Nibud zoekt deelnemers voor spaaronderzoek

Sinds een aantal jaren sparen wij. Eerst gewoon alleen een beetje sparen zonder doel. En dus werd er vooral een beetje gespaard maar meestal niet. En in een later stadium werden we concreter. We sparen voor concrete doelen en hangen daar ook een bedrag aan vast. Onze spaardoelen zijn ter vervanging van de auto (€15.000), voor de studie van kind (€25.000), de buffer ter vervanging van huis/tuin/keuken dingen en bij pech (variabel maar meestal tussen de € 7.000 en €10.000). Daarnaast zetten we geld opzij voor de hypotheekaflossingen waarbij we meestal aan het begin van het jaar een bedrag bepalen. Voor dit jaar is dat €5.000.

Nadenken over wat we nodig hebben per spaardoel werkt stimulerend. Natuurlijk komt het leven er af en toe tussendoor en besluiten we ineens linksom in plaats van rechtsom te gaan en wijzigen plannen en spaardoelen. Dat is prima, het doel is er om ons te helpen en niet andersom.

Zo veel mensen, zoveel manieren om te sparen. Het Nibud (*) gaat onderzoeken hoe mensen omgaan met hun spaardoelen En nog belangrijker: of er manieren zijn waarop het Nibud zou kunnen helpen om deze doelen te bereiken. Het is een onderzoek naar spaargedrag van consumenten en – je voelt hem al aankomen – er worden deelnemers gezocht.

Dus, ben jij die consument die spaart en die het leuk vindt om

  • mee te doen aan een onderzoek naar spaargedrag?
  • tijdens dit onderzoek in een periode van 5 maanden 6 keer een vragenlijst in te vullen?
  • door deelname kans te maken op leuke prijzen?
  • na afloop van het onderzoek inzicht te krijgen in de resultaten?

Dan is het misschien handig om je nu aan te melden! Dat kan tot en met 26 juni via de site van het Nibud! Kijk voor meer informatie hier: consumenten spaaronderzoek. Hier vind je ook de informatie over hoe jij je kunt aanmelden.

(*) Het Nibud is een onafhankelijk voorlichtingsinstituut over geldzaken in de praktijk. Op hun site vind je veel tips over omgaan met geld, verwijzingen naar boeken en testjes waarmee je bijvoorbeeld kunt nagaan of je voldoende spaargeld heb voor jouw leefstijl maar ook info  over wat een normaal uitgavenpatroon is dat past bij jouw inkomsten of wat een mooi bedrag aan zakgeld is voor kinderen in verschillende leeftijdsfasen…

7 gedachtes over “Nibud zoekt deelnemers voor spaaronderzoek

  1. Sparen doe ik al vanaf mijn eerst verkregen salaris. Als studente was ik allang blij als ik alles rond kon breien.
    Nu ben ik 72 jaar, gehuwd, gepensioneerd, in goede doen. En we sparen nog steeds. Terwijl het eigenlijk niet hoeft.
    Vanaf het begin heb ik mij doelen gesteld. Een eigen huis, de twee zonen kunnen laten studeren zonder studieschuld. Een huis zelf ontwerpen en laten bouwen. Eerder stoppen met werken. Dat kon omdat echtgenoot door bleef werken.
    Eigenlijk heb ik nu geen doel meer. Maar dat sparen zit er zo in gebakken dat het blijft. Daardoor kon ik mijn oudste zoon helpen met het opzetten van zijn bedrijfje. De jongste helpen met een grote klus aan de woning. Veel leuker dan alles opmaken aan verre reizen.
    En gelukkig hebben de zonen dit overgenomen. Zij geven het geld wel makkelijker uit dan wij doen, maar dat sparen zit erin.
    Francien.

    Like

  2. ik heb gespaard vanaf dat ik een kind was, op een gegeven moment toen ik net op mijzelf woonde, raakte dit wat in de slop en kreeg ik even een paniekmoment toen ik maar in het rood bleef staan. Hierna ben ik goed gaan sparen van mijn geld. Met dit geld hebben we een aantal grote verbouwingen gedaan in ons koophuis. Het was ook heel fijn, dat op het moment dat onze zoon natuurlijk onverwacht, te vroeg geboren werd, we genoeg geld op onze rekening hadden staan. We konden op dat moment namelijk beiden niet werken omdat ons kind zeer ziek was. Toen later onze tweeling ook nog eens te vroeg werd geboren en vervolgens een jaar in het ziekenhuis lag, waren we hier nogmeer blij mee. Ik kon ouderschapverlof opnemen van mijn werk waardoor ik een erg laag inkomen had en ik moet eerlijk zeggen dat afgelopen 2 jaar al mijn spaargeld er wel doorheen is gegaan. Al konden we nog wel een nieuwe cvketel kopen toen die er de brui aan gaf, rente verlagen en boetebedrag betalen. Volgend jaar loopt mijn ouderschapverlof af. Als ik die bedragen zo zie bij jou Martine, dan moet ik wel een beetje lachen. Ik ben van plan om maximaal 5000 aan een tweedehands gezinsauto uit te geven, mijn pechpot is 300 euro. Het gaat nu heel goed met mijn kinderen al blijven er zorgen, maar ik kijk ook wel uit naar het moment dat ik weer een normaal inkomen heb 🙂 al zal dat wel een stuk minder zijn dan het inkomen van Martine haar man, we redden ons er makkelijk mee 🙂

    Like

  3. Wij hebben een inkomen van 4000 euro(netto samen ) en sparen daarvan 26000 euro in het jaar, meer dan de helft dus , t gaat allemaal naar de hypotheek.( extra aflossingen)
    Wel vraag ik mij af of we als de hypotheek afgelost is ons geld nog wel “normaal “uit kunnen geven, t sparen zit er ondertussen zo ingebakken.

    Like

  4. Die situatie lijkt heel veel op die van ons. Ook wij hebben niet echt heel veel ideeen voor als de hypotheek afgelost is. Een nieuwe keuken, verbeteringen aan het huis, lange vakantie naar de VS. Veel verder komen we nog niet 🙂

    Like

Zeg het maar!

