De toekomst: profielkeuze school

Het schooljaar is al weer de derde week ingegaan en zodoende was het tijd voor de jaarlijkse ouderavond die altijd begin september plaatsvindt. Afgelopen maandag gingen we naar school voor een bijeenkomst waar de introductie opwekkend kort was, de mentor tweetalig onderwijs is beduidend korter van stof dan de directeur die in de voorafgaande jaren de inleiding verzorgde. Na dit voorafje werden we heel langzaam gaar gestoofd in het lokaal van de klassenmentor.

Arme kinderen om te verwachten dat ze met deze temperaturen iets kunnen presteren. Het lokaal lag op de eerste verdieping en alle warmte van de dag was naar boven gefloept en hing daar als een wolk boven de lam gelagen ouders. De mentor kletste zich er manmoedig doorheen, ze is waarschijnlijk wel wat gewend, maar dat kon niet voorkomen dat de reacties vrij lauw waren. Vragen? Nee er waren nauwelijks vragen, iedereen wilde zo snel mogelijk naar buiten, de frisse lucht in.

Evengoed vond ik het heel goed en fijn om te gaan. Allereerst wegens een egocentrische en niet ter zake doende reden, namelijk dat ik op de lagere school alle ouderavonden, rapportgesprekken en voorstellingen/uitvoeringen heb gemist, op de eindmusical na. Het voelt echt als een overwinning dat dit nu wél lukt met een paar rustdagen erna en dat ik nu de informatie eens uit eerste hand krijg in plaats van dat M. me vertelt wat er is besproken. Maar natuurlijk ook omdat ik graag wil horen wat er gaat gebeuren dit jaar. Het derde schooljaar is een belangrijke periode. S. moet aan het eind ervan zijn profielkeuze maken. Dat is best spannend want hij heeft nog geen idee. Ik heb zelf wel een vermoeden wat bij hem zou passen gezien zijn interesses en cijfers – Natuur & Techniek of Natuur & Gezondheid – maar het is zijn keuze natuurlijk. En hij vindt eigenlijk alles leuk en interessant, behalve Duits.

De school begeleidt de kinderen in de profielkeuze door middel van gesprekken en het doorlopen van een programma dat alle kinderen thuis of in studietijd op school kunnen doen. Dat filtert en sluist als een trechter naar de juiste keus toe, schijnbaar. De docenten geven ook advies of het gewenste profiel past bij hun indruk en de prestaties van het kind. Voor sommige vakken wordt het wel flink aanpoten. Scheikunde en economie zijn verse vakken dit jaar en halverwege het jaar moeten ze al een voorlopige keuze maken. Even wennen aan de nieuwe vakken en op gang komen is er niet echt bij want je moet minstens een 7 staan wil je een vak in je mogen profiel kiezen .

Het blijft me verbazen dat kinderen zo vroeg moeten kiezen. Ze hebben op een enkeling na nog echt geen flauw idee. Er zitten bij S. een paar bijzondere gevallen in de klas die op hoog niveau sporten of een versnelde VWO opleiding doen. Deze kinderen zijn meestal enorm gefocust maar de rest niet echt. En toch hangt er best veel van af. De richting die ze nu al kiezen sluit latere wensen misschien wel uit.

Ik ga mijn best doen hem te helpen een mooie keuze te maken. En hoop dat ik niet te sturend zal zijn en hem niet ga belasten met de erfenis van mijn foute keuzes. Hij hoeft natuurlijk niet mijn foute beslissingen recht te breien. Maar ik hoop wel enorm dat hij kiest voor dat waar zijn hart ligt en niet voor dat waar hij veel geld mee hoopt te verdienen. Al hoeft het één het ander niet uit te sluiten natuurlijk.

Hij kiest dus zijn eigen profiel en zijn eigen eventuele studie straks. Wat ik wel kan doen, hoop te doen, is hem helpen met alle dingen erom heen: hoe leer je plannen, voor jezelf opkomen, je grenzen bewaken, omgaan met stress en al die andere zaken die soms bepalend zijn of iets lukt of niet. Best spannend vind ik dat aangezien dat nu net dingen zijn die mij bepaald niet zijn aankomen waaien. Maar ervaringsdeskundige als ik ben van hoe het niet moet, ben ik vaak zo eerlijk mogelijk tegen hem en deel hem mijn fouten en vertel ook hoe ik nu met stress omga en wat het verschil is met vroeger.

15 gedachtes over “De toekomst: profielkeuze school

  1. Ik sta daar ook altijd wel van te kijken, hoe vroeg jongeren (of vaak eigenlijk nog kinderen) al dit soort belangrijke keuzes moeten maken. Fijn dat je S. daar zo goed in begeleidt, sommige ouders proberen idd van alles op te leggen, terwijl andere weer totaal geen belangstelling lijken te tonen of het kind overal vrij in laten. Ik had zelf alle vrijheid om te kiezen wat ik wilde, maar mijn ouders hebben wel met me gepraat over wat ik waarschijnlijk het leukst zou vinden en waar ik het beste in zou zijn. Dat bleek een goede zet te zijn, want daardoor kwam ik op een pakket dat precies goed aansloot. Da's wel belangrijk, als je er nog een paar jaar mee moet doen én waarschijnlijk ook je vervolgopleiding die richting in gaat.

    Like

  2. Ohoh…wat ligt dit voor mij nog veraf. Maar inderdaad, kinderen moeten zéér vroeg al erg bepalende keuzes maken!
    Beide dochters van 8 en 7 jaahebben autismespectrumstoornis, een leerstoornis en oudste dochter ook nog een aandachtsstoornis. Ze gaan nu dit jaar voor het eerst naar een speciale school. Wat de toekomst brengt is heel erg onzeker, eerst maar weer dit jaar zonder al te veel kleerscheuren doorkomen. Vermoedelijk gaan ze beiden geen universitair diploma halen, maar al de rest ligt eigenlijk nog open.
    Ik hoop vooral op een zo normaal mogelijke toekomst voor hen.
    Ergens blijft het moeilijk om je eigen verlangens niet op je kinderen te projecteren. Zo merk ik dat ik het er zelf best moeilijk mee heb dat dochters waarschijnlijk nooit Unief gaan doen, omdat ik zelf wel een hoger diploma heb, en omdat ik zelf heb gemerkt dat dat belangrijk kan zijn in de zoektocht naar een job.
    Ach…we zien allemaal wel

    Like

  3. Onze dochter kon ook geen keuze maken. Door in de vrije ruimte voor natuurkunde te kiezen heeft ze uiteindelijk twee profielen gekozen. Die beta-keuze was logisch (logisch toch) en met 2 profielen kon ze de uiteindelijke studiekeuze een aantal jaren uitstellen.

    Like

  4. Ik vond de profielkeuze bij de eerste ook spannend, Maar wat bleek tot onze verbazing dat het eigenlijk helemaal niet zoveel uitmaakte welk profiel je kiest (behalve CM).
    Toen we naar de vervolgstudies gingen kijken zowel HBO als universiteit kon je eigenlijk met alle profielen terecht als er maar wiskunde in zat (maar dat is verplicht). Ook bij navraag op de open dagen bij de uni werd dit beaamd, alles is te leren behalve wiskunde dit moet je kennen werd gezegd. Dus nu bij profielkeuze nummer drie gaat het wat makkelijker en is het minder spannend.
    Bekijk zelf maar eens een aantal opleidingen waarvan je denk dit is iets voor hem en let dan op de profielen misschien helpt dat ook met de keuze.
    Gemiddeld een zeven staan vind ik wel raar dit is denk ik niet voor iedereen haalbaar en zo sluit je bepaalde vakken wel uit. Terwijl je vaak ziet dan er in de laatste jaren een inhaalspurt komt voor een vak.
    Moeder van drie

    Like

  5. Inderdaad, net wat moeder van drie schrijft. Met een beetje slim kiezen liggen bijna alle vervolgopleidingen nog open. Bijv. EM + biologie of NG/NT + economie. Vraag voor de gein maar eens zo'n gids aan waar heel veel vervolgopleidingen instaan. Daar staan vaak de eisen bij.

    Like

  6. Inmiddels wordt die selectie steeds verder uitgebreid. In het hoger onderwijs moet in het eerste jaar al een minimaal aantal studiepunten gehaald worden, anders: exit.

    En steeds meer universiteiten stellen nu als toegangseis tot een master dat de bachelor met een minimum aan gemiddelde cijfers moet zijn afgerond. Bijvoorbeeld een 7.0 of 7.5. Heel schools eigenlijk.

    Like

  7. Zoonlief wist het hier al meteen: talen vond ie verschrikkelijk en economie niet leuk. Door Natuur en Techniek te kiezen met als extra vak Biologie heeft ie ook meteen het profiel Natuur en Gezondheid te pakken. Hij vond dat gedoe met al die begeleiding en adviezen dan ook helemaal niks dat 3e jaar, haha. Voor sommige vervolgstudies zal het idd niet zo heel precies uitmaken wat voor profiel je kiest. Bij HBO IT kun je zelfs met alle profielen terecht maar bij de beta-studies heb je toch meer aan Wiskunde B dan aan Wiskunde A en is een N&T of N&G profiel toch wel logisch.
    Maar goed, dan hebben ze zo meteen een profiel gekozen, krijg je daarna weer die keuze-stress bij het kiezen van een studie (voor onze zoon nu dus aan de orde in Havo 5). 16 jaar (hij wordt pas 17 na zijn examen) en dan al een vervolgopleiding kiezen…..pfffff…. Ik weet best wel dat er nog veel kan veranderen in het leven, maar een studie kiezen is toch wel even anders dan vroeger hoor!
    Lieve groet, Jolanda

    Like

  8. Misschien is het verstandig om te kijken of hij twee profielen kan doen. Twee van onze zonen hebben en natuur en techniek en natuur en gezondheid gedaan. Het vergroot de keuze van vervolgstudie. gr Conny

    Like

  9. Fijn dat het gelukt is om mee te gaan naar de ouderavond. Ik begrijp wat een overwinning dit voor jou is na jaren niet in staat te zijn om mee te gaan. Het is super dat er wel begeleiding en advies is met het samenstellen van het profiel. Helaas was dat in mijn tijd niet. Ook mijn ouders hebben mij niet echt actief geholpen om uit te zoeken wat ik wilde in het leven en wat ik daar voor nodig had. Ze hebben me nooit gepusht hoor ik mocht alles doen waar ik me goed bij voelde en ik hoefde nooit op mijn tandvlees te lopen. Helaas heb ook ik spijt van de gemiste kansen. Hoe heerlijk is het voor S. dat je hem helpt, adviseert en hem zijn eigen hart laat volgen. Door jouw eerlijkheid kan hij leren van jouw keuzes, de goede en wellicht ook de wat minder goede keuzes die wij allemaal maken in het leven. Ik wens hem heel veel wijsheid bij het kiezen van zijn profiel. Gelukkig heeft hij twee geweldige ouders die hem helpen.

    Like

  10. Inderdaad, met een N&T/N&G-profiel kan je echt nog alle kanten op. Veel meer dan met een C&M-profiel bijvoorbeeld. Voor mij was het simpel, economie vond ik vreselijk en in beta was ik een ontzettende kneus. Talen vond ik fantastisch, dus C&M werd het. Ook nooit problemen gehad met vervolgopleidingen, want mijn interessegebied bleef aansluiten bij C&M.
    Dus als je iets kiest wat je goed kan, dan zit je echt al heel goed.
    Verder is het fijn dat NT/NG hem goed ligt. Want daarmee kan je later praktisch elke opleiding doen die je leuk lijkt. Voor veel beta-opleidingen gelden namelijk eisen (wiskunde, biologie, etc.), maar voor de meeste alpha-studies niet. Mijn studie (Duits) mag je aan beginnen zonder dat je ooit Duits in je pakket hebt gehad. Mocht hij zich dus nog bedenken, en ontdekken wat voor fantastische taal het is. Dan kan hij nog steeds terecht.

    Goed dat je hem zelf laat kiezen! Dat is sowieso belangrijk. Maar dit berichtje dus vooral om het gevoel weg te nemen 'dat ze nu al moeten kiezen'. Bij mij op de middelbare werd daar ook heel heftig over gedaan. Alsof je bij een verkeerde keuze je hele leven had vergooid. En dat is echt niet zo. Mocht hij een vak later missen, dan kan je altijd nog via 100 alternatieve routes er komen. Dat kost je misschien een jaar, maar hoe erg is dat nou helemaal? Leer hem vooral dat. Er is geen foute keuze. Doe wat goed voelt, want waarschijnlijk is dat de beste keuze. En ook na je middelbare schoolcarrière heb je nog zeeën van tijd om een onhandige profielkeuze te herstellen. Dus no stress 🙂

    Like

  11. met NT+economie+biologie kan je alle studies doen, behalve de Rietveld Academie….. Dus da's nog best wel ruime keuze. Want veel studies stellen wi of na verplicht, maar verder niet zoveel. Was het nu zo dat de studie biologie geen bio op vwo verplichtte? (weet ik niet zeker meer)
    Dus laat je niet gek maken.

    En stel vooral vragen aan hem, en help hem zo ontdekken wat S wil. Of ga een beetje rondkijken op websites of in de bieb, wat voor beroepen hij wel interessant vind. De test van school is ook best handig hierin (al vond mijn analystische zoontje hier geen nieuws in, maar ja, analytische test he)
    Komt wel goed hoor, dit is minder ingewikkeld dan een huishoudbudget optimaliseren. En dat heb je vanaf de bank ook aardig gered, toch?

    Like

  12. Voel met je mee (zoonlief met ASS, is ook de vraag of hij Universiteit haalt). Toch is ook dat loslaten heel erg belangrijk. Zoonlief wil gewaardeerd worden om wat hij kan, en ook de vrijheid krijgen om te experimenteren wat hij aankan. Eng voor hem, maar ook voor mij. Met kleine stapjes zijn we er wel gekomen, en kan ik nu dubbel trots zijn op alles wat hij doet. En hij doet zoveel en zo wijs (vanwege alle extra hordes die al heeft moeten nemen in zijn leven), dat ik echt en serieus trots op hem ben, hoe veel of weinig hij ook haalt. Het wordt gewoon zijn leven, zijn keuzes, zijn ding. En dat hoort ook zo, hij is 19 en dan kiest hij zijn pad. En dat is gewoon niet het mijne, ik mag de mijne weer met meer energie oppakken. Eng, echt wel, maar uiteindelijk gewoon goed.

    Like

  13. Bij zoonlief is er een totaal andere keuze uitgekomen dan verwacht in het 1e jaar van de brugklas. Uiteindelijk zit hij nu op mbo. Vindt het geweldig en zit op de juiste plaats. Terugkijkend zou hbo zonder mbo als voorganger helemaal verkeerd zijn voor hem. Wij zijn erg blij dat het goed zit nu.
    Met dochterlief die ook in de 3e zit is het anders.
    Zij wil graag naar het conservatorium in Tilburg. Dit betekent dat zij vanaf de 4e naar de voco kan. Vooropleiding conservatorium. Het komt er heel misschien in onze stad. Maar dan moet ze weer van deze school af en dat wil ze niet. Allemaal moeilijke keuzes. We hebben nog tot december en dan moet de voorlopige keuze gemaakt worden.

    Like

  14. Wat hierboven al vaker is gezegd. In de praktijk maakt het niet heel veel uit welk profiel je kiest omdat je op de meeste HBO's of universiteiten met veel profielen terecht kunt. Maar bovenal kies wat je leuk vindt. Onze beide kinderen kozen een C&M profiel (ze houden van talen en kunst en cultuur) en hoewel je daar dus het minste mee kunt bleek het voor beide achteraf ook echt de beste keuze.

    Like

Zeg het maar!

