je blablabrein trainen

Regelmatige lezers van dit blog weten dat ik mediteer. Graag en regelmatig. Dat was niet altijd zo. Het duurde even voordat ik de essentie van mediteren begreep. Ik dacht dat ik stil moest worden en geen gedachten mocht hebben. Niet dat ik pretendeer dat ik er nu alles van afweet. En het is zeker niet zo dat mediteren moeiteloos gaat. Maar in de loop der jaren is het me wel steeds beter afgegaan, niet qua resultaat maar qua ervaring an sich. Ik weet nu dat het vooral gaat om aandacht en focus. Lukt die focus dan word je soms – heel soms – niet meer afgeleid door het yepperdeyep in je brein.

Of de meditatie zelf nu geslaagd voelt of niet, het is altijd zo dat dagen waarop ik mediteer prettiger verlopen dan dagen zonder. En ik slaap sowieso altijd beter op meditatiedagen. Daarom bouw ik het zoveel mogelijk in de dagelijkse routine in. Dat lukt niet altijd, nu op vakantie is er geen routine en vergeet ik het simpelweg gewoon vaak.

Gisteren stuitte ik op Facebook op een heel kort filmpje waarin mediteren op een mooie mij aansprekende manier wordt verduidelijkt. Misschien heb je er wel wat aan, kijk maar eens:

4 gedachtes over “je blablabrein trainen

  1. Wat een leuk filmpje, ik heb hem even gedeeld. Het gekke is dat het bij mij meestal heel goed gaat overdag, momentjes van focus en ademhaling…maar als ik niet kan slapen gaat die aap toch tekeer en die luistert dan nergens meer naar.

    Like

  2. Mijn meditatie-momentjes zijn vaak de zaligste momentjes van de dag. Mijn vorige HA wilde me almaar aan het sporten krijgen (hij is het type dat denkt dat sporten helpt bij CVS !!), maar daar werd ik steeds zieker van. Meditatie heeft een veel heilzamer effect op mij.

    Like

  3. Wat een leuk filmpje. Het maakt het fenomeen mediteren opeens een stuk toegankelijker. En die babbelende aap in je hoofd, geweldige beeldspraak waar ik me helemaal mee kan identificeren 🙂

    Like

Zeg het maar!

