Een stem uit het verleden

Een paar weken geleden zocht een oude vriend via een wederzijdse kennis contact met mij, na een stilte van bijna 25 jaar. Er is sindsdien wel nog wat sporadisch contact geweest op reünies van de middelbare school maar de laatste reünie die ik me kan herinneren was ook al weer 15 jaar geleden.

Een stilte klinkt wat dramatischer dan het is. Het is meer dat het leven er tussen kwam. Geen ruzie, het was een langzaam uit elkaar drijven. Van dagelijks naar wekelijks contact en ineens besef je dat je geen herinnering meer hebt aan de laatste keer.

Natuurlijk gaat het vaak zo met vriendschappen. En het zegt niets over de intensiteit van de vriendschap. Mensen hebben vaak een klik omdat er overeenkomsten zijn in het leven. Je zit bij elkaar op school of in dezelfde klas/sportteam, deelt een hobby of andere interesses of in ons geval: je wordt samen volwassen.

Deze vriend is de helft van een tweeling die bij mij op de middelbare school zat. Het waren nogal opvallende jongens en heel veel mensen liepen met ze weg. Niet vanwege hun goede looks maar vanwege hun enorme uitstraling. Hoewel het een eeneiige tweeling is, vond ik ze op de verwarring op het eerste gezicht na, niet echt op elkaar lijken, niet qua uiterlijk en zeker niet qua karakter.

Hoewel de meeste mensen waarmee ze bevriend waren omgingen met allebei, ging mijn voorkeur vanaf het begin af aan heel duidelijk uit naar één helft. We raakten stevig bevriend, zo bevriend als je maar kunt zijn als pubers zonder dat er wat mij betreft romantiek in het spel was. Ik kon met J. over alles praten, van muziek tot jongens tot boeken tot geloof tot ‘wat gaan we doen in het leven als we straks groot zijn‘.

Omdat hij een jaar ouder is, verdween hij ook iets eerder van school en vertrok naar Amsterdam om een etage te delen met zijn broer B.. Ik volgde een jaar later, letterlijk, want zij woonden op de 3e etage en ik huurde hun zolderkamer op de vierde verdieping. Hoewel ik een eigen opgang had, gebruikte ik bij hen de douche en deelden we meer dan de douche alleen. Het voelde soms als een gezinnetje, zo met zijn drietjes. Ik raakte nu ook bevriend met B. We aten veel samen, dronken eindeloos thee en chocomel voor de gaskachel, vingen elkaar op in geval van liefdesverdriet of ander leed en hadden veel lol met en om elkaar. Ik vergeet nooit dat de heren goedgemutst naar een Jacques Brel avond in Paradiso gingen en daar pas ontdekten dat de man al jaren dood was.

Die eerste twee jaar dat ik bij hen op kamers woonde, waren voor mij heel heftig omdat er nogal veel gebeurde met mij en in mijn omgeving. Een schoolvriendin overleed na een moterongeluk in Griekenland, mijn eerste liefde verbrak na drie jaar onze verkering. De broer van mijn eerste liefde pleegde rond die tijd zelfmoord, mijn oma overleed, en de vader van een goede vriend overleed. Het contact met mijn ouders liep in deze periode bepaald niet soepel. Mijn vader werd chronisch ziek. En ik kreeg een nieuwe liefde die de grootste asociale lulhannes ooit bleek te zijn. Niet raar natuurlijk dat het met mijn studie niet zo lekker liep. Ik voelde me ontheemd en verloren en het heeft jaren geduurd voordat ik weer een beetje op de rit was.  Dat ik toen niet helemaal ben doorgedraaid is te danken aan deze bijzondere jongens die een oogje in het zeil hielden. Ik zorgde voor hen en zij voor mij, zoiets. Drie jaar lang. Tot ik verhuisde en heel langzaam het contact steeds minder frequent werd.

Nu is er sinds kort voorzichtig mailcontact met J. en dat is best vreemd. Ik voel me op dit moment niet goed genoeg om hem te ontvangen, dus mailen we wat en vertellen elkaar een beetje over ons leven tot nu toe. Dat vind ik heftig. Ik vind het altijd weer moeilijk om mensen te vertellen hoe het ervoor staat met mij. Ik vertel liever een ander, leuker, verhaal over mezelf. Ik ben niet de beste versie van mezelf geworden die ik toen voor ogen had (niemand natuurlijk, dat besef ik me). Al die gesprekken over later die we toen samen voerden, daar kwam toch een heel ander gewenst leven uit tevoorschijn. Dat is confronterend.

Zo heb ik sinds dit contact ook heel wat flashbacks, van die eerste periode op kamers, van hoe ik toen was en hoe ik nu ben en hoe het in het leven soms zo raar kan lopen. Maar toch, het is wel mijn leven en ik besef me ook dat ik niet wil ruilen. Omdat de versie die ik weliswaar niet bestelde maar wel kreeg, het best goed doet mits ik me houd aan de gebruiksaanwijzing van mee zwemmen met de stroom. Ook ben ik nieuwsgierig naar hoe het verder gaat, met mij in dit leven en met hoe ik daarmee omga.

4 gedachtes over “Een stem uit het verleden

  1. Wat een vreselijk bijzondere vriendschap. Mooi dat hij weer een beetje in je leven is gekomen. Ik denk dat hij niet de vrouw ziet die jij zelf ziet. Ik denk dat hij dezelfde geweldige vrouw als toen ziet, die een prachtig gezin heeft opgebouwd en die nog steeds vol leven zit, alleen op haar eigen manier het leven leeft.

    Martine ik weet zeker dat jij een verrijking bent in het leven van velen. Mijn leven is helaas ook iets anders gelopen dan ik gehoopt en verwacht had. Het heeft mij heel veel gekost, maar ook zoveel mooie dingen gebracht. Denk aan onverwachte vriendschappen, genieten van de kleine dingen in het leven en genieten van de dingen die ik nog wel kan.

    Like

  2. Het lijkt me mooi en moeilijk tegelijk. Dit is een andere manier van accepteren,dat je leven is,zoals het is en dat het( en jij ook) goed is/bent.Ik hoop,dat die vertrouwdheid met J er nog steeds is.

    Like

  3. Dag Martine, je schrijft: Ik ben niet de beste versie van mezelf geworden die ik toen voor ogen had (niemand natuurlijk, dat besef ik me). Maar Martine, uit alles wat ik op je blogs lees komt naar voren dat je (in mijn ogen althans) een beter versie van jezelf bent geworden dan je ooit had kunnen denken. Met je blog, je overpeinzingen en de zaken die je geleerd hebt en aan anderen doorgeeft ben je waarschijnlijk groter geworden dan je ooit voor ogen had.

    Like

Zeg het maar!

