Boodschappen, paleo en gemak

Deze maand kocht ik weer flink wat voorraden in. Voor de vakantie hadden we veel opgemaakt en niet bijbesteld en na de vakantie greep ik een paar keer mis. Dus bestelde ik een heleboel in één keer. Meestal spreid ik bepaalde grotere bestellingen maar nu bestelde ik bij Pit en Pit én bij de biologische slager tegelijk.

Gemiddeld bestel ik voor zo’n €80 tot €100 per maand via internet. De reden dat ik via internet inkoop is gemak, soms voordeel en ook wel kwaliteit. Biologisch vlees koop ik wisselend in bij Okvlees, Natuurvlees of Schotse Hooglanders. De kwaliteit en smaak zijn echt beduidend beter dan het biologische vlees dat verkrijgbaar is in de gewone supermarkt. Het wordt diepgevroren geleverd en het is over het algemeen niet duurder dan het biologische vlees in de winkel.

Bij Pit & Pit bestel ik kruiden, kruidenmengsels, rijst en glutenvrije pasta. Ik koop hier in grotere hoeveelheden in (gewoon meteen een paar emmers rijst van 2,5 kilo) en dat scheelt echt als ik het vergelijk met dezelfde soort spullen in de natuurwinkel.  Noten en amandelmeel koop ik bij de Body- en fitshop en de rest zoals kokosolie en amandelmelk google ik altijd even omdat die meestal wel ergens in de aanbieding zijn.

Dit jaar gaven we tot nu toe gemiddeld €498 per maand aan boodschappen uit. Dat is voor eten, drinken, schoonmaakartikelen en ook drogisterijzaken als toiletpapier, shampoo en zo. Dit jaar heb ik het werken met vooraf gestelde budgetten gaandeweg wat losgelaten maar grappig genoeg is dit precies het budget wat we voorgaande jaren hadden. Vorig jaar kostte het me alleen erg veel moeite om binnen dat budget te blijven en nu helemaal niet. Ik weet niet precies hoe dit kan, boodschappen zijn niet goedkoper geworden afgelopen jaar en groot inkopen wegens voordeel doe ik al jaren, dus daar ligt het niet aan.

Sinds afgelopen najaar tot mei van dit jaar hadden wij een paar keer per week twee gasten die hier om praktische redenen mee aten. Voor het gemak heb ik toen het paleo eten los gelaten. Ik vond het best wat ‘gedoe’ om ineens voor meer mensen te koken, die allemaal verschillende eetwensen hebben (wel gezellig natuurlijk maar ik leef normaal in een bubbel). Naast mijn onhandige sensitiviteit voor gluten en intolerantie voor lactose hadden 3 van de 5 ook behoorlijk wat persoonlijke voor- en afkeuren. De 5e niet, dat is mijn man en die lust echt alles wat ik hem voorzet.

Uit gemak ben ik daarom iets anders gaan koken dan ik normaal deed. De afgelopen jaren was de basis namelijk paleo met wat aanvullingen voor de man en kind. Maar nu met meer eters met eigen voor- en afkeuren werd me dat te ingewikkeld. Dus werd het ‘gewoon’ rijst/pasta/aardappelen met groente/vlees of vis. En eigenlijk ben ik dat blijven doen, ook nadat het vele mee eten na mei stopte (omdat ze een huis hadden gevonden). Zo koken levert namelijk ook wel gemak op. Ik draag de laatste tijd wat vaker het koken over. Niet omdat ik het niet leuk vind maar omdat ik dan iets anders met mijn energie wil doen. En het is gewoon makkelijker voor de man als hij dan niet per se een paleo maaltijd moet maken met allerlei aanpassingen voor kind want die blieft dat niet.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik kies momenteel voor gemak en voor die maaltijden die we allemaal lusten en die door iedereen in elkaar gedraaid kunnen worden. Dus eten de mannen meestal gewoon mee met mijn glutenvrije pasta en noedels. Ze vinden die prima te doen en het scheelt gekloot met meerdere pastapannen voor één maaltijd.

Jammer vind ik het wel. Zelf vind ik paleo eten echt heerlijk. Maar het leverde me weinig gezondheidswinst op (daar was het me allemaal om te doen) en hoewel paleo koken op zich niet ingewikkeld is, vind ik paleo koken voor mezelf en dan ook iets anders voor anderen die zo niet willen eten, wel een gedoe. De keren dat ik zonder energie toch meerdere keren per week naar de winkel ging om groenten in te slaan (paleo is heel veel groenten, meer dan in mijn koelkast passen) hebben mij doen beseffen dat ik verkeerd bezig was. Iets doen waar je eigenlijk geen energie voor hebt om een eetstijl te volgen in de hoop op meer energie….tja. Dus heb ik het (na 2,5 jaar) losgelaten en kies ik voor gemak. En al dat gemak – hè hè  daar komt die clou – scheelt grappig genoeg wat geld. Ik geef dit jaar gemiddeld € 30 per maand minder uit dan andere jaren.

Nou, dat was een lang verhaal om te vertellen dat ik geen paleo meer eet en wat makkelijker ben geworden met koken…Helemaal geen paleo meer? Soms wel, soms niet. Gewoon afhankelijk van de dag en hoe ik me voel. Maar ik leg mezelf niet meer een eetregime op. Net als met het loslaten van de budgetten is het goed voor mij om ook eetregels los te laten. Leven met een glutensensitiviteit- en lactose-intolerantie is al ingewikkeld genoeg zonder dat ik dan ook nog een leefstijl volg die nog meer ge- en verboden oplegt.

Natuurlijk is het mogelijk om het eten zo te plannen dat paleo eten wel mogelijk is. Gewoon een beetje handig plannen en nadenken wanneer je wat eet. Maar dat is het hem nu juist. Ik wil dat niet meer, al dat geplan en nadenken triggert mijn brein op een verkeerde manier. Het gaat er bij mij juist om dat ik loslaat, dat ik niet bedenk hoe iets moet maar dat het gaat zoals het gaat en ik gewoon mee zwem met de energie van het moment. Dat ik nu doorheb dat ik ook op eetgebied kan loslaten is winst.

Zo, en dan ga ik nu mijn zelfgemaakt lactosevrije yoghurt op eten!

30 gedachtes over “Boodschappen, paleo en gemak

  1. Het schijnt dat paleo ook wat meer verzurend werkt dus dan zou dat de gezondheids winst ook minder kunnen maken. Dit vertelde mijn diëtiste, zij is hbo dietiek en orthomoleculair geschoold. Sinds zij bij mij heeft gekeken waar ik wat tekorten opliep voel ik me echt wat beter. Ik bleek te weinig eiwitten binnen te krijgen. En nog wat andere dingen kon toevoegen wegens voedingswaarde maar ook vezels.

    Like

  2. Ik heb geen coeliakie maar een glutenintolerantie. Zoals je wellicht weet is een intolerantie niet via bloedonderzoek of een kweek op te sporen. Maar t is bepaald geen keuze om glutenvrij te eten. Eet ik het wel dan word ik ziek.
    Ik heb mijn hele leven al darmklachten gehad. Ben daar ook bij artsen voor geweest. Niemand die ooit vroeg wat ik at. Ik kreeg er pillen en drankjes voor.
    Vier jaar geleden heb ik me ip advirs van een diëtist op coeliakie laten testen. Daar kwam niets uit. Toen heb ik onder begeleiding van die diëtist een eliminatie dieet gevolgd en werd het duidelijk dat ik niet tegen gluten en lactose kan.
    Lactose was geen verrassing maar gluten wel.
    Nu eet ik dus sinds een paar jaar gluten- en lactosevrij, best een gedoe. En als ik nu per ongeluk iets binnenkrijgt zijn de reacties erg heftig.
    Ik denk niet dat glutenvrij en lactosevrij eten gezonder is, maar wel voor mij omdat ik er ziek van word.

    Like

  3. Ikzelf heb jarenlang last gehad van ernstige moeheid, blauwe plekken gevoel, darmklachten en in hevige mate depressiviteit. Jarenlang allerlei psychiaters/psychologen/psychotherapeuten bezocht. Zij konden niets vinden, dus jarenlang anti depressiva moeten slikken… tot ik bij een natuurgeneeskundige kwam die mij een glutenvrij dieet adviseerde… en ja dat hielp absoluut. Ik kon na een half jaar mijn antidepressiva afbouwen, mijn moeheid en andere klachten verdwenen….. kortom ik at glutenvrij en voelde mij veel beter! Twee jaar geleden kwam ik vanwege een tenniselleboog bij een acupuncturiste terecht die ook aan bioresonantie deed. Zij vertelde mij dat de bioresonantie aangaf dat ik een virus op mijn darmen had waardoor ik die glutenintolerantie had. Zij heeft mij behalve voor die tenniselleboog ook voor/tegen dat virus behandeld en op een gegeven moment zei zij dat ik weer mocht beginnen met gluten eten. DAT was eng, ik durfde het eigenlijk niet. Maar toch langzaam aan opgebouwd en nu kan ik echt weer zonder problemen gluten eten. Terwijl ik als ik in die glutenvrije periode een foutje maakte er echt heel ziek van werd.
    Het is een heel verhaal geworden, maar wie weet, heb jij hier ook iets aan. Bij mij was het namelijk ook een glutenintolerantie en geen coeliakie. Maar inderdaad ook met allerlei bijkomende klachten. Ik wens je in ieder geval ook veel sterkte!

    Like

  4. Nou dat vind ik dus een van jouw eigenschappen waar ik bewondering voor heb. Paleo loslaten omdat je merkt dat het niet voldoende doet. Niet star, niet hardnekkig volhouden maar meebuigen met de feiten.
    Ik blijf nog lang lezen.

    Like

  5. Dat is bemoedigend om te horen! Ik slik nu een bepaald soort probiotica waarvan ik las dat er een bacterie in zit die in de darmen van veel MEpatienten ontbreekt. Hierdoor zouden de darmen ook op moeten knappen.
    Ik houd jouw verhaal even in mijn achterhoofd.

    Like

  6. Hi Martine,

    Kookt zoonlief ook? Mijn zus en ik moesten vanaf ons 12e minstens 1 dag in de week koken: recept opzoeken, boodschappen doen binnen budget, koken, serveren.

    De drijfveer van mijn moeder was dat we dan voor onszelf konden zorgen, moest haar wat overkomen. Zíj was opgegroeid met alleen een moeder die vaak ernstig ziek was, en heeft altijd de drang gehad ons zo snel mogelijk zelfstandig te maken. Wij hebben dat nooit vervelend gevonden.

    Siebrie

    Like

  7. Helemaal eens met Wilma! Ik lees ook lekker mee met over al je verschillende onderwerpen. Fijn dat je ook kunt meeveren wanneer een bepaald experiment je niet oplevert wat je er van gehoopt had.

    Like

  8. Ja, dat herken ik. Het moet wel praktisch blijven binnen de hoeveelheid beschikbare energie. Ik eet liefst plantaardig, maar het is meer werk en het lukt me niet altijd.
    Ik heb een maand of wat geleden een kies laten trekken waar ik een wortelkanaalbehandeling in heb gehad. Die is mislukt en vanwege de pijn is ie getrokken. Een apexressectie zag ik ook niet meer zitten. De tandarts gaf me groot gelijk ivm mijn lastige gezondheid. Ik ben nu alle kiezen kwijt waar ik een wortelkanaalbehandeling in heb gehad. Bij mij mislukken ze dus. Wat nu zo bijzonder is, is dat mijn astma een heel stuk rustiger is geworden na het trekken van de kies. Ik heb het besproken met de huisarts en zij was niet verbaasd dat die ontsteking mijn astma triggerde. Gisteravond maakte ik een pak tarwekoekjes open voor manlief en oudste zoon. Ik heb er ook een genomen en tot nu toe merk ik niks. Ik keek naar die koekjes en kreeg de ingeving dat ik dit best weer zou kunnen verdragen. Het is nog even afwachten. Maar tot nu toe gaat het goed. Zuiver eten, dus weinig toevoegingen en weinig suiker daar doe ik het het best op. En geen melk.
    Over lactosevrije yoghurt gesproken. Ik heb een Domo yoghurtmaker staan (met een grote binnenpot) waar je heel lekkere lactose vrije yoghurt in kunt maken. Als je wilt mag je hem hebben. Als jij de verzendkosten betaalt. Ik hoef niks voor de yoghurtmaker. Hier vier melkintoleranten, dus ik ga hem niet meer gebruiken.

    Like

  9. Coeliakie en glutenintolerantie is hetzelfde. In een bloedonderzoek kunnen ze zin of je anti-stoffen hebt. Heb je dat niet, dan is een bioptie nodig. Als je al glutenvrij eet, is een onderzoek onzin. Je zult eerst een tijdje gluten moeten eten. En ja, dan moet je eerst een aantal ziek zijn 😦 maar dan weet je ook echt of je coeliakie/glutenintollerant bent. Mocht er niets gevonden zijn, dan zou je glutensensitief kunnen zijn.

    Like

  10. Ja klopt, sorry ik gooi intolerantie en sensitiviteit weer eens door elkaar. Want bij niet tegen lactose kunnen spreek je wel van lactose intolerantie. Bij glutenproblemen is het inderdaad sensitiviteit als het geen intolerantie/coeliakie is.

    Ik heb toen geen biopt laten nemen. Wel over nagedacht en de diëtiste raadde het ook aan.Ik had toen al 6 weken glutenvrij gegeten en knapte enorm op. Ze zei toen dat ik een biopt kon laten doen om uitsluitsel te krijgen en dus eerst weer 6 weken een glutenprovocatie moest doen. Maar ik zag het snel niet zitten om zo lang weer gluten te gaan eten, want na een paar dagen gluten eten was ik zo ziek als wat maar ik had het tekort gegeten voor een glutenprovocatie. Eerlijk gezegd maakt het etiket me niet uit als ik de uitkomst toch al weet, eet ik gluten dan lig ik krom van de buikpijn en spuit de poep eruit.
    Dat is voldoende voor mij om te weten 😉

    Als ik het over mocht doen zou ik na het bloedonderzoek meteen een biopt hebben laten nemen, ook al kwam er uit het bloedonderzoek niets. Dat was gewoon duidelijker geweest.

    Ik zal de termen in mijn stukje even aanpassen, dat is duidelijker en correcter.

    Like

  11. Dat loslaten van jou klinkt heerlijk bevrijdend! Zou het dan toch zo zijn dat als je loslaat, het vanzelf naar je toekomt? Of zoiets? Vraagt deze controlefreak zich af.. Dat internetbestellen is idd geweldig! Ik bestel nu het voer voor Anne via internet, ideaal. De postbode zet de zak van 14 kilo bij me binnen, en het is een stuk goedkoper dan bij de DA. Helemaal blij mee. Ik ga eens bij Pit&Pit kijken, interessant!

    Like

  12. Ik heb op een bepaalde manier hier mee te maken gehad toen mijn man kanker had. Ook toen waarschuwden professionals me dat het vasthouden aan een antikankerdieet ten koste kan gaan van verlies van kwaliteit van leven omdat het stress geeft en mogelijk ook schuldgevoelens (als het resultaat tegenvalt heb je je dan niet voldoende aan je dieet gehouden?). Ik vond het een wat overtrokken standpunt, maar er zit zeker wel iets in. Ontspannen en een dieet waar je heel veel moeite voor moet doen terwijl je die energie niet hebt, dat gaat moeilijk met elkaar samen. Daarbij kwam dat wij al jaren tamelijk gezond leefden en dat het dieet niet heel veel meerwaarde leek te bieden. Terwijl het tegelijkertijd niet beschermd had tegen kanker.

    Like

  13. Ik hoop dat het allemaal goed is gekomen met je man.
    In mijn ervaring weten veel artsen nauwelijks iets over voeding, ze kregen het niet in hun opleiding. Ik vind dat er ook veel kwalitietsverlies kan zijn van leven bij medicatiegebruik. Gezonde voeding beschermd niet tegen alles, maar je kunt er wel veel mee voorkomen en mee genezen.
    Ik vind de uitspraak van Dr. Esseltyn (chirurg uit de VS) erg sterk: 'Some people think 'the whole food plant based' diet is extreme. Half a million people a year will have their chests opened up and a vein taken from their leg and sewn onto their coronary artery. Some people call that extreme.'
    De docu 'Forks over knives' is echt een aanrader en te zien op Netflix.

    Like

  14. Spannend dat je evt kunt proberen of je verdraagt!
    Dank je wel voor je aanbod, ik heb er al een, gekregen voor mijn verjaardag.
    Wist je dat als je de yoghurt 24 uur laat staan in de yoghurtmaker, deze lactosevrij wordt?
    ( dit omdat ik geen gewone melk of yoghurt verdraagt, net als bij jullie)

    Like

  15. Spannend dat je evt kunt proberen of je verdraagt!
    Dank je wel voor je aanbod, ik heb er al een, gekregen voor mijn verjaardag.
    Wist je dat als je de yoghurt 24 uur laat staan in de yoghurtmaker, deze lactosevrij wordt?
    ( dit omdat ik geen gewone melk of yoghurt verdraagt, net als bij jullie)

    Like

  16. Ik weet dat van die extra uren en dat yoghurt dan lactosevrij wordt. Punt is dat hier niet alleen de lactose, maar ook het eiwit niet goed verdragen wordt.
    Ik heb een jaar of wat terug regelmatig yoghurt gemaakt en ik vond het het beste lukken met biogarde standyoghurt als basis en dan aanvullen met volle melk. Dan werd de yoghurt dikker.
    Mocht jouw yoghurtmaker het binnenkort begeven, dan geldt het aanbod nog steeds en afhalen hier in C.u.l.e.m.b.org ook 🙂
    Het is goed gegaan met het biscuitje! Nu ga ik natuurlijk niet als een gek een heleboel tarwe eten. Ik ga het langzaam uitbreiden. De afgelopen tijd had ik me af en toe besmet met een heel klein beetje gluten en toen gebeurde er ook niets. Ik ga meer glutenvrije havermout eten, en dat later mixen met een deel niet glutenvrij gecertificeerde havermout. En dan andere gluetenvrije melen en granen die niet gecertificeerd zijn. Daarna spelt, en pas daarna tarwe. Ik heb geen idee hoever ik kom. Ik ben blij met elk stukje dat ik verder kom 🙂
    Melk, daar begin ik niet meer aan. Achteraf gezien was ik als baby al allergisch voor melk, maar dat werd niet herkend. Zonder melk vind ik ook niet moeilijk, al is kaas wel jammer. Er is vegan kaas, maar dat is niet zo makkelijk aan te komen in een winkel.
    Jij heel veel succes met alles, en fijn dat je niet meer zo ingewikkeld hoeft te doen met koken.

    Like

  17. Goed om te lezen!
    Ik heb deze maand ook voor het eerst maand boodschappen besteld online bij de ah. Echt heerlijk. Scheelt me veel energie en gesjouw ik zal binnenkort ook eens gaan kijken bij voor de vleesbestellingen.

    Like

  18. 100% paleo met een gezin dat niet zo eet, is ook lastig. Maar het hoeft toch ook helemaal geen 100%? Mijn ervaring is dat 85% paleo geen nauwelijks moeite of extra geld kost. Maar daarboven wel.

    Dat je je eigen mayo en ketchup moet maken, voor die ene eetlepel die ik ervan eet in een week. Of tegen de man moet zeuren over die ene schep suiker of ketjap in een pan avondeten voor twee avonden. Of toeren moet uithalen met zes extra ingredienten voor lekkere knoflooksaus terwijl die met yoghurt en mayo gewoon echt het lekkerste is. En ik lust best graag chocola, zelfs met 85% cacao maar ik ga geen 20 kronen meer betalen voor de versie met kokosbloesemsuiker enzo.

    Ik bedoel maar: choose your battles enzo 🙂

    Like

  19. Je bent echt goed bezig met loslaten. Fijn dat je steeds beter leert hoe je relaxed om kunt gaan met de beperkte energie. Je bent en blijft daarin mijn grote voorbeeld.

    Like

  20. Het is al eerder gezegd, maar inderdaad, wat fijn dat je kunt besluiten paleo los te laten omdat het je weinig brengt maar wel energie kost!
    Ik heb zelf helemaal niks met strikte diëten maar vind het wel interessant om soms dingetjes eruit te pikken die me aanspreken en die goed toepasbaar zijn binnen ons huishouden.

    Like

Zeg het maar!

