Plan van aanpak: zelfzorg en eerlijkheid

Wie mij een beetje kent weet dat ik niet snel bij de pakken neerzit. Dus nu ik me slechter voel, grijp ik mezelf bij de kladden en hijs me weer omhoog. Niet dat ik me dan maar meteen weer goed voel, dat heeft veel tijd nodig. Maar ik weet inmiddels dat de weg terug vooral geplaveid is met dingen waar ik blij van word. Eergisteren schreef ik wat mij helpt als ik een najaarsdepressie heb. Dat is vooral vasthouden aan een vast ritme, een daglichtlamp, alle dagen even buiten komen en vitamine D. Maar er is meer wat ik kan doen en ook dat valt onder het kopje zelfzorg.

Hoewel ik geneigd ben slechter voor mezelf te zorgen als ik down ben, doe ik dat niet meer snel. Vroeger trok ik de dekens over mijn kop, nam ik de telefoon niet op en verdoofde mezelf met slecht eten. Alles om maar niet te voelen. Tegenwoordig los ik het anders op. Ik zal eerlijk zeggen dat ik ontwijkende bewegingen maak om maar niet de buren tegen te komen in de steeg want een praatje over ramen lappen trek ik echt niet als ik een bui heb. Maar verder houd ik wel contact, weliswaar wat aangepast, met de mensen in mijn omgeving.

Uitspreken wat er gebeurt in mijn hoofd lucht op. Dan is het maar uit mijn mond en blijft het niet in mij woekeren. Ook is het fijn dat ik door het uitspreken van emoties, zelf hoor hoe melodramatisch ik bezig ben en dat relativeert zeker.

Zelfzorg begint bij mij vooral met weten waar ik behoefte aan heb, ook nu. Ik ben meer op mezelf maar vind het wel fijn om samen met kind naar iets op Netflix te kijken. Lezen gaat moeizaam maar sommige thrillers trek ik wel, dus die zet ik lekker op mijn e-reader. In de namiddag vind ik het fijn om kaarsjes en waxinelichtjes aan te steken dus heb ik alles wat ik voor de zomer had opgeborgen weer tevoorschijn gehaald. Ik trek bijna niemand maar wel vriendin I dus die komt vandaag even langs om een bakkie te doen. Mijn vriezer is gevuld dus ook als ik wel trek heb maar geen puf, kan ik lekker eten. En last but not least, ik gun mezelf wat meer. Ik weet wel dat wij consuminderaars allemaal hebben afgeleerd om geld uit te geven om ons beter te voelen. Maar toch knapte ik mentaal enorm op door een kattenpoef voor kat Gerrie te bestellen. Gewoon, omdat ik daar zin in had. En kocht ik glutenvrije pitabroodjes. Zomaar, omdat ik die ontdekte in de winkel en ik controleerde niet eens of er suiker inzat, Glutenvrij check! Lactosevrij check! inpakken en mee nemen! ;-).

Een combinatie van net iets meer en fijner voor mezelf zorgen en niet meer wegdrukken wat ik niet fijn vind is mijn plan van aanpak om de komende tijd door te komen. Want juist dat – wegdrukken wat je niet wilt – zorgt ervoor dat het met meer kracht uiteindelijk toch omhoog knalt, met meer hevigheid dan fijn is. ‘What you resist, persists‘ leerde ik van een wijs man. Mee zwemmen met de stroom met wat hulpmiddelen hier en daar is echt veel fijner.

Advertenties

11 gedachtes over “Plan van aanpak: zelfzorg en eerlijkheid

  1. We zijn op een vergelijkbare zelftherapeuties pad. En het is voor mij ook het enige dat werkt. Muziek zou ik ook willen toevoegen, maar wel gedoseerd ivm te veel prikkels vermijden. Een lekker bad, je lekkerst zittende kleding aantrekken, heerlijke theetjes, en de katten natuurlijk.

    Like

  2. Heel goed!! Ik herken dat vermijden van de buren en zo'n beetje laten zitten van zelfzorg heel erg, maar het helpt idd niet. Dan kun je beter zorgen voor goede omstandigheden, zodat je wél je bui uit kunt zitten (daar wat in forceren helpt volgens mij – bij mij in ieder geval – helemaal totaal niet), maar er niet dieper in komt dan nodig is. Waar ik dan ook bv blij van kan worden is als ik gewoon een mooi huispak of iets heb, dan zit alles wel heerlijk, maar ik voel me er niet extra slonzig door, wat dan weer een negatief effect kan hebben.

    Like

  3. Mooi om te lezen! En je hebt groot gelijk. Ook ik mijd bepaalde mensen in zo n periode. Nu op vakantie loop het toch goed. Gewoon omdat ik dat doe waar wel een fijn gevoel van krijg. Gisteravond bij een lieve vriendin geweest, iemand die ik weinig zie maar we vullen elkaar aan op een niveau dat we allebei zeiden wat fijn dat we zo kunnen praten over bepaalde zaken. Vanavond bbq omdat het nog net kan. Boek wat ik al zo vaak heb gelezen maar toch weer fijn is. Mezelf een bol wol en een haaknaald gunnen omdat ik dat vergeten was en toch even wou haken. Al die dingen helpen de dag zoveel beter door. Ik geloof dat ik dat thuit ook maar eens moet doen 😉 daar verloor ik me de laatste maanden te vaak.

    Like

  4. Herkenbaar verhaal. Toen ik klaar was met de chemo, was er ineens ruimte om alle angst en stress te voelen die ik weggestopt had omdat ik moest 'overleven' . Ik ben toen samen met lotgenoten (bondgenoten, zeg ik eigenlijk liever) een mindfulnesstraining gaan volgen. De docente zei: ' Al zijn jullie van nu af aan alleen maar wat vriendelijker voor jezelf, dan hebben we met deze training al heel veel bereikt.

    En het heeft gewerkt! Als ik mezelf er nu op betrap dat ik van alles moet of mezelf uitfoeter vanwege een stommiteit, denk ik: 'Van wie moet dat dan? Moet het perse NU?' en 'Iedereen doet wel eens iets stoms, dat geeft helemaal niks'.
    Ik zeg makkelijker nee, en merk dat niemand dat erg vindt. Van de week liep ik wel weer te jakkeren, maar ik ben me er nu sneller van bewust.

    Ik denk dat jij heel verstandig met je depressie omgaat, je doseert je energie, zorgt goed voor jezelf, maar blijft ook contact houden met mensen, en dingen doen waar je blij van wordt. Volgens mij is dat de enige remedie, maar soms moet je echt een lange adem hebben. Heel veel sterkte de komende tijd, ik hoop dat de kaarsjes je heeeel veel licht geven, en dat je gauw weer meer energie hebt.

    Nou jij het trouwens over kaarsjes hebt… Heb meteen zin om ze aan te steken. 🙂

    Like

  5. Ik vind het juist knap dat je altijd zo positief bent, het is nogal wat waar je mee moet dealen. Je mag je gewoon best rot voelen, elke keer weer hoop omdat je je iets beter voelt en dan toch weer teleurstelling omdat het niet blijvend is..
    Je bent een leuk, lief mens en inderdaad gewoon blijven uitproberen waar je je goed bij voelt. Julia

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s