Vriezerkoken

Omdat ik regelmatig een greep in mijn vriezer doe, was het hoog tijd dat ik er ook weer iets in stopte. Soms doe ik dat door een dubbele portie te maken als ik toch kook. En soms ga ik er speciaal de keuken voor in en maak ik eten voor 4 tot 5 keer tegelijk klaar. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs meer tijd in beslag te nemen dan één maaltijd te koken. Mits je een beetje slim combineert en huisgenoten aan het snijden zet.


Bij de supermarkt was er toevallig vrij veel in de aanbieding en ik kocht royaal in. Sperziebonen, paprika, broccoli, wortelen. Na het snijden en schoonmaken flikkerde ik alles in verschillende combinaties in bakken:

  • een sperziebonen/broccoli/wortelbak voor twee verschillende curry’s
  • een wortelbak voor een kerrie-wortelsoep
  • een sperziebonen/wortel/paprikabak voor twee keer pasta eten.

En toen ging ik uien snijden, knoflook pellen,  de broccoli,  sperziebonen en een deel van de wortelen blancheren. Kokosmelk klaarzetten en hop drie pannen tegelijk op het vuur. Ik begon met de curry’s en de pastasaus. Kruiderij erbij en even 5 minuten laten pruttelen. Klaar.

Dan alles van het vuur, op zoek naar nog een pan voor de soep, het restant van de wortelen opzetten met ui, knoflook, kerrie, kokosmelk en kippenbouillon. Limoenblaadje erbij, vers pepertje, kwartiertje laten koken en dan even de staafmixer erop. Nog wat verse koreander erdoor en klaar.

In de tijd dat de groenten werden geblancheerd, gooide ik de ingrediënten voor een amandeltaart met koekkruiden en appel in een kom, flikkerde daar een restantje kokosmelk bij met een ei en wat bakpoeder en schoof dat in de oven.

Een uurtje werk leverde zo voorraad op voor 6 keer eten én een taart. In geval van geen energie/geen tijd/ of plotseling andere plannen, kan ik alles zó uit de vriezer plukken. De maaltijden zijn zo gemaakt dat ik er alleen nog wat rijst of pasta bij hoef te koken. Dat lukt meestal nog wel, ook als er weinig energie is. Mocht ik meer zin hebben, kan ik altijd de maaltijd nog opleuken met wat kip of gehakt. Ook daar ligt zat van in de vriezer. Als ik bijvoorbeeld kippenpoten klaar maak, maak ik altijd wat extra en dat gaat dan de vriezer in. Kan ik dan weer gebruiken voor bijvoorbeeld in de soep, of door een salade of pastasaus. Of ik gebruik de ballen van Oma, zij is zo lief om eens in de zoveel tijd ballen gehakt te leveren.

Naast kant en klare gerechten heb ik ook zakken met gesneden rauwe groenten in de vriezer. Ook gekocht in de aanbieding en meteen schoongemaakt en gesneden. Klaar om na ontdooien in een kaal soepje te doen. Of te roerbakken. Of in een omelet/wrap te stoppen voor bij de lunch.


Als ik me niet goed voel of het drukker heb dan eigenlijk prettig is, is goed eten vaak het eerste wat er bij inschiet. Op deze manier lukt het me om toch goed en lekker eten op tafel te zetten.

Doe jij veel aan vriezerkoken?

20 gedachtes over “Vriezerkoken

  1. Ik sluit me aan bij Mariima. Wat kan jij snel veel doen!

    Ik heb (helaas slechts) enkele gerechten die ik in porties invries, om op te warmen op het werk. Dat is mijn manier om enigzins gezond te eten.
    Je hebt me vanochtend geïnspireerd en tot actie aangezet: ik heb net soep gemaakt van wat ik vond in de koelkast: een courgette en enkele zakjes (slappe) sla.

    Katrien

    Like

  2. Nooit. Ik heb een kleine vriezer van drie laden en vier flinke eters. Als ik te moe ben om te koken dan kiezen we vaak voor een boterham. En als ik nog ietsje meer energie heb maak ik heel simpele maaltijden. Gekookte aardappelen, rode kool uit een pot en corned beef uit blik. Of met wat blikjes, gefruite ui en paprika een smakelijke pastamaaltijd maken en dan hulp hebben van een van de zoons.

    Like

  3. In de herfst maakt vriend 7 liter erwtensoep en 7 liter hachee die in porties worden ingevroren. 7 liter omdat dat precies in de pan past.
    Gehakt altijd per 2 kilo ballen maken en per 2 invriezen.
    Ook resten van de gehaalde chinees gaan in de vriezer.
    Ik heb 10 lades maar het is altijd passen en meten om alles erin te krijgen want er gaat ook nog 7 kilo spruiten op voorraad. Ook hebben we nog een kleine als reserve voor boodschappen die in Duitsland worden ingeslagen zoals een paar eenden.

    Like

  4. Weinig. Ik heb 3 laden, de bovenste gevuld met brood, de volgende met groente en de onderste vlees en vis.
    Invriezen doe ik vlees en kaas wat over de datum dreigt te raken. Als ik groente eet als bloemkool, prei, wortelen, neem ik er iets af en vries dat rauw in. Als het genoeg is maak ik soep. Ook ligt er altijd blader-en quichedeeg in de vriezer. Hele maaltijden vries ik nooit in. Wel een rest soep bv. Als ik ziek of erg moe ben wordt het een lekkere uitsmijter van volkorenbrood met veel tomaat (altijd in huis) en yoghurt na. Of een snelle pasta met rul gehakt, en blikken tomatenstukjes. Of een blik groente met een eitje en geroosterde aardappels. Er zijn zoveel snelle en makkelijke happen te bedenken.

    Like

  5. Fijn Martine, zoveel voorraad in de vriezer.
    Eigenlijk doe ik dat te weinig.
    Terwijl dat juist wel goed zou zijn om te doen want ik heb
    vaak te weinig energie voor het koken. En dan frituren we maar wat of we eten een boterham.
    Vanaf volgende week gaan we 's middags al warm eten, even kijken of het me dan wel lukt om
    fatsoenlijk te koken elke dag. Dan heb ik namelijk wat meer energie dus op hoop van zegen!

    Like

  6. Ik jheb ook altijd groente vlees brood en kant en klare maaltijden in de vriezetel. Als mijn man pastasaus, soep of bv nasi kookt maakt hij vaak voor 2 of 3 keer. Wat overblijft gaat dan de vriezer in. Zo is er altijd wat eetbaars in huis waar alleen nog aardappels, rijst of groenten bij hoeft.

    Like

  7. Pff je zou me eens moeten zien klunzen in de keuken….

    Laatst zei mijn onvolprezen dochter dat ze een andere mama wilde omdat ik “altijd vies kook”. Nou ben ik dat lang niet altijd met haar eens. Maar soms wel….

    😉

    Like

  8. Diepvriezer koken doen we (vriend is, gelukkig, net zo erg als ik) hier ook veel. Laatst kwam er van een bevriende familie van een agrarisch bedrijf (waar mijn vriend soms helpt met wat klusjes) een tas vol met groente. Die kunnen ze dan in de winkel niet meer verkopen, maar ze geven het daar liever weg dan het weg te moeten gooien. Dus even snel 'aan de bak', want die groente kun je natuurlijk te lang laten liggen. Maar dan staat er ook weer: 3x groentesoep, 2x courgettetaart, 2x hutspot, 3x stamppot rauwe andijvie (tenminste rauw toen het erin ging, de rest is een experiment). Verder aten we de nog meest verse delen van de andijvie als salade (met tomaat en nectarine, want moest ook op).
    Het leukste is dat ik voor mijn verjaardag van mijn ouders een nieuwe vriezer mocht gaan uitkiezen. Door omstandigheden had ik nog geen tijd/energie maar binnenkort..ja binnenkort kan ik helemaal los (de nieuwe wordt namelijk groter!).
    Grappig die gehaktballen, hier werkt dat precies andersom. Wij maken geregeld een 'lading' gehaktballen en slavinken voor mijn ouders. Mijn moeder heeft de energie niet, mijn vader is daar niet zo bedreven in en kant en klaar vinden ze niet lekker, het moet wel zelfgemaakt zijn.

    Groetjes Lily

    Like

Zeg het maar!

