Kledingbudget

Hoewel ik minder strak dan voorheen budgetteer, werk ik voor kleding nog wel met een budget. Kind beheert zijn eigen budget en bepaalt zelf wanneer er wat gekocht gaat worden. Wel met soms met enige hulp of dwang van onze kant. Hij denkt snel dat hij voldoende heeft en trekt rustig dag in dag uit broeken aan die veel te kort zijn. Hij ziet het gewoon nog niet. Hij koopt er alles van, van kleding en ondergoed tot sokken, schoenen en sportkleding voor judo en voetbal. Hij komt redelijk uit al kost dat dit jaar wel iets meer moeite wegens enorme groeistuipen. Mocht het echt niet lukken, dan kunnen wij bijspringen. Maar we grijpen niet te snel in. Het is niet alleen kleedgeld maar ook leergeld.

We hebben duidelijke afspraken wat hij er precies van betaalt. In principe alles wat aan zijn lijf hangt of zit. Maar kledingreparaties en de kapper vallen daar niet onder. Als hij iets verliest of kwijtraakt door eigen schuld moet hij het wel zelf vervangen (lullig natuurlijk maar daar leert hij van). Maar is het echt heel erg buiten zijn schuld en moet hij ook andere uitgaven doen omdat hij overal is uitgegroeid, dan springen we bij. Zo hebben we wel eens een trainingspak vervangen omdat het zijne gejat werd op de club.

Bijna moest hij zijn gymschoenen voor binnen gym vervangen toen hij op miraculeuze wijze vorige week maandag de linkerschoen kwijt raakte. Gelukkig meldde een klasgenoot een paar dagen later dat hij ‘ineens’ niet twee maar drie schoenen in zijn gymtas had zitten. Soms is even niets doen en afwachten het beste. Het blijft wel altijd zoeken naar een balans tussen niet alles voor je kind willen oplossen en soms wel bijspringen omdat hij anders bijvoorbeeld geen trainingspak heeft.

Zelf kocht ik jaren lang mijn kleding vooral tweedehands bij Noppes, onze kringloopwinkel. Het lukte me daardoor geruime tijd om uit te komen met een budget van €15 per maand.  Daar redde ik het makkelijk mee. Het ging eigenlijk meestal om de aanschaf van truien, af en toe een spijkerbroek of zomerbroek of een winterjas. Het ging me wel wat storen dat ik vooral truien elk jaar opnieuw moest aanschaffen. Tweedehands kleding is nu eenmaal tweedehands en heeft al een leven achter de rug voor het in mijn kast terecht komt. En is dus meer versleten. Al zijn er wel uitzonderingen natuurlijk. Ik koop naar volle tevredenheid tweedehands spijkerbroeken die het meestal nog jaren doen.

Toen ging het kriebelen. Ik wilde toch ook wel eens een truien aanschaffen die een paar seizoenen meegaan. Of een winterjas waarbij het belangrijkste criterium niet is: ‘het hangt bij Noppes en het past’ maar ook dat het lekker warm is, voldoet aan mijn smaak en liefst flink wat jaren meegaat.

Dus verhoogde ik dit jaar mijn budget. Voor het komende jaar heb ik het kledingbudget ook weer verder aangepast. M. winkelde de afgelopen jaren zijn kantoorkleding vooral bij elkaar in een tweedehands kledingzaak in Amsterdam. Iemand met dezelfde smaak en maat als M. leverde daar regelmatig prachtige bijna niet gedragen kleding in en hij kocht dat dan. Helaas is de winkel nu gesloten en er is niet zo snel een alternatief gevonden.

Straks ontvangt ieder gezinslid €50 in de maand. Op de site van het Nibud zie ik dat dit bedrag aardig overeenkomt met wat de gemiddelde scholier in Nederland aan kleedgeld ontvangt. Maar ik zie ook dat het gemiddelde bedrag van een gezin met 3 personen in onze situatie (bovenmodaal) maar liefs €230 is. Dat komt neer op €90 per volwassene per maand en €50 voor een puber. Die €90 vind ik rijkelijk veel.

Mijn inschatting is dat wij met €50 per persoon per maand ruim uit gaan komen. Voor S. zal het soms wat passen en meten zijn zolang hij zo in de groei is. Voor M. ook wellicht gezien het feit dat overhemden en broeken voor zijn werk nu eenmaal duurder zijn dan mijn vrijetijds/lig-op-de-bankkleding. Mocht blijken dat ze niet goed uitkomen dan kan ik het alsnog aanpassen voor de mannen.

Natuurlijk kan het minder maar voor nu hoeft dat niet. Mocht het nodig zijn, dan zijn er nog mogelijkheden genoeg om op te bezuinigen. Het is fijn om dat in het achterhoofd te houden. Voor nu genieten we gewoon van wat er kan. Vroeger hadden we meer inkomen maar minder te besteden omdat we altijd tekort kwamen. Ik vind het fijn dat we nu keuzes kunnen maken waar we van genieten. Ik zeg niet dat kleding veel geld moet kosten of dat het heel belangrijk is – ik ben een sloof op dat gebied – maar ik vind het wel fijn dat ik voor het eerst in jaren een echt warme winterjas heb die ik ook nog eens mooi vind.

Hoeveel geven jullie gemiddeld uit aan kleding?

22 gedachtes over “Kledingbudget

  1. Omdat ik het vorige jaar ongeveer 20 kg afviel past niets meer en moest ik alles vervangen ook bh's en onderbroekjes. Voorheen kreeg ik altijd EUR 50 pm van mijn moeder voor kleding maar sinds mijn ouders veel duurder zijn gaan huren wil ik dat niet meer. Tenslotte verdienen man en ik prima. Nu heb ik weer wat en vul dat aan met regelmatig een trui en broek. Voor net heb ik ook maar een setje en ook daar kijk in november voor.
    Zoon krijgt geen kleedgeld. Hij koopt gewoon veel te weinig. Hij wordt deze maand 17 maar kleiding boeit hem niet. Hij koopt alleen sinds deze zomer af een toe shirts bij Concerto een platenwinkel. Zo heeft hij nu er nu een van de Who, Rolling Stones en een bekende blogger (raar poppetje). De rest koopt hij niet. Man gaat nu af en toe broeken met hem kopen en straks voor de winter ook wat truien. Voordeel hij groeit niet zo hard meer. Jas kochten we vorig jaar en twee keer per jaar koopt hij nikes.
    Dochter is gek op kleding maar vooral goedkope winkels en daar heb je veel voor weinig. Voor beiden kom ik zeker niet boven de EUR 600 per jaar.
    Man heeft een leidinggevende baan en gaat in pak zonder das. Elk seizoen kopen we wel een pak erbij (valt er ook meestal eentje af) en wat overhemden. Een goede kwaliteit omdat die mooier staan en niet zo kreukelen. We hebben daar een goed adresje voor. Daarnaast nog vrije tijd kleding en schoenen. Ik denk dat we voor hem zeker wel aan EUR 90 per maand komen.

    Like

  2. ik hanteer al een paar jaar 100 euro per maand voor het hele gezin. Sinds twee jaar werkt man niet meer in duur pak maar in casual, dus houden we over. Maar er zijn ook drie kinderen inmiddels, dus gaat het verschil toch weer op. Voor dit jaar ben ik net klaar met kopen, we kunnen nu de winter doorkomen en de volgende maat schoenen voor de kleintjes liggen ook al op de plank. In plaats van de begrootte 1200 gaf ik bijna 1300 uit… maar het kon, en dus is het prima zo

    Like

  3. De kinderen krijgen per kwartaal 150 euro. Dus hetzelfde dan bij jou. Manlief als hij wat nodig heeft. Afgelopen maand 2 truien, maar die waren in een aanbieding voor 17 euro per stuk. Manlief vindt die truien erg fijn om aan te hebben op het werk. Een keer per jaar koopt hij eens een broek of overhemden. Ik denk dat hij gemiddeld een 300 tot 400 euro per jaar verbruikt.
    Ikzelf zit dit jaar ruim onder de 600 euro. Dit jaar een jurk, schoenen en 2 bikini's. Maar vorig jaar heb ik weer meer gekocht. Ik denk een beetje gelijk dan manlief. Ook een 400 euro.
    De kinderen ontvangen dit per kwartaal, wij kopen gewoon als dit nodig is.

    Like

  4. Ik heb geen idee wat ik er per jaar aan uitgeef. Ik heb vel kleding en 90% is kringloop, ls je vel al hebt is er nooit iets echt nodig en kom ik wel weer eens iets moois tegen.
    Maar bij het van zolder halen van de winterkleding ging ik me plotseling ergeren aan het feit dat ik sommige truien en t-shirts al jaren heb en was ik het zat, ik ging nieuwe kopen.
    Dat is dus ook niet makkelijk om gewone basiskleding te vinden. Ik hou van kleurige kleding en de shirts bij CA waren erg pastel en vage kleuren en die staan me niet. Gelukkig kwam ik bij de grote maten serie ook mijn maat 46 tegen en heb ik 3 shirtjes kunnen kopen voor redelijke prijs. Ook een zwarte broek had ik eigenlijk nodig en alhoewel deze niet precies is wat ik zocht, te jeansachtige stof, is hij wel erg mooi en zit prima.
    Voorlopig ben ik even klaar, met 4 winterjassen op de kapstok.
    Maar ik kom vast nog wel wat tegen bij mijn 2-wekelijkse kringloop rondje.

    Like

  5. Meestal kopen we tweedehands. Soms geef ik dan wat extra's uit voor een paar goeie laarzen of een winterjas maar dat is niet elk jaar. Mijn oude laarzen gingen wel 20 jaar mee en de laatste winterjas was in de opruiming voor 50 euro.

    Like

  6. Oeps. Met het schaamrood op de kaken: wij geven €325 per maand uit voor twee volwassenen.
    Ik ben fanatiek sporter en die schijnen kritisch te zijn op materiaal waarvan kleding is gemaakt (de stoffen). Dat hoorde ik eens in een winkel en klopt voor mij wel. Tsja, en als je ademend en zachtheid en perfect zittend gewend bent: wil je dat ook voor je gewone kleding. En al die verschillende sporten: kleding daarvoor is duur. Wij houden absoluut niet van winkelen en kopen dus alleen supergoede kwaliteit, zodat we maar weinig hoeven winkelen. Verder dragen we zakelijke kleding op het werk. Overigens niet elk jaar een nieuw pak, daarvoor kopen we kwalitatief te goede.

    Like

  7. ik heb n paar jaar mijn klerenkast geupgradet, van alleen-tweehands naar echt-mooi-voor-het-werk. Dat kostte 3 jaar lang 1000 euro per jaar. Vorig jaar ben ik met 300 euro toegekomen. Dit jaar zal iets duurder zijn, maar 50 euro per maand heb ik niet nodig, gok ik.
    Manlief is heel goedkoop. Die had noggeen 10 euro per maand nodig. tot hij dit jaar een nieuwe jas EN 4 nieuwe overhemden kocht (solliciteren gaat beter in nette en nieuwe kleren). Al haalt hij daarmee de 1000 euro voor dit jaar niet.
    Zoonlief doet het al jaren (ook de groeijaren) met 500 euro per jaar. Hij wil weinig en zeker geen andere kleding. En de kringloop vind hij prima, zowel voor het milieu als anti-kakker statement. Nu betaalt hij het zelf, en ik denk dat hij de 500 euro dit jaar neit haalt.
    Dus wij leven en kleden ons goedkoop, al passen we wel in het patroon dat de dame meer geld uitgeeft dan de heren. (maar ja, ik werk in een dure-kleding/pakken omgeving en de heren niet)

    Like

  8. Manlief geeft makkelijk een keer zoveel uit als ik, en heeft ook zeker tweemaal zoveel kleding 🙂 I haaaaat winkelen in een echte winkel, en kijk liever een keertje vaker in de kringloop, en ben dolblij als ik een zak tweedehands kleren krijg via mijn ouders (die zijn verzamelpunt voor de hele familie en vrienden voor diverse rommelmarkten en goede doelen). Hoe minder keuzes ik hoef te maken, hoe beter.
    Voor mijn werk moet ik in pak; ik heb twee pakken en een aantal nette broeken en rokken, met een zestal blouses in diverse kleuren en motieven. Het beste pak totnogtoe is een echt opmaatgemaakt pak, broek-rokje-jasje. Zeker 15 jaar geleden laten maken in antraciet met een krijtstreepje, 100% wol, NLG 450. Ik draag het bijna tweemaal per week, stuur het tweemaal per jaar naar de stomerij en het is nog steeds perfect.

    Siebrie

    Like

  9. Wij kopen wat we nodig hebben wanneer we het nodig hebben.
    De man kocht dit jaar 6 lange broeken, drie setjes onderbroeken, vier hemden en een overhemd met lange mouw.
    Ik kocht twee bhs, een setje sokken, drie paar schoenen ( een onpaar voor 20 euro, en het tweede paar voor een euro, allemaal rieker, ecco, jana dus voor 95 euro kan ik een jaar of zes zorgeloos vooruit). Drie gloednieuwe spijkerbroeken waarvan de derde ook bijna doorgesleten is, vier nieuwe zijn onderweg en een blouse met rok voor netjes ( 4 bruiloften en regelmatig naar werk of kerk aan).
    Volgend jaar moet ik nieuwe sportkleding en een winterjas..
    Gemiddeld geven wij 500 euro per jaar uit. Vooral omdat ik voor manlief in de uitverkoop meestal prima slaag. Een m of s afhankelijk van de snit (casual s en slimfit een m) en 31/32-36/34 of 49 kostuum. Die maten blijven veel hangen.
    Tip voor netjes casual vögele, wij doen jaren met hun kleding.
    Petra

    Like

  10. De jongste is eigenlijk de grootste kostenpost. Door zijn snelle groei merk ik dat ik soms voor onverwachte uitgaven sta. De man draagt voor zijn werk altijd een uniform, zijn kleren slijten het minst. Maar wat ik precies uitgeef per maand , ik denk zo rond de 100 euro per maand, ene keer meer dan andere keer.

    Like

  11. De jongste is eigenlijk de grootste kostenpost. Door zijn snelle groei merk ik dat ik soms voor onverwachte uitgaven sta. De man draagt voor zijn werk altijd een uniform, zijn kleren slijten het minst. Maar wat ik precies uitgeef per maand , ik denk zo rond de 100 euro per maand, ene keer meer dan andere keer.

    Like

  12. hoi, hier een gezin met 4 kids tussen de 3 en 13. Ik heb een budget van 3000 per jaar voor alles en daar kom ik ook wel aan, vooral door de kinderen die er nog steeds uitgroeien. Ik koop nieuw en tweedehands en krijg af en toe nog iets voor de jongste.ik hou van mooie kleding, maar doe er zelf ook jaren mee.

    Like

  13. geen vaste bedragen per maand.. shop wat we nodig hebben en geniet dat we die luxe hebben.. 2 kinderen die nog flink groeien dus winter en zomer nieuwe kleding.. vooral zeeman, hm en wibra.. ideaal 😀 (en dan nog vind ik het duur :p maar 2e hands is er weinig in mn smaak.. ) voor onszelf verschilt enorm.. soms kopen we opeens veel nieuw en dan weer werken of maanden niets. hou niet meer bij wat we per jaar uitgeven aan kleding.. jusit omdat we altijd onze inkomsten en uitgaven bij houden, sparen etc, hebben we nu genoeg om te kunnen shoppen zonder dat daar een budget vor moet zijn

    Like

  14. wij kopen hier heel weinig omdat we als we in Amerika zijn van alles inslaan.
    voor mijzelf koop ik dan af en toe wat online, voor mijn zoon helemaal niks, die heeft echt genoeg gekocht daar en mijn dochter heeft in principe ook genoeg gekocht daar, maarja dochters he;)
    Mijn man koop af en toe kleding voor zijn werk bij een speciaal adres voor grote maten, dat hakt er wel in, 2 keer per jaar dan in 1 keer 500 euro.
    Maar verder geen budget, wat nodig is wordt gehaald.

    Like

  15. Hi Martine,

    ik weet niet of jouw energie het toelaat, of de energie van M. In Volendam zit ook een Noppes, en daar doen mensen vaak de mooiste kleren weg. Misschien dat hij daar eens kan rondsnuffelen als hij in de buurt is.

    Like

  16. Heel lang heb ik sterk bezuinigd op kleding. Nu de laatste jaren hebben we veel uitgegeven. Eerst trouwde dochter 1 (pak met overhemd en schoenen voor man, jurk, jasje, schoenen voor mij. Eeuwig zonde natuurlijk want Ik ben geen jurkendrager en man kan “smart casual” naar kantoor). Komend seizoen promoveert dochter 2 en jawel hoor, weer pak en jurk want in een ander seizoen dus de bruiloftskleding voldoet niet helaas.
    Verder ben ik mijn eigen kledingkast een beetje aan het upgraden omdat ik vaak sta te dubben als ik naar een verjaardag moet ofzo. Ik ben 59 en kan (en wil) niet overal met een afgewassen spijkerbroek aan komen zetten.
    Ik hou niet van chique maar iets netter mag af en toe wel. Voor man koop ik vaak 3 spijkerbroeken tegelijk (wel Le.vis) waar hij lang mee doet. Winterjassen gaan hier wel jaren mee.
    Kortom het is vaak hollen of stilstaan met het kopen van kleding,
    Ons budget is nu 270 euro per maand. Dit is voor kleding, kapper (allebei), haarverf, maar ook schoenmaker bijvoorbeeld. Met de feestjes die ik net noemde kom ik hier niet mee uit en heb bij moeten leggen. Kringloop kom ik nooit. We kopen onze kleding nieuw, maar hebben geen uitgebreide collectie.

    Like

  17. En met kleding bedoel ik echt alles, van sportkleding, tot sokken en ondergoed en schoenen. Door een ziekenhuisopname heb ik ook een keer plotseling meerdere pyjama's moeten kopen terwijl ik die thuis nooit draag (slaap in oud t-shirt). Dan gaat het ineens hard.

    Like

  18. Ik zou graag van je horen waar je die supergoede kwaliteit gewone (dus geen sport) kleding koopt. Helaas is mijn ervaring de laatste jaren niet best. Of je nu duur of goedkoop koopt, alles gaat pillen (vesten e.d.) en raakt vrij snel uit model. Ik was heel zorgvuldig, leg gebreide stukken plat neer om te drogen enzo, maar vooral het pillen vind ik vervelend. Stukken die nog geen seizoen oud zijn zien er daardoor snel versleten uit. Iemand nog tips?

    Like

  19. em tsja…….. ik denk dat ik met die 15 euro van jouw per maand ook wel gemiddeld uitkom wellicht zelfs 10 euro. Onderbroek en sokken van zeeman of Primark, veel krijgen, soms wat kopen bij de kringloop… Al rekken mijn rijbroeken dan weer t bedrag op. Ik heb nu een 2dehands gekocht via via voor 5.- ipv de normale minimale 40 euro voor stalwerk enzo dus hoop dan met de dure lang toe te kunnen
    Dochter zit in de groei en al met al inclusief kleedgeld, sportkleding school, paardrijden, schoenen en de hele rimram op gemiddeld 70- 75 euro.
    Manlief gaat 1x in het jaar met mij de stad in, dan slaan we alle spijkerbroeken, polo's voor t werk ed in. Ondergoed en sokken koop ik wel tussendoor per maand omgerekend zo'n 70 euro ook.
    Gr pdepooh

    Like

Zeg het maar!

