Een winterjas voor een krentenkakker

Terwijl Nederland zich opmaakte voor een hittegolf in september – vrij uniek volgens mij – hakte ik flink wat knopen door rond het prangende thema ‘winterjas’. Ik bedoel, we kunnen wel doen alsof het hoogzomer is en het voelt wellicht als hoogzomer, de spinnen in en om het huis vertellen een ander verhaal. Als koukleum ben ik graag goed voorbereid.

Nu is het zo dat ik al jaren niet een ‘echte’ winterjas heb gekocht. De laatste miskoop was een langgerekt drama van niet willen erkennen dat het een flop was: dure jas (ik vind alles boven € 100 euro duur), heel koud, voering erin laten maken, nog steeds koud, jaren op de kapstok laten hangen wegens niet weg kunnen doen en dan nu eindelijk weg gedaan. De laatste 8 jaar heb ik alleen jassen bij de kringloop gekocht.

Je kunt prima jassen kopen bij de kringloop. Dus deed ik dat. Alleen er zat nooit iets bij wat echt mijn smaak was. Dus kocht ik een paar keer achter elkaar voor een tientje een prima jas, droeg deze een seizoen en bracht hem het jaar erop weer naar Noppes om hem in te wisselen voor een andere jas.

De laatste jas die ik daar kocht is een hele mooi wollen zwarte jas. Heel chique. Hij staat me prachtig. Maar het is niet iets wat ik ooit zou hebben gekocht in een gewone winkel. Ik zou het geld er niet voor over hebben als ik er de normaalprijs voor zou moeten betalen. Omdat het niet mijn smaak is. Het is echt een jas om naar je werk aan te trekken, als je werk iets is op een kantoor en je er goed uit moet zien. Ook een super jas voor begrafenissen. Lekker stemmig en zeer gekleed.

Ik kan me de tijd niet kan heugen dat ik naar werk ging of een begrafenis en hoewel ik besef dat dit in de toekomst misschien verandert, vond ik dat het maar eens anders moest. De hele mooie chique jas is namelijk ook nog eens erg onpraktisch op de fiets, aangezien hij sluit met 3 knopen en alles dus continu open wappert.

De riedel in mijn hoofd ‘dan gaan we maar weer naar de kringloop’ werd ineens onderbroken door mijn nieuwe motto – is dat zo? – , dat blijkbaar op alle grote én kleine levenssituaties van toepassing is.  Bovendien bleek mijn kledingrekening behoorlijk gevuld dus telde ik één en één bij elkaar op en besloot een nieuwe winterjas te kopen.

Spontaan brak het zweet mij uit. Want alles wat ik na enige zoekwerk online echt mooi vond, bleek zo €300 tot €400 te kosten en geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt! Ik besloot mezelf een limiet te geven van €150 en opnieuw te gaan zoeken. Dat vind ik ook ongehoord veel, aan de andere kant als ik echt een mooie jas zou vinden en daar 4 tot 5 jaar mee kan doen, valt het wel mee.

Vreemd toch hoe dit werkt. Want evengoed kreeg ik er buikpijn van. Uiteindelijk vond ik een paar jassen die ik echt mooi vind en die bij mij passen. Ik houd van sportief, met een capuchon, over de kont, geschikt om mee te fietsen, mouwen die niet de wijd zijn, lekker warm en als het even kan een beetje regenafstotend.

En toen, nou toen gebeurde er even niets. Ik wachtte op de uitverkoop. Want zoveel geld was me bij nader inzien toch te gortig.  Maar ja, er is geen uitverkoop in september. Natuurlijk had ik deze hele riedel beter afgelopen maart/april kunnen volgen. Meer kans dat ik dan de gewenste jas in een online sale zou vinden.  Even geduld dan maar.

Maar, ik wil straks die jas, als het winter is en niet pas er na. Dus hakte ik de knoop door en besloot toch te kopen. Ik betrok man bij mijn getut over welke jas het nu moest worden en appte zelfs een vriendin een paar foto’s om hulp te vragen. Uiteindelijk koos ik natuurlijk die jas die me meteen al opviel toen ik ging zoeken naar jassen met een prijslimiet tot € 150, want zo gaat dat in het leven.

Helaas bleek de jas te klein toen hij werd afgeleverd, maar wel echt helemaal super en mijn smaak. Ik was geneigd het er maar bij te laten zitten want een winterjas passen als het buiten 29 graden is en voor de zekerheid ook even je warmste en dikste trui aandoen – want dat doe ik straks in de winter ook – is niet goed voor je humeur, zeker niet als je ook net ongesteld bent geworden.

Maar goed, ik ruilde de jas toch om (lief kind fietste naar het postkantoor met het retourpakketje) en de – hopelijk – juiste maat is nu onderweg, voor €139. Ik zeg het gewoon tien keer achter elkaar, dan krijg ik het vast niet meer warm.  €139 €139 €139 €139 €139 €139 €139 €139 €139 €139.

Nee, dat hielp niet. Maar ik ben er wél blij mee. Ik kocht voor het eerst in jaren een jas die ik echt mooi vind en die helemaal naar mijn smaak is. En nu weet ik ook weer dat ik voor mezelf echt een ontzettende krentenkakker ben. Maar dat ik iets ben, wil niet zeggen dat ik me zo moet gedragen 😉

27 gedachtes over “Een winterjas voor een krentenkakker

  1. Om je te helpen met dit trauma: een goede winterjas is dit geld absoluut waard. Als het echt je smaak is en je bent er blij mee gaat de jas je elke dag een fijn gevoel geven. Onbetaalbaar toch!!
    Leuk is ie 🙂

    Like

  2. Reken eens uit wat het je per dag kost (en oplevert – heerlijk warm in een jas naar je smaak en niet ik-doe-het-er-maar-mee. Stel, je draagt de jas 3 maanden van het jaar, dan is dat 1,50 per dag voor het eerste jaar. Draag je de jas meerdere jaren, dan wordt het dragen steeds goedkoper.
    Je kan het je veroorloven; gun het jezelf dan ook maar.

    Like

  3. Heel veel plezier met je jas MArtine! Als het straks waait en koud is, kan je die behaaglijk aantrekken. En dan ook vaak doen natuurlijk, dan gaat de price per use vanzelf naar beneden 😉

    Like

  4. 139 euro valt voor een winterjas goed mee van prijs want zo'n jas, daar heb je jarenlang genieten van.
    Ik stel me wel de vraag of zo'n lange jas voldoende bewegingsvrijheid heeft als je veel met de fiets onderweg bent. Ik doe zo goed als alle verplaatsingen (enkel tot 15 km) per fiets en zo'n lange jas aanliggende jas zou ik enorm vervelend vinden…..
    Ik vind het een mooie jas maar vind het jammer dat de binnenkant van de kraag in die bleke stof van van de jas (gebroken wit ?) is en niet in de contrasterende kleur (zwart ?donkerblauw ?). Een jas met een bleke kraag moet veel vlugger gewassen worden of ene met een donkergekleurde binnenkraag. Hoe meer je een jas wast, hoe vlugger hij niet meer waterdicht is.

    Like

  5. O, wat herkenbaar! Ik heb afgelopen jaar een winterjas (wel in de uitverkoop) gekocht. Hoe vaak ik het internet wel niet aan en uitgeslingerd heb.. En eigenlijk wist ik precies welke ik wilde en bij welke winkel. Voor mij kwam er nog een must bij: geen dons. En idd een capuchon, hoewel ik er laatst achter kwam dat ik die bijna nooit op doe. Ik draag veel liever een muts. Maar ja, m'n moeder wilde altijd een jas met een capuchon.. Bijzonder hoe dat werkt!

    Like

  6. Mooie jas, goed gedaan!
    Wat mij bij(deze mij bekende krentenkakkersgedachtegang) altijd helpt is “doen of het voor mijn vriendin of dochter is”.
    Die gun ik vaak meer dan mezelf…idioot misschien, maar het werkt wel goed uit met deze gedachtensprong.

    Groet,Greet

    Like

  7. Deze krentekakker vind voor zichzelf ook alles te duur. Maar mijn winterjas ging eind van de winter stuk en ik kon niks vinden wat mijn smaak was. Alle winkels afgewerkt maar zonder resultaat. Mijn collega zei: ben je al in de winkel op het hoekje geweest. Nee joh tuurlijk niet. Die winkel is veel te duur voor mij. Ja maar er is toch sale. Probeer het eens. Ik daar naar binnen. Pff wat voelde ik mij ongemakkelijk. Maar de mevrouw in de winkel was heel lief en hielp mij direct. Ik had keuze uit 5 jassen! Ja welke ging het worden. Uiteraard de duurste normaal 400 euro! Maar nu 180 euro. Pfff wat een geld maar ik was er heel blij mee en nog steeds. Als het straks koud wordt heb ik een hele mooie jas die lekker warm is. Laat de winter maar komen…. nou wacht toch nog maar even. �� samantha

    Like

  8. prachtig!! en zo herkenbaar dat alles zo verschrikkelijk duur is geworden, te duur naar mn zin.. maar zeker een winterjas is zo fijn! (ik moet dagelijks de kinderen naar school brengen door regen, sneeuw, storm, maakt niet uit.. dus heb geinvesteerd in goede winterjas, een ruime regenjas (kan overal overheen :p) en snowboots.. hoop er jaren mee te doen idd 😀

    de jas staat je prachtig! en wat fijn dat je hebt doorgezet!!

    Like

  9. Ik moet er echt om lachen. Een jas geschikt voor je werk en begrafenissen….Ik herken alle beslommeringen zo goed. Je beschrijft het zo leuk en met zoveel zelfspot. Gelukkig eind goed al goed. Veel plezier met de mooie jas.

    Like

  10. Mooie jas.
    Ik moet juist bij de kringloop winkel me erg bedwingen om niet nog een jas bij de 7 die ik al heb te kopen. Als ik iets nodig heb, en dat is bijna nooit want ik heb heel veel, zie ik de mooiste dingen.

    Like

  11. Mooie jas hoor!!! Jouw verhaal kan de mijne zijn…. Heb nooit meer dan 30 euro voor een winterjas betaald. Altijd jassen gekocht waarvan ik dacht, oke prijs staat me aan, ik koop hem! Dat ik er nu echt superblij mee was kon ik dan niet zeggen. Ik ga deze winter ook voor het eerst ff niet (echt) op de prijs letten. Heb het geld er wel voor en ik kan jaaaaren met 1 jas doen….

    Gr. Bouk

    Like

  12. Hele mooie jas en het staat je heel goed! Als je er blij mee bent en de jas is lekker warm dan is het zeker de 139,00 euro waard. Daar kan je weer een hele tijd mee vooruit en lekker genieten van je aankoop!

    Like

Zeg het maar!

