Begrafenis

Vandaag nemen wij afscheid van Oma Fientje, of super oma zoals ze zelf graag genoemd werd. Op 90 jarige leeftijd is ze afgelopen vrijdag overleden. Zij was de oma van M. en de overgrootmoeder van S. die de bijzondere ervaring heeft gehad dat hij maar liefst drie overgrootouders heeft gekend, allemaal van M’s kant. Daar worden ze wat ouder dan aan mijn kant en zijn ouders kregen M. bovendien op vrij jonge leeftijd. De afgelopen jaren zijn de overgrootouders één voor één gaan hemelen en is er nu met het overlijden van Fientje een generatie in de familie verdwenen.

Natuurlijk is het niet heel onverwacht als iemand op haar 90ste overlijdt. Maar dat het ineens zó snel zou gaan had toch niemand zien aankomen. Best zuur voor M. want hij had graag nog afscheid willen nemen. Bovendien is zij toch wel de overgrootouder die we het meeste hebben meegemaakt. Al was ze de afgelopen jaren niet meer in staat om hier op bezoek te komen, ze was wel aanwezig in ons leven en we zagen haar wel bij de ouders van M. thuis. Ze was bovendien heel attent, stuurde altijd kaartjes met verjaardagen, en stopte S. altijd een zakcentje toe als hij haar zag. Van wat ik van haar heb meegekregen was het gewoon een heel lief mens.

Omdat de begrafenis vrij laat vandaag is en S. een themaweek op school heeft, gaat S. vandaag gewoon met school mee naar Nijmegen, waar hij een ochtend in het Valkhofmuseum heeft. Hij krijgt daar een rondleiding en volgt aansluitend een archeologische workshop (pret met scherven of zoiets). Daarna gaan ze met de klas een speurtocht door Nijmegen maken, op zoek naar historische plekken. Met zijn mentor hebben we afgesproken dat wij S. ophalen als het museumdeel klaar is. Dan kan hij toch in ieder geval voor een deel mee met het schooluitje maar ook afscheid nemen van zijn overgrootoma, iets wat voor hem belangrijk is.

Nadat we hem hebben opgehaald, gaan we met zijn drie-en eerst ergens lunchen in Nijmegen, aangezien eten ook moet gebeuren en we pas om half 5 op de begraafplaats worden verwacht. Op het blog van Stories of a coeliac vond ik allemaal suggesties om glutenvrij te lunchen in Nijmegen. Ik koos een tentje uit dat niet al te ver van de plek vandaan is waar wij S, ophalen. Dus gaan we even eten en daarna rijden we door na Capelle aan den IJssel, waar de begrafenis is. Ik hoop in de tussentijd even in de auto te kunnen slapen.

Al met al een heftige dag dus. Omdat het een afscheid is, omdat we veel kilometers gaan maken – zo vanuit Hoorn naar Nijmegen naar Cappelle en weer naar Hoorn – en omdat een dergelijk ‘uitje’ er inhakt bij mij. Ik heb me dus heeeeeel rustig gehouden de afgelopen dagen, niet gekookt, mijn loopje geschrapt en vooral veel plat gelegen. Ik hoop dat ik hiermee iets reserves heb kunnen opbouwen.

Ik heb mijn overgrootouders nooit gekend anders dan op een statig fotoportret van mensen die me grappig genoeg qua looks wel bekend voorkomen (veel en donker haar, donkere wenkbrauwen) maar die al voor mijn geboorte overleden waren. Wel heb ik natuurlijk veel verhalen gehoord maar dat is toch anders dan mensen gekend hebben. Ik ben in ieder geval blij dat S. zoveel heeft mogen mee maken van zijn overgrootouders.

Heb jij je overgrootouders nog gekend?

22 gedachtes over “Begrafenis

  1. Gecondoleerd met M zijn grootmoeder, heel bijzonder om nog een oma te hebben. Ik (38 jaar) heb nog een opa van 86 jaar. Tot mijn 14e ongeveer had ik 3 overgrootvaders & 1 overgrootmoeder en al mijn opa;s & oma's. Ondertussen is daar dus nog 1 van over, hij is nog in goede gezondheid maar er hoeft maar iets te gebeuren en het is gebeurd of een kasplantje.
    Sterkte vandaag en hopelijk is de naklap niet al te hard na zo'n lange dag. Ik zou er ook bekaf van worden en ben ik gezond.
    groetjes
    Janneke

    Like

  2. Mijn kinderen hebben vanaf hun vijfde maar een grootouder gehad. de andere 3 zijn in hun eerste levensjaren overleden. Toen ze 16 jaar waren overleed de laatste oma ook.
    Eigenlijk een gemis om al grotendeels zonder je grootouders op te groeien

    Like

  3. Condeolances. De mate waarin een overlijden te verwachten viel, zegt niets over het gemis dat je kunt ervaren. Wat fijn dat jullie fijne herinneringen hebben aan deze lieve overgrootmoeder.
    Ik heb geen van mijn overgrootouders gekend en ook een van mijn grootouders niet; dat hing samen met de plaats in de kinderrij van mijn ouders, en het feit dat ze rond de 30 zelf kinderen kregen (woonschaarste, je moest samen 65 jaar zijn om voor een huurwoning in aanmerking te komen). De oudere brussen van mijn man hebben nog wel herinneringen aan een van de overgrootouders, die dan ook bijna 100 werd.

    Sterkte gewenst met een zware dag, maar dat jullie er met voldoening op mogen terugkijken en warme herinneringen mogen ophalen.

    Like

  4. Gecondoleerd en veel sterkte!
    Ik heb een overgrootmoeder van vaderskant gekend en al mijn grootouders. Mijn ouders hadden oude ouders en er was vroeger echt meer afstand tussen grootouders en kinderen. Jammer. Ik had het meeste contact met mijn oma van moederskant. Ik lijk qua gezicht precies op haar.

    Like

  5. Gecondoleerd en sterkte vandaag.

    Ik heb een tijdlang nog 6 overgrootouders gehad, waarvan ik er 5 echt gekend heb. Toen ik geboren werd, leefde zelfs mijn betovergrootmoeder nog. Helaas is er nooit een foto gemaakt met de 5 generaties 'oudste dochters'.
    De laatste overgrootouder overleed nog niet eens zo heel veel jaar geleden. Mijn overgrootvader heeft mijn opa (zijn schoonzoon) overleefd.
    Mijn dochter heeft nu nog 3 overgrootouders, van wie ze er 1 kent. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet vaak genoeg bij mijn oma op bezoek ga, hoewel ik zeker besef dat het iets moois is dat zij en mijn dochter elkaar meemaken.

    Like

  6. Allereerst gecondoleerd met jullie (over groot)oma…….
    Ja ik heb 1 overgrootoma bewust mee gemaakt die ging pas hemelen toen ik 23 was! Over Oma werd bijna 95 en werd dement, dan was ze altijd haar kettingen kwijt die gewoon om haar hals hingen. En ja ik herinner me ook wel andere dingen ze was dol op lezen en met bloedend hart moest ze aan de luisterboeken. Ze was ook doel op uitjes een wandeling door t park bijna naast haar bejaardentehuis zij in de rolstoel vond ze al heerlijk. Ze zat daar al toen ze ik geloof even in de 80 was en ze ook begon met zwemlessen, gewoon omdat het kon en ze t vroeger als klein meisje niet mocht en kon. Kortom zo'n type van doe wat je kunt en laat het niet want dan krijg je spijt.
    Mijn dochter had destijds nog 2 overgrootoma's. Ze weet er zelf weinig meer van maar ze gingen ook toen ze resp 2.5 en 3.5 jaar oud was. Maar ik ben wel blij dat zij haar nog gezien hebben en van haar konden genieten. Dat is ook wat waard
    Gr Petradepooh

    Like

  7. gecondoleerd, zelf mijn opas en omas niet gekend, mijn ouders zijn laat getrouwd en hebben laat kinderen gekregen, mijn dochter heeft alleen mijn moeder een jaar of 7 gekend, mijn vader was helaas voor haar geboorte al overleden, gelukkig wel de ouders van haar vader gekend. Vind het zelf wel een gemis geen grootouders te hebben gekend. maar dat is toch iets waar steeds meer kinderen mee te maken krijgen, met ouders die later trouwen of na een scheiding opnieuw trouwen en voor de 2e keer kinderen krijgen.

    Like

  8. Gecondoleerd, het klinkt als een lieve overgrootmoeder. Helaas heb ik mijn overgrootouders nooit gekend en mijn oma maar heel kort. Het lijkt me heel fijn en waardevol om je familie nog van zo dichtbij te hebben mogen meemaken. Ik wens jou en je gezin sterkte.

    Like

  9. Gecondoleerd, verwacht of onverwacht dat maakt voor het verdriet niet zoveel uit…

    Onwillekeurig moest ik toch even grijnzen om de zin 'Daarna gaan ze met de klas een speurtocht door Nijmegen maken, op zoek naar historische plekken.' Iemand opgemerkt dat het kermis is in Nijmegen? Het hele centrum staat vol, naar ik heb gehoord, zelf ga ik liever een blokje om. Goed zoeken hé naar de historische plekken, vooral tussen attracties..en hoe precies dachten ze de aandacht van de doelgroep vast te houden?

    Groetjes Lily

    Like

  10. Ik hoop dat deze dag zo goed als mogelijk is verlopen voor jou, Martine. En dat jullie op een mooie manier afscheid hebben kunnen nemen van 'superoma' . Jouw blogje is in ieder geval al een soort ode aan haar .

    Bijzonder dat je zoon zoveel overgrootouders heeft/had. Misschien dat dat tegenwoordig ook wat vaker voor gaat komen naarmate mensen gemiddeld wat ouder worden . En je moet natuurlijk niet al té laat kinderen krijgen misschien.
    Ik ( 49) heb zelf wel vier grootouders gekend, maar geen overgrootouders.

    Ja, ik moest als Nijmeegse, ook aan de najaarskermis in de stad denken, Lily.
    En ik ben benieuwd bij welk tentje jullie gelucht hebben uiteindelijk. In de buurt van het Valkhof zit bij mijn weten alleen Crudo waar je glutenvrij ( en raw en vegan) kunt eten.

    Like

  11. Oprechte deelneming!
    Ik heb zelf 3 overgrootouders gekend, waarvan eentje tot mijn zoon 5 jaar was, mijn oma was al 75 toen ze haar moedertje moest afgeven (!) wij zijn allen op rij de oudste in het gezin, waardoor deze bijzondere situatie van 5 levende generaties op rij er was ��

    Ramona

    Like

  12. Na mijn berichtje hoorde ik al dat er nog vooral wordt opgebouwd. Dat geeft natuurlijk wel wat overlast maar zal niet voor echt veel vertier hebben gezorgd. De waalkade was ook intussen wel een zooitje, maar over de grote markt en door de burchtstraat rijden bussen dus dat zullen ze wel zo laat mogelijk afsluiten. Verder is het door de week daar meestal wel goed te doen, dit in tegenstelling tot de zaterdagen..

    Groetjes Lily

    Like

Zeg het maar!

