De laatste vakantieweek

De laatste vakantieweek was natuurlijk super! Al hing de wolk van ‘volgende week moet ik weer naar school’ wel heel erg boven het hoofd van puber, desondanks hadden we het heerlijk. Zijn wens om de laatste week ergens te gaan lunchen en naar de bioscoop te gaan is voor de helft uitgekomen. De bioscoop lieten we maar zitten, het weer was daar echt te mooi voor. Wel ging hij vrijdag met zijn vader naar het strand bij Callantstoog.

De week in foto’s:

 

Ik maak sinds een paar weken mijn eigen yoghurt. Voor mijn verjaardag vroeg en kreeg ik een yoghurtmaker. Ik las ergens dat je yoghurt lactosevrij kunt maken door hem 24 uur te laten staan, in plaats van de normale 10 tot 15 uur. Ter voorbereiding was ik ook al probiotica gaan slikken. Nu geniet ik dus sinds een paar weken af en toe van een yoghurtontbijt. Wat een zaligheid!

  

Groei en bloei in de tuin. Dibbes zit regelmatig in deze plantenbak, dus moest Moos even een puntje maken…
  

Met S. ging ik uit lunchen bij Oranje Buiten, een strandtent aan het IJsselmeer. Relaxte plek, schitterend uitzicht en bezoek van een sprinkhaan die ook in onze lunch geïnteresseerd was.

9 van de 10 keer is dit in de ochtend mijn uitzicht als ik wakker word. Gerrie en Dibbes wisselen elkaar af, dit keer was het Gerrie die me wakker hypnotiseerde….

Ik ben geen spelletjesmens maar S. had tot zijn grote vreugde nog een bon die hij kon inwisselen. Wij hebben S. een aantal jaren achter elkaar bonnen cadeau gegeven die goed zijn ‘voor een pyjamadag, ‘avondmaaltijd naar keuze’, ‘de baas voor een dag’ en dus ook een ‘spelletje Monopoly’.

Wat hak- en snijwerk. Dat wordt zo geportioneerd de vriezer ingeschoven en kan ik pakken en verder bewerken wanneer het nodig is. Dit is heel fijn op dagen dat ik me niet goed voel. Ik heb voor dat doel een paar complete maaltijden in de vriezer en wat dingen die nog bewerkt moeten worden. Zo’n zak voorgesneden groenten wokken en met rijst serveren lukt ook prima op mindere of drukke dagen.

Gevulde pan voor meerdere doeleinden. Een deel werd gebruikt als saus om een pizza te beleggen. De rest ging in bakjes de vriezer in. Voor saus of soep, dat maakt niet zoveel uit.

Een deel van de bestellingen die ik deze week deed. Het wachten is nog op een lading kattenvoer en een doos wijn en dan kunnen we voorlopig weer even vooruit!

Fijne week allemaal! Hier is S. vandaag nog vrij en dan vanaf morgen begint het normale leven weer.

12 gedachtes over “De laatste vakantieweek

  1. Ik maak al jaren Kefir. Net iets anders dan yoghurt maar ook heel lekker. Ik maak het van gewone melk maar mijn zusje maakt het van amandeldrink, lactosevrije melk en soms van geitemelk. Misschien kun je ook een ander 'melk' gebruiken voor je yoghurt dit ivm de lactose. Overigens zit er in Kefir wel een soort van probiotica als je dan deze zelf maakt sla je 2 vliegen in 1 klap.
    op deze site kun je wat informatie vinden http://kefir.nl/

    Like

  2. Die yoghurt maker lijkt me wel wat zeker gezien het lactose verhaal. Kleinzoon mag geen melk etc. Maar dit waarschijnlijk wel.
    Welke probiotica slik jij? Ik zie door de bomen het bos soms niet meer wat dit soort dingen betreft.

    Like

  3. Goed bezig hoor. Maar eh, wat heeft probiotica met lactose te maken? Om het lactosevrij te maken moet je lactase toevoegen, of om je klachten onder controle te houden lactase slikken. Ik koop overigens zelf lactosevrije yoghurt van arla.

    Het lijkt me overigens heel onwaarschijnlijk dat lactose verdwijnt als je langer wacht. Anders zullen lactosevrije merken niet zo'n duur proces hoeven af te werken lijkt me. Melk van campina wordt gefilterd. Melk en Yoghurt van Arla aangevuld met lactase.

    Like

  4. Ook van lactosevrije yoghurt uit de winkrl heb ik last.
    Probiotica kan de flora in je darmen verbeteren. Is meer een voorzorgsmaatregel.
    Inderdaad door toevoeging van lactase of door 24 uurs yoghurt te maken.
    Op internet zijn er diverse sites te vinden waar over de 24 uurs yoghurt geschreven wordt.
    Wat ik opvallend vind is dat ik slecht reageer op lactose vrije yoghurt uit de winkel ( waar dus denk ik lactase aan wordt toegevoegd) en goed reageer op mijn eigen gemaakte 24 uurs yoghurt.

    Like

  5. Martine kun je helemaal niet tegen lactase? Ik gebruik lactase capsules als ik lactose wil eten (in uitzonderingsgevallen). Je kunt ook druppels kopen die lactose omzetten. Die kun je aan “normale” producten toevoegen en dan 24 uur laten staan.Dan is de lactose ook omgezet. Ik heb vroeger ook probiotica gebruikt, maar dat hielp niet echt. Probiotica zijn niet altijd zo gezond als iedereen denkt. Een grote wetenschappelijke studie met probiotica is een paar jaar geleden afgebroken omdat de mortaliteit in de probiotica groep hoger was dan in de controle groep. Jouw lijf is al erg gevoelig, ik wil je niet ongerust maken, maar ik zou het wel goed uitzoeken in jouw geval. In elk geval nog veel plezier gewenst de laatste vrije dagen met je zoon.

    Like

Reacties zijn gesloten.