Zaterdag

Deze week was niet de fijnste week. Ik had nog steeds een griep onder de leden. Gaandeweg zakte de koorts en de keelpijn en andere griep-ellende maar wat overbleef was een behoorlijke druk op de oren. Nu ben ik altijd al heel doof en ik moet ook regelmatig mijn oren laten uitspuiten. Daar ben ik helaas wat laks in geweest en nu zo met de verkoudheid ontstond er een pijnlijke druk op de oren. Bovendien hoorde ik echt helemaal niets meer, rete-irritant voor de gezinsleden omdat ik nu wel heel erg veranderde in een non-communicatief wezen. Natuurlijk belde ik pas met de huisarts op een moment dat ik dacht het echt niet meer te trekken, en kon ik pas drie dagen later terecht. Heel stom van mij.

Gisteren kon ik er dan terecht om de oren te laten uitspuiten. Even leek het de soep in te lopen want er werd me verteld dat ik niet op was komen dagen voor een afspraak donderdag. Het was niet de bedoeling dat ik op vrijdag kwam. Na wat getier en gedoe (vanuit mij, ik werd echt gek van de pijn en ik reageerde niet echt amused op de mededeling dat ik volgens hun agenda geen afspraak had) mocht ik dan toch dezelfde middag terugkomen. Eenmaal weer op de praktijk bood de assistente haar excuses aan, de afspraak bleek verkeerd te zijn genoteerd. Afijn, 5 minuten later stond ik weer buiten met uitgespoten oren, wat een opluchting.

Dwars door de griep heen moest ik wel met kat Smoes naar de dierenarts, omdat hij een abces had. Dat is nu weer goed onder controle. Vandaag werpen we de laatste pil in zijn bek en is het klaar. Pillen toedienen aan Smoes komt neer op een potje vrij worstelen maar gaandeweg in de week legde hij zich neer bij dit lot en richtte hij zich vol enthousiasme op wat er meteen na die pil kwam: eten!

Kind heeft vanaf nu herfstvakantie. Niet één, maar twee weken. Zijn school gaat verhuizen naar een tijdelijke locatie en de docenten hebben die ene week extra vakantie nodig om alles in- en uit te pakken. Voor S. is de nieuwe locatie een kleine 5 minuten extra fietsen maar op een reistijd van tot nu toe 5 minuten in totaal mogen we niet klagen. Halverwege 2017 verhuist de school weer naar het oude gebouw dat dan helemaal nieuw/aangepast/verbouwd zal zijn. S. vindt het allemaal prima, vooral een week extra vakantie wordt dankbaar in ontvangst genomen.

De komende dagen hoop ik weer iets meer te herstellen. De mannen gaan morgen op verjaarsvisite maar ik waag me daar nog niet aan. Ik wil nu eerst weer mijn dagelijkse loopje kunnen doen voordat ik andere activiteiten op ga pakken. Ook al heb ik te laat de huisarts gebeld, ik zet mezelf tegenwoordig wel meer voorop. Eerst de basis dingen kunnen doen (douchen, loopje, koken) en dan kijken wat er overblijft voor de rest.

8 gedachtes over “Zaterdag

  1. Wat een ontoegankelijke huisarts heb jij! Als ik 's morgens om acht uur bek kan ik diezelfde ochtend nog komen en als ik wat later bel wordt het 's middags. Pas drie dagen later vind ik heel vreemd hoor……
    Vervelend al die griep-achtige verschijnselen. Beterschap voor jou en voor Smoes.

    Like

  2. Bij mijn vorige huisarts kon je zelden de zelfde dag terecht, alleen als je echt de assistente kon overtuigen werd de afspraak gemaakt, er wordt natuurlijk wel tijd voor gereserveerd. Handig was dat toen ik nor werkte een paar dagen later een afspraak kon maken op een tijd die het beste voor mij uitkwam.

    Bij de huidige huisarts kan je alleen voor dezelfde dag een afspraak maken, tussen 8 eb 9 bellen) en dan is vol = vol en voor de dag erna moet je ook op die dag bellen. Natuurlijk hebben ze wel een noodmenu als je na 9 ur belt.

    Beide systemen hebben voor en nadelen.

    Like

  3. Martine, ik heb ook regelmatig last van oorproppen door een te smalle hoorgang. Preventief doe ik elke maand zuurstofwater in mijn oren. Het is een vervelend gevoel, het zuurstofwater borrelt maar de rommel in het oor wordt erdoor losgemaakt. Daarna spuit ik lauw water in mijn oren en de rommel (velletjes, ingedikt oorsmeer) komen dan met het spoelwater naar buiten. Ik vind deze manier veel beter of het laten uitspuiten door de arts, veel minder vervelend en doordat ik het regelmatig doe, zit het oor niet zo opgepropt met rommel.

    Like

  4. Zuurstofwater is een synoniem voor waterstofperoxide. Ik koop bij de apotheker hydrogen peroxide solution 3% (qualiphar) 20 plastieken flesjes van 5 ml. Die flesjes zijn makkelijk omdat je het zuurstofwater recht uit het flesje in je oor kan druppelen. Hoofd plat houden en wachten tot het zuurstofwater 'uitgeborreld' is, daarna nog paar keer herhalen met vers zuurstofwater. Nadien het oor uitspuiten met spuit van 20 ml (apotheker) met lauw water. Voorzichtig spuiten maar toch voldoende druk geven, water en rommel loopt er terug uit. Onvoorstelbaar wat er soms uit mijn oren komt, soms lijkt het net op een rozijn of allemaal losse brokjes en velletjes. Ziet er maar vies uit maar dan ben je toch verlost van de druk en het gehoorverlies die een hoorprop met zich meebrengt. Als je een paar keer teveel achter elkaar en met te hoge druk of te koud water gespoten hebt, kun je wel wat duizelig zijn maar dat gaat vlug over.
    Ik heb er in elk geval baat bij en kreeg deze tip van mijn oom (huisarts op rust). liesbet

    Like

  5. Als je googlt op 'je oren schoonmaken' op wiki how, vind je een 'handleiding'. Ik las op die site dat zij werken met een zelfgemaakt mengsel met waterstofperoxide, ik gebruik het puur. liesbet

    Like

Zeg het maar!

