Maandboodschappen

Omdat de man uitgeschakeld was door een zweepslag en we de afgelopen weken al vaker klem zaten, bestelde ik de boodschappen via internet bij Albert Heijn. Nu bestel ik wel vaker via internet, meestal vlees of kattenvoer of biologische spullen bij Pit en Pit, maar voor de ‘gewone’ boodschappen zoals koffie, thee, bier, kattengrit, etc,  gaan we naar de supermarkt, afwisselend de Deen of de Lidl. Althans tot nu toe.

Het is me gewoon net iets te vaak gebeurd dat er wel echt iets moet komen, maar dat het dan een raadsel is door wie dat dan gehaald moet worden (ik: nee geen energie, de man: zweepslag, kind: huiswerk & voetbaltraining). En als bovendien blijkt dat het enorme hoognodige dan natuurlijk net vaak iets zwaars en onhandigs is zoals een zware zak kattengrit, besloot ik dat het anders moest.

Ik vind boodschappen doen helemaal niet erg, mits het niet zwaar is. Want ik doe boodschappen op de fiets. Wat ik koop moet dus in de fietstassen passen. De zwaardere boodschappen haalden man en ik meestal één keer in de week samen met de auto. Maar daar kwam de laatste tijd vaak iets tussen.

Dus ging ik aan de slag met een voorraadlijst van wat ik denk dat er hier in een maand doorheen gaat. Ook maakte ik flink wat ruimte in de kasten. Vervolgens plaatste ik een bestelling bij de Deen online. Alleen toen ik op betalen klikte, liep alles vast. Dus nog maar eens geprobeerd maar een uur later was het nog steeds niet gelukt en ben ik vloeken en tierend (ik ben nogal ongeduldig van aard) dezelfde bestelling gaan invoeren op de site van Albert Heijn.

Dat was onbekend terrein voor mij want wij doen daar echt nooit boodschappen, de winkel ligt totaal niet op onze route. Het was dus even wat uitvogelwerk omdat de mij bekende merken die ik bij de Deen haal niet allemaal bij de AH verkrijgbaar zijn en het was soms even zoeken naar alternatieven. Voor mij betekent dat vooral ingrediëntenlijsten van producten bekijken aangezien ik geen gluten en lactose verdraag. Best een tijdrovend klusje en terwijl ik dit tik bedenk ik me dat ik beter een lijst met voor mij veilige producten had kunnen opvragen bij de klantenservice want die is er vast.

Ik zag dat sommige producten veel duurder zijn maar andere juist weer veel goedkoper. Uiteindelijk kwam onderaan de streep in eerste instantie het bedrag van de AH-bestelling ongeveer net zo hoog uit als de Deen-bestelling, met dat verschil dat Deen gratis levert en AH niet en je ook statiegeld betaalt voor de kratten. Maar ja, gemak mag ook best wat kosten vind ik. Uiteindelijk was ik wel iets meer kwijt want ik zag dat de AH ook producten heeft die de Deen en Lidl niet hebben en waarvoor ik dan naar de Turkse winkel moet, zoals Haloumikaas en tempeh bijvoorbeeld en dingen die ik normaal alleen in de Ekolaza kan vinden zoals lactosevrij ijs (joepie) en afbakbrood van Schar (altijd in huis voor nood).

De bestelling kwam en – eerlijk is eerlijk – het was best even een werk om alles uit te pakken, de lijst te controleren en de zooi op zijn plek te zetten. Maar ik kreeg hulp van een bereidwillige puber die heel vrolijk werd van de aanblik van frisdrank en chips voor een hele maand.

Ik denk eigenlijk dat ik dit maar blijf doen. In het kader van loslaten en gemak, is dit wel heel erg oké. Volgens mij scheelt het ook geld want je wordt gedwongen meer vooruit te denken. Uiteindelijk kom ik zo 6 keer per maand minder in een winkel (4 keer de weekboodschappen en een keer per maand naar de Ekoplaza en de Turkse winkel). Zes keer minder boodschappenmomenten betekent meer energie voor iets anders! Bovendien ook zes momenten minder kans op impulsinkopen (mijn zwakke punt, ik heb de ruggengraat van een weekdier). Denk ik. Ik ga het eens een paar maanden uit proberen en dan horen jullie vanzelf wel of het inderdaad geld scheelt of dat ik gierend uit de bocht ben gevlogen met uitgeven. Met daarbij wel de opmerking dat het leuk is om te weten maar dat het gemak voorop staat en niet het eventuele voordeel.

Nu hoef ik tussendoor alleen nog maar af en toe wat vers spul te halen zoals fruit, groenten en zuivel. Dat is prima te doen!

Sla jij regelmatig groot in? Haal je dat zelf of laat je dat thuis bezorgen?

27 gedachtes over “Maandboodschappen

  1. Sinds een paar weken bestel ik wekelijks online bij ah.
    En ik moet zeggen, het bevalt prima. Wegens tijdgebrek een uitkomst en in mijn portemonnee ga ik het ook merken. Het scheelt ziezo heel veel tijd en dat is ook wat waard.
    Qua bezorgkosten…in augustus waren deze gratis bij aankoop van Radler 0,0% en deze wordt hier volop gedronken. Win/win dus

    Like

  2. Wij, gezin van 5 personen, doen al jaren 1x per maand boodschappen. Dit omdat de boodschappen voor ons in Bosnie goedkoper zijn dan in Servie en we om boodschapen halen 25 km moeten rijden.Of in Servie, of in Bosnie. Wij zijn er aan gewend en weten excact hoeveel we nodig hebben en net wij jij schrijft heb je op deze manier minder verleidingsmomenten. Voor visite moet ik alleen frisdrank kopen want zelf gebruiken wij dat nooit.

    Like

  3. Wij zijn met 2 man en ik ga elke vrijdag op de fiets naar de bakker om brood voor heel de week (vriezer) waarna ik gelijk bij de super ernaast een paar verse boodschappen doe voor de maaltijd van vrijdagavond.
    Verder doen mijn man en ik 1x in de week boodschappen met de auto en wel op zondag. Door de hele week noteer ik alles wat op is of op dreigt te raken en op zondag wordt alles aangevuld en koop ik groente, vis en vlees voor de hele week. Ik begin met de kwetsbaarste groente op te eten en naarmate de week vordert kan het opdenduur diepvriesgroente worden. Melk, yoghurt, eieren alles koop ik in 1x.Ook wasmiddel e.d. (lidl)
    Laten bezorgen is tot nu toe niet nodig maar lijkt me wel heerlijk. Geen gesjouw meer.
    Het enige waarvoor ik nog eens in de 2 maanden ofzo naar een A.H. ga is volkoren penne en als er een aanbieding is die ik niet kan negeren zoals alcoholvrij witbier 2 voor de prijs van 1 ofzo. Dan slaan we voorraad in.
    Een lijst maandboodschappen kan ik niet goed. Die periode kan ik niet overzien.

    Like

  4. Nog even niet helemaal on topic maar misschien heeft iemand een tip voor me. Ik gebruik af en toe gele of groene curry of tikka massala uit een potje. Meestal 1 of 2 scheppen en dan is de rest rijp voor de vuilnisbak omdat het binnen een week op moet. Hoe doen jullie dat?

    Like

  5. Bij mij wordt de Bio groente en zuivel bezorg met de eventuele extra bestelde spullen.
    De ervaring leert hier in ieder geval dat ik onderaan de streep zeker niet duurder uit ben inderdaad door de ” verleiding” en ook de aanbiedingen die zo handig zijn.Je kunt het maar in huis hebben.
    Ik heb nu mijn lijst met standaard boodschappen
    Drogisterij etc haal ik eens per half jaar bij de oosterburen .
    En verder ook bij pit en pit. Zo eens per half jaar.
    Succes

    Like

  6. Geen idee hoe ik met twee peuters en een baby maandboodschappen in de winkel zou moeten doen… dus ik bestel alle boodschappen 1 keer per 3 weken bij de ah. Scheelt mij een boel gesjouw en de bezorgkosten verdien ik driedubbel terug door geen impulsaankopen te doen. Bovendien gebruik ik regelmatig een actieaankoop om gratis bezorging te krijgen, maar alleen als het producten betreft die we toch al zouden gebruiken.
    De kratjes gebruik ik hier thuis voor van alles: met voorraad rijst&pasta op zolder, met buitenspeelgoed in de schuur, met olie en andere prut achter in de auto, glasbakspul en kringloopspul in de kelderkast, enz. enz. Echt onverwoestbaar, die dingen. Afijn, genoeg reclame 😉

    Like

  7. Toen de kids klein waren deed ik wel maandboodschappen, maar nu al heel lang niet meer. 1x per week op vrijdagochtend ga ik naar ah en lidl. Sinds kort is het bij ons mogelijk om de ah boodschappen te laten bezorgen, maar maak er geen gebruik van.
    Een tip: vaak zijn er producten in een aanbieding en als je die koopt krijg je de boodschappen gratis bezorgd.

    Like

  8. Ik heb het weleens geprobeerd om maandboodschappen te doen, maar omdat ik toch elke week naar de winkel ga voor melk ed vond ik het een beetje onzin. In jouw geval kan ik het me goed voorstellen!
    Mag ik je vragen waar je het vlees online bestel?

    Like

  9. Ik sla wel regelmatig groot in (want met een regelmaat, haha) maar dat zijn boodschappen in Duitsland (rewe en aldi) eens in de 6 of soms 8 weken. Alle boodschappen in Nederland gaan te voet maar voor de Duitse boodschappen ga ik met mijn vader met de auto. Hij haalt dan voor hun huishouden, ik voor het onze en hij tankt. Een steeds groter aandeel van de voorraad komt daar vandaan wegens goedkoper, lekkerder of überhaupt alleen daar te krijgen. Bovendien met de auto dus alles wat niet leuk is om te tillen (spa rood, broodbakmixen van een kilo (x12), houdbare melk om mee te bakken enz.) kan dan makkelijker gehaald worden. Voor de wekelijkse boodschappen blijven dan de verse producten en de aanbiedingen over en dat is wel weer makkelijk te voet te doen. De ideale combinatie voor onze situatie.

    Groetjes Lily

    Like

  10. Goed bezig! Lekker laten bezorgen en energie voor iets anders gebruiken. Ik denk er ook wel eens over maar dan moet ik eerst maar eens gaan beginnen met een weekmenu denk ik. Volgens mij krijg je bij bepaalde aanbiedingen of aankopen gratis bezorging.

    Like

  11. Soms denk ik er wel eens over maar de verse produkten mis je dan wel. We drinken b.v karnemelk 6 pak in de week. Wat zou het alternatief zijn voor de volgende 3 weken.
    We moeten altijd een eind rijden voor de boodschappen. In jou geval zou ik ze zeker laten bezorgen. Ik heb de man altijd mee voor het zwaardere werk. Ik zou ook niet weten hoe groot het gebied voor bezorging is van A H. Weet iemand dat?

    Like

  12. Soms denk ik er wel eens over maar de verse produkten mis je dan wel. We drinken b.v karnemelk 6 pak in de week. Wat zou het alternatief zijn voor de volgende 3 weken.
    We moeten altijd een eind rijden voor de boodschappen. In jou geval zou ik ze zeker laten bezorgen. Ik heb de man altijd mee voor het zwaardere werk. Ik zou ook niet weten hoe groot het gebied voor bezorging is van A H. Weet iemand dat?

    Like

  13. 2016 is voor mij een pechjaar. Nu zit ik weer met een gebroken enkel. In het afgelopen halfjaar werden boodschappen veelal door vrienden en buren gedaan, maar steeds een beroep op anderen doen (ik woon alleen) vind ik ook bezwaarlijk worden. Dus nu ook voor mij AH online. Het grote voordeel vind ik dat ook Gall en Gall en Etos gelijk mee kunnen. Ik heb nu alleen af en toe nog wat fruit/ groente/kaas van de markt nodig, maar daar gaan mijn buren toch naar toe. Hoe het financieel uitpakt weet ik nog niet. In jouw situatie lijkt het me ook een uitkomst

    Like

  14. Hoi Martine,

    ik stelde gisteren een vraagje over het vlees dat jij online bestelt. Ik bestel het meestal bij natuurvlees en kende de twee andere websites nog niet. Ik dacht dat ik wel eens had gelezen dat jij hier ook bestelde. Mijn reactie is vrees ik niet verschenen maar natuurvlees is erg duur, vandaar dat ik me afvroeg of jij tevreden bent over de twee andere winkels? Alvast dank voor je reactie. Ik heb geen Google profiel ofzoiets dus ik moet anoniem reageren. Ik hoop dat dat geen probleem is.

    Like

  15. Ja ik ben heel tevreden over zowel okvlees als Schotse Hooglanders. Vooral het stoofvlees van Schotse Hooglanders, zo lekker heb ik t nog nooit gegeten.
    Beiden bieden grasgevoerd vlees voor een betaalbare prijs.
    Ik heb in het verleden idd bij natuurvlees besteld maar vond t ook erg prijzig.

    Like

  16. Ik heb vorige maand ook voor het eerst maand boodschappen bij de ah gedaan en het bevalt super goed ik ga het nu elke maand doen. Scheelt een hoop energie en gesjouw voor mij en met twee kleintjes is dit ook een stuk handiger

    Like

Zeg het maar!

