Vakantie: wat is het waard?

De afgelopen jaren gingen wij er in de meivakantie even uit. Eerst een lang weekend naar de Veluwe – dat was een verrassingsuitje voor M. zijn verjaardag – en de laatste twee jaren een week naar de Auvergne. Dat zijn uitstapjes die eigenlijk niet kunnen qua budget. Het vakantiebudget is hier al jaren zo ongeveer dat wat er binnenkomt aan vakantiegeld plus het geld voor boodschappen en benzine dat we ook als we thuis blijven zouden uitgeven. Twee weken op vakantie in de zomer is ruim voldoende om al het beschikbare geld stuk te slaan. Dus is er geen geld meer voor een extra vakantie. Dat is prima want het is natuurlijk een grote luxe dát we überhaupt weg kunnen.

Die meivakantie vorig jaar smokkelde ik er tussendoor omdat we hadden besloten de zomervakantie een keer over te slaan. We gebruikten al het vakantiegeld om de hypotheek af te lossen. Daar zijn we nog lang niet klaar mee, is een zoveel jaren plan maar dat jaar maakten we een fijne grote slag.

Maar, ik had tóch best veel zin om weg te gaan Dus besloot ik zelf te gaan sparen voor een weekje weg. Dat deed ik van mijn kleed- en zakgeld. Ik geef niet veel uit aan kleding en in plaats van het budget nog verder te verlagen stortte ik het op een aparte rekening voor een weekje weg. Zo had ik het jaar ervoor ook het weekendje naar de Veluwe bij elkaar gespaard. Afgelopen mei deden we het nog eens want het was goed bevallen, de Auvergne in het voorjaar.

Thuisgekomen van de vakantie in Bretagne 1,5 week geleden, hebben we met elkaar gepraat hoe en wat we volgend jaar willen. De voorkeur gaat uit naar weer naar Bretagne gaan omdat het heel goed beviel. Voor de mannen is er veel te doen, te klimmen en te fietsen. Maar voor mij ook. Er zijn veel stranden makkelijk toegankelijk en overal zijn er terrasjes die het vakantiegevoel flink stimuleren. Glutenvrij eten was er geen enkel probleem, sterker nog de bakker verkocht op zaterdag en woensdag overheerlijk vers glutenvrij brood.

Maar, zelf vond ik het voor mij best belastend om zo twee keer zo kort op elkaar weg te gaan, in mei én in juli meteen weer. Het heen en weer reizen en in een andere omgeving zijn hakte er behoorlijk in. De vakantie levert natuurlijk ook veel op, het is heerlijk om als je normaal zo aan huis gebonden bent, ineens van een andere omgeving te kunnen genieten. Maar het kost me ook wat aan beschikbare energie.

Afgelopen meivakantie in de Auvergne heb ik bovendien weinig kunnen doen. Ik was fysiek niet goed en eigenlijk kwam het erop neer dat ik daar vooral op het terras en in het huisje zat te lezen en de mannen gingen erop uit. Op zich is dat prima maar als ik alles op een rijtje zet, dan ontbreekt hierdoor een beetje de motivatie om voor de vierde keer op rij geld voor een week weg bij elkaar te schrapen van mijn zak- en kleedgeld.

M. bood onmiddellijk aan om mee te sparen van zijn geld. Maar na wat gepraat werd duidelijk dat de andere reden – het is best zwaar voor mij om twee keer achter zo’n reis te maken – ook zwaar weegt. Dus gaan we niet weg in de meivakantie. Gelukkig kon ik makkelijk nog afzeggen.

Eén en ander heeft tot gevolg dat het geld dat ik al bij elkaar had gesprokkeld (daar was ik eind mei al weer mee begonnen), ineens weer helemaal van mij is. En dat ik bovendien vanaf nu gewoon weer meer geld heb, gewoon om uit te geven aan wat ik op dat moment wil. Voorlopig wil ik het de komende weken gebruiken voor wat ‘vakantiedingen’. Kind heeft nog 2,5 week vrij en we kunnen met slecht weer naar de bioscoop gaan of een keer ergens gaan lunchen. Heerlijk. Ik  voel me grappig genoeg ineens heel erg rijk nu ik dat geld voor iets anders kan gaan gebruiken. Het is hetzelfde geld maar het voelt ineens als veel meer omdat ik het voor meerdere dingen kan gaan gebruiken en er nog veel opties open liggen.

13 gedachtes over “Vakantie: wat is het waard?

  1. Heerlijk zo'n financiële meevaller :-). Wel jammer voor jullie als gezin dat het mei-uitstapje niet doorgaat, maar ach…jullie doen vast andere gezellige dingen.
    Wij gaan binnenkort(vrij impulsief en eerlijk gezegd niet begroot) een weekendje naar Utrecht. Mijn man had nog 3 weken vakantie tegoed en bij het bespreken van “wat gaan we doen” is dit besluit plotseling gevallen.
    In tegenstelling tot jouw meevaller moet ik nu dit gat proberen te dichten…..hmmmm..dat wordt puzzelen.

    Like

  2. P.s. om antwoord te geven op je vraag: “vakantie, wat is het waard”: in elk geval geen verslechtering van je gezondheid. Dan kun je inderdaad veel beter in je eigen omgeving genieten van extra budget.

    Like

  3. Vakantie is heerlijk, maar moet geen belasting zijn. Goed plan om dan een vakantie minder te doen. Je kan altijd nog een gezellig dagje uit plannen wat minder belastend is misschien voor je gezondheid.

    Like

  4. Slim van je om nu al te besluiten in de meivakantie niet te gaan. Als je weet dat dat voor jou te belastend is, waarom zou je het dan doen? Voor je mannen is het ook veel leuker als jij je goed voelt en dingen of dingetjes mee kunt beleven. En die extra centen… ach, daar weet je vast wel raad mee, hi, hi… Geniet van je gevoel van rijkdom!

    Like

  5. Een paar dagen naar de Veluwe in de herfst, in een fijn vakantiehuisje midden in het bos. Geen lange reis, niet erg duur. Voor mij de meest relaxte vakantie. Ook zonder wandelingen of fietstochten enorm genoten van de herftskleuren, de eekhoorntjes etc. Zulke dagen zijn mij veel waard.
    Lange vermoeiende reizen en een luidruchtige omgeving zijn mij een vakantie niet waard !

    Like

  6. Ja als het je niet goed doet, moet je het gewoon niet doen. Dat is het inderdaad niet waard. Geinig dat dat geld nu voelt alsof je het gekregen hebt. Je zou bijna weer voor een vakantie gaan sparen en dan vervolgens niet gaan. 😉

    Ik ga nooit meer op vakantie, niet omdat het niet kan, maar omdat ik het niet wil. Ik ben ook nogal van de budgetten en het vele sparen, maar ik zorg dat ik altijd, naast mijn betaalrekening, een spaarrekening heb voor fun. Daar staat soms meer en soms minder op maar het is wel geld wat ik 'zomaar' uit mag geven. Wat al op de pensioenspaarrekening staat wil ik er gewoon niet meer af halen. Dus als ik in mijn funpotje het vakantiegeld, eindejaarsuitkering of wat andere extraaatjes stort, dan voel ik mezelf ook rijk. 😉

    Like

  7. Hoi Martine, ik reageer eigenlijk nooit, maar ik zit terwijl ik je blog lees de nieuwe folder van de lidl door te bladeren en zie daar een zeer uitgebreid glutenvrij assortiment in staan. Misschien interessant om eens te testen! Groetjes Jantine

    Like

  8. Hoop dat je je volgend jaar zo lekker voelt dat je toch een huisje wil boeken voor de meivakantie!

    Wij gaan alleen naar NL maar heel eerlijk voelt dat niet echt als een vakantie. Voor de kinderen dan weer wel en daar doen we het voor he 😉

    Like

  9. Manlief en ik vinden het heerlijk om in Nederland een vrijstaand huisje te huren bij l.an.dal. Dan gaan we een lang weekend of een midweek. Begin september en in een bosrijke omgeving. Vinden we allebei heerlijk. We houden van bos en ik krijg daar meer energie omdat mijn longen beter werken in het bos. En dan zo vlak na het hoogseizoen een last minute boeken kost niet veel.
    Manlief en ik gaan dan met zijn tweetjes.

    Like

  10. Heel misschien is het een optie om de zomervakantie te kiezen in de allerlaatste 1,5 week van de zomervakantie. Dat scheelt toch weer een maand die tussen de beide vakanties zit.
    Ik begrijp je opluchting van het knopen doorhakken. Toch hoop ik dat je je volgend jaar fit voelt. En wie weet wat het nieuwe jaar jou gaat brengen.

    Like

Zeg het maar!

