Het nut van een apparaat dat het niet doet

Zonder lezen kan ik mijn leven niet voorstellen. Lezen doe ik altijd en overal, zodra ik letters achter elkaar leerde vormen tot woorden was ik verslaafd. Ook als ik me niet goed voel, lukt lezen meestal wel. Er is altijd wel een boek voor de stemming of voor het haperende concentratieniveau waar ik op dat moment over beschik. Ik lees daarom vaak ook meerdere boeken tegelijk.

Lezen doe ik het liefst met echte fysieke boeken. Als ik op vakantie ben of ergens naar toe ga doe ik dat niet, dan neem ik een een e-reader mee. Maar ook voor die momenten dat ik fysiek slecht ben, is de e-reader een uitkomst. Dan hoef ik immers niet naar de bieb om boeken uit te zoeken maar blader in mijn eigen e-bieb en zet het op de e-reader. Ik ben er enorm blij mee en heb er al drie jaar eentje. Helaas begon de eerste na 2,5 jaar te haperen (nou ja haperen, ineens was ie dood) en bleek dat de leverancier was gestopt met de productie van e-readers. Dus kocht ik een andere, een Kobo Glo, waar ik redelijk tevreden over ben.

Blijdschap met apparaten duurt helaas echt alleen maar tot zo lang ze het doen. Doe je een stekkertje in het ding om op te laden en gebeurt er niets, dan is het meteen een nutteloos en waardeloos ding. Waarvan het niet doen wel erg gevoeld wordt.

Helemaal dood is hij niet. Ik kan nog wel lezen. Alleen de communicatie tussen laptop en reader komt niet meer tot stand. Ik kan er geen boeken meer opzetten of vanaf halen. Ik heb al andere usb-kabels geprobeerd, een andere usb-poort en zelfs een andere laptop (misschien lag het wel aan de latop) maar ik bleef de melding krijgen: map onbekend.

Tja, toen wist ik het ook niet meer. Googlen op ‘kobo wordt niet herkend door laptop’ leverde op dat ik alle stappen had gezet die de Kobo website ook aanraad. Dus legde ik het probleem voor aan de klantenservice van Bol waar ik de reader in december kocht en mocht hem meteen ter reparatie opsturen. Nu maar hopen dat het niet te lang gaat duren!

Dus nu, hop naar de bieb. Want ik las eergisteren deel drie van Outlander uit. Deel 4 is wel aangevraagd maar nog niet beschikbaar dus zal ik wat ‘tussenvoer’ moeten zoeken. Dat gaat vast lukken! Voor de zekerheid haal ik het maximale aantal boeken dat ik mag lenen (10) want geen boeken op voorraad hebben, levert bij mij hetzelfde paniekgevoel op als ik vroeger had bij het zien van een pakje sigaretten waar er nog maar één in zit.

Toch baal ik er wel van. We zijn zo afhankelijk van apparaten geworden en er is altijd wel wat mee. Ik gooi niet me de reader, doe er voorzichtig mee, er zit een beschermhoes omheen. Net als de laptops die we ook bijna elke 2 jaar moeten vervangen of telefoons die ineens gaan hemelen. Ons leven is verrijkt door alle mogelijkheden van deze tijd maar die verrijking is zo kwetsbaar vinden jullie ook niet?

13 gedachtes over “Het nut van een apparaat dat het niet doet

  1. Ik herken het helemaal. Zelf heb ik nu een Kobo die het gelukkig nog heel goed doet en lees meerdere boeken tegelijk. Meestal één op de Kobo en één fysiek. Momenteel Het smelt van Lize Spit en De Ijsmakers (fysiek).
    Zonder boeken geraak ik ook een beetje in paniek :-).

    De afhankelijkheid van apparaten vind ik ook erg. Het is soms fijner, maar wanneer het stuk is of de oplader is zoek is het een heel gedoe. Meestal vervang je het ding gewoon omdat herstellen of nieuw kopen teveel tijd vergt of geld.

    Like

  2. Ja, lastigcdat we sommige dingen niet meer kunnen missen. Mijn Kobo hield ervook plots mee op. Ik was er ook altijd voorzichtig mee.
    Nu lees ik via de telefoon, is ook erg handig. Dusver komt voorlopig geen nieuwe.

    Like

  3. Ja, lastigcdat we sommige dingen niet meer kunnen missen. Mijn Kobo hield ervook plots mee op. Ik was er ook altijd voorzichtig mee.
    Nu lees ik via de telefoon, is ook erg handig. Dusver komt voorlopig geen nieuwe.

    Like

  4. Eens. Enerzijds een heerlijk apparaat (langdurig batterijgebruik, licht, makkelijk veel boeken meenemen) maar oh wee als 'ie kuren krijgt. Gelukkig kunnen we dan altijd terugvallen op 1.0 boeken op papier 🙂

    Ik heb een Sony T3 (geloof ik). Ideaal op reis.

    Like

  5. Ik heb een Kindle Paperwhite, te koop op amazon.de en misschien inmiddels ook amazon.nl? Het is mijn 3e Kindle omdat de oudere allemaal door familieleden 'ik wil alleen papieren boeken lezen' ingepikt zijn. De eerste van 2008 doet het ook nog prima.

    Nooit problemen mee, goed scherp scherm, ingebouwd lampje voor in het donker waarvan de felheid in te stellen is, en je kan jezelf ook bestanden/boeken mailen die hij dan via wifi synchroniseert. Handig voor als de USB poort het begeeft 😉

    Ik lees veel Engels, en die boeken zijn op Amazon vaak veel goedkoper (10 dollar). De Nederlandse boeken die ik bij BOL etc koop, zet ik om met een plugin in Calibre http://calibre-ebook.com .

    Ik heb geen NL bibliotheek abonnement (ook ME, kan er niet zelf heen), maar wel een abonnement bij The Free Library of Philadelphia (als non-resident 50 dollar per jaar) en heb dus toegang tot hun hele Overdrive collectie. Je kan 6 ebooks of audiobooks per keer lenen (14 dagen) die op eigen apparaten gezet kunnen worden. De Brooklyn library schijnt een grotere collectie op Overdrive te hebben voor dezelfde prijs, en is ook toegankelijk voor non-residents, dus dat probeer ik volgend jaar.

    Like

  6. Ik gebruik een Kindle en heb de Kindle app op m'n tablet. Totzover, drie jaar, nog nooit technische problemen gehad. Tussendoor lees nog wel papieren boeken.
    Janny

    Like

  7. Wat vervelend! Ik lees ook fysiek en digitaal, maar ik zou al niet meer zonder e-reader kunnen. Gelukkig gaat ie al jaren probleemloos mee. Ik hoop dat het snel is opgelost! En anders stuur je mij je adres maar eens, stuur ik een Ogma noodpakket 😉

    Like

  8. Fijn dat je de e-reader oo mocht sturen en hopelijk geen hoge rekening. Je zou toch mogen verwachten dat ie langer meegaat. Ik heb geen e-reader, ik lees liever echte boeken.
    Die verrijking van technologie vind ik ook niet altijd een vooruitgang. De afhankelijkheid, het niet meer leren van vaardigheden, veel elektronica is niet te repareren. Ik ben wel heel blij met internet. Zoveel informatie tot mijn beschikking en zo fijn om contact te hebben met de buitenwereld, terwijl je languit op de bank ligt.

    Like

  9. bol is wel netjes met repareren vond ik. Mijn sony hebben ze twee keer gerepareerd en die doet het nu al bijna vier jaar. Een kobo heb ik ook gehad maar ik snap niet wie touchscreens op zo'n apparaat verzint. Hij is noodlottig aan zijn einde gekomen. Nu heb ik een Icarus, van Adobe ofzo. Heel fijn ding, beetje jammer dat ook die er regelmatig tijdelijk de brui aan geeft. Ja, het lijkt heel leuk maar 't is ook gewoon røk al die apparaten.

    Like

  10. Eerst had ik een sony en inderdaad, toen die er mee ophield, was die niet meer te koop. Nu dus ook een Kobo Glo. Balen zeg dat die van jou het al niet meer doet. En oh, Jamie en Clair. Heerlijke boeken!

    Like

  11. 2 jaar voor een laptop? terwijl jij echt geen mens bent die in 7 sloten loopt (zou je wel willen, maar ja). Wij hebben laatst een laptop vervangen. Na 10 jaar. De vorige deed t 7 jaar.
    Ik weet niet waarom je laptops overlijden (zijn ze dood of vol of langzaam of…). Sommige zaken kun je met onderhoud voorkomen of uitstellen. En met wat klikjes je laptop een jaar langer laten werken, is toch rendabel werk, denk ik. Gun ik je tenminste

    Like

  12. Ik hoorde vandaag dat de gemiddelde levensduur van een laptop 3 jaar is. Lekker dan. Ik had er nooit zo over nagedacht, maar je hebt wel gelijk. Het gemak en de mogelijkheden die de diverse apparaten ons bieden is geweldig, maar als ze stuk zijn, is het echt niet tof. Wat dat betreft zijn we wel weer heel erg afhankelijk geworden van al die dingen. Hmm..

    Like

Zeg het maar!

