Uitgaven juni en verwachting juli

Deze maand gaven we behoorlijk veel geld uit. We betaalden de vakantie, kochten wat spullen voor onderhoud in huis zodat kind nu boven ook TV kan kijken. Niet dat hij ooit TV keek. Maar nu er een kabel is doorgetrokken naar zijn eigen kamer doet hij het wel. In afzondering van de ouders, het wordt net een echte puber. Er zijn nu helaas wat meer gaten dan nodig en het huiselijk geluk had zodoende wat te leiden onder de kluswoede van de man aangezien ik niet heel erg gecharmeerd was van de boor die ik door het plafond zag komen (zoals gepland) en toen uitschoot en deels door de buitenmuur ging (niet gepland). Ik weet nu dat ik heel hard kan gillen en dat de man mij dan niet hoort als hij een verdieping hoger staat te boren. Dus de instructie: ‘roep maar als het niet goed gaat’ behoefte enige aanpassing….

Maar goed, eigenlijk ging ik over uitgaven schrijven. Buiten de kabel en zo gaven we ook extra geld uit aan badhanddoeken en een nieuwe afvalbak voor in de keuken, alles bij elkaar was het al snel  zo’n € 300. Hadden we ook nog een (gepland) dierenartsbezoek van € 49 en vlooienpillen van € 48. En toen bleef er nog een beetje geld over. De 23e wordt de rekening weer volgegooid en ik geloof niet dat ik voor die tijd nog iets nodig heb. Ik schreef al eerder dat sparen bij ons is: wat er overblijft na het betalen van alles en zo. Met uitzondering van het sparen voor de studie van S en voor een andere auto, dat zijn vaste afschrijvingen aan het begin van de maand. Er bleef na aftrek van alles nog €300 over. Eigenlijk wilde ik die apart gaan zetten op de hypotheekspaarrekening. Maar toen kwam er een acceptgiro van de belastingdienst van € 189 en een rekening van de tandarts van €107,20 en toen was het alsnog op. Ik heb het maar meteen betaald, hebben we dat ook weer gehad.

Het bedrag van de Belastingdienst was geen verrassing, dat van de tandarts wel. Op zich was het een reguliere controle voor de man maar er moesten ook foto’s worden gemaakt en dat wisten we niet van te voren. Nou ja, nu is de rekening leeg en ik heb nog 2 euro in mijn portemonnee.

Volgende maand verwacht ik ook niet dat sparen gaat lukken, buiten de afschrijvingen voor de auto en de studie. We krijgen een rekening als gevolg van de schilderbeurt van de voorkant van het huis (daar wordt volgende week mee begonnen, we laten het doen) en we gaan de tweede helft van juli op vakantie, ook bepaald geen activiteit die gunstig is voor de hoogte van je rekening ;-).

Wat wel opvalt is dat ik de gewone buffer niet heb hoeven te plunderen. Alle uitgaven zijn van de lopende rekening betaald. En ik merk dat ik het veel prettiger vind minder te sparen en alles van de lopende rekening te betalen dan maximaal te sparen en dan toch alsnog moeten terugboeken. Precies hetzelfde resultaat in getallen, maar niet in gevoel.
 

6 gedachtes over “Uitgaven juni en verwachting juli

  1. Ja zo leef ik ook, vandaag kijken wat er nog opstaat, vooruit kijken naar juli en dan gaat er al wat naar de spaar en aan het einde van de maand eventueel ook.

    Simpel en effectief als je geen big spender bent en eerst nadenkt voor je wat koopt.

    Like

  2. Wij sparen ook altijd wat er aan het eind van de maand nog op staat (loopt bij ons van de 15e tot de 15e) maar hier ook wat extra kosten, dus ik ben benieuwd… en de maand is hier dus pas net begonnen 😉

    Like

  3. Ik vraag me dat al een tijdje of, of ik het ook weer terug wil draaien, onze strakke budgetten en terugboeken als dat nodig is. Het punt bij ons is echter dat als er geld op de rekening staat, het ook sneller verdwijnt. Zo van, we hebben blijkbaar geld, laten we uit eten gaan. Of zoiets. 🙂 Wel prettig dat jullie daar geen last van hebben!

    Like

  4. Goede combinatie zo; Wat je in ieder geval wil sparen meteen op de spaarrekening zetten en dan aan het eind van de maand wat er verder overblijft. Bij ons komen er elke maand van dat soort extra kosten ineens voorbij en we proberen dat altijd op te vangen met de lopende rekening zodat we niets van de spaarrekening hoeven te halen. Meestal gaat dat gelukkig redelijk..Deze maand hebben we een complete tuinverbouwing. Het begon met vier (helaas) overleden dakplatanen die we vervingen door een pergola. Daarna vonden we dat het gras dan wel weg kon, dat zag er toch al niet meer uit, en omdat we de originele bestrating niet meer konden vinden hebben we dan maar een compleet nieuw terras gelegd. Na enig overleg vonden we om de eenheid te bewaren, dat een ander terras dan maar opnieuw gelegd moest worden met de stenen van het oude terras, snap je het allemaal nog? Eén en ander loopt dan best ineens in de papieren. Ook gaven onze oude teak tuinstoelen er maar meteen de brui aan en besloten vrijwel gelijktijdig door hun hoeven te gaan. Nu dus op zoek naar nieuwe tuinstoelen, nou moe 🙂 Gelukkig hebben we twee goede hulpjes; onze katten blijken gék op graven te zijn en groeven een prachtige kuil in het pas geëgaliseerde zand voor het terras, de snoepies.

    Like

Zeg het maar!

