Omgevingsgeluiden

Hoewel wij heerlijk wonen, word ik soms gek van de geluiden die we continu horen. Het zomerseizoen staat blijkbaar synoniem voor buiten gillen, hard praten, in de tuin keihard een telefoongesprek voeren. En dan ben ik nog hartstikke doof ook en heb er toch last van terwijl ik denk ik de helft nog niet eens hoor.

Sommige geluiden begrijp ik, ook al vind ik ze niet prettig. We wonen tegenover een park en dus is het logisch dat we de tuinmannen horen als ze het gras maaien. Of dat er pubers in het prieeltje hangen en daar gaan staan gillen. Zaterdagnacht. Als ze terug komen van stappen. In de halfslaap hoor je teveel om echt verder te slapen maar te weinig om uit het raam te gaan hangen en te gillen dat ze hun kop moeten houden. Wat je niet doet omdat je dan zelf voor overlast zorgt.

Maar toch. Wat een zaligheid dat de buren zo lang op vakantie waren en wat was het slikken dat ze weer terug waren. Buurman praat nogal luid. Toen buurvrouw vroeg of we wel hadden gemerkt dat ze weer terug waren – op zoek naar een praatje over de schutting – flapte ik er uit dat het zo heerlijk rustig was geweest. Echt, de woorden rolden mijn mond uit voor ik mezelf kon tegenhouden en hingen daar zo wat in de lucht.

Maar het ergst en meest irritante vind ik het kleine meisje wat weliswaar niet naast ons woont maar het volume dat ze weet te produceren maakt dat je denkt dat ze op zijn minst vlak naast je staat. Echt heel erg en slecht ben ik natuurlijk dat ik me zó dooderger aan zo’n klein kind maar ze is volgens mij tot op het bot verwend en wordt nooit tegengesproken of gecorrigeerd. Althans daar heb ik nooit iets van gemerkt. De ene driftaanval na de andere maken we mee. En maar gillen in de tuin om haar moeder.

Een tijdje terug kwam ik het gilmeisje met moeder en opa & oma tegen in de winkel, alwaar er boodschappen moesten worden ingeslagen. Eén klein gillend kind dat drie volwassenen bezig hield om de puinhopen achter haar op te ruimen en achter haar aan te rennen. En maar sussen. Echt. Doe normaal. Corrigeer eens. Zeg gewoon: Nee, dat is niet van jou. Nee, dat mag je niet pakken. Nee, je mag ook niets op de grond smijten en stop met gillen, nu! Zo doe je dat met kleine kinderen. Jij zegt 1000 keer nee als ze iets doen en zij doen het 1000 keer toch en uiteindelijk valt het kwartje.

Natuurlijk weet ik dat het arme kind er niets aan kan doen. Geen kind wordt stront vervelend geboren. En misschien heb ik ook wel PMS dat het me zo irriteert nu. Zou zomaar kunnen. 😉

38 gedachtes over “Omgevingsgeluiden

  1. Ik snap je ergernis. Helemaal! Hier is het in de zomer ook zo ontzettend erg; er wordt gebouwd (oh wat was het in de bouwvak ineens lekker rustig, 's ochtends rond 7 uur!), er staan regelmatig hangjongeren hard te praten, etc.

    Bij dat meisje zou ik er trouwens vanuit gaan dat er misschien wel iets is waardoor het kind zo verwend lijkt. Of zo. Aan de ene kant omdat ik niet te snel wil oordelen (wat we volgens mij allemaal zouden doen in ons hoofd), aan de andere kant omdat ik het voor mezelf makkelijker maak als ik iets verzin waardoor ik me niet hoef te ergeren 😉

    Like

  2. Tijd om te verhuizen?! Om eerlijk te zijn is het niet best om je te ergeren aan levensgeluiden die je er gratis bij krijgt op een plek waar mensen zo dicht op elkaar zitten. Ik begrijp je ergenis wel. Kan er zelf ook niet zo goed tegen. Aan de andere kant ben ik (en mijn gezin) ook erg luidruchtig. Daarom woon ik ook buitenaf en zal nooit vrijwillig kiezen om zo op een kluitje te gaan wonen. Helena

    Like

  3. Pffff heel irritant ja. Achter ons huis loopt een doorgaande weg met ernaast een fietspad. Wij kunnen in deze hitte niet met het raam van de slaapkamer open slapen (ligt aan die kant) door de knetterende brommers die daar 's nachts langsrijden.
    En onopgevoede kinderen vind ik ook een ergernis. Ik zie het vaak in de supermarkt dat hele kleine kinderen met hun kletsen overal aanzitten en niemand zie ze corrigeert. Soms lopen ze zelfs met twee kleine handjes met een fles wijn te sjouwen! Ik moet dan op mijn kiezen bijten om er niks van te zeggen.

    Like

  4. Geluiden zijn er altijd. Zal je zien dat je verhuist naar het platteland en dat de buren 500 meter verderop een continu blaffende hond hebben.

    Pms speelt zeker mee want ik vind t niet altijd irritant. Spelende kinderen trek ik meestal goed. Maar een kind dat een uur lang hysterisch mama mama mama in de tuin gilt, nee, dat een stuk minder.
    Het is ook irritatie over het gedrag van de ouders hoor. S. Was een huilbaby. Maar ik liet hem dan niet een uur in de tuin huilen/gillen.
    Ik heb een keer geprobeerd het gesprek aan te gaan met de ouders maar dat is jammerlijk mislukt.

    Like

  5. Geluiden zijn er altijd. Zal je zien dat je verhuist naar het platteland en dat de buren 500 meter verderop een continu blaffende hond hebben.

    Pms speelt zeker mee want ik vind t niet altijd irritant. Spelende kinderen trek ik meestal goed. Maar een kind dat een uur lang hysterisch mama mama mama in de tuin gilt, nee, dat een stuk minder.
    Het is ook irritatie over het gedrag van de ouders hoor. S. Was een huilbaby. Maar ik liet hem dan niet een uur in de tuin huilen/gillen.
    Ik heb een keer geprobeerd het gesprek aan te gaan met de ouders maar dat is jammerlijk mislukt.

    Like

  6. Ik begrijp je heel goed hoor. ik woon nu effe in een rijtjeshuis. Drama! Voor ons en de buren. Oke 1 buurman die overlast van ons heeft.
    Ik hoop dat je kleine buurmeisje, snel een grote meid wordt.

    Like

  7. Wat een plaag is dat he, Ik vindt het een vorm van diefstal .De openbare ruimte is van iedereen dus niet totaal te claimen door een paar individuen. Wat dan gebeurt. IK heb altijd het gevoel gehad dat ik er echt ziek van werd .Wat ook klopt leerde ik van de Amygdala training .Ik ben vooruit gegaan door daar de stops op los te laten. Lang voordat de irritatie tot mijn bewuste brein door dringt 🙂 Dat en de zware CBD olie maakt dat ik weer mee kan doen in de wereld .En aan het werk. Had de olie niet bij me en er was een vrijgezellen feest .Dat haalt me dan gelijk onderuit .Toch maar de c.d.s met oefeningen. op een smartfone gaan laden.Wil beter worden. Wens je vel sterkte om met de herrie om te gaan.Groet Marieke.

    Like

  8. Wij wonen al jaren aan de rand van een dorpje. Zitmaaiers, bladblazers en electrische heggenscharen dwingen mij, audiosensitief mens, altijd oordopjes bij de hand te hebben. Gillende kindern, luide muziek, schreeuwende mensen en blaffende honder zijn hier niet en 'n loeiende koe stoort me gelukkig niet!

    Like

  9. Wat ben ik blij dat ik niet de enige ben die “zeurt”. Wij zijn hier “zeikerts” omdat we iets vinden van feestjes na 22:00u buiten, muziek of TV van anderen moeten horen en dat soort dingen. De buurvrouw vind het hier veel te stil, die wil wat leven in de brouwerij.
    Mijn jongste van drie zit in een soort peuterpuberfase, gek wordt ik ervan, dat gegil. Maar die mag wel op de gang staan gillen en wordt zeker wel gecorrigeerd.
    Onze allergrootste ergernis is rookoverlast. Aan beide kanten wordt er flink gerookt. Ik heb astma, mijn man heeft luchtwegklachten en krijgt er last van en onze jongste heeft er ook last van.
    En dan gaan de BBQ's en vreugdevuurkorven/haarden nog aan geregeld. Laatst zagen we de bui al helemaal hangen en hebben we op vrijdag maar gauw wat kleren en eten in de camper gegooid en zijn we gevlucht. Kwamen we thuis zondagavond, een klepraampje open laten staan. Heel de woonkamer rook naar de binnenkant van een open haard.
    Zaterdag was het weer prijs, beneden zaten we al te puffen met alle ramen dicht maar boven had mijn man het raam open gedaan toen hij dacht dat het weer ging.
    Ik ben omgedraaid toen ik boven kwam, in die lucht moest ik echt niet gaan slapen. Omdat de bank niet zo lekker lag, ben ik in de camper gaan slapen die nog op de oprit stond.
    Nog een ergernis voor ons zijn de buurtkinderen; het taalgebruik, brutaliteit, nieuwsgierigheid, speelgoed van onze kinderen of klusspullen verdwijnen uit de voortuin en het komt niet of kapot terug dus we moeten alles meteen opruimen.
    En dan kreeg ik laatst van het overbuurjongetje te horen dat ik in “een gekkenkarretje” zit (ik gebruik soms een rolstoel, meestal wel als ik buiten speel met de kinderen). Ook fijn om te weten hoe de buren over je denken.

    Maar ja, verhuizen… waar vind je wel rust en frisse lucht, wat kunnen we betalen, waar moeten we heen? We zijn wel aan het kijken maar nog niks gevonden.

    Like

  10. Ik heb een theorie ontwikkelt, ik zie het hier helaas maar vaak genoeg. Kinderen van tegenwoordig gillen zo omdat ze anders niet de aandacht van pa en ma krijgen die druk bezig zijn met hun smartphone (en nee, niet alle ouders doen dit maar die ik mee maak helaas wel)

    Like

  11. Wat herken ik dit! Ik snak ook regelmatig naar de herfst en winter waar het weer een stuk rustiger is. Ik heb geen last van pms maar hoor ook “alles” , elk snerpend stuk gereedschap, schreeuwend kind, luid pratende overbuurman..noem maar op. Mijn geluidsfilter staat veel te veel open denk ik wel eens.

    Like

  12. Wat herken ik dit! Ik snak ook regelmatig naar de herfst en winter waar het weer een stuk rustiger is. Ik heb geen last van pms maar hoor ook “alles” , elk snerpend stuk gereedschap, schreeuwend kind, luid pratende overbuurman..noem maar op. Mijn geluidsfilter staat veel te veel open denk ik wel eens.

    Like

  13. Erg hè, die luide geluiden in de zomer. Ik woon in een prima, rustig buurtje, maar ik heb zo'n gilmeisje naast me wonen met een ADHD broertje. Ik heb er al eens iets van gezegd, maar nu ben ik de boosdoener, die niet van kinderen houdt. 😂😂😂😂

    Like

  14. Oooo , dit stukje is uit mijn hart gegrepen ! Een buurman die een uur lang bezig is om met een bladblazer zijn voortuintje van 2 x 5 meter te fatsoeneren. Hij draagt zelf gehoorbescherming en wij, 15 meter verderop, moeten vluchten. Kinderen die hele middagen (zo'n 3 uur achtereen) op de trampoline gillen en krijsen. “Ach, het zijn kinderen, die moeten toch lekker kunnen uitrazen !”. Buren die buiten telefoneren/Skypen , altijd roepend/schreeuwend thuiskomen of weggaan en 36 keer in een uur met de voordeur/vuilnisbak/autoportier smijten. Pffff , mensen houden geen rekening meer met anderen – je ziet het ook in het verkeer – en het wordt kinderen ook niet geleerd.

    Like

  15. Ik heb er ook redelijk last van…. buurman die in oud ijzer doet en het in zijn tuin in stukken zaagt. Vreselijke geluiden. Buurman die de afval in zijn tuin verbrand waardoor wij in de stank zitten en er lat van hebben( astma hier) Andere buurman en buurvrouw die elkaar en de kinderen elke dag voor rotte vis uitmaken… Hun manier van praten blijkbaar, waarop mijn jongste dan zegt, Zullen we maar naar binnen gaan mam met de deuren dicht….dan hebben we rust….soms is het fijn als het weer slechter weer wordt dan is iedereen weer binnen…

    Like

  16. Idd erg herkenbaar! Bij ons naast ook. Twee pubers die in zomervakantie, zonder medeweten van hun ouders, ieders een eigen subswoofer hebben aangeschaft. Het geluid derdert ons huis door. Onze kinderen liggen wakker. Deze week 4 keer ! Bij ze aan de deur geweest. Zij vinden dat wij met hen om de tafel moeten om afspraken te maken?? Ik wil gewoon geen overlast. Verder een zeer verwende puberdochter die het s nachts graag op Eem krijsen zet. Zucht ! Druk aan het sparen voor een ander huis, ik wil geen tophyp meer. Maar zit me best op te vreten…. Sterkte allemaal!

    Like

  17. Wat een hoop ergernissen hier… doet toch vermoeden dat mensen niet zo dicht op elkaar horen te wonen als dat we in nederland vaak doen.
    Ik kan me zelf makkelijker afsluiten van geluidsoverlast dan anderen, ben meestal gewoon blij dat het niet mijn kind is dat zo schreeuwt, of dat het niet mijn man is die de autoradio zo idioot hard moet hebben. Het enige waar ik helemaal gestoord van kan worden is het luchtalarm waarmee de ijscoman hier de hele zomer rondrijdt… Maar daarover zijn inmiddels zoveel klachten gekomen dat hij nu sinds een paar dagen alleen nog maar een bel heeft, lucky me 🙂
    Zelf hou ik zoveel mogelijk rekening met de buurt, mijn kinderen hebben ook behoorlijk wat volume. Ik hou ze dus binnen tot een uur of negen in het weekend (waar ze zelf het liefst om 7 uur de tuin in zouden denderen). We hebben verspreid over vijf jaar het hele huis verbouwd, ook daar zijn we altijd strak op de klok blijven kijken of het niet te vroeg/te laat was om iets te kunnen doen. Daar hebben we van de buren wel eens bedankjes voor gehad, dus blijkbaar doen we het zo slecht niet 😀

    Like

  18. Herkenbaar! Het heeft voor mij vooral te maken met het gevoel dat iedereen maar ongebreideld zijn ruimte inneemt, terwijl ik altijd loop in te vullen welke last men mogelijk van mij kan hebben. Sinds ik dat probeer te stoppen erger ik mij een stuk minder, ben immers zelf vast ook regelmatig bloedirritant:)

    Groetjes Jacqueline

    Like

  19. Altijd als ik bij mijn dochter in Nederland logeer valt het me op dat het nooit stil is zelfs niet als ik in het bos wandel, ik woon op het Franse platteland en wat ik nu hoor, ik zit in de keuken met de deur open, is het ruisen van de wind in de bomen een zoemend insect en meer niet, heerlijk!! Ik geniet.
    Soms komt er een auto voorbij of een tractor maar dat is het.
    Groet Adriana

    Like

  20. Ik vroeg zo'n gilblaag op straat eens waarom ze zo gilde:”dat vind ik leuk” was het antwoord. Ik gilde in haar oor dat ik het niet leuk vond. Heb haar nooit meer gehoord.
    Ik zit ook vaak binnen met mijn migraine en oordopjes in, zondag nog, toen buren verderop een workshop beeldhouwen in de tuin hielden. Urenlang getik van meerdere mensen, het klok of de BigBen daar stond. Hm, misschien heb ik ook wel PMS.

    Groet,Gret

    Like

  21. Heel herkenbaar helaas, ook hier (piepklein plattelandsdorpje)bladblazers, maaimachines; het huis schuren. Valt nog te overzien. Wat mij mateloos irriteert is het onbeschofte. Buiten keihard telefoneren, praten, een buurjochie dat kneiterhard loopt te gillen en te schelden, zijn moeder die het niet schijnt te zien/horen. Feesten waarbij men tegenwoordig de gewoonte heeft om de geluidsboxen maar buiten in de tuin te zetten. Niemand die er iets van zegt. Doe je dat wel, ben je ook een z…. Bovendien is men tegen 11 uur 's avonds meestal al zo aangeschoten dat men niet meer helder aanspreekbaar is. Ik snap er geen moer van. Is het dan alleen nog maar: ikke; ikke; en de rest kan stikken? Of moeten wij ons meer laten horen? Misschien niet alles meer pikken? Ook al die festivals van tegenwoordig, de hele zomer is er hier in de buurt wel een of ander festival met – als je enorm veel pech hebt – tot een uur of 3 's nachts het gedreun van de bassen. Als ik er last van heb stuur ik vaak een mail naar de betreffende burgemeester. Ik vind het niet kunnen, het wordt tijd dat de normen hiervoor eens bijgesteld worden. Net zoals feesten in de tuin. Belachelijk om dan je boxen buiten neer te zetten. We moeten meer van ons laten horen denk ik!! He, dat lucht op!! groet, Joanne

    Like

  22. Na 12 jaar geluids en stankoverlast van buren zijn wij zelfs verhuisd. Er was niet over te praten, wij waren zeikerds werd er gezegd. De verhuizing heeft ons veel geld gekost maar we gingen er aan kapot. Als je hooggevoelig bent zijn gillende kinderen, open haarden, bladblazers en andermans muziek (om maar een greep te doen uit het assortiment) heel irritant. In onze nieuwe buurt zijn natuurlijk ook geluiden maar tot nu toe niet extreem en de mensen zijn hier aardig. Burenoverlast staat op nummer één van ergernissen, een schrale troost dat je niet de enige bent. Sterkte!Groetjes, Sandra

    Like

  23. Irritant dat kan ik me voorstellen. Wij wonen op het platteland en daar is het gelukkig vrij rustig. Af en toe hoor ik van ver honden blaffen (5 stuks)van mensen die wel dicht op de buren wonen en wat soms een hele poos duurt, ik denk dan weleens waarom klagen die buren niet, die moeten s'morgens vroeg op, wij kunnen overdag nog wel eens een dutje doen. De buurman naast ons stak op een mooie zomerdag zijn afval in de fik, stinken, toen heeft mijn man er wel op vriendelijke toon iets van gezegd en het is niet weer gebeurd. Het blijft lastig want je wilt geen ruzie.

    Like

  24. Heel herkenbaar hoor Martine. Hier hebben wij de hele zomer last gehad van jeugd die op het speelpleintje aan het drinken, blowen, muziekdraaien en schreeuwen waren tot een uur of 2. Aanspreken en vragen een beetje rekening te houden met mensen die de dag erna gewoon moeten werken helpt helaas niet. Het erge is dat niemand er iets van durft te zeggen en de jongeren niet eens in onze wijk wonen.

    Hopelijk is de hint opgepakt door jouw buren, al denk ik dat men weer snel vervalt in het bekende gedrag:).

    Mijn dochtertje heeft als ze heel erg blij is ook een fijn schel stemmetje. Ze praat dan ook veel harder dan normaal. Wij spreken haar dan ook echt aan dat ze iets zachter moet praten. De buren vinden het overigens geen probleem en juist schattig:).

    Mijn dochter vantoen 2 jaar oud heeft zich gelukkig maar een keer zich misdragen in een winkel. We waren in een speelgoedwinkel voor een cadeautje. Ze wilde iets hebben wat ik niet goed vond. Ik ben door mijn knieën gegaan en heb duidelijk uitgelegd dat we niets voor haar gingen kopen en dat ze moest stoppen met vragen om speelgoed. Ik heb haar ook verteld dat als ze door zou gaan we direct naar huis zouden gaan. Je raad het al ze ging door met zeuren. Ik heb haar opgepakt en in de auto gezet. Ik moest echt nog veel boodschappen hebben, maar ik ben gewoon naar huis gereden. Hierna heeft ze echt nooit meer gezeurd om dingen/ speelgoed.

    Like

  25. Ik snap je ergernis heel goed, maar helaas zullen mijn buren niet altijd blij met ons gezin zijn. Mijn zoon heeft pddnos ( sommigen mensen vinden dat ik moet gaan opvoeden) Ik krijg vaak veel onbegrip net als jij met je PMS.

    Snap het helemaal, ook ik heb soms mijn PMS momentje maar toch.

    liesbeth

    Like

  26. Maar laat jij je kind dan ook een uur buiten gillen?
    Want daar gaat het om he. S. Was een huilbaby en ik kon me voorstellen dat de buren daar last van hadden dus besprak ik dat. En zorgde ik ervoor dat de ramen dicht waren als hij zijn dagelijks krijspartij begon van 5 in de namiddag tot 11 uur in de avond.

    Like

  27. Grrrbl ik zit me nu ook kapot te ergeren aan het wekelijkse (2xper week) familie en vriendenbezoek twee naast ons. Luid praten, vuurkorf en muziek. Vet aso! En zelf zit ik de hele dag mijn kids af te remmen op luid praten….

    Like

  28. Mijn kinderen gillen ook, drie jongens van vijf en zeven. Maar ik corrigeer ze wel. Volgens mij is de onveilige woonomgeving meer een reden dat er in de tuinen meer gegild wordt. Er zijn zoveel autos! Ze kunnen ook niet lekker voetballen want alles is volgebouwd. Jongens moeten gewoon energie kwijt. Daarom ga ik heel vaak met ze weg.

    Like

Zeg het maar!

