Orde in de chaos

Net als ieder mens, barst ik van de tegenstrijdigheden. Hoewel een chaoot van nature, heb ik wel een enorme voorkeur voor lijstjes en overzichten om de ‘boel onder controle te houden’. Maar omdat lijstjes te prikkelend werken op mijn manische brein, heb ik ze afgeschaft. En dus doe ik meestal maar wat, overigens meestal naar volle tevredenheid. Ik houd van een opgeruimd huis maar niet van opruimen. Ik ben meer een verplaatser dan een opruimer maar wind me tegelijk op over de verzamelwoede van kind die als een hamster alles wenst te bewaren, tot de papieren zak waar ijs in wordt vervoerd van zijn favoriete ijssalon aan toe.

Afgelopen jaar hebben we beetje bij beetje opgeruimd in dit huis. Dat werd bespoedigd doordat het ernaar uitzag dat we tijdelijke huisgenoten zouden krijgen (mensen, geen katten). Dat ging niet door omdat er gelukkig een prachtig huis voor ze werd gevonden, maar het positieve effect was wel dat er flinke opruimslagen zijn gemaakt. Het staat nog steeds behoorlijk vol maar vooral met dingen die we echt wel gebruiken.

Nu is het tijd voor een volgende ronde en dat is digitaal opruimen. Ik ga beginnen met de foto’s. Digitale camera’s zijn leuk maar het nadeel is dat je zo 50 foto’s achter elkaar neemt en die vervolgens allemaal overzet op de laptop. Waar er niets mee gebeurt behalve ruimte innemen. En als die ruimte te groot wordt, dan worden ze overgezet naar een externe schijf. Maar dat is dan toch enigszins vergelijkbaar met fysieke spullen verplaatsen naar het rommelkamertje. Doe ik dat, dan weet ik vrijwel zeker dat ik er nooit meer naar omkijk.

Heb ik de foto’s uitgezocht, dan ga ik onze administratie op de computer eens goed aanpakken. Het is heus geen verschrikkelijk zooitje maar het is wel zo dat ik soms erg lang moet zoeken voordat ik het juiste bestand heb gevonden. Dat kan vast beter. Bovendien heb ik mezelf aangewend om de meeste contracten en polissen en zo, in een mapje in onze mail te gooien. Dat is niet slim want onze laptops zijn meerdere malen gecrasht en natuurlijk kun je dan nergens meer bij. Na aanschaf van een nieuwe laptop bleek de veronderstelling dat er niets aan de mail zou zijn veranderd onjuist want we waren alles vanaf een bepaalde datum kwijt. Omdat me dat niet een keer gebeurde maar meerdere malen, moet ik dat toch echt anders gaan doen. Want we hebben ook al jaren een externe schijf. Waar ik braaf elke maand (nou ja, twee keer per jaar toch zeker) braaf alle computerbestanden naar kopieer. Dus, ik heb iets te doen!

Beginnen met de foto’s dus! Uitzoeken, ordenen en dan fysieke fotoboeken maken per jaar. Zodat we die dan nog eens af en toe uit de kast kunnen halen en bekijken. Is het plan. Wish me luck, want het zijn echt duizenden foto’s en ik ben er inmiddels achter dat ik de foto’s van twee vakanties kwijt ben….

11 gedachtes over “Orde in de chaos

  1. Heel veel geluk met opruimen. Ik zou het ook groots moeten doen, maar er zijn zoveel andere zaken eerst. Dus heb ik besloten, kleine stappen te nemen. Eén lade van mijn bureau en één map van de computer per dag. Dat werkt goed. Ik ben best tevreden.

    Like

  2. Veel succes ermee!! Ik heb vorig jaar uit 1400 foto's toch een paar mooie kunnen halen om er een fotoboek van te laten maken…Ik zat thuis na een operatie en toen had ik er de tijd wel voor! En het boek pakken we er nog regelmatig bij…

    Gr. Boukje

    Like

  3. Ja dat moet je echt goed organiseren die foto's. Ik heb me aangewend voor ik begin alle nieuwe mappen aan te maken en een met Nieuw, dan verplaats ik alles van camera op nieuw en ga sorteren.

    Gelukkig hoef je niet elke foto apart een naam te geven kwam ik tijdje geleden achter.

    Like

  4. Oh die foto's…. Het staat al zo lang onaangevinkt op mijn to-do-lijst en ik hik er zo tegenaan. Het zijn er zó veel!
    Als je een goed systeem hebt bedacht, hoor ik heel graag, maar dan ook echt HEEL graag, hoe dat systeem eruit ziet!
    Voor nu, heel veel succes! En plezier, want het is ook leuk om al die jaren in beeld weer voorbij te zien komen.

    Like

  5. Ik bewaar mijn foto's in mappen met de naam “C:\fotos\YYYY-MM-DD Omschrijving”.
    Eventueel kun je nog andere lagen aanbrengen in de mapnamen, b.v. met een submap ertussen voor elk jaar, of aparte submappen voor vakantiefoto's.
    Als maar duidelijk aan de mapnaam herkenbaar is wat er in staat en als het maar goed te sorteren is m.b.v. de datum in de mapnaam. Houd bij datumnotatie altijd de volgorde jaar, maand, dag aan!

    Tip:
    Begin met dit systeem eerst voor alle foto's die je vanaf nu maakt en werk het verleden stukje bij beetje ook om naar de nieuwe vorm.

    Like

  6. Veel succes! Ik wil ook graag fotoboeken maken per jaar, maar vind het lastig kiezen uit de overweldigende hoeveelheid foto's van ieder jaar. Een Amerikaanse die ik op internet volg, heeft sinds een paar jaar het beleid om per maand niet meer dan 12 foto's te selecteren. Zodat haar fotoboek van een heel jaar slechts 144 foto's omvat. Ik heb dit ook geprobeerd te doen, omdat me de overzichtelijkheid ervan bevalt. 2009 en 2012 staan zowaar in de kast, de andere jaren ben ik steeds na een paar maanden gestopt… (meestal als de zomervakantie aan de beurt was voor selectie)
    Edith

    Like

  7. Owwwww wat herkenbaa. Wij roepen al jaren digitaal op te gaan ruimen. We beginnen netjes om er vervolgens niets meer mee te doen. Behalve roepen dat we dat echt weer eens moeten doen.

    Like

Zeg het maar!

