Bretagne!

Net als andere jaren maakte ik een budget voor de vakantieweken. Maar, ik maakte het dit keer wat ruimer. De wetenschap dat we hier aan de kust zitten (voor de oplettende lezer, hier is Bretagne waar ik nu – als in nu terwijl ik dit tik – zit) deed een enorme hoop opvlammen dat er hier terrasjes, restaurants, ijssalons en wat voor horeca dan ook zou zijn. Na een paar jaar Auvergne weten we dat het daar prachtig is, maar zonder een levendige horeca. Laat staan dat ik daar als gluten/lactosemijder makkelijk terecht kan.

Die hoop dat het in Bretagne wat dat betreft heel anders is, deed me het uitjesbudget omhoog plussen. En het is maar goed dat ik dat deed. Want we aten ijs, nog meer ijs, en gingen voor ons doen heel veel uit eten. Super, want als ik ergens een vakantiegevoel van krijg, dan is het wel van uit eten gaan. En genieten dat we doen!

Sowieso is het hier goed toeven voor een overgevoelige zeikerd die glutenvrij en lactosevrij moet eten. Bij de plaatselijke bakker verkopen ze overheerlijk glutenvrij brood op de woensdag en zaterdag en in de meeste restaurants is er gewoon heel veel keus en zit er altijd wel iets bij wat ik naar binnen mag schuiven en dan is het nog lekker ook.

Verder is het vooral zee en strand en rust. Ik voel me beduidend beter dan voor vertrek en voel me voor mijn doen heel goed. Het huis waar we verblijven ligt vlak bij de kust, heeft een enorme tuin met veel privacy en is vlak bij een dorp met veel voorzieningen. De uitjes die we hebben gedaan bestaan vooral uit zand en strand, want meer behoeften hebben we eigenlijk niet met het mooie weer dat we de eerste 1,5 week hadden.

Eenmaal gingen we naar Dinan. Ik wilde er al jaren heen – dat is de schuld van kinderboekenschrijfster Thea Beckman – en ik was dus helemaal hyper toen het eindelijk zover was. Helaas hadden we net die ene dag in het jaar uitgezocht dat er in Dinan het jaarlijkse middeleeuwse spektakel was, op zich super leuk natuurlijk. De stad was afgeladen met verklede mensen – denk qua drukte aan Koningsdag – en dat maakte het vrijwel onmogelijk om ook maar iets te zien van de stad. Grote delen van de stad waren bovendien alleen maar toegankelijk als je op de diverse verkooppunten het juiste kleurtje armband had gekocht, waarmee je toegang kreeg tot activiteiten en muziek en zwaardgevechten of worstelpartijen, ik weet het niet precies want het was meestal hermetisch afgesloten. Nou ja, de emmer liep door alle prikkels van de drukte meteen vol, dus na twee keer knipperen met de ogen waren we al weer op de terugweg. Ik kom er naar ik hoop zeker nog eens terug, maar niet tijdens het jaarlijkse Fête des remparts…

Buiten dus een kleine teleurstelling omdat ik Dinan nog steeds niet echt heb kunnen zien en de heimwee naar de katten die nu wel wat begint op te spelen, is het echt een heerlijke vakantie. Hoewel ook hier de verschillen in hoogte groot zijn, zijn veel plekken aan het strand wel te bereiken met de auto en dus te bereiken voor mij. Op dagen dat ik me minder voel, blijf ik thuis en doen de mannen dan een wat stoerder parcours van met de voet via een spannend pad afdalen naar een anders onbereikbaar strand met steile rotswanden.

Bretagne is prachtig. Ik schijn er als kind eens te zijn geweest maar heb daar geen herinneringen aan. Wij zitten nu in het Noorden aan de Côte d’Armor en dan meer specifiek aan het iets minder toeristische  Côte de Goëlo.  Het is hier heel groen en rustig en de mensen zijn heel vriendelijk en relaxt. Gisteren maakten wij een autotocht langs de kust die Côte de Granite-Rose wordt genoemd. Dit deel is beroemd om de roze rotsen en veel toeristischer. Wij vonden het heel mooi maar ‘ons’ deel vinden we veel mooier en groener en de rotsen hier zijn minstens zo spectaculair. Bovendien is het in dit deel goedkoper qua eten in restaurants ontdekten we. En dat zal vast ook gelden voor de vakantiehuizen en dergelijke.

Eind van de week vertrekken we weer naar Nederland. Voor het eerst sinds hele lange tijd voel ik me fysiek weer wat sterker en natuurlijk hoop ik dat dit goede gevoel blijft en dat ik weer eens kan gaan bouwen aan het uitbreiden van fysieke activiteiten. Duimen jullie voor me?

23 gedachtes over “Bretagne!

  1. Wat fijn zeg dat je zo kan genieten en uit eten kan. Wat is het daar mooi. Zelf hebben we een paar jaar gelden Normandie ontdekt en ook daar is t prachtig.
    Erg he als je je huisdieren gaat missen. Heb ik ook altijd terwijl we nooit langer weggaan dan een week.

    Like

  2. Heerlijk om te lezen dat je het zo fijn hebt! En wat word die zoon van je toch een vent, zeg! Een echt volwassen kop krijgt 'ie. Geniet, geniet! En je poezen zie je heel snel weer. groetjes Esther

    Like

  3. Eat heerlijk dat jullie het zo naar jullie zin hebben en dat jij je zo goed voelt. Sorry, het lijkt alsof ik Polly helemaal kopieer, maar zij schrijft dus precies hoe ik het ook zie/voel 🙂
    Wat verandert jullie zoon snel. Hij ziet er ineens zo volwassen uit 🙂 Leuke vent 🙂

    Like

  4. Wat een mooie foto's, ziet er mooi uit daar! Ik mis mijn hond ook altijd heel erg als wij op vakantie gaan, maar deze keer gaat ze mee, heerlijk naar de kust in België! Ik wens jullie nog heel veel plezier in Bretagne!

    Like

  5. Ahhhh Bretagne…..wij zijn net terug. Dinan en Dinar en St, Malo…wij zijn er jaren geleden geweest. Supermooi, Deze keer hebben de zuidkust van Bretagne bezocht.

    Like

  6. Ja, mooi stuk van Frankrijk. Hoop dat je lekker geniet.
    Maareehh… laat je je monkey brein je je niet gelijk gek maken? 1 bretonse zwaluw maakt nog geen zomer, dus op deze op volgt waarschijnlijk wel een neer. Ik gun je echt echt echt wel dat je systematisch omhoog gaat in gesteldheid, maar resultaten in het verleden….

    Like

  7. hoi , weet je wat ook zeer mooi is de kustlijn van Cherbourg naar de mont Saint Michelle zo ongeveer in het midden ligt er vlak bij het stadje Brehal een prachtig natuurgebied en daar midden in een super fijne camping wij gaan al 12j de rust de zee de duinen de schapen heerlijk we zijn nu 2 weken terug thuis en ik heb heimwee …. lieve groet Jezebelle

    Like

  8. hoi , weet je wat ook zeer mooi is de kustlijn van Cherbourg naar de mont Saint Michelle zo ongeveer in het midden ligt er vlak bij het stadje Brehal een prachtig natuurgebied en daar midden in een super fijne camping wij gaan al 12j de rust de zee de duinen de schapen heerlijk we zijn nu 2 weken terug thuis en ik heb heimwee …. lieve groet Jezebelle

    Like

Zeg het maar!

