Een bijdrage aan de kosten voor mobiel

Sinds een paar jaar heeft S. een mobiele telefoon. Hoewel ik het rijkelijk vroeg vond, bleek hij één van de laatste kinderen in zijn klas toen hij halverwege groep 8 eindelijk het felbegeerde in handen kreeg. We kochten een smartphone. Geen prepaid maar een abonnement met een vast aantal belminuten en smsjes. In het begin bekeken we regelmatig samen zijn verbruik maar hij is altijd ver onder de limiet gebleven. Niet verwonderlijk, aan bellen doet hij niet en smsjes verstuurt hij alleen als hij geen wifi heeft.

Niet geheel toevallig tegelijk met de Pokémongekte, sprak hij de wens uit om om een abonnement voor 4G op zijn mobiel te hebben. Zodat hij ook internet heeft als hij buiten wifibereik is. Zijn antwoord dat hij appjes wil versturen of spelletjes wil kunnen spelen ook als er geen wifi is op mijn vraag wanneer dát dan voorkomt, vond ik niet geheel overtuigend. Je kunt immers bij vrijwel iedereen thuis even een wachtwoord vragen en inloggen op de wifi. Aan de andere kant, als hij dit graag wil vind ik het niet oké om zomaar nee te zeggen. Maar er zomaar voor betalen doe ik ook niet.

Ik zal uitleggen waarom. Best vaak heb ik aan vrienden van S. gevraagd wat voor abonnement zij hebben. En echt, de meeste kinderen weten dat niet. Ze weten vaak wel hoeveel MB’s ze hebben omdat er meestal een waarschuwing wordt verstuurd als er 80 % is verbruikt. Maar wat de kosten zijn van dat abonnement weten de meesten niet.

Toen we S. een smartphone gaven hebben we afgesproken dat eventuele uitbreidingen in de toekomst (lees 4G of een kaart voor extra opslag) voor zijn rekening zouden komen. Aan de andere kant moet hij het wel kunnen betalen natuurlijk. Hij heeft nog geen bijbaan (daar wordt op gebroed) en zijn inkomsten bedragen het wekelijkse zakgeld van ons en donaties op verjaardagen en Kerstmis van opa’s en oma’s.

Het is dus zoeken naar een balans tussen zijn wensen, wat hij zich kan veroorloven en wat wij willen bijdragen. Ik vertelde hem eerst maar eens uit te zoeken hoeveel MB hij dacht nodig te hebben en wat dit hem waard is. Daarna zochten we (het vorige contract was verlopen dus we konden nieuwe afspraken maken) daar een contract bij.  Zijn nieuwe contract bevat nu 1500 MB per maand en daar betalen we €7 per maand extra voor in vergelijking met zijn oude abonnement. Hij draagt €1 per week bij, dus €52 per jaar.

Natuurlijk gaat het me niet om het geld, we kunnen het makkelijk ophoesten. Het gaat me er om dat hij erover nadenkt, niet alleen wat hij wil maar ook dat een extra wens extra geld kost. Dus, de MB’s zijn geregeld, de eerste Pokémons zijn gevangen en iedereen is tevreden over de gemaakte afspraken.

Moet jouw kind bijdragen aan de kosten van zijn smartphone?

10 gedachtes over “Een bijdrage aan de kosten voor mobiel

  1. Ik vind dat jullie dit goed hebben aangepakt. Een goed doordachte oplossing met alleen maar winnaars 🙂

    Het is m.i. een belangrijk onderdeel van de financiële opvoeding om deze afwegingen te (laten) maken. Juist om dat dit onderwerp hem zo 'raakt'.

    Onze zoon van bijna 11 heeft de 'afgedankte' smartphone van mijn zus gekregen. Zij neemt elk jaar een nieuwe. Wij hebben een prepaidkaart gekocht. Hij doet er nu niet veel mee. Als hij hem al gebruikt, ishet WIFI thuis. Zodra dat wel zo is, zullen wij dezelfde aanpak als jullie toepassen.

    Like

  2. Onze kinderen zijn inmiddels rond de twintig. Alletwee begonnen ze met een prepaid mobiele telefoon, betaald door ons. Vanaf dat hij ging werken heeft oudste een smartphone met abonnement; hij betaald dit zelf. Jongste heeft inmiddels een smartphone betaald met verjaardagsgeld, maar nog steeds prepaid betaald met zijn zakgeld. Hun prepaid gebruik was en is nog steeds heel matig, jongste gebruikt meestal gratis wifi. Wij hebben nooit veel uitgegeven aan mobiele telefoons en abonnementen. Mijn man belt nog steeds prepaid, max €20 per jaar met een heel oud mobieltje. Ik heb smartphone van minder dan €100 en kan met mijn abonnement van €10 appen zoveel ik wil, het is voor mij meer dan genoeg. In onze naaste omgeving hebben wij meegemaakt dat tieners voor honderden euro's aan telefoonkosten hadden door dure mobieltjes/smartphones met abonnementen, waarbij de ouders dit 'vrolijk' betaalden, want tja die kinderen moeten toch mee met de grote massa. Of ouders die de afdankertjes (want een jaar oud, dus antiek) van hun kinderen gebruikten.
    Bovenstaande klinkt misschien zuur, maar het heeft echt een nare smaak bij mij achtergelaten.
    Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen weten dat geld waarde heeft, dat er hard voor gewerkt is door hun ouders of door hen zelf. Dat je daarom bewust moet kiezen waar je het aan uitgeeft. En dat kan o.a. door tieners mee te laten betalen aan kosten voor een mobiel.
    Janny

    Like

  3. Ja tot op zekere hoogte. Bijvoorbeeld bijleggen zodat ze een smartphone hadden die ze iets beter vonden.

    N.B. als hij overal internet heeft is het wel gevaarlijk soms met Pokemons vangen. Mijn kinderen hebben prepaid en kunnen dus alleen thuis pokemon vangen.

    Huisvlijt

    Like

  4. Wij betalen, onze dochter is 13 en mag dus nog niet werken. Zodra dat mag zoekt ze maar een baantje idd voor evt uitbreiding. We hadden eerst idd 10 euro beltegoed prepaid per 2 maand. Dat ging prima. Op de middelbare school is daar wel internet bijgekomen,de leerlingen kunnen allemaal met gemak op internet van school (en wij als ouders ook nog als we daar de straat in rijden)maar soms zijn er opdrachten dat internet gewenst was en geen wifi voor handen. Dus is er nu 4G aan toegevoegd zonder beperkingen. Wij beperken gebruik op een andere manier. Dus tijdens huiswerk maken/leren en door de week levert z m in bij een van ons anderhalf uur voor ze naar bed gaat (zo krijgen ogen en lijf ook rust)en bij ontbijt checkt ze even de klasse app en kijkt of er lesuitval is. Ik dacht dat dit normaal was tot de burgklasmentor aangaf dat hij ook leerlingen zag die om half 1 nog een appje sturen en die rond half 8 weer de deur uit moeten naar school. Oeps…… Geen namen maar de ouders weten genoeg vermoed ik om wie t ging.
    Gr petradepooh

    Like

  5. Ik heb een bedragje in het zakgeld gestopt dat voor telefoonkosten (aankoop+abo) was. Dat werkte prima, zij het dat zoonlief alles opspaarde, want hij wilde niet aan de smartphone en alle apps. Daartoe heb ik hem vorig jaar (toen hij 6VWO ging doen) gedwongen tot aankoop smartphone. Nu gebruikt hij (via wifi) OV9292 en whatsapp.
    Maar hij is zich hyperbewust van alle gevaren, dus dat levert hele andere discussies op dan bij andere pubers. 😀

    Like

  6. Prima oplossing denk ik. Mijn dochter is pas 9 en gebruikt nu een oude iPhone zonder SIM. Dus puur op wifi in huis om bijv papa (gescheiden) een mailtje te sturen of een spelletje te doen. Eigenlijk vooral bedoeld als camera omdat ze graag foto's en video's maakt.

    Pokemon roept wel om 4G… ik ben benieuwd wanneer de discussie start. 🙂

    Like

  7. Hier een dochter (14) met 1000 MB internet per maand. iPhone 5S voor haar verjaardag met een bijbetaling van haar zakgeld voor een aantal maanden. En nu betalen we haar abonnement. Ze heeft nog geen bijbaan, wel het besef dat ze een rijk kind is met al die luxe van o.a. haar mobiel, Spotify Premium, maandelijks geld van oma, zakgeld van ons en ook nog kleedgeld.

    Like

  8. Onze zoons begonnen ook met prepaid. De oudste nam een nieuwe smartphone + abonnement toen hij ging werken. De jongste heeft het heel lang volgehouden met prepaid en 'oude' smartphones van het werk van mijn man (daar komt af en toe een nieuwe). Afgelopen maand gingen zowel zijn mobiel als de mijne ernstige mankementen vertonen en inmiddels hebben we beide een nieuwe mobiel gekocht (los toestel niet te gek) en een nieuw abonnement voor bellen en internet van 10 euro per maand. Wij kunnen ook op Pokemonjacht 🙂

    Like

Zeg het maar!

