Ritme tijdens de vakantie

Maanden kijken we uit naar de zomervakantie. Lekker uitslapen, geen verplichtingen, kans op mooi weer, wat meer leuke uitjes. Maar als het zover is ben ik er meestal na een paar weken helemaal klaar mee en verlang ik naar het begin van het schooljaar. Herkenbaar?

Dat komt volgens mij door het ontbreken van een ritme. Dus probeer ik dit jaar gewoon mijn normale ritme te blijven volgen. Ik zet doordeweeks de wekker gewoon op mijn normale tijd en houd de rest van de dag ongeveer het normale ritme aan. Doe ik iets met kind (even naar de stad, ijsje eten, bioscoop) dan pas ik mijn routine iets aan (lees: dan laat ik iets anders vallen).

Bovenal hobbel ik niet achter het patroon van puber aan, wat ik voorgaande jaren wel deed. Zonder in details te treden kunnen we wel constateren dat het een echte puber is inmiddels en uitslapen een favoriet tijdverdrijf is. Dat heeft een puber blijkbaar nodig maar leidt bij mij alleen maar tot algehele lamlendigheid. Nu ik meer mijn eigen gang ga en ook tijdens de vakantie meer mijn eigen ritme volg, voel ik me prettiger, minder verstoord. Echt fijn.

Het heeft me na de terugreis wel even tijd gekost om te herstellen. Ik voelde me op vakantie in eerste instantie heel redelijk alleen ik sliep heel slecht. En dat zette zich door. De thuisreis hakte er erg in en na thuiskomst bleef het slechte slapen. Best jammer, want het slapen ging juist weer goed na jaren van ellende. Maar nu begint het weer wat bij te trekken en komt er iets ruimte.

Mijn ritme van nu is opstaan, krantje lezen en ontbijten. Dan douchen, aankleden en even bijkomen. Een klein loopje doen. Dan even laptop of zo. Na de lunch een rustpauze en meditatie. In de middag wat kleine dingen in huis doen, tussendoor rusten, dan koken, even wat gezinstijd en dan is het weer bedtijd. Ga ik met kind even naar de stad om wat te doen dan zorg ik ervoor dat ik of niet hoef te koken of de was oversla of zo.

Wat scheelt is dat er verder geen verlichtingen zijn, geen voetbaltrainingen om rekening mee te houden, geen schoolverplichtingen maar ook geen dokters- en fysiobezoeken voor mij momenteel. We kunnen dus alles per dag nemen en aanpassen aan de energie die er is. Best fijn zo!

Heb jij in de vakantie een heel ander dagritme? Doet dat je goed of gedij jij ook beter bij regelmaat?

9 gedachtes over “Ritme tijdens de vakantie

  1. Wij (gepensioneerd) hebben altijd vakantie. Ik sta altijd vroeg op rond een uur of 7 en voel me daar prettig bij. Vooral ook regelmaat. Als we met de caravan weg zijn pas ik het ritme een beetje aan aan het camping gebeuren. 8 uur is het dan meestal. Heb je nog wat aan de dag. Fijne dag.

    Like

  2. Wij (gepensioneerd) hebben altijd vakantie. Ik sta altijd vroeg op rond een uur of 7 en voel me daar prettig bij. Vooral ook regelmaat. Als we met de caravan weg zijn pas ik het ritme een beetje aan aan het camping gebeuren. 8 uur is het dan meestal. Heb je nog wat aan de dag. Fijne dag.

    Like

  3. Omdat jij ziek bent zal het er bij jou nog veel harder inhakken maar ik herken het helemaal hoor.
    Wij hebben geen puber meer in huis maar mijn man heeft vakantie en slaapt dus ook uit. Daardoor ga ik 's morgens zachtjes doen en gaat mijn hele routine naar de maan.
    Ik ben een vroege vogel en 's avonds ga ik normaal tussen half elf en elf uur slapen. Nu dus niet. Omdat hij niet op moet blijven we wat langer voor de t.v, hangen (turnen rio) en ik voel me nu al heel erg uit m'n doen.
    Hier word ik heel humeurig (om niet te zeggen chagrijnig) van en lichamelijk moe.
    Ook ik pak gewoon mij oude slaapritme maar weer op maar echt beter ga ik me pas voelen als de vakantie voorbij is.
    Helaas wordt het dan ook weer donkerder buiten en daar hou ik dan weer niet van, Het is ook nooit goed he. ……

    Like

  4. Als gepensioneerde heb ik op vakantie ongeveer eenzelfde ritme. Alleen zijn de slaaptijden veranderd. Iets minder vroeg er in en er uit. Maar toen ik nog werkte, kon ik genieten van gewoon thuis zijn in de vakantie. Zo maar niets moeten. Hetzelfde eigenlijk, als nu mijn dagelijks leven.

    Like

  5. Tijdens de vakantie heb ik een totaal ander soort ritme en de kinderen ook. Hier is het negen weken vakantie en er zijn al een week of zes voorbij nu. Dan begin ik weer te verlangen naar de regelmaat van de schooldagen.
    Zelfs wanneer we op vakantie gaan (buitenland of camping)heb ik weer een ander soort ritme. In Zwitserland op hotel bijvoorbeeld dienden we rekening te houden met de eettijden en de uren van de clubjes. Op de camping heb ik altijd eenzelfde ritme dat ik volg. Opstaan, eten, naar het dorp fietsen, lezen, eten, eens wandelen, enz….In Zwitserland was het veel actiever šŸ™‚ en eigenlijk beter en fijner, maar ik kan ginds geen hele zomer zijn.
    Thuis is het dan weer vroeg op (vaak zes uur)eten, huishouden, lezen, huishouden, boodschappen, afspraken, administratie, …Totaal iets anders ! Op schooldagen hou ik dan rekening met de schooltijden bij alles. Helemaal anders weer.

    Like

  6. Ik ga in de vakantie naar een natuurlijk ritme. De eerste dagen is dat altijd een beetje zoeken (uitslapen, soms middagslaapjes), maar het komt neer op wat later opstaan dan op werkdagen – en eerder dan op weekenddagen, en slapen rond 10 uur. Tenzij het heel gezelligis, dan wordt het 12 uur.
    Wij doen actieve vakanties (kamperen en fietsen), dus dat helpt mee in een natuurlijk ritme zoeken. Want beperkte electra (dus op tijd slaperig) en overdag actief(dus op tijd slaperig). En verder zetten we de doelen elke dag, afhankelijk van hoe we ons voelen – en het weer – en de omgeving. Dus als moe, dan rust. Als fit, dan lekker vroeg op en lange ruk maken. Als mooi stadje of lekker eten, dan op tijd afstappen en genieten.
    Dit jaar de combinatie zingen en kamperen, maar werkte op dezelfde manier, zelfs al was het programma deels vastgezet.
    Blijkbaar is actief voor mij een voorwaarde voordat ik rustig kan zitten en gaan uitrusten.

    Like

  7. Ik heb eigenlijk bijna altijd hetzelfde ritme, omdat ik vanzelf vroeg wakker word. Dat maakt dus niet veel uit of het vakantie is of niet. Wel is het bijvoorbeeld in het weekend soms wat minder praktisch dat vriend wel een ontzettende slaper is. Ik vind het dan niet zo gezellig om er al uit te gaan, maar het is ook wat zonde als dan de hele dag al voorbij is.

    Like

Zeg het maar!

