Zaterdag

mooie lichtjes tegen somberheid 

En ineens was het herfst. Wat een overgang! Niet dat ik veel buiten kwam want ik zat vooral binnen in deze voor mijn doen nogal enerverende week. Aan het begin ervan voelde ik me erg down. Ook al doe je alles zo goed mogelijk om een najaarsdepressie en een fysieke dip te bestrijden, dat wil niet zeggen dat alles maar meteen positief ombuigt. Ik zag het leven even niet meer zitten, waarbij ik de eerste ben om te zeggen dat ik een goed ontwikkeld gevoel voor drama heb.

Naast mijn persoonlijke misère kregen we het bericht dat de oma van M. was overleden en hield ik me heel rustig om mee te kunnen gaan naar de begrafenis die op woensdag was. Helaas werd ik de ochtend van het afscheid wakker met een kop vol watten en een neus vol snot. Volgepropt met pillen zijn we naar Nijmegen gereden waar we S. ophaalden die daar een schooluitje had. Vandaar uit reden we richting Cappelle aan den IJssel voor de begrafenis die heel mooi was. Oma had zelf helemaal bedacht hoe ze het wilde hebben en het was mooi en indrukwekkend. Mijn schoonvader vertelde over het leven van zijn moeder en dat was een heel persoonlijk verhaal met voor mij veel onbekende elementen. Het was natuurlijk niet mijn oma en ik heb haar maar 16 jaar gekend, dus hoorde ik veel nieuws.

aula van begraafplaats Schollevaar

De plek zelf vond ik heel mooi. Meestal zit je tijdens een afscheidsdienst op keiharde stoelen en hangt er hier en daar een nietszeggende foto of staat er een grote kaars. Maar hier was alles heel smaakvol ingericht. De familiekamer was knus en mooi, met comfortabele banken en stoelen. De aula zelf was dat ook. In plaats van stoelen stonden er appelgroene banken. Vond ik wel heel fris. En op de plek waar je als familie zit stond een enorme bank met allemaal heerlijke kussens.

Daarna weer op huis aan, waar de griep helemaal los ging. Keelpijn, oorpijn, verkouden, koorts, het hele arsenaal deed mee en dus lig ik sindsdien plat. Eerst maar goed uitzieken en dan weer alles oppakken. Ik voel me wel wat gefrustreerd. Mijn loopje heb ik de hele week niet kunnen doen en ik moet nu eerst flink herstellen. Ik hoef verder niets deze week, buiten een dierenartsbezoek aanstaande vrijdag. Moos en Smoes ondergaan dan hun jaarlijkse controle.

Hoe was het bij jullie deze week?

10 gedachtes over “Zaterdag

  1. Allereerst nog gecondoleerd met jullie verlies. Ik had al gereageerd op het blogbericht hierover maar mijn computer wilde het niet plaatsen. Af en toe gebeurt dat. Ik kan dan op jouw blog niet meer reageren en bij anderen wel. Geen idee hoe dat komt.
    Een mooie zaal inderdaad.
    Tja….ik heb zoals veel mensen, ook wel last van de veranderende sfeer buiten. Het herfstweer vind ik niet zozeer vervelend, maar wel het daglicht wat minder en minder wordt. Ik krijg energie van zonovergoten dagen en de donkere maanden drukken mij neer. Je hebt prachtige lichtjes staan zeg!
    Ik probeer nu knusheid te scheppen (lichtjes, appeltaart bakken, stoofvlees maken, kortom het sfeertje van de J.umbo reclame hahaha), maar vooral zoveel mogelijk buiten te zijn. ….licht vangen. ….al is het maar even onkruidjes trekken uit de tuin.
    En natuurlijk heerlijke lange avonden series kijken. Zucht….het wordt vanzelf weer lente 🙂

    Like

  2. Nog gecondoleerd met jullie verlies. De afscheidruimtes worden inderdaad steeds prettiger om te verblijven. Bij mijn moeder hebben we geen gebruik van aparte ruimtes gemaakt. De kist stond achter een scherm en wij zaten in een ruimte war we ook gewoon met elkaar konden praten, zelf de muziek regelden en ook de koffie en cake zelf deden. Zeker een aanrader bij een klein gezelschap zoals bij ons 12 personen.

    Normaal heb ik nauwelijks last van seizoenswisselingen, maar nu ben ik nog niet op kouder voorbereid, ik heb nog niet alles zomerkleding gedragen en vergeet elke keer een jas mee te nemen als ik naar buiten ga met redelijk weer en dan wordt het later minder prettig.

    Like

  3. Ik ben helaas gezegend met hetzelfde gevoel voor drama en heb deze week (weken) een flinke dip.De hele week bijna niets gedaan. Ik voelde me erg zielig en miste mijn hondje en mijn grote katerbeest. Maar ik doe mijn best; Ook hier staan iedere avond de kaarsjes aan en straks gaan er heerlijke cakejes de oven in. Verder veel boeken en lekker op de bank lezen.

    Like

  4. Innige deelneming. De herfst is nu wel begonnen denk ik.
    Hier had ik in het begin van de week ook last met mezelf wat ik lekker op mijn zwangerschap kan steken.
    Ondertussen gaat het wel beter. Al ben ik vaak geïrriteerd en erger ik me aan veel dingen. Dat vind ik vreselijk van mezelf. Maar ik omring me door mooie dingen. De kinderen en maandag komen ze mijn houtkachel plaatsen. Daar kijk ik zo naar uit. Lichtjes ontbreken hier nog. Ga ik ook eens werk van maken. Gezellig.
    Deze ochtend heb ik al gefietst. Eigenlijk doet dat teveel pijn, maar ik had geen auto. Toch deed de buitenlucht deugd.
    Fijn weekend!

    Like

  5. Hee wat toevallig! Hier nog een ME patiënt met griepachtige verschijnselen deze week.. Ieder jaar maak ik dan dezelfde fout door er nog zo lang mogelijk mee door te lopen tot ik finaal in elkaar stort en ik na het wegtrekken van het virus nog weken lang extreem vermoeid blijf.
    ( vorig jaar 6 weken uit de running geweest ) Ben nu bezig met een “experiment” en vrij snel in bed gekropen. Ziek gemeld van vrijwilligerswerk en boodschappen ( en een grote doos paracetamol! ) laten bezorgen door de Appie. En nu rustig de tijd nemen om uit te zieken. Best lastig want het voelt zo tegennatuurlijk om niet meteen weer van alles op te pakken zodra je je een beetje beter voelt. Maar ik heb een goede motivatie: ik heb eind deze week een examen en daar moet en zal ik naartoe!
    Jij ook heel veel beterschap Martine! Groetjes , Roos

    Like

  6. Hier nog een CVS patient en ook hier ging het deze week echt niet lekker, ook niet met chronisch vermoeide zoon.
    Vandaag weer een bankhangdag en ik blijf maar eten. Aankomen doe ik er momenteel niet van. Ben dit jaar al zes kilo afgevallen en dat ging grotendeels vanzelf.

    Like

  7. Hier een week vol ups en downs. Heel stom mijn pijnmedicatie vergeten te nemen, doordat ik in slaap gevallen was en ik ook mijn medicatiealarm weggedrukt heb. Resultaat een hele nacht vol niet te harden pijn en een week nodig om op te krabbelen. We hebben in de avonden de elektrische openhaard en de waxinelichtjes weer aan. Het heeft aan de ene kant altijd wel weer wat gezelligs de donkere avonden. Ik hoop dat de temperaturen nog even wat aangenaam blijven.

    Heel veel beterschap, knap maar snel weer op.

    Like

  8. Gecondoleerd met het verlies, ik vind dat ze de aula”s van tegenwoordig erg mooi maken. Niet dat ik zoveel vergelijkingsmateriaal heb (gelukkig maar).Maar het is niet meer zo”n enge kille bedoening als vroeger. Ik geniet enorm van het herfstweer, het wordt weer stiller buiten wat ik enorm fijn vind. Ik ben de afgelopen week enorm over mijn grens heen gegaan –> straf, migraine gekregen vreselijk. Nu doe ik even weer een enorme stap terug. Moet dan maar weer even. Heel veel beterschap!

    Like

Zeg het maar!

