Fijne pilletjes

Jullie weten wellicht dat ik geen gluten en lactose verdraag. Mijn eet- en drinkpatroon is dus behoorlijk aangepast. Soms is dat heel onhandig, bijvoorbeeld als ik buiten de deur eet en niet weet of mensen echt wel begrijpen waar gluten en lactose in zit. Mensen zijn over het algemeen heel meelevend maar ook wel nonchalant. Ze kunnen zich niet voorstellen dat je van een broodkruimel ziek wordt. Of ze stellen zich het wel voor, letten enorm goed op maar draaien dan gehaktballetjes voor de soep mét paneermeel en daar kom je dan achter omdat je het voor de zekerheid toch nog even vraagt. Eerst vond ik dat navragen heel vervelend, net of je mensen niet vertrouwt. Maar inmiddels heb ik geleerd dat het heel wat wc-bezoek scheelt. Ik vraag aan mensen wat ze in het eten stoppen en overleg eigenlijk altijd van te voren wat ze gaan koken. Omdat ik me heel goed kan voorstellen dat ik hierdoor niet de leukste eter ben om te ontvangen, bied ik altijd aan om zelf mijn eten mee te nemen.

Net als dat je bij een kattenallergie een pil kunt slikken zodat je tijdelijk niet allergisch reageert op katten, kun je bij een lactoseintolerantie een lactasepil slikken. Zo kan je eenmalig wel iets met lactose eten of drinken. Een lezer van het blog wees me hier een tijd geleden op. Ik kende het niet? Lactasepil? Nooit van gehoord! Best suf voor iemand die veel leest over eten en uitbundig in de keuken experimenteert.

Dus bestelde ik natuurlijk onmiddellijk lactasepillen. Een proefpakket van 5 pillen want ik moest eerst maar eens zien of het echt werkt. Ik was erg behoudend qua verwachting. Nadat ik me flink had ingelezen kwam ik erachter dat een lactasepil:

  • genomen kan worden op het moment dat je iets met lactose wilt eten. De pil bevat lactase en zorgt ervoor dat je de ingenomen lactose kunt verteren.
  • niet voor iedereen werkt. Dat kan merkgebonden zijn. Vriendin M. blijkt niet goed te reageren op het merk dat ik bestelde maar heeft wel goede ervaringen met een ander merk.
  • het leven flink makkelijker kan maken.

Nu dan de praktijk: het leek me het beste één en ander eerst thuis uit te proberen, met een toilet in de buurt. Ik besloot me aan een glas chocomel te wagen. Met lactose-intolerantie is het over het algemeen zo dat hele kleine beetjes lactose – bijvoorbeeld een klein slokje melk – soms wel kan, maar grote hoeveelheden niet. Dat gaat niet op voor iedereen, maar wel voor mij. Ik heb duidelijk een drempelwaarde van intolerantie. Die zeker ook afhankelijk is van hoe ik me op het moment zelf voel. Een heel klein slokje chocomel heel af en toe kan wel maar een heel glas chocomel achter elkaar opdrinken is voor mij meestal voldoende om binnen een kwartier na inname naar het toilet te moeten rennen. Ik heb dan last van krampen, diarree, buikpijn en kan enorm misselijk worden. De gevolgen zijn bij mij meestal met 24 uur over, dat valt dus mee. Want van een glutenfout kan ik weken last hebben. Maar leuk is anders natuurlijk.

Dus schonk ik een glas chocomel in, ging er eens goed voor zitten. Rook eraan en dronk het op. O zaligheid! Buiten dat ik meteen even een flinke hoofdpijn kreeg gebeurde er niets. De hoofdpijn kan zeker van de stress zijn gekomen want ik vond het enorm spannend. Maar die zakte snel weg en ik had verder geen enkele negatieve reactie.

Een paar weken later waren wij in Nijmegen waar we even wat tijd moesten stukslaan, dus gingen we uit lunchen. Ik had van te voren uitgezocht welke eettentjes in Nijmegen een glutenvrije lunch aanbieden en besloot het er met de lactose gewoon maar op te wagen, na de eerste goede ervaring met de pil.

We aten bij De Waagh op de Grote Markt waar ze mijn glutenvrije bestelling enorm serieus namen. Ik had een salade met geroosterde pompoen besteld. En die kwam maar niet. Wel werd er een paar keer nog eens gevraagd wat ik wel of niet verdroeg. Mijn eten kwam toen de mannen hun bord al leeg hadden. Aan de andere kant, beter zo dan andersom. Ze namen het heel serieus en overlegden bij twijfel. Bij de salade kwam een glutenvrij broodje met camembert. Zo’n enorm dikke kledder beetje gesmolten Franse kaas. Pil in de mond en eten maar! Lekker dat het was! En ook nu weer ging het goed.

Ik ben dus heel enthousiast. Het is zeker niet zo dat ik nu alle weken iets met lactose ga eten. Mijn lijf verdraagt het niet goed en ik denk dat het niet goed is alle dagen pillen te gaan slikken. Maar voor zo nu en dan vind ik het een uitkomst. Zeker als ik uit eten ga is het makkelijker. Veel salades hebben een dressing op basis van yoghurt of er wordt ergens room door gegooid. Het scheelt gewoon dat ik nu alleen rekening hoef te houden met de gluten.

Nu nog wachten op de glutenpil en de energiepil en dan is het leven perfect ;-).

32 gedachtes over “Fijne pilletjes

  1. Wat een positief bericht en wat fijn voor je zeg! Je hebt volkomen gelijk dat je die pillen niet hele dagen wil slikken want je weet niet of het effect dan positief zal blijven, maar dit moet voor jou toch voelen alsof de gevangenisdeur op een kier wordt gezet ( ik formuleer het wat dramatisch maar je snapt me wel).

    Like

  2. Lactose wordt in je darmen afgebroken door het enzym lactase. Als je weinig lactase hebt krijg je klachten na het gebruiken van melk. De 'tabletjes' bestaan gewoon uit lactase. In veel Aziatische en Afrikaanse landen hebben mensen amper lactase in hun lichaam. Na de moedermelk krijgen de kinderen geen melkprodukten. In zuivellanden, zoals Nederland vindt men melk noodzakelijk. De melk die wij gebruiken is eigenlijk bedoeld voor jonge dieren.

    Like

  3. Lijkt me inderdaad handig bij het uit eten gaan. Zo zijn ze ook voor gluten bezig maar of het er ooit komt! Dat vind ik ook het lastigste van zo'n dient, altijd maar weer vragen. Voor mij een reden om zelf maar eten mee te nemen.

    Like

  4. Lijkt me inderdaad handig bij het uit eten gaan. Zo zijn ze ook voor gluten bezig maar of het er ooit komt! Dat vind ik ook het lastigste van zo'n dient, altijd maar weer vragen. Voor mij een reden om zelf maar eten mee te nemen.

    Like

  5. Dit merk werktbij mij ook goed. Kerutabs niet en tot mijn verrassing werken de lactasecapsules van Kruidvat ook goed. Scheelt enorm met de prijs. Zo fijn dat deze capsules bestaan.

    Like

  6. Ik ging laatst lunchen met twee vriendinnen: de ene glutenvrij en de andere veganistisch (is dus ook lactosevrij)… en pfff, wat een gedoe om iets eetbaars in de horeca te vinden! respect hoor, dat je íets gevonden krijgt en dat je uberhaupt nog buiten de deur wilt eten! En fijn dat er een pilletje voor bestaat, ik help je hopen dat er ook een glutenpilletje op de markt komt. Energiepilletjes ken ik trouwens wel, maar die zijn dan weer illegaal 😉

    Like

  7. Martine ik vind het een super uitvinding! Wat zul genieten van af en toe iets met melk of een kaasje! heerlijk!
    In Zuid Korea word wel melk gedronken toch echt een Aziatisch land. Het is daar gewoon in pakken te koop in de supermarkt. Misschien niet zoveel als hier maar ze gebruiken het dus wel.

    Like

  8. Fijn he die lactase tabletten. Ik zweer bij een ander merk tabletten, die heb ik op aanraden van mijn internist gekocht. Ze zijn een stuk goedkoper en ook nog eens sterker. Ik gebruik ze zelf heel af en toe, omdat ik net als jij wel een pietsie lactose verdraag.

    Als mijn dochter een kinderfeestje heeft of iets anders waarvan we denken dat een foutje makkelijk gemaakt is geven wij haar 3 tabletten. Dat werkt echt super goed. Ze is tot nu toe nog nooit ziek geweest van het eten buiten de deur. Fijn dat je zo genoten hebt van het eten en de chocomelk:).

    Like

  9. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Misschien dom, sorry. Kan je er inderdaad iets meer over vertellen? Zitten gluten in melk?
    Wel fijn, dat daar medicijnen voor zijn.
    Chantal

    Like

  10. Fijn voor je Martine. Ik gebruik zelf Lactolerant van het Kruidvat. Je kunt trouwens ook makkelijk omrekenen welke sterkte je het meest gebruikt want er zijn verschillende merken met verschillende hoeveelheden lactase in de handel.Lactolerant bevat 4500 Fcc eenheden en die breken gemiddeld 3-5 gram lactose af. Ik reken dus om met bijvoorbeeld slagroom als ik zelf chocolademousse maak. Of ik koop Minus L of eigen merk van Kaufland in Duitsland. En als ik uit eten ga vraag ik glutenvrij of 100% spelt (ivm fructanen overgevoeligheid)en neem ik een capsule. Dit alles in het kader van het FODMAP dieet. En het is een hele opluchting om ergens te kunnen eten zonder ziek te worden. Maar inderdaad, ik vraag ook na wat de mensen in hun eten stoppen. Gelukkig kan ik goed met de app van de Monash University uit de voeten. Zeker in de fase van producten testen is dat super handig.Zijn het bij jou de gluten of de fructanen die voor overgevoeligheid zorgen? Veel mensen weten niet dat kaas vaak (niet altijd) ook lactosevrij is. Het is een kwestie van etiketten lezen. Als er op het etiket staat koolhydraten X waarvan suikers 0 dan weet je dat het lactosevrij is en kun je het eten. Lactose is tenslotte melksuiker en staat dus als suiker vermeldt op het etiket.Uiteraard geldt dit alleen voor lactose intolerantie, niet voor koemelk overgevoeligheid, want dat zijn galactanen/galactose. Ik weet er steeds meer van merk ik terwijl ik dit schrijf. Goh.

    Like

  11. Dochterlief en ik hebben hetzelfde probleem.
    Pilletjes hebben we geprobeerd…Bij mij lukt dit beter.Liselotte is erg gevoelig.
    Dus we proberen echt alles juist te eten.
    Zo bakken we ook ons eigen brood.
    Joghurt lactosevrij kun je krijgen in de Hein.
    Want die soya produkten die word je op de duur ook wel es moe gegeten.
    Opletten geblazen met kruiden en bouillonblokjes.
    Want dat hadden we ook eerst niet door.
    Verder kan ik zeggen Old Amsterdam is van nature lactosevrij.
    Leuk voor als je ook es een blokje wil mee snoepen bij de borrel .
    Ben blij te lezen dat er nog andere soorten pilletjes zijn …die ga ik zeker opzoeken…maar echt mee eten? Hebben we al zo lang niet meer gedaan …dat zou een grote overwinning zijn.
    Es een echt spagetti bolognaise eten terwijl je uit bent gaan shoppen.
    Die maak ik thuis lactosevrij en die is minstens even lekker hoor maar het is het idee,he…
    Jaja, ik zeg aan ieder …die er geen last van heeft…geniet maar als je kunt want plots overvalt het je en is het gedaan met de fun. En ik denk dat niemand er vrij van is.
    Groetjes, Nanske

    Like

  12. Wat Marja (denk ik) bedoelt is dat in de westerse wereld gehamerd wordt op zuivel als calcium-bron, maar dat er veel tegenstrijdige berichten over zijn. Het is op zich gek dat wij koeienmelk drinken; bedoeld voor kalfjes. Je geeft ook geen mensen-borstmelk aan de kat (bijvoorbeeld). Onderzoek heeft ook uitgewezen dat veel zuivel drinken/eten niet bijdraagt aan verbetering bij botontkalking enzo. Dus zuivel blijft discutabel. Calcium kun je uit veel andere bronnen halen.

    Desondanks is lactase een stof die bij veel mensen 'gewoon' in de darmen huist, dus kun je gewoon slikken. Het is niet een eng chemisch middel.

    Ik vind het vaak gewoon lekker om yoghurt bij de cruesli te doen en melk in de pap. Maar da's dus vooral smaak en niet voor gezondheid voor mij.

    Like

  13. Google is genadig… en volgens mij staan er op deze blog ook al veel posts over.

    Gluten zijn eiwitten, vaak te vinden in tarweproducten (brood, spelt, paneermeel, drop (verzin het maar). Mensen met een allergie (coeliakie)worden hier heel ziek van.
    Lactose is melkeiwit: zit in zuivelproducten. Veroorzaakt bij mensen die geen lactase aanmaken (let op verschil lactose/lactase) vaak diarree, pijnlijke krampen en gasvorming.

    Like

  14. Ik heb ook een tijdje FODMAP gedaan. Dan pas word je je bewust van wat er overal allemaal in zit. Ik ben inmiddels klaar en heb minder vaak last. Met luxe uit eten gaan etc laat ik het meestal los. Teveel gedoe en eigenlijk wil ik gewoon lekker eten. Dan neem ik soms de aanval voor lief.

    Like

  15. Even ter correctie: lactose is een suiker (koolhydraat), geen eiwit. Ik zelf ben allergisch voor de eiwitten in koemelk, maar niet voor de lactose. Helaas zullen de lactasepilletjes voor mij dus niet helpen… 😦

    Like

Zeg het maar!

