De begroting volgend jaar

Sorry, Sint is nog niet eens in het land en ik zit met mijn hoofd al weer bij de begroting van volgend jaar. Zo ben ik. Aan het begin van een nieuw jaar, maak ik altijd een kopie van de begroting en geef die dan de naam van het volgende jaar. Tijdens het jaar fröbel ik regelmatig in zo’n sheet. Ik verander hier en daar eens wat, werk bedragen bij als ze niet meer kloppen en probeer eens wat uit. En zo in het laatste kwartaal ga ik er eens goed voor zitten.

Dit jaar ben ik wat makkelijker en minder precies geworden. We hebben vaste en variabele lasten. En de variabele lasten vallen onder elke maand terugkerende lasten en periodieke uitgaven. Er is nu meer ruimte voor flexgeld. Want de ene keer heb je hogere benzinekosten, een volgende keer moet je naar de dierenarts met een kat met een abces (eergisteren nog) of krijgt de auto een onderhoudsbeurt (ook deze maand). Voorheen had ik voor elk soort pech of periodieke betaling een potje ‘voor het geval dat’ en werd daar stapelgek van.

Dit jaar is het de bedoeling meer los te laten. Dat lukt heel aardig. In plaats van tot de nul de budgetteren, lossen we nu na storting van het salaris wat extra af, we betalen wat er zich aandient en wat overblijft gaat aan het eind van de maand naar de buffer.

Omdat er nu eenmaal onverwachte dingen gebeuren, haal ik soms toch iets van de buffer af. En dat voelt gewoon niet prettig. Ook merk ik dat achteraf sparen niet mijn ding is. Hoewel ik me redelijk weet in te houden, voel ik me snel rijker dan ik ben als ik pas aan het eind van de maand bedragen overboek naar de spaarrekening. Er lekt toch iets meer geld weg zo. Voor een deel vind ik dat oké, iets minder streng mag wel maar ik zit wel snel op een glijdende schaal (ik weet waar ik vandaan kom hè, ik ben van nature geen consuminderaar of minimalist). Daarom wil ik wat veranderen.

Ik vind het fijn om te werken met vaste spaarbedragen en wil ook weer het ‘pay yourself first’ principe aanhouden.  Wat zetten we opzij en betalen we af. Het plan voor 2017 is:

  • 150 naar de buffer
  • 200 naar de studiespaarrekening van kind
  • 60 naar de schoolgeldrekening 
  • 150 naar de autospaarrekening
  • 500 hypotheekaflossing per maand 
Dit zijn bedragen die we alle maanden opzij kunnen zetten. Bovendien houden we dan in 9 van de 12 maanden op papier nog over. Wat overblijft aan het eind van de maand gaat naar een flexpot. Die is bedoeld voor kleinere pech en om dingen als onverwacht dierenartsbezoek op te vangen. Zo hoop ik dat de buffer zelf onaangetast blijft en alleen gebruikt wordt voor de echte grote dingen als huisonderhoud en vervanging apparaten en grote pech. Op deze manier sparen we wat minder voor de buffer maar wordt die ook hopelijk minder vaak geplunderd.
Dat is het plan. De maandbedragen van sommige potten zijn iets verhoogd. Het schoolgeld van S. verschilt per jaar, dit jaar was het bijvoorbeeld €500 maar volgend jaar moeten we €725 ophoesten. Hij zit volgt tweetalig gymnasiumonderwijs en het schoolgeld is best pittig.
Het bedrag dat we opzij zetten voor zijn eventuele studie heb ik met €50 verhoogd. Er zit nu een kleine €12.000 in de studiepot. Als S. wil gaan studeren dan zal dat rond het jaar 2020 zijn. Best snel al en ik wil vanaf nu iets meer gaan storten. Mochten we tegen die tijd toch tekort komen dan kunnen we tijdelijk stoppen met extra aflossen. De opzet is hem te laten studeren zonder studieschuld. Aan de andere kant verwachten we wel van hem dat hij – indien mogelijk – zelf ook iets bijdraagt aan de kosten. Dat is zeker afhankelijk van de studiekeuze, want niet elke studie combineert met een bijbaan. Als we nu het maandbedrag iets verhogen hebben we in ieder geval bij aanvang ruim €20.000 klaar staan.
Verder is het nog even afwachten op de ontwikkeling rond de zorgverzekering voor de begroting definitief wordt. Wellicht dat ik het boodschappenbudget iets aanpas. Maar dat heeft voor nu allemaal geen haast, eerst maar eens het jaar uitrollen.

Omgaan met geld komt bij mij toch altijd neer op zoeken naar de manier waarop ik het meest gemoedsrust heb. Want aan het eind van de rit maakt het waarschijnlijk geen donder uit, behalve in mijn hoofd.
Denk jij al na over volgend jaar?
28 gedachtes over “De begroting volgend jaar

  1. Wij werken niet met budgetten of potjes waarin gespaard wordt voor een bepaald doel. Mijn man is hier de kostwinner, ik heb geen inkomen (bewust thuisblijfmoeder sinds geboorte eerste kindje). Zijn loon komt terecht op de zichtrekening. Aangezien ik een vrij goed overzicht heb van wat onze vaste kosten zijn en ik ook weet hoeveel we per maand gemiddeld nodig hebben om van te leven, zet ik 'het teveel' maandelijks over naar ofwel een spaarrekening ofwel koop ik kasbons of zet het geld op termijnrekeningen. De intresten zijn bedroevend laag, maar als het geld op de zichtrekening blijft staan, brengt het daar totaal niets op. Wij hebben als buffer een vrij goedgevulde spaarrekening waar we niet aankomen tenzij het niet anders zou kunnen. Het geld op kasbons en termijnrekeningen, dat dus vaststaat voor langere termijn, beschouwen we gewoon als appeltje voor de dorst voor later. Doordat ik op regelmatige basis kasbons, termijnrekeningen kocht, krijgen we ook regelmatig intresten die dan weer gespaard worden.
    Aangezien onze leeftijd hebben we geen hypothecaire lening meer lopen vandaar dat we maandelijks een mooi bedrag kunnen sparen. De kinderen zijn al enkele jaren het huis uit dus minder leefkosten, minder energieverbruik.Wij hebben de studiekosten van de kinderen ook volledig zelf betaald en wat ze verdienden met vakantiejobs, mochten ze benutten zoals ze zelf wilden.
    Ik zie niet echt het nut in om met voorafgestelde budgetten te werken voor verschillende uitgaven. Ik heb, toen de kinderen klein waren en we het financieel niet echt makkelijk hadden, ook nooit met budgetten gewerkt.

    Like

  2. Fijn dat het zo lekker loopt bij jullie.
    Kasbons ken ik niet
    Jij ziet t nut niet in van met budgetten werken. Waarschijnlijk omdat dit jou niet zal helpen grip te krijgen.bieden mens is anders
    Door met budgetten te werken kreeg ik grip en bovendien werkt een budget voor mij als een rem.

    Like

  3. Ja! Ik doe dat ook in het derde kwartaal. Mijn energie bedrag is naar beneden gegaan (bij 15€ per 2 maanden) en vanwege mijn extra afslossing in januari 2017 gaat mijn annuitaire hypotheek ook weer 40€ naar beneden. Dat spaar ik dan voor de aflossing van 2018. Ik hoop in 5 jaar hypotheek vrij te zij, en dan naar 24 uur per week te gaan (ik ben verlleegkundige) ik werk nu tussen 30-36 uur – ik vind dat best zwaar. Marjolein

    Like

  4. Ik kan me wel voorstellen dat er mensen die zijn 'meer houvast' hebben door met budgetten te werken. 't Voornaamste is dat elkeen werkt met de manier die hem het beste bevalt en waarbij hij zich goed voelt.
    Principe van kasbon komt neer op termijnrekening : geld voor langere termijn vastzetten bij de bank met ofwel jaarlijkse uitbetaling van de rente ofwel met kapitalisatie van de intresten en intrestuitbetaling op de vervaldag van het kapitaal. Tot voor enkele jaren waren kasbons papieren certificaten die materieel werden afgeleverd en die je zelf kon bewaren thuis in een kluis. Kasbon bestond uit een 'mantel' (vertegenwoordigd het kapitaal) met aangehechte coupons die je jaarlijks kon knippen en afgeven aan de bank om intrest te ontvangen of alle coupons laten hangen aan de mantel en dan werd op vervaldag kapitaal en gekapitaliseerde intrest uitbetaald. Sinds een aantal jaren wordt een kasbon niet meer afgeleverd in papieren versie dus moet er niet meer geknipt worden. Huidige kasbons 'staan' op een effectenrekening bij de bank. Een papieren kasbon kon in het verleden makkelijk 'doorgegeven' worden, intresten en kapitaal konden cash uitbetaald worden dus waren minder 'gekend' door de overheid maar dat is allemaal veranderd door de afschaffing van papieren kasbons. Nu moeten ze op een effectenrekening bij de bank staan en uitbetaling van intresten en kapitaal verloopt via rekening.

    Like

  5. Ik hoop eind december te horen dat mijn contract weer wordt verlengd. Op basis daarvan kan ik dan plannen maken. Nu schiet dat weinig op. Behalve dat we zoveel mogelijk sparen / aflossen, want stel dat het niet verlengd wordt dan is een buffer erg welkom!

    Like

  6. Sinds het lezen van onder andere jouw blog heb ik onze spaarrekening ingedeeld in spaardoelen. Verschillende spaardoelen zijn onder andere Huishouden: €500 per maand voor 3 personen, loopt van 16e t/m 15e van de maand ivm de creditcard (Bijpunten sparen) en komt ook mooi uit met de voorlopige teruggave van de HRA. Vaste lasten jaarbetaling (voor dingen die eens per jaar betaald moeten worden). Creditcard (uitgaven gedaan met creditcard zet ik weg op een spaardoel en moet ik betalen dan staat het bedrag klaar). Feest (voor verjaardagscadeautjes etc.) Vervoer (onderhoud auto, motor, e-fietsen en benzine). Onderhoud huis en een Fun pot (daarin stop ik het complete vakantiegeld). Wij gaan jaarlijks naar het huisje van mijn broer in de Auvergne en daarnaast gebruiken we het geld voor leuke dingen zoals theater maar ook eens lekker uit eten of een drankje ergens op een terrasje tijdens een fietstochtje, of een middagje bowlen met het complete gezin en aanhang. We hebben 4 kinderen waarvan 3 het huis uit.

    Als het salaris binnenkomt maak ik als eerste €1000 over als aflossing op onze aflossingsvrije hypotheek. Daar zijn we intensief mee bezig sinds een kleine 2 jaar. Het geld dat overblijft wordt verdeeld over de diverse spaardoelen. Wat er over blijft is voldoende voor de maandelijks terugkerende vaste lasten.

    Het geeft me houvast en het geeft me een prettig gevoel dat als er iets onverwachts op ons pad komt, dat er dan gewoon geld is om dat te betalen.

    Als minimale buffer houden we 5K aan. We kunnen als het moet snel sparen als we het extra aflossen opschorten. De vaste lasten gaan elke maand omlaag vanwege de extra aflossingen op de hypotheek.

    Like

  7. Ook hier heb ik aan het begin van 2016 de begroting voor 2017 klaar gezet. Gedurende het jaar wordt er door het jaar heen hier en daar een aanpassing gedaan of iets toegevoegd of verwijderd. Ik weet helaas nog niet waar wij in 2017 financieel aan toe zijn ivm mijn ziek zijn. Ik heb de begroting aangepast op het absolute minimum inkomen. Alles heb ik ruim begroot. Ik houd daar bijna altijd een fijn bedrag aan over en dat geeft mij echt rust. Wij sparen voor een nieuwe auto, studie van ons kind (ze is nu 6), aflossen en dan de normale buffer. Ook wij willen dat onze dochter tzt kan studeren als ze dat wilt en ook wij willen haar niet meteen met een mega studieschuld opzadelen. Wij verwachten ook dat zij een bijdrage doet aan het financiële plaatje. Ik vind dat de kids daar zeker niet slechter van worden, want ze leren al jong goed met geld om te gaan. Wel moet de bijbaan inderdaad wel kunnen qua tijd bij de studie.

    Like

  8. Qua studie verwacht ik dat de grootste kosten (als ik naar mij kijk) zijn: collegegeld, boeken en de zorgverzekering. Mijn ouders hebben een hele lange tijd de zorgverzekering gesponserd en het collegegeld ging van de stufi af. Een idee (dit is een suggestie) – om die 20.000 te reserveren voor het collegegeld en de boeken, de zorgverzekering ook als ouders voor je kind blijven betalen (dat scheelt heel veel voor een arme student!) Je kan dan bijvoorbeeld afspreken dat hij de rest (kleding, telefoon, uitgaan) betaald van een bijbaan.

    Het zou ontzettend schelen als hij thuis blijft wonen. Ik woonde tijdens mijn HBO studie nog thuis bij mijn ouder, waardoor ik daardoor geen schuld over heb gehouden. Mocht het een optie zijn, dan zou ik daar zeker naar kijken. Voor mijn master heb ik besloten om op kamers te gaan (afstand te groot) en opeens heb ik een heleboel meer kosten erbij (huur etc.).

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Desnoods kun je me altijd vragen stellen (en ik ben van plan om er in de toekomst een blog te schrijven over mijn inkomsten (en hoe ik het doe) – maar ik wil eerst kijken of mijn budget die ik voor mezelf heb gesteld – werkt. Ik ben nu bezig met de methode van Dave Ramsey (alleen het gedeelte over hoe hij budgetteerd) en hopelijk werkt dit.

    Like

  9. In mijn hoofd weet ik precies wat eruit gaat en waaraan, op papier staat er weinig.
    wel reken ik het regelmatig even door of we nog “op koers zitten
    We geven gewoon zo weinig mogelijk uit om snel van de hypotheek af te zijn, en dat lukt vrij aardig.
    Alles wat er overblijft gaat naar de spaarrekening en dan in januari naar de aflos van het huis ( voor dit jaar is de 10% al betaald)
    Nog 2 jaar dan loopt onze rentevaste periode af en dan zakken we van 5,8% rente naar??( ik hoop 1/3 ) dat zal veel schelen.

    Like

  10. Ik zou best de kosten van de studie van mijn dochter kunnen dragen maar doe dat bewust maar deels. Ik wil namelijk ook bevorderen dat ze zelfredzaam wordt. Zo moet ze nu dus combineren met een baantje, shopt ze voor de goedkoopste zorgverzekering, en doet heel bewust boodschappen bij de toko, op de markt, in de discounter.

    Ik sponsor ook geen mobiel abonnement of zorgverzekering. Ze krijgt van ons een maandelijks bedrag en moet zelf passen, meten en rondkomen.

    En dat lukt niet helemaal. Dus wordt er geld geleend bij DUO. En bespreken we hoeveel ze nodig heeft. Terwijl ik dat geld ook op de spaarrekening heb staan.

    Straks als ze haar bul heeft, dan los ik met heel veel liefde die studieschuld in 1 keer af zodat ze schuldenvrij kan beginnen aan het vervolg. Maar tot dat moment, nog even niet.

    Like

  11. Ik neig ernaar hetzelfde te doen: niet alles te betalen voor haar zodat ze zelfredzaam wordt en leert keuzes te maken.

    Mijn dochter krijgt eenmalig een bedrag als start van haar volwassen leven, daarnaast heb ik het voornemen om, als ze gaat studeren, haar collegegeld en boeken te betalen en daarnaast wellicht nog een bijdrage in haar vaste lasten.

    Voor het overige is het aan haar om te zien hoe ze het aanpakt: bijbaantje of lenen bij DUO.

    Overigens vind ik het erg belangrijk om kinderen financieel goed op te voeden. Ik had gewild dat mijn eigen ouders daarbij stil gestaan hadden… !

    Like

  12. Grappig dat je aan het begroten geslagen bent! Ik bedacht me toevallig gisteren dat ik er ook een start mee wilde maken voor 2017, maar ik wacht helaas nog steeds op de accountant die even geen haast heeft met het afronden van de aangifte over 2015.

    De uiteindelijke info uit die aangifte heb ik nog nodig om 2017 financieel te plannen. Ook wil ik weten wat de ruimte is voor een eventuele extra aflossing, dit jaar nog…

    Like

  13. Ook ik ga in het derde kwartaal de begroting maken voor volgend jaar. Er zal waarschijnlijk niet veel veranderen.
    Onze kinderen zijn de deur uit maar ik was en droog nog ontzettend veel omdat ik de was doe voor mijn (hoogbejaarde en incontinente) schoonvader.
    Op energie zal ik hierdoor ook weinig kunnen besparen denk ik. De jaarlijkse huurverhoging schat ik zo'n beetje in en voor ziektekosten begrootte ik 100 euro per maand maar dat moet omhoog. Ik heb mijn eigen risico in mei al opgebruikt.

    Ik vind het heel slim van je om goed te sparen voor studiekosten van je zoon. Wij hebben allebei niet gestudeerd en hadden er niet bij stilgestaan wat dat zou gaan kosten. Onze kinderen hebben allebei wel gestudeerd (universiteit en ook nog in het buitenland) en in die periode hebben we elk dubbeltje moeten omdraaien. Jullie zijn beter voorbereid!

    Sparen en reserveren doen we altijd aan het begin van de financiële maand. Nu zelfs zo fanatiek mogelijk I.v.m. naderend pensioen. Wel vrij traditioneel op een spaarrekening want beleggen vinden we toch risicovol. ……..

    Like

  14. Ja, ik ben er ook al mee bezig. Maar als de bank meewerkt willen wij heel veel aflossen en in januari 2017 rentemiddeling toepassen. De polissen afkopen en alles weg. Scheelt ongeveer tussen de 5 en 700 euro per maand. Wij willen dan weer maandelijks extra gaan aflossen.
    Ook de energierekening zal behoorlijk naar beneden gaan door de aanschaf van zonnepanelen.
    Ik maak een voorlopige begroting maar er zal van alles naar beneden worden bijgesteld.

    Like

  15. Wij waren ook vast van plan de zonen te steunen financieel bij hun studie. Bij zoon 2 is dat ook gelukt, die zet zich in voor zijn studies en bijbaan, en is zonder studieschuld afgestudeerd. Is nu met zijn master bezig. Zoon 1 is een ander verhaal. Is nu met zijn vierde studie bezig na het drie keer te hebben verprutst. Hij weigert te werken omdat hij vindt dat hij nog lang genoeg moet werken, en alle baantjes stom zijn. Dit voelt voor ons als een bodemloze put, en wij hebben dan ook gezegd dat wij niet meer bijdragen, het geld wat we nog zouden willen bijdragen, dat geven we achteraf als hij zijn diploma heeft. We zijn van plan het dan rechtstreeks af te lossen op zijn studieschuld. We hadden van tevoren nooit kunnen bedenken dat dit zo zou gaan gebeuren helaas.

    Like

  16. Ik lees vandaag dit stukje pas. Voor wat betreft de reactie van Julia hier net boven: Ons kind betaalt maandelijks 115 euro aan ziektekosten verzekering en haalt ieder jaar het verplicht eigen risico. Niet alle studenten zijn sterke mensen met late ziektekosten helaas. Fysio, bloedonderzoeken en scans, psychotherapie – we zijn al blij dat de studie door kan gaan, van een baantje is zeker voorlopig geen sprakef, dat is gewoonweg een te grote fysieke belasting. Kortom kind moet lenen of wij moeten bijspringen.
    Kijk naar ouders naar hoe de situatie van je kind is, principes zijn mooi maar de werkelijkheid haalt je wel eens in.

    Like

  17. goedemiddag,

    Hier idd ook al nagedacht over de begroting van 2017.
    Wat nog onduidelijk is, is de zorgverzekering. Die gaat ws wel omhoog. We hebben wel altijd het hoogste mogelijke eigen risico. Ik zet elke maand geld apart voor reservering eigen risico. Dit om eerste kosten op te vangen.
    Verder sparen wij ook voor de 4 kinderen om evt te gaan studeren. Helemaal kostendekkend gaat niet lukken, maar proberen voor elk kind 7500 gespaard te hebben als ze 18 zijn. Oudste is nu 14.
    Ik werk wel met budgetten. Maak de begroting sluitend. Aflossing op de hypotheek zit er nu niet in met een opgroeiend gezin, maar onze hypotheek staat lang niet onder water en we hebben voor 70 % spaarhypotheek. Dus over 15 jaar blijft er nog 30 % staan. Dan is manlief 55, dus kunnen nog 10 jaar extra aflossen.
    Energiekosten betaal ik per maand ruim, krijg altijd nog deel terug.
    Ik spaar voor kinderen van extra inkomsten zoals eindejaarsuitkering. Verder zet ik de volledige kinderbijslag apart voor reserveringsuitgaven, zoals kosten auto, zorg, huisdier, schoolkosten, kleding. Heel handig op ING met de spaardoelen.
    Vakantiegeld gaat ene jaar op aan vakantie, andere jaar aan onderhoud in huis, dus maar eens per 2 jaar op vakantie.
    wij verdienen samen anderhalf keer modaal.

    Like

Zeg het maar!

