Wandelmaatje

Katten zijn enorme gewoontedieren. Als ik twee avonden achter elkaar rond een uur of 8 wat lekkers geef, is mijn uitzicht op de derde avond vier katten op een rij die me aanstaren met een spandoek waarop staat: ‘lekkers, nu!’

Zo hebben ze ook vaak vaste slaapplekken en een verdeling op het bed,  ‘jij hier en ik daar en jullie twee in het midden’. Dat wordt dan weken nageleefd tot er iets gebeurt en er een andere orde wordt opgezocht en nageleefd.

Nu ik dagelijks een klein loopje doe en dat bovendien telkens op ongeveer dezelfde tijd, had kat Moos dat snel door. Op dag 1 zag hij me bij terugkomst en begroette me luid miauwend. Op dag 2 kwam hij me gillend tegemoet rennen. En op dag 3 zat hij bij de voordeur klaar voor vertrek en begeleidde me tijdens mijn loopje, miauwend en gillend.

In het park is het wel erg spannend voor hem, maar ach voor mij ook ;-). Hij klimt af en toe in een boom als er een hond te dichtbij komt en is overduidelijk opgelucht als ik me weer omdraai. Dus nu heb ik een wandelmaatje. Dat overigens veel bekijks trekt want veel mensen willen weten of de kat bij mij hoort, waarom hij achter me aanloopt en waarom hij zo gilt.

Het is niet voor het eerst dat een kat me achterna loopt. In mijn jeugd liep onze rode kater Floris regelmatig met me mee naar school. Hij zat me soms ook op te wachten op de stenen muur van school, wachtend tot ik weer tevoorschijn kwam. Kater Job achtervolgde me naar de peuterspeelzaal waar ik S. naar toe bracht. Daar ging hij (de kat, niet het kind) op zijn achterpoten staan en tikte met zijn voorpoten tegen de ramen, onder luid gegil. Ook liep hij wel met me mee naar de binnenstad, een keer zelfs tot de deuren van de Hema waar ik naar toe ging voor een boodschap. Ik durfde hem daar niet achter te laten dus keerde ik zonder spullen weer om.

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat katten geen roedeldieren zijn en zich meer aan een plek hechten dan aan het baasje, maar die katten moet ik blijkbaar nog tegenkomen.


16 gedachtes over “Wandelmaatje

  1. Mooi zeg!! Ik had me daar rond de verhuizing een beetje in verdiept en kwam tot de conclusie dat het beide kanten op kon: plek en mensen. En bij mijn kat dacht ik wel te weten dat ze uiteindelijk meer aan mij gehecht was dan aan de plek. Dat klopte wel, want ze is nog niet teruggelopen. Maar die heb je er ook bij, katten die na een verhuizing dan gewoon drie provincies doorgaan en terug naar hun oude huis gaan.

    Like

  2. Leuk! Meer katten doen het inderdaad. Onze oude buren hadden een hond en een paar kattenben 1 van die katten liep meestal mee als de hond werd uitgelaten.
    Lara

    Like

  3. Wij wandelen regelmatig met onze zes katten in het bos. Vinden ze geweldig!! Er zijn er twee bij die zich uitsloven…heen en weer rennen, de boom inklimmen…zich verstoppen en als er een andere kat voorbij loopt tevoorschijn springen…de rest loopt netjes mee. WMT

    Like

  4. Ja! een gezellig wandelmaatje 🙂 Onze katten waren eigenlijk meer soepkippen dus die mochten alleen in de tuin spelen. Maar de kater van de buren ging graag met ons en de hond meewandelen. zijn oude dag heeft hij bij ons versleten, onze andere katten vonden dat prima toen hij ineens bij ons in een mandje lag (ik zei toch soepkippen). Heerlijk beestje ik mis hem nog steeds en helaas onze eigen katten ook want binnen 9 maanden zijn broer en zus kat (17 jaar) en Hondje Muffin (14 jaar) overleden. Genieten dus van je beestjes 🙂

    Like

  5. Gezellig! We hadden poes die dat niet deed maar onze kater wel…… Gingen we als kind naar school en liep ie mee, soms ging ie dan naar huis maar ook wel dat meneer wachtte tot wij pauze hadden en dan weer naar ons toe kwam op t plein hahaha……. Ging ie tussen de middag weer mee naar huis.
    Mijn moeder begeleide hij naar de gymnastiek. Ging in de kleedkamer liggen en weer mee terug naar huis. Dus zo gek is het niet hoor. Ik vond het altijd wel gezellig.
    Gr petradepooh

    Like

  6. Hier ook gezelschap met lopen. Anngezien ik met rollator (en honden) loop ,gaat er altijd wel een kat mee die op de rollator springt en zich zittend laat meevoern

    Like

Zeg het maar!

