Deeltijd aflossen en genieten en uitgeven

Na jaren van consuminderen en uitgaven schrappen, maken we tegenwoordig een beweging de andere kant op. Door het vele extra aflossen en de salarisstijgingen van M. is er meer ruimte gekomen. En kiezen we ervoor om niet alles wat overblijft maar in de hypotheek te flikkeren. Want dat voelt wel een beetje als een bodemloze put natuurlijk. En het is echt een kwestie van nog jaren aflossen voor we klaar zijn.

Ik zie het ook echt niet zitten om alles op alles te zetten en ons nu echt van alles te ontzeggen. Die motivatie had ik misschien eerder wel. Wat ik vorig jaar heb geleerd is dat we met veel hangen en wurgen best €10.000 per jaar kunnen aflossen. Maar dan lukt sparen voor pech minder goed. En slinkt de buffer toch echt als er noodzakelijk onderhoud moet worden gepleegd aan het huis (of aan mij). Meer aflossen zou ook kunnen, als we niet meer biologisch eten, de katten eruit gooien en theezakjes te drogen hangen om maar eens een veel te vaak gebruikte typering van stal te halen.

In het tempo waarmee we nu aflossen kunnen we over 13 jaar klaar zijn. Dat is goed genoeg voor ons. Zetten we alles op alles dan zijn we wellicht over 10 jaar klaar, of over 8 jaar. Maar ten koste van wat? Op vakantie gaan, een keer naar de film kunnen, Indisch eten bij de toko halen, speciaal biertjes voor M., de krant, het zijn allemaal luxe uitgaven waar we wel enorm van genieten en waarvan we helemaal geen zin hebben om dat het komende decennium te schrappen. Natuurlijk ken ik de verhalen van mensen die wél alles op alles zetten, goedkoper gaan wonen of gewoon niet meer op vakantie gaan maar in ons geval is het niet een kwestie van even alles op alles zetten, even vier vakanties overslaan en klaar. Ervaringen zijn bovendien een groot goed en kosten soms toch nu eenmaal geld. Het leven is niet maakbaar en ik ontkom niet aan de gedachte dat je met wat pech als een gek alles aflost binnen 5 jaar en dat je dan ziek wordt of dood neervalt. Of dat er iets anders gebeurt wat je niet voorziet.

Iedereen kent natuurlijk het klassieke voorbeeld van de werknemer die jaren heeft gewerkt en de dag na zijn pensioen dood neervalt. Ik wil onderweg naar een hypotheekvrij leven wel echt ook nu kunnen leven en genieten binnen de mogelijkheden die er zijn. Dus kiezen we niet voor een deeltijdpensioen maar voor deeltijd aflossen met een  balans van een beetje aflossen, een beetje sparen en een beetje genieten.

De laatste tijd zijn we wat  makkelijker geworden met uitgeven. Niet wereldschokkend hoor. Maar als ik onze begroting van nu vergelijk met die van twee, drie jaar geleden zie ik wel wat nieuwe posten. Denk aan een abonnement op Netflix van € 9,99 per maand. Of een maandelijkse vaste donatie aan Villa Vacht en de Dierenbescherming. Abonnementen voor e-boeken, een lidmaatschap voor de Partij voor de Dieren. En, tot slot een maandelijks begroot kistje wijn. Allemaal het gevolg van heel bewuste keuzes voor dingen die we belangrijk vinden of waar we van genieten (de man dan met zijn kistje wijn, ik ben tegenwoordig na één slok dronken en niet meer toerekeningsvatbaar).

Over de hele linie geven we dus iets meer uit dan een aantal jaren geleden. Gewoon omdat ik geen zin meer heb om elke stuiver om te draaien. Ook compenseer ik minder uitgaven met mijn eigen geld. Ik had erg de neiging om niet heel noodzakelijke uitgaven te betalen van mijn eigen zakgeld en daardoor kocht ik eigenlijk nooit eens iets voor mezelf. Dat doe ik nu wel. Ik kies bovendien sneller voor gemak en voor pret en lekkers. Dus heeft de plaatselijke ijssalon goede zaken met ons gedaan deze zomer en dat is prima.

Dus heel spijtig als je voor het eerst hier komt op zoek naar bespaartips want ik zit in een trip de andere kant op. Maar besef me heel goed dat dit kan omdat we jaren lang wel hebben afgelost en bezuinigd. En sparen we volgende maand toch weer € 2,38 uit omdat we weer een hypotheekaflossing van €500 deden.

22 gedachtes over “Deeltijd aflossen en genieten en uitgeven

  1. Dat blijft ook bij ons een punt. Het vinden van de juiste balans tussen lekker leven en extra aflossen. Wij lossen extra af, omdat wij nu de mogelijkheid hebben. Gaan wel gewoon op vakantie, uit eten, dagjes weg etc, maar kiezen niet voor overdaad. We zouden dus nog meer kunnen besparen en aflossen, maar doen dit ook bewust niet, om dezelfde reden die jij hierboven aan geeft. Aflossen is goed, maar we leven ook in het nu en proberen daar de juiste balans in te vinden. Wij proberen tevreden te zijn met kleine dingen met af en toe een uitspatting.

    Like

  2. Ik herken je gevoel over nu genieten. Onze buffer is groot genoeg om meer uitgaven toe te laten. Maar mijn genieten is vaak gratis en ik heb weinig nodig. Mijn “uitspatting”is lekker eten klaarmaken.

    Like

  3. Ik besloot precies hetzelfde, aan het begin van dit jaar.
    Zoals met alle verslavingen ontdek je na een tijd pas, wat het je kost; wat je ervoor moet inleveren. En de volgende vraag: ” Is het me waard?” volgt dan natuurlijk op de voet.

    En nee. Tegen alle prijs aflossen is het mij ook niet meer waard. We leven nu, immers!

    Like

  4. Ik heb niet het gevoel dat we veel laten voor het extra aflossen. Hier gaan de mannen graag naar de bioscoop, manlief heeft een abonnement op HBO. Maar dat schijnt te verdwijnen. Eten afhalen, alcohol doen we nooit. Hoewel ik dat eerste af en toe best fijn zou vinden. Drie van de vier kunnen daar niet goed tegen.
    Waarschijnlijk zijn we over ongeveer vier jaar hypotheekvrij. Het gaat een heel stuk sneller vanwege een aankomende erfenis van mijn schoonmoeder. Het huis staat in de verkoop. Dat voelt wel dubbel, ja. Al vond mijn schoonmoeder het helemaal geweldig dat we zo ons best doen om een hypotheekvrij huis te hebben.

    Like

  5. Ik ben ook iets makkelijker geworden met uitgeven. Net een iets duurdere en lekkerdere wijn. Toch een keer zomaar een maaltijd afhalen, omdat het kan en het zo genieten is. Maar wel kleding tweedehands kopen, omdat het vaak mooi genoeg is en veel beter voor het milieu. De keus van het moment is goed. Aflossen doen we ook nog, maar iets minder streng. (wij zijn al wel bijna klaar, dus een keus die niet zo moeilijk te maken was)

    Like

  6. Ik maak het nu zelf mee: mijn lieve ouders, paar jaar geleden gepensioneerd, alle tijd van de wereld, voldoende geld (klein hypotheekje nog, die ze met gemak kunnen opbrengen) en toen pats, boem, wordt mijn vader op de fiets aangereden. Weg tijd om er van te genieten want met een hersenbeschadiging ziet je leven er toch ineens iets anders uit.
    Het zet mij niet aan om geld over de balk te smijten hoor, maar alleen maar knijpen om zo veel mogelijk af te lossen en te sparen voor de toekomst……..mwah…… Er mag best een beetje balans zitten in nu leven en straks ook nog leven. Ik word zelfs een beetje boos op mensen die proberen zo zuinig mogelijk te leven en zich dan schuldig voelen als ze een keer uit de pas lopen. Geniet er dan in godsnaam van, denk ik dan, en zeur niet.
    Dus ja, groot gelijk dat je jezelf ook nu in het heden wat gunt. Dat kan 'm al in kleine dingen zitten als een ijsje op z'n tijd. Maar ook in zo'n fijne warme winterjas. Oh, en ik ben als een kind zo blij met mijn nieuwe glazen diepvriesbakjes met PBA-vrije dekseltjes. Hopelijk kan ik die nog gebruiken tot ik hoogbejaard ben 😉
    Lieve groet, Jolanda

    Like

  7. Wat voor ons een grote motivatie is om af te lossen en dat je dan met een lager inkomen toe kunt. Dat mijn man eerder kan stoppen met werken of evt minderr werken. Niet dat hij daar aan toe is, maar wel fijn dat wanneer dat zou veranderen dat dat kan.

    Like

  8. Ik begrijp je wel. Wij zijn nog maar sinds april fors aan het aflossen en ondertussen stak ik al meer dan 12000 euro extra in onze hypotheek bovenop de maandelijkse verplichte aflossingen. Dat kan hier ook alleen maar door veel vakanties en uitjes te schrappen. Maar voor april volgend jaar is er wel een skireis geboekt met het gezin want ik wil ons ook niet alle ontzeggen.
    Ook had ik fanatiek minder kledij gekocht, maar koop ik nu wel meer terug.

    Bij ons is het ook nog een heel eind te gaan. Minstens nog 7 jaar en maximum 17 jaar en ik wil ons dan ook niet alles ontzeggen. Het zou lukken om binnen vijf jaar afgelost te zijn door ferm te besparen, maar of dat gaat lukken weet ik niet. Want ik geniet ook nog heel graag. Ga graag eens uit eten of koop een mooie jurk. En nu ben ik bezig met de kinderkamers.
    Ik probeer nu ook eerst de buffer groot te maken zodat we een serieuze tegenslap kunnen opvangen. En is het dan wat minder dat kan afgelost worden dan is dat zo.

    Dus ik begrijp wat je wil zeggen.

    Like

  9. Wat heerlijk geschreven, ik werd er vrolijk van! Geniet van je nieuwe keuze en wees lief-liever-liefst voor jezelf. Streng doen heb je al zolang gedaan en ook al heeft het je heus veel opgeleverd, eens een tijdje de teugels wat losser laten hangen zal vast erg lekker voelen. Je leeft dit leven maar één keer 🙂

    Like

  10. Ik vraag me af wat de definitie van overdaad is van mensen. Vlgns mij is dat voor iedereen anders. En vakantie, en uit eten, en dagjes weg is voor veel mensen al overdaad.

    Like

  11. Ik ben een aantal jaar geleden ernstig ziek geweest. Na een operatie is mijn toekomstperspectief gelukkig vrij goed maar het heeft me wel wakker geschud. Onze uitspatting dit jaar was de aanschaf van 2 e-bikes.
    De bedoeling was dat we die pas na de pensionering zouden kopen maar het besef dat het zomaar ineens afgelopen kan zijn is heel hard binnen gekomen. Desondanks sparen we uiteraard hard verder maar hier genieten we alvast van.

    Like

  12. Voor de één is het al genieten om een stukje te gaan fietsen of bv een mooie wandeling te kunnen maken in het bos of recreatie gebied vlak bij huis. De ander kan pas genieten als die ver over de grens van Nederland is. Kortom genieten is relatief en voor de één nou eenmaal anders dan voor de ander.

    Het beste is te leven wat je hart je ingeeft, is dat sparen dan spaar je is het aflossen dan los je af is dat genieten dan geniet je van de de dingen die jij leuk vind, er is natuurlijk nog veel meer waar mensen warm voor lopen maar deze 3 zijn de grote pijlers in mijn ogen. Of zoals wat jij doet bv een combi te maken van deze 3 dingen.

    Ik zelf heb vanaf dat ik op mezelf ben gaan wonen heel hard gespaard, inmiddels is mijn hypotheek afgelost en zijn mijn maandlasten zo laag dat ik minder hoef te werken. En daardoor kan ik meer genieten, waar ik het meest van geniet is gratis want dat is namelijk fietsen 🙂
    Ik heb niet veel luxe nodig, daar word ik namelijk niet gelukkiger van, wel word ik gelukkig van biologisch eten en daar geef ik dan weer wel meer geld aan uit.

    Groetjes Sas

    Like

  13. Hier gaat het op het moment redelijk hetzelfde. Wij lossen nog steeds een fijn bedrag af, maar er gaat ook geld naar de buffer en we genieten ook. Het genieten is voor ons gezond eten, kleding en schoenen kopen, kleine uitstapjes en af en toe uit eten gaan. We gooien het geld zeker niet over de balk en ik blijf opletten op aanbiedingen en de uitverkoop. Ook hier geven we iets gemakkelijker geld uit aan ergens lunchen, netflix en af en toe lekker kant en klare shushi halen.

    Onze hypotheek is behoorlijk gekrompen en is echt een heel erg keurig maandbedrag geworden. Neemt niet weg dat we hopen het bedrag nog naar beneden te kunnen krijgen.

    Like

  14. Daar denken wij precies hetzelfde over! Aflossen is een heel goed idee, maar niet ten koste van je leven. Wij eten brood van de bakker, omdat we dat lekkerder vinden. En we gaan op vakantie. Maar we letten wel op de prijzen en proberen wel te bezuinigen, op gebieden die niet ten koste gaan van onze levensvreugde. Het gaat om het evenwicht he.
    Fijn dat jullie het nu wat ruimer hebben. Het is je van harte gegund!

    Like

  15. Helemaal gelijk hoor. Wij hebben inmiddels hetzelfde. Manlief is ook enorm gestegen in salaris afgelopen jaar en ja, ook wij gaan eens vaker uit eten, kopen wat meer kleding, en zijn wat soepeler. Het gekke echter is dat ik nog steeds fanatiek omga met mijn boodschappengeld. Ik vind het een sport om over te houden.
    Over 1 maand, begin november, hebben wij een gesprek met de bank. Wij moeten gewoon alles omgooien qua hypotheek en eigen geld. Onze spaarpot is te hoog geworden. Wij willen kijken wat onze mogelijkheden zijn om zoveel mogelijk af te lossen. Voordeel is het verminderen van de lasten en het in 2017 toepassen van rentemiddeling. Via mijn blog houd ik jullie op de hoogte.

    Like

  16. Als je weet wat je waarom uitspat, valt het best wel mee op het totaal, en geniet je ook van elk uitspatting)kje). Dat is het genieten per euro heel hoog.
    Bovendien hebben Spaarcentje en alle reageerders hier hun zaakjes helder en weten ze hoeveel ze kunnen uitgeven (en blijven daar nog ruim onder).
    Preken voor eigen parochie, een beetje.
    Balans zoeken is het altijd, en da's altijd moeilijk. Ik denk dat zolang je erover nadenkt, en binnen je grenzen blijft, je goed bezig bent. En als je daarmee ook nog een goed leven kunt realiseren, ben je top bezig. Welk budget daaraan hangt, maakt dan verder niet uit.
    Daarna kun je rustig en comfortabel denken over de vraag wat je met die budgetruimte wil doen. Als alle moetens en directe genietsels zijn geregeld kun je pas goed aan je echt en lange termijn willen denken.

    Like

  17. Je was 1 van de eerste “aflossite's”die ik vond, en wat heb ik je graag gelezen.
    Met een nieuw huis, hoge hypotheek maakte ik mij flinke zorgen.
    Door jou zijn wij extra af gaan lossen, en we doen dat met grote overgave, onze hypotheek lasten zijn al 600 euro per maand afgenomen.
    Wij gaan wel op vakantie (eerst niet nu wel weer)maar verder laten we er veel voor , voor ons geen ijssalons, maar een bak uit de supermarkt, en alleen uit de aanbieding.
    Jaren was jij mijn grote voorbeeld en toen jij je inkomen bekendmaakte was ik verrast
    je had( bijna) hetzelfde inkomen als wij, maar wij losten veel meer af.
    Reden om trots te zijn:-)
    Nu na 6 jaar extra aflossen, eerst met veel moeite en kleine beetjes, gaat het hier ook steeds makkelijker( immers 600 euro per maand meer te besteden dan eerst) maar nog steeds gaat alles wat we overhouden naar de hypotheek, en dat blijven we zo doen.
    over 4 jaar hopen we hypotheek vrij te zijn, dat hadden we nooit durven dromen.
    Jou keuze om minder af te lossen , begrijp ik niet, wij zijn nog steeds in de ban van het aflosvirus en genieten van elke extra overschrijving die we doen.
    Maar elk mens zijn keuze's , dank zij jouw blog kwamen wij veel verder , dank daarvoor.

    Like

  18. We lossen niet minder af hoor, nog altijd gemiddeld 500 tot 600 per maand. Alleen kiezen we ervoor om niet alles op alles te zetten om zo bijvoorbeeld binnen 8 jaar klaar te zijn. We hebben geen zin in enorme haast, het tempo zoals het nu is bevalt goed.
    Natuurlijk zou meer aflossen kunnen, we hebben een prachtig inkomen. Maar we hebben ook veel ziektekosten, veel katten, onderhoud aan het huis en sparen we voor de studie van een kind. Dat zijn ook keuzes die soms nodig zijn en soms goed voelen ;-).

    Like

  19. Hi martine, eet je dan gewoon ijs met suiker? Geen klachten? En eet je nog chocolade? Puur dan? 72%?
    Ik wil zooo graag de tony chocolonely pure met maar 51% cacao ,pecan cocos en sinaasappel rozemarijn, maar ik durf niet ��, jij daar ervaring mee?
    Sterkte met herstellen vd begrafenis, groetjes, modernmonk

    Like

  20. Ja hoor, ik eet dan ijs met suiker. Zonder problemen. Ik eet in principe al heel lang suikerarm. Maar af en toe wel, en daar geniet ik enorm van. Ik eet dan sorbet ijs. Suikervrij ijs wordt wel verkocht maar dan is het weer meestal met room of yoghurt en ik kan niet tegen lactose.
    Ik moet eerlijk zeggen sinds ik weet dat ik niet tegen gluten en lactose kan ben ik wat makkelijker met suiker geworden. Want ergens iets glutenvrij lactosevrij suikervrij bestellen is een opgave ;-).
    Ik eet inderdaad puur chocolade van 72 %, soms 80 %.
    Als jij de tony chocolonely wil proberen moet je het gewoon doen, gewoon eerst een klein stukje nemen en kijken hoe dat valt. Tenzij je niet tegen lactose kunt, volgens mij zit daar wel lactose in.

    Like

Zeg het maar!

