Aflossen, hoe gaat het daar eigenlijk mee?

Zeg, hoe gaat het eigenlijk met aflossen? Het is akelig stil op dat gebied. Komt dat omdat ik zoveel bezig ben met geld overmaken en de dalende schuld moet bijhouden? Of is het omdat ik niets te melden heb op aflosgebied?

Nou, dat laatste dus. We losten dit jaar tot nu toe € 1500 af. Toen kreeg ik het in juni wat op mijn heupen wegens een buffer die ik wat te laag vind, onrust op het werk van M. en klussen die er gedaan moeten worden en die geld kosten. We besloten even te stoppen met aflossen en in plaats daarvan het geld dat daarvoor bestemd is te parkeren op een spaarrekening. Dus werd dat geparkeerd, ik haalde er wat van af, maakte er weer geld naar over en ja, nou nu staat er maar liefst €300 op. Terwijl we de 6000 wilden halen dit jaar. Nu had ik dat plan al wel losgelaten omdat ik sowieso wat meer wilde loslaten op financieel en administratief gebied. Iets meer ‘joie de vivre’ is welkom op dat vlak bij mij.

Soms komt het leven er gewoon tussendoor, matrassen die gekocht moeten worden, apparaten die moeten worden vervangen. We hebben niet met geld gesmeten of rare dingen gedaan, Maar het is wel zo dat de buffer sinds het opknappen van de tuin vorig jaar gewoon niet zo hoog is als andere jaren en dat dit niet goed voelt. Stel dat onze verwarmingsketel ermee ophoudt (hete luchtverwarming, bijna 20 jaar oud dus niet ondenkbaar dat deze binnenkort moet worden vervangen en een nieuwe kost zo €4000) dan kopen we weliswaar met gemak een nieuwe maar dan moet er niet ook een lekkage aan het dak voorbij komen, want dan is de buffer meteen zo goed als weg.

Dus sparen we gewoon wat door en kijken we aan het eind van het jaar wat goed voelt op aflosgebied. Wel merk ik dat nu weer wat meer gemotiveerd raak. Het jaar is al ver over de helft maar ik hoop toch wel dat we ergens rond de €4000,- in totaal gaan uitkomen, dus nog €2500 te gaan. Wat me extra motiveerde is het bericht van een vriendin die onlangs mailde dat haar huis is verkocht. Ze gaat met haar vriend een ander huis laten bouwen en heeft haar huidige woning verkocht. De afgelopen jaren hebben zij flink afgelost, iets wat vrij abstract voelde omdat je tijdens het aflossen daar weinig van merkt natuurlijk, buiten wat dalende rentelasten. Maar nu zo met de verkoop van hun huis komt het er wel op neer dat ze in hun nieuwe huis hypotheekvrij zullen gaan wonen. Nou, en dát nieuws werkt wel behoorlijk motiverend op mij!

Hebben jullie ook wel eens een aflosdip of aflosstop? Hoe gaan jullie daar mee om?

14 gedachtes over “Aflossen, hoe gaat het daar eigenlijk mee?

  1. Ja wij hebben Na het aflossen van de restschuld een paar maanden geleden zelfs weer een nieuwe lening afgesloten omdat het huis besloot voor ons dat er een nieuw dak op moet. Iets met lekkage en emmers en dweilen op zolder ach ik bespaar je de rest van de details. We lopen nu slechts 3 jaar achter op het aflossen van de hypotheek en dit zal vermoedelijk totaal oplopen tot een jaar of 5.. Het is niet anders. Los laten en door gaan.

    Like

  2. Er is inmiddels drie kwart afgelost, het laatste restje
    doen we rustig aan. Iedere maand een klein vast bedrag, wat ongemerkt
    straks weer een bedragje wordt.
    Maar wat geeft het idd een vrij gevoel. Als ik zou weg
    willen uit dit huis dan zou dat financieel geen punt zijn.
    Maar ook wij willen de buffer eerst weer wat ophogen, maar ik blijf dit moeilijk vinden wat of je hier voor moet reserveren.
    Buffer voor het huis, buffer voor zorg/gezondheid. Wij zijn vijftigers en
    er komt een tijd dat we daar meer geld voor moeten hebben denk ik.
    Dan nog een potje voor wat plezier ook in de toekomst.
    Wij ontvangen weinig pensioen en gaan er dus straks waarschijnlijk op achteruit.
    Hoe doe jij/jullie dat?
    Vr.gr. Kathy

    Like

  3. Het laatste jaar heb ik bijna niets meer afgelost, omdat ik mijn huis te koop had staan. Dan is het inderdaad behoorlijk abstract, heb je ook niet het idee dat het nog heel veel scheelt (ik dan) en ik vond ook wel dat ik genoeg had afgelost. En nu 'moet' ik dus sparen voor een nieuw huis, om daar idd zo hypotheekvrij mogelijk naar over te stappen. Nu heb ik behoorlijk ingeleverd op mijn huis, dus het wordt waarschijnlijk niet direct instappen op hypotheekvrij, maar ach, alles scheelt 🙂

    Like

  4. Wij lossen nog wel het maximale af (10 %) maar dat gaat nu al 2 jaar wel ten koste van de buffer ( die was eerst hoog en nu redelijk)
    Ik wil echt het maximale aflossen omdat we 5.8% rente op de hypotheek betalen, dat vind ik zo jammer van t geld.
    Maar wel een kleinere buffer dus, dat voelt wat minder riant, maar we kunnen nog steeds tegenvallers opvangen,
    We weten wel hoe t komt dat sparen wat minder gaat (zonnepanelen en verbeteringen huis)
    Het geld is goed besteed, maar willen we volgend jaar de 10% weer halen dan moet de rem er nu echt wel op.

    Like

  5. Mooi onderwerp. Wij houden een hele hoge buffer aan waarmee we soms zelf voor “bank” spelen. We kunnen op deze manier risico's tot op zekere hoogte zelf dragen. Ik noem bijvoorbeeld een heel hoog eigen risico op de ziektekosten van man. Hij ziet nooit een arts, en dus hebben we het hoogste eigen risico genomen. Ziet hij wel een arts dan komt het hoge eigen risico uit de buffer en hebben we pech. Tandartsverzekering hebben we om deze reden ook al jaren niet meer. Soms hebben we een jaar pech, maar per saldo schieten we in de winst. Zo zijn er wel meer dingen. Alles wat je zelf kunt dragen door de hoge buffer hoef je dan niet te verzekeren. Alles wat dan weer boven deze hoge buffer uitkomt wordt afgelost. Inmiddels zitten we beneden de grens van de 100.000 hypotheek en investeren we wat meer in het sparen van mooie momenten en dan in centen. Het leven is nu en begint niet na het aflossen van de hypotheek. Moraal van mijn betoog is eigenlijk denk ook eens over de mogelijkheid het geld niet (meteen) in de stenen te steken ondanks het feit dat de spaarrente zo laag is, maar een grote buffer. Dit geeft ons heel veel vrijheid. Schiet de hypotheekrente opeens heel erg omhoog dan zal ik zeker de buffer meer aanspreken. Doet hij dit niet dan laten we hem mooi variabel staan. Weer veel voordeel omdat we het risico zelf wel kunnen dragen van een eventuele verhoging. Leuk om al die verschillende zienswijzen te lezen.

    Like

  6. Wij hebben juist een aflosstart. Maar hebben ook net een andere auto moeten kopen en daarom moet de buffer weer naar de gewenste hoogte. We zullen zien hoe het gaat in de komende tijd!

    Like

  7. Wij hebben hem nog niet meegemaakt (klopt op hout). We hebben dit jaar in juni niet extra afgelost, vanwege hoge rekeningen. Deze maand hebben we het dubbele extra afgelost en we liggen nu voor op schema.
    Sinds we bijna twee jaar geleden hier zijn gaan wonen, zijn we meteen gestart met extra aflossen en de sneeuwbal begint steeds beter te rollen 🙂 . Voordat we dit huis kochten hadden we al veel geld gespaard om een lagere hypotheek op dit huis te kunnen nemen. Extra aflossen hebben we niet gedaan op het vorige huis. Wel uit laten zoeken, het was een spaarhypotheek. Maar onze verhuisplannen werden kort daarna zo concreet dat we niet op het aanbod zijn ingegaan.
    Aflossen kan de ene maand makkelijker zijn dan de andere maand. Net als met mijn dieet. Ik let heel goed op de gluten, de andere dingen smokkel ik soms wat mee. Het is wat het is en daarna gewoon de draad weer oppakken en er niet een te groot punt van maken.

    Like

  8. Hier geen aflosdip, maar wel een verhaal dat aansluit bij dat van je vriendin. Wij hebben flink afgelost de afgelopen 3,5 jaar (60% van de oorspronkelijke hypotheek). De lagere maandlasten wennen snel, het echte effect zien we nu we ons huis verkocht hebben. Wij gaan voor een nieuwbouwhuis dat – slik – twee keer zo veel gaat kosten als het huis waar we uit komen, maar door de lage rente en de overwaarde worden de maandlasten waar we mee gaan beginnen zelfs lager dan waar we 4 jaar in het oude huis mee startten. Op de nieuwe hypotheek gaan we natuurlijk ook weer zo veel als mogelijk versneld aflossen.

    Like

  9. Ja we hebben een aflosstop. Onze reserves zijn op. Na een paar jaar heel zuinig te hebben geleefd en ook een klein beetje te hebben afgelost, hebben we nu een veel lagere rente, en over een half jaar ga ik na meerdere jaren verlof weer dubbel zoveel werken. Hierdoor houden we dan zo'n 500 per maand over. Ik denk dat we dan wel weer gaan aflossen 🙂

    Like

  10. Hoi Marije, het gaat prima met de beugel, die zit nog zeker een jaar op zijn plek ;-). Ik ben ongeveer halverwege de rit. Mijn tanden zien er al een stuk beter uit. Ze staan netjes op rij. Nu worden de gaten die zijn veroorzaakt door het trekken opgevuld, dat betekent dat de kiezen allemaal moet opschuiven. Als dat klaar is, is de overbeet aan de beurt.
    Eten met een beugel is wel een dingetje. Er blijft erg veel tussen plakken, maar het is voor het goede doel…
    Sommige dingen kan ik echt niet eten, zoals noten en dat mis ik wel. Nog een jaartje!

    Like

  11. Mooi om te horen Martine! (Moet je een kaakoperatie voor de overbeet, of lossen ze dat anders op?) Veel succes in elk geval! Nog even door”bijten” en dan straks met een schaamteloze, open stralende lach op de foto 😀 Groetjes, Marije

    Like

  12. Wij zijn nog steeds vrolijk aan het doorsparen om af te gaan lossen. We hebben het alleen de laatste maanden even geparkeerd op de rekening. Vanaf volgende maand gaat onze hypotheekverstrekker rentemiddeling aanbieden. Wij willen kijken wat voor ons voordeliger is. Stel dat de rentemiddelinggunstig uitpakt dan willen we kijken of de boeterente zo betaald kan worden. Lukt het allemaal niet dat lossen we het bedrag wat over blijft af. We hebben dit jaar € 3000 afgelost en er staat ruim € 2000 klaar voor de aflossing of boeterente. We hebben voor de boeterente een groter bedrag beschikbaar, maar dat houden we achter de hand als het hele feest niets wordt.

    Like

Zeg het maar!

