Cash of pinnen

Toen ik net begon met consuminderen besloot ik de meeste huishoudelijke uitgaven cash te gaan betalen. Gewoon een vast bedrag pinnen per week en daarmee uitkomen is als je het daadwerkelijk kunt zien, wel zo overzichtelijk. Dat overzicht was er ook zeker. Alleen soms doe ik via internet boodschappen, eigenlijk steeds meer. Elke maand wel een biobestelling van de slager of bij Pit & Pit of kattenvoer. Bovendien doet M. ook vaak boodschappen en die pint meestal. Natuurlijk kan ik hem dan vragen cash te betalen en geld meegeven. Maar eigenlijk kwam het erop neer dat we continu aan het schuiven met geld waren en aan het rekenen waren om te kijken of het weekbedrag nog klopte.

Ik vind dat maar gedoe en dus doe ik dat niet meer. Wel pin ik af en toe wat cash geld omdat ik het fijn vind wat in huis te hebben. Maar verder betaal ik zoals het uitkomt. Omdat ik de uitgaven bijhoud, zie ik toch wel hoe we ervoor staan. Met weekbedragen werk ik ook niet meer. De ene week geven we nu eenmaal meer uit dan de andere week, maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit voor mijn gevoel van grip.

Want ik wil wel nog steeds grip houden. Hoe doe ik dat? Gewoon door bij te houden wat er uit gaat. Door met een weekmenu te werken en een boodschappenlijst. Door regelmatig te controleren of we nog uit gaan komen met wat er op de rekening staat. Door bepaalde boodschappen beter te spreiden. Ik weet hoe lang we ongeveer doen met kattenvoer en hoeveel ik moet bestellen om een maand vooruit te kunnen. Zo ook met de vleesbestelling.

Bijhouden tot achter de komma hoeft niet om grip te houden, weet ik nu. Het hielp me wel zeker in het begin, om inzicht te kijken in mijn koopgedrag. Dat is bij jou misschien ook zo. Maar is dat inzicht er eenmaal, dan kun je besluiten of je je koopgedrag wil en moet aanpassen of dat het goed is zo. Het gaat om niet gedachteloos gewoon maar wat pakken in de winkel maar je bewust zijn van wat je koopt en waarom. Het onderscheid weten tussen ‘nodig’ en ‘willen’.

20 gedachtes over “Cash of pinnen

  1. Wij hebben de 1e maand dat we op ons zelf gingen een maand budget gehad voor de boodschappen na 2! Weken was dit op toen moesten we of op een houtje bijten of de spaarrekening plunderen dat werd het laatste. De 2e maand ben ik overgestapt oo een week budget, ouderwets in envelopjes, ik betaal dus wel contant in de winkel en het bevalt ons super. Bio boodschappen haal ik vooral bij een boerderij om de hoek. Groente en fruit in overvloed en daar kun je alleen met cash betalen. Voor de hond koop ik diepgevroren vers vlees bij iemand aan huis, wederom moet dit cash betaald worden.

    Like

  2. Ik heb een stelpost voor huishoudelijke uitgaven en elke week stop ik een vast bedrag in mijn portemonnee. Een paar keer per jaar koop ik online boodschappen. Omdat ik niet elke week mijn geld in mijn portemonnee opmaak komt het eindtotaal toch behoorlijk overeen met de stelpost.

    Like

  3. Op papier heb ik een boodschappenbudget. Ik neem hiervan 100 euro per maand cash op voor dingetjes als noten op de markt e.d. De rest van de boodschappen worden gepind, ook door mijn man.
    Via internetbankieren check ik regelmatig wat er is gepind en trek dat (wederom op papier) van het startbedrag af. Komt de 0 dichterbij dan ga ik steeds voorzichtiger boodschappen doen ( hahaha) en spreek wat meer de voorraad aan.
    Werkt prima voor mij,

    Like

  4. Ik houd niet zo van cash geld in huis hebben, op wat kleingeld na. Ik ga het dan juist extra uitgeven want het brand in mijn portemonnee. Als mijn man bijvoorbeeld een optreden cash uitbetaald heeft gekregen wil ik daar zo snel mogelijk boodschappen mee doen zodat het op is.
    Wat bij mij wel helpt is om zoveel mogelijk op mijn spaarrekening te hebben staan, als ik dan iets wil kopen waardoor ik geld terug moet boeken denk ik er wel 2x over na want ik krijg het een beetje benauwd van een dalende spaarrekening.
    Qua boodschappen haal ik gewoon wat we nodig hebben, eens in de 2 weken de standaardvoorraad en 3x per week de verse producten. Op wat aanbiedingen na is dat bijna altijd hetzelfde dus ben ik in de supermarkt niet zo geneigd extra geld uit te geven en kom ik gewoon goed uit.

    Like

  5. Wat leuk trouwens dat je weer eens heerlijk ouderwets over consuminderen schrijft. Ik vind alle onderwerpen leuk hoor, daar niet van, maar dit blijft toch favoriet ;-). Soms is het fijn weer eens geïnspireerd te worden.

    Like

  6. Ik kijk altijd of er producten in de aanbieding zijn en als de aanbieding erg interessant is (twee halen, een betalen) of xxl pindakaas dan sla ik groot in. Het maakt me dan niet uit of ik over mijn weekbedrag heen ga want uiteindelijk scheelt het me veel geld. Dat wij heel veel dingen niet eten scheelt ook (snoep, koek uit de winkel, snacks, frisdrank etc). Ik koop vooral op de agf afdeling. Al was dat de afgelopen tijd best een dure afdeling.

    Like

  7. Ik doe alles per pin. In excel heb ik een jaaroverzicht waarbij alle uitgaven (maandelijks, kwartaal en jaarlijks) zijn verwerkt. Ook zijn hierin wekelijks (op mn boodschappendagen) de boodschappen in verwerkt en bij benadering de tankbeurten.

    Zo kan ik precies zien hoeveel eruit gaat en hoe dat er ook op lange termijn uitziet. Ik verwerk af en toe de uitgaven in dit overzicht en dan is alles weer bij. Zonder klooien met cash, dan ben ik nl zo het overzicht kwijt. Ongemerkt gaat er iets uit waar je geen bon van hebt en je kunt het dan nauwelijks herleiden.

    Like

  8. Wat fijn dat je er nu relaxter mee om kan gaan!
    Ik doe meestal maar wat. Ik wil wel weer gewoon een bedrag per maand pinnen en daarmee uit proberen te komen. Al dat ge-af-af-af-af op mijn transactieoverzichten… 😉
    Deze week gaven we al 2600 kronen, 280 euro uit bij de supermarkt. Maar daarbij zat een trui voor de man van 40 euro van Dale (afgeprijsd vanaf 250!) en 100 euro aan zwaar afgeprijsd vlees voor in de vriezer. Dat vertekent, maar eigenlijk zijn we dus best netjes bezig 😉

    Like

  9. Ik heb eens 3 maanden lang alles wat ik kocht in een Excell bijgehouden. Gewone boodschappen uitgesplitst naar groente/fruit, vlees/vleeswaren/kaas, brood, etc. , drogist, brandstof, kleding, cadeautjes, buiten de deur wat drinken/lunchen. En daarna heb ik kleuren gegeven, zoals gewone dagelijks eten, extraatjes, en luxe en totaal onnodig. Zo had ik een goed inzicht wat ik waar aan uitgaf per maand. Nu na ruim een jaar klopt het nog steeds met het bedrag wat ik per maand eraan uitgeef. Dat inzicht was belangrijk

    Like

  10. Ik pin iedere maand mijn boodschapgeld en stop dit in een apart knipje per week het budget. Ligt eraan wanneer het loon wordt betaald, die dag pin ik het en stop ik gelijk het eerste bedrag in mijn knip. Wat er van over is stop ik een de spaarpot. Natuurlijk kom ik ook weleens niet uit, maar vaak wel en als ik het slim speel dan kan ik ook wel eens een “week” overhouden en hier kan ik dan de wat duurdere artikelen mee aanschaffen, of we halen een pizza oid… De rest van mijn uitgaven pin ik wel hoor, wel zo makkelijk. En ik ben alleen dus ik ben zelf “de baas” over hoe het geld wordt uitgegeven ( cash of pin )

    Gr. Boukje

    Like

  11. Cash geld is bij ons altijd op. De kinderen ruiken het gewoon en dan moet er altijd iets komen. En dat nemen ze dan mee in een gekochte boodschappentas 😦

    Wij doen sommige boodschappen ook via internet, ik probeer de verschillende internetaankopen wat over het jaar te verspreiden.

    En verder is het vaak de vraag stellen: need or greed? Want kopen is erg leuk. En soms moet je jezelf weer even op het pad zetten waar niet kopen ook leuk is.

    Like

  12. Ik pin alles, zolang het mogelijk is! Zo heb ik altijd inzicht in wat ik heb uitgegeven waaraan en hoef ik niet uitgaven te onthouden om later weer in m'n app op te slaan, maar kan ik gewoon het bankafschrift volgen. De app werk ik ongeveer eens in de twee dagen bij, wat er voor zorgt dat ik eigenlijk continu inzicht heb in het budget wat ik voor een maand heb gesteld en wat ik daarvan al heb gespendeerd.

    Doordat je tegenwoordig met de app op je telefoon van de banken altijd inzicht hebt in wat je nog aan saldo hebt, gecombineerd met de inzichten van je budget heb ik ook hier eigenlijk nooit verrassingen.

    Doordat ik het zo veel bijhoudt, weet ik eigenlijk ook precies wat onze lasten iedere maand zijn en waar ik kan besparen 🙂

    Like

  13. Ik pin na de vaste lasten alles wat er op de rekening staat. Dat geeft rust, en bovenal ik laat geen koopspoor na!!! Omdat de spaarrekening niets opbrengt en ik graag een cash buffer thuis wil hebben stort ik de rest op een prepaid Creditcard..

    Like

  14. Mijn systeem is ingedeeld: vaste lasten worden automatisch afgeschreven, reserveringen boek ik zelf over naar de JOJO rekening. Sparen reken ik als vaste lasten, dus die gaan automatisch mee. Huishoud geld neem ik cash per week op. En dan blijft er nog iets over, en dat is om te pinnen, onverwachte zaken etc. En elke paar dagen het xlsx sheet bijwerken met alle transacties die van de rekening zijn gedaan. Ook de vaste lasten. Zo zie ik steeds hoe we er voor staan. Pin bedragen werk ik dezelfde dag nog bij in de sheet.

    Like

  15. Wij pinnen ook bewust om contant te betalen om zo bewust te blijven wat we nog hebben om te besteden. Dat gaat niet helemaal op omdat we ook pinnen bij de supermarkten. Maar met restant budget van de week doen we dat liefst nog met contant. We begonnen ook eerst heel strak en nu is dat veel vrijer en kom je op een gedrag en beheersing die goed past. Soms uit de pas en soms weer genieten dat we flink binnen het weekbudget zijn gebleven. Wij hoeven niet krom te liggen maar bewust besteden heeft wel het verschil gemaakt in alles bij ons.

    Like

  16. Mijn man houdt al jaren alle inkomsten en uitgaven bij in het programma Winbank, gewoon omdat hij het leuk vindt. Dit betekent dus wel dat de kas moet kloppen. En dan pas besef je hoe vaak je bedragen cash afrekent zonder er bij na te denken. Ik kan de keren niet tellen dat de kas niet klopte en we er maar niet achter kwamen waar het geld heen gegaan was. Daarom pin ik nu liefst zoveel mogelijk. Dat komt direct in de Winbank binnen en hoef ik niet in het kasboek op te schrijven. We hebben overigens geen budget, wat nodig is koop ik, de ene week nou eenmaal meer als de andere. Wel zitten we al jaren zo rond de 70 euro per week aan levensmiddelen, dat bedrag houden we dan ook als gemiddelde aan.

    Like

  17. Ik pin per week een bedrag voor de boodschappen. Ik heb een jaarbudget voor huishoudelijke producten (lees verzorgingsproducten, kookbenodigdheden etc.)en ik heb een jaarbudget voor online aankopen van voedingsmiddelen. Ik merk dat ik het prettiger vind om mijn boodschappen gewoon contant te betalen voor het overzicht. Alle overige aankopen pin ik. Ik houd ook netjes bij wat er in komt en wat eruit gaat en check regelmatig of ik op koers lig. Ik budgeteer altijd te ruim en zo heb ik aan het einde van het jaar een lekker bedrag over.

    Like

Zeg het maar!

