weggewerkt! Wij hadden 4 kliko's: papier, gft, plastic en rest. Nu we een veel kleiner tuin hebben hebben we 3 kliko's weg gedaan. Alleen de gft staat er nog. Papier brengen we weg. Rest kan in de ondergrondse container en plastic verzamel ik weer in zakken.

    Like

  2. Ik woon vlakbij een milieustraat en kan het dus in kleine porties wegbrengen en kan daardoor in huis staan omdat het niet zo snel gaat stinken. Groenteafval maken we zelf compost van.

    Like

  3. hier twee duobakken, rest/gft en papier/plastic-metaal-drinkpakken. hebben ze ook achter een stuk schutting staan zodat je ze niet ziet. helaas vanaf volgende maand nog maar 1x per twee weken opgehaald ipv elke week… ik denk dat we de gftbak in de zomer dan wel gaan ruiken vanaf binnen :s
    ze zijn hier sinds een jaar wel helemaal gestapo geworden met controles op afvalscheiding. eens per maand rommelt er een BOA door ons afval op zoek naar overtredingen. Bij constateren daarvan krijg je een waarschuwing/boete opgelegd, afhankelijk van de 'ernst' van de overtreding. Wij zijn heel precies in scheiden, en zelfs dan lukt het om waarschuwingen te verzamelen… Laatste waarschuwing gekregen omdat iemand 's ochtends nog een hele zak restafval in onze gft gedumpt had, tja…
    zit erover te denken om het afval zelf naar de milieustraat te gaan brengen en de kliko's maar in te leveren, maar ben er nog niet achter hoeveel 'korting' dit gaat geven op de gemeentelijke belastingen.

    Like

  4. Netjes zo!
    Wij hebben een afdakje naast ons huis waar vier containers kunnen staan. We hebben standaard containets voor gft, papier en restafval, zakken voor plastic en tetrapakken. Laatst heb ik een extra gft container besteld. Dat kostte 35 euro maar geen extra kosten voor leging. Hier betaal je voor elke leging van de restcontainer. De gft container wordt maar eens in de twee weken geleegd en met al ons snoeiafval (veel klimop en twee buxushagen) is dit wel makkelijk.

    Like

  5. Netjes! Hebben jullie niet 1 voor oud papier? Die hebben wij dan weer. Plastic daar hebben ze hier in de grotere plaats containers voor naast de afval en flessencontainers. Bij de jumbo en de lidl. Wij maken er dankbaar gebruik van omdat we de boodschappen er ook doen. Hier moet je n.l voor afval dik betalen per container.

    Like

  6. wij hebben er ook 3 maar geen voor plastic maar voor papier. Die laatste kon je aan geven of je dat wel of niet wilde want we hebben ook nog steeds onder grondse papiercontainers.
    Maar los daarvan, dat heeft je man heel mooi gedaan/omgebouwd hoor.
    Gr pdepooh

    Like

  7. Ben ik de enige die containers niet lelijk vind? Ik vind ze wel leuk, al die kleurtjes. Ik snap de ombouwen dan ook niet zo 😉 Je hebt afval, dat doe je in een zak, vervolgens leeg je die in een container en daar plaats je dan een ombouw om. Ik heb wel eens voor de grap tegen mijn man gezegd: “En moet er dan om die ombouw ook weer een ombouw, zodat we de ombouw niet hoeven te zien?!”. Geintje hoor. Maar mooi gedaan van je man!

    Like

  8. Het ziet er goed uit zo, kudos voor de man! Wij hebben ook drie containers, restafval, gft en oud papier. Plastic ordt niet apart opgehaald, want het is goedkoper dat er gewoon uit te halen (waarom verschilt de mening hierover van gemeente tot gemeente? handig voor toeristen ook). voor glas en textiel, ook kapot textiel, staan er overalbakken. Restafval wordt nog slechts eens in de drie weken opgehaald.

    Like

  9. haha dit was precies mijn gedachte! ik kijk uit op een papiercontainer, grijze en groene container. Ik erger me er helemaal niet aan 🙂 Het ding is gewoon een ding. Ik heb er leuke stickers op geplakt maar dat was meer voor de herkenning bij het ophalen.

    Like

  10. Wat heeft manlief dat keurig gedaan, ziet er super goed uit zo. Wij hebben hier ook 3 containers. Voor staat de container voor restafval en tuinafval. Achter de papiercontainer en de plastic container. Ze staan achter een houten speelhuisje dus fijn uit zicht. Als het huisje ooit verdwijnt moeten we wel iets verzinnen, ziet er niet echt geweldig uit:).

    Like

Zeg het maar!

