Klaar, over en uit, basta, niet meer doen….

Na een paar weken vakantie vieren in den vreemde en meteen bij thuiskomst nieuwe matrassen kopen en dus weer hop, honderden euro’s uitgeven, merk ik dat in mijn brein de koopknop AAN staat. Lekker geld uitgeven! Want hoewel ik zo vaak lees dat het snel went om met minder uit te komen of hoe lyrisch mensen worden van zelf gesmeerde bammetjes opeten aan de waterkant, ik vind geld uitgeven gewoon fijn. Niet het geld uitgeven an sich, maar wat ik er mee koop: gemak, pret, genot, slaapcomfort (jeej, lekker joh nieuwe matrassen!). En natuurlijk bestaat er ook gratis pret en gratis gemak maar daar heb ik het nu even niet over. Ik heb het over de glijdende schaal waarop je ineens terecht komt als je het een paar weken flink wat breder laat hangen.

Op zich is er niets aan de hand. De vakantie kostte niets meer dan dat wat er vooraf precies begroot was en ook de matrassen waren een geplande uitgave. Maar, ik weet dat het meestal fout gaat in de periode vlak erna, na een aantal geplande uitgaven. Blijkbaar blijft er een deur openstaan in het brein na een paar keer geld over de balk smijten. In ons leeft een geldwolf die houdt van groots en meeslepend.

Het is trouwens ook niet toevallig dat we precies altijd dat uitgeven tijdens de vakantie, wat vooraf begroot is. Wij behoren duidelijk niet tot die categorie mensen die ineens véél minder geld uitgeeft dan gepland. Wij geven uit tot wat we vooraf bedachten. Ik houd dat ook op vakantie netjes bij. Bedenken we niet vooraf een maximum, dan blijven we uitgeven. Daarom gooien wij ons spaargeld ook niet op één rekening want met een berg geld op een plek voelen we ons ineens héél rijk en geven we het meteen uit aan dingen die ineens opduiken als acuut verlangen. Heel stom, maar zo zitten wij in elkaar. Gelukkig kennen we die neiging inmiddels en is er op zich niets aan de hand. We staan niet in het rood en hebben een buffer. We veroorloven ons geen ervaringen of spullen die niet matchen met wat er binnenkomt. Maar toch.

Geld uitgeven went snel en doet verlangens aanwakkeren. Niets gedoseerd uitgeven! Geld moet rollen! Gisteren heb ik de hele dag gedacht aan die leuke kuipstoel in de zaak waar we onze matrassen kochten. Een stoel die we helemaal niet nodig hebben, geen flauw idee waar dat ding dan moet komen te staan. En toch hè, willen hebben.

Dus, dicht die deur, klaar, het was fijn, over en uit. Om mijn brein in de juiste gemoedstoestand te brengen heb ik net even naar mijn excelletje gekeken en berekend wat we nog kunnen verwachten aan uitgaven dit jaar (er komen nog wat klusrondes aan in huis) en wat we mogelijkerwijs nog kunnen aflossen (dat schiet niet zo op dit jaar). Dus ik weet weer hoe onze wereld in elkaar steekt, wat kan en niet kan en ga mijn gedrag weer aanpassen en die koopknop uitzetten.

Herkenbaar? Of ben ik het kneusje van de klas en beschikken jullie allemaal over een enorme zelfbeheersing?

24 gedachtes over “Klaar, over en uit, basta, niet meer doen….

  1. Ik herken dat wel, niet vanwege vakantie, maar als ik eenmaal besluit wat te kopen. Ik wil een Nespresso, en dan meteen de glazen en de lepels en ga zo door. Ik kan dat goed praten omdat ik dan niet zo vaak koffie buiten de deur drink. Denk ik dan…. Gr. M

    Like

  2. Nou, ik herken het wel hoor. Alsof het opeens allemaal niet meer uitmaakt, als je eenmaal de buffer hebt aangesproken….
    Maar het wordt wel makkelijker om weer terug te keren naar het behoudene. En je wordt er ook wel een beetje een rare consument van hoor, merk ik, van het consuminderen. Ik vind tegenwoordig heel veel artikelen belachelijk duur geprijsd. Ook in de kringloop. Dus misschien niet erg om af en toe de teugels te laten vieren.

    Like

  3. Ik herken het……..terwijl ik jaren heb gedacht dat ik daar geen last van had.
    Wij hebben plotseling allebei een e-bike aangeschaft
    Raar misschien, maar dat was naar aanleiding van een overlijden van een veel te jong gestorven bekende.
    Het messcherpe besef: leef nu!!
    Spijt heb ik niet, ik geniet ervan, maar nu wil ik ook uit eten…en nog een weekendje weg (net naar Frankrijk geweest), en een nieuwe vloer…en…en….en…
    NEE
    Opsde rem want dit gaat fout.
    Het extra weekende weg doen we nog maar daarna is het klaar. Dan wordt er weer voordelig zelf gekookt, kleding gedragen die er is, gewandeld en gefietst en dingen gedaan die niks kosten. Dat kan ik. Dat weet ik, Die knop heb ik……maar nu ff niet…
    Wat een mooie foto van jezelf en wat een enorme gelijkenis zie ik met je zoon.

    Like

  4. Ja! Herkenbaar.
    Ik heb het nu ook omdat we jarenlang hebben MOETEN consuminderen, daardoor worden er nu dat we wel geld op de spaarrekening hebben dingen aangeschaft die eigenlijk al jaren op ons verlanglijstje stonden (zoals een poortdeur, onze achtertuin was nog gewoon open).
    Maar ik heb niet veel moeite weer op de rem te gaan staan, ik heb een duidelijk doel voor ogen en als mijn spaarrekening saldo snel zakt krijg ik het een beetje benauwd en dan gaat de hand weer op de knip 😉

    Like

  5. Nee,dat herken ik niet. Vroeger, jaren terug, toen we een zeer ruim inkomen hadden, had ik er ook weinig last van. We spaarden voor een huis en dat huis is inmiddels afgelost. Gelukkig maar, want ons inkomen is veel kleiner. Wat ik wel leuk vond is af en toe een weekend weg. Of een prachtig mooie tas kopen. Dat soort uitgaven kunnen nu dus niet meer. Maar ik heb er vrede mee !

    Like

  6. Hier geen geldwolf als huisdier. In juni hadden we veel extra uitgaven en dan vinden we het fijn dat we die in juli niet hadden en weer een extra aflossing konden doen en nog 400 euro overgehouden 🙂
    Wij hebben veel minder uitgegeven op vakantie dan gepland. We hadden wat bezienswaardigheden van tevoren opgezocht, maar dat bleek ter plekke toch best een tijd rijden. Niet qua kilometers, wel qua tijd en dat kost mij teveel energie. Dus uitstapjes dichterbij en die bleken geen geld te kosten. Het museum deed het er vast om, want daar waren ze bezig met werkzaamheden en kregen we dertig of veertig procent korting. Het museum was echt de moeite waard (Battle, waar in 1066 de angelsaksen werden verslagen door Normandie).

    Like

  7. Het gaat; vooral omdat de focus niet is op de cijfertjes of het uitgeven, maar op andere zaken (het huis op tijd leeg krijgen voor de oplevering). Anders heb ik bij bepaalde uitgaven ook een ernstig hijgende geldwolf naast me. Niet bij alles, maar mijn fieps zijn fietsen en lekker eten. En ik heb niet eens zo'n keurig excelletje om me te beheersen, maar moet het doen met het grote plaatje (nu werkt dat bij mij ook beter) en mijn banksaldo.
    Wel knap hoor, dat je je zelf zo netjes terug kunt schakelen.

    Like

  8. Nee ik herken het ook niet. Op het moment koop ik wel meer als anders maar dat is met reden. Nieuwe keukenkasten moeten worden ingericht en daar koop ik nu bij de blauw/gele opbergspullen voor. Twee dingen gaan volgende week weer terug omdat ze niet lekker passen.
    Ook kocht ik wat plateautjes zodat er dubbel rijtje in de kast kan, die zijn erg handig. En ik heb 10 nieuwe hand-en theedoeken gekocht. Wat ik had was best oud en totaal verkeerde kleur, die worden wel op andere plekken verder versleten.
    Maar echt doorslaan doe ik niet. En ik koop ook bij de kringloop die hier nog echt goedkoop is regelmatig wat. Vandaag klein mandje dat precies past en ik al een tijdje zocht.

    Like

  9. heeeel herkenbaar! dit hadden wij na de verhuizing heel erg! dat koste natuurlijk flink wat geld.. want een koophuis.. dus notaris en hypotheker kosten, maar ook vooral heel veel klussen en dus heeeeel vaak naar de hornbach (veeeel goedkoper dan karwe.i en collega's echt een aanrader!) en manlief speurde veel op mp dus ook veel gepind enz. de helft van ons spaargeld is eraan opgegaan (eigenlij precies zoals begroot.. toch wel netjes haha) vlak erna nieuwe cv ketel omdat ik niet koud wil douchen :p die hadden we eigenlijk pas over 2 jr bedacht maar ja dat heb je niet in de hand.. 😉 en zo ben je idd in de flow van geld uit geven.. het is er, dus wat maakt t uit… ehm ja.. we willen juist sparen zodat we de tuin volgend jaar kunnenopknappen zonder in te teren op een buffer en evt snel kunnen starten met extra aflossen (annuiteitenhypotheek gelukkig, dus aflossen doen we sowieso al.. )

    Like

  10. Vooral bij de kringloop inderdaad. Een kastje van de blauwgele woongigant dat dan net zo duur of zelfs duurder is dan nieuw in de winkel…

    Groeten, Maeve

    Like

  11. Ik heb op dit moment ook vreselijk veel moeite om de hand op de knip(pin) te houden. Weet niet goed wat het is. Het lukt me nog wel aardig om het enigszins in de hand te houden maar in mijn hoofd wil ik: hebben;hebben;hebben…. 🙂 En:Kopen;kopen;kopen. We hebben veel narigheid en stress gehad, misschien is het dat wel. Er is ook ineens weer veel nodig; een andere fiets; een logeerbed,onze hoeslakens begonnen gezamenlijk te scheuren etc;etc. Maar ik wil ook: een andere bank, een nieuwe tv; een nieuwe telefoon……. zucht…….Vreemd fenomeen hoor! Ik lijk wel zuinigmoe.
    Joanne

    Like

  12. Jep! Hier ook wel of het een of het ander. Nergens naar kijken is ook wel eens lekker. Hoewel het zelden echt heel gek wordt, maar toch, het je geen zorgen hoeven maken over is fijn. Dat gezegd hebbende, ga ik binnenkort weer met een Buy Nothing New periode beginnen, even weer terug naar de basis. En dat vind ik ook fijn. En mooie foto, ik zie ook de gelijkenis met S!

    Like

  13. Toen wij ons vorige huis kochten hebben we veel meer geld besteed aan de inrichting. We hadden veel nieuwe spullen nodig. Kringloopwinkels waren toen nog niet zo gewoon als nu. Ik merkte toen dat ik me misselijk ging voelen van al die aankopen. Net zoiets als misselijk worden door teveel eten. Maffe ervaring was dat.

    Like

  14. Hier wordt er met de vakantie ook altijd een budget gemaakt. Dit doe ik ook voor grote uitgaven. Ik budgeteer altijd ruim en houd altijd over. Ik heb maar een zwak punt qua uitgeven. Kleding en schoenen uhhh twee dus:). We hebben het, maar baal dat ik het niet altijd onder controle heb. Ook hier gaat de deur maar weer dicht.

    Like

  15. Hahaha ik vind geld uitgeven ook zo fijn:-), het is ook echt fijn toch, zeker als je ziek bent, om jezelf wat met comfort te omhullen ( ik heb het met theeen, chocolasoorten, schriftjes, wol, wel redelijk kleinschalig ;-))

    Like

  16. Ik heb het wel eens, maar dan in 't klein. De behoefte aan lekkerder eten. Liflafjes die ik normaal laat staan moeten dan in mijn mandje. Want zonder die lekkere olijven en dat stukje geitenkaas kan ik natuurlijk echt niets lekkers bereiden thuis. En dan de verwennerijtjes zoals een ijsje toe na de maaltijd (wel thuis eten dan)voor logeerkind. Een extra lekker stukje vlees voor man. Net wat extra's voor vega dochter. Heerlijke snoeperijtjes voor hond en poes.Dat loopt niet in de honderden, maar tientjes wel, zo in de zomertijd. Maar dat mag dan ook. We gaan zelf een midweek weg in eigen land, heerlijk strand. Verder niet weg op vakantie, dus die nootjes en dat lekkere stuk kaas en een flesje likeur en het ijsje en ach, ook af en toe wat betere chocola… Zo lang de weegschaal niet ook hoger uit gaat slaan, mag het boodschappenbudget van mij gewoon op, in deze maand. In plaats van dat we overhouden, zoals alle andere maanden. groetjes Esther

    Like

  17. Héél herkenbaar! En inderdaad; het gemak wat je dan koopt, dat lijkt wel soort verslavend. Ik zit er nu met de verhuizing een beetje in; tijd en energie heb je bijna niet, dus wordt het snel eten halen, iets kopen omdat je het even niet kunt vinden, enzovoorts. Ben er nu wel klaar mee, dus probeer de knop weer om te zetten 🙂

    Like

  18. Grappig is dat. Ik herken het eigenlijk helemaal niet. Ik heb de behoefte om te kopen niet zo snel. Wel geef ik graag geld uit aan vakantie en uitgaan. Misschien is het wel omdat ik vrijwel alles kan kopen wat ik zou willen, of omdat ik alles al heb 😊 maar misschien is het ook wel andersom; geld genoeg op de bank omdat ik niet snel de behoefte heb om spullen te kopen. En als we dan ergens voor vallen geven we het ook makkelijk uit.

    Like

  19. Hahaha, kneusje van de klas. Nou… dan ben ik dat ook. Voelt niet zo hoor.
    Twee Filofax agenda's, vakantie hier in NL, vakantie voor oktober vast geboekt, vliegtickets en appartement.
    Uit eten, dagje spa, matrassen wil ik zeker ook nog, vaatwasser, wasmachine, droger en dak vervangen van de keuken. Voor de rest gaat het prima :))

    Like

Zeg het maar!

