Techniek voor dummies: turn it off en on again

Sinds een paar maanden hebben wij een smart televisie. Die wordt best intensief gebruikt. M. luistert vaak naar muziek op Youtube, met het geluid over de boxen. En sinds 2 maanden hebben we een abonnement op Netflix en kijken we series en films. Wat ik echt een enorme aanrader vind. Duur is het niet voor wat je ervoor krijgt (een gigantisch aanbod). Je kunt bovendien overwegen om samen met je buren of vrienden een abonnement te nemen want met het abonnement dat wij hebben mogen bijvoorbeeld twee gebruikers tegelijkertijd kijken. Dan heb je dus voor € 5 per maand altijd wanneer je maar wilt iets leuks om te kijken.

Natuurlijk moedig ik geen kijkverslaving aan – hup het huis uit! van de zon genieten! de paden op en de lanen in! – maar het is gewoon wel fijn dat het er is. Als het werkt. En dat deed het niet meer. Ineens. Eerst wat haperen en vastlopen, midden in een aflevering en toen bleef alles hangen.

TV uit en aan. Router uit en aan. Ruk, het werkt nog steeds niet. Dan maar verder kijken op de laptop. Want dat vind ik ook zo geweldig aan Netflix, je kunt op alle apparaten met een verbinding kijken, maar dat wisten jullie vast allemaal al. Afijn, aflevering verder gekeken en daarna naar bed gegaan met de gedachte dat dit soort problemen zich meestal vanzelf wel oplost.

Er volgde een dag met een ontkenningsfase – hij doet het vast weer als ik hem aanzet – shoot nee, nou ik probeer het straks nog wel, komt goed. Nee, kwam niet goed.

Dus volgde het gesprek met de man in de avond. Ik vond dat hij het dan maar moest oplossen. Hij dacht daar anders over want hij speelde toevallig net Candy Crush en daarna zou er voetbal zijn op de TV. Zijn lichaamstaal negerend maakte ik opmerkingen over de TV ‘dan maar terug sturen want dat ding doet het niet, is kapot en er zit nog garantie op want ik wil wel een werkende smart tv want wat hebben we aan Netflix als we dan niet op de TV er naar kunnen kijken‘.

Dat maakte heel wat reacties los bij M. maar niet de gewenste. TV ter reparatie sturen betekent een tijd zonder TV en dat is geen gewenste ontwikkeling in tijden van Eredivisie voetbal. Dat was natuurlijk een mooie aanzet om te praten over prioriteiten maar de arme man heeft nog steeds een zweepslag en ik had al irritant genoeg aangedrongen, dus zette ik de volgende stap: er nog maar eens een nachtje over slapen.

De volgende dag deed het klote ding het nog steeds niet. Dat werd toch wel een beetje irritant. Dus het zoveel stappenplan van Ziggo doorlopen om te achterhalen of alles wel juist was ingesteld.

Dat had weinig effect. Het netwerk werd niet gevonden en als ik het vond, wenste het geen verbinding te maken. Inmiddels droop het zweet in stralen van mij af, had ik op mijn knieën in de hoek van de router gezeten – zo hee wat is het hier smerig! – en bedacht me dat de enige oplossing was router plus TV door het raam naar buiten te smijten.
Tenzij, wacht, heb ik de stekker van de TV er al eens uit en weer in gedaan? Hoe kan ik deze basisregel toch telkens weer vergeten! Taadaa! Niet dat ik ging kijken, want het was stralend weer gisteren zoals jullie vast ook hebben meegekregen. Maar het idee dat alles het weer deed was heel geruststellend.
8 gedachtes over “Techniek voor dummies: turn it off en on again

  1. De ouderwetse reboot argh! Ik heb ooit eens met een helpdesk gebeld, bleek de stekker niet in het contact te zitten. Ik was hoogzwanger, dat gebruik ik als excuus

    Like

  2. Hahahahaha wat een geweldig verhaal, ik word ook altijd woedend van zulke dingen. Ben a-technisch en meestal (ook bij computer problemen) is het met resetten opgelost. Maar ondanks dat: het blijft irritant als iets niet werkt zoals het hoort grrrrr…..

    Like

  3. Prachtig! Ik kreeg deze gouden tip ooit van mijn ICT schoonzoon en in de meeste gevallen werkt dit uitstekend. Als ik hem nu bel voor een probleem vraagt hij mij of ik dat truckje met die stekker al gedaan heb. En ja, dáár ligt het nu nooit meer aan, want dat probeer ik tegenwoordig als eerste, ook op mijn werk.

    Like

  4. Haha ik had zo graag om een hoekje gekeken ������. Vroeger was ik best handig tot ik manlief leerde kennen. Hij regelt alles op Electronica gebied, dus als er dan eens iets fout gaat, heb ik hem echt nodig om de apparatuur weer aan de praat te krijgen grrrrr. Maar fijn dat het weer werkt.

    Like

Zeg het maar!

