De draad oppakken

Nu ik heel langzaam de griep en snotgolf achter me laat, pak ik de draad weer op van wat ik liet liggen. Maar wat eerst, is altijd weer een vraag die ik moeilijk te beantwoorden vind. Ik besef me zo om me heen kijkend, dat het huis al vanaf de zomervakantie ‘on hold’ staat. Voor de vakantie lukte het goed om alles bij te houden. Erna is het behelpen geweest. Ik voelde me niet goed en maak dan andere keuzes. Liever in de zon zitten of een klein loopje doen dan opruimen of schoonmaken. Omdat de man zijn tijd verdeelt tussen werk, het voetbalteam van S. trainen en coachen en migraine-aanvallen, rommelen we maar wat aan hier. Er gebeurt alleen het meest minimale.

En dat is prima. Ik heb echt geleerd de afgelopen jaren om zooi en stof te negeren. Wat niet lukt, dat lukt niet. Ik ga me daar niet meer druk om maken. Wel is het grappig om te zien wat er gebeurt als ik weer wat opknap. Dan moet ik ineens keuzes maken. Want er ligt best veel te wachten. En met het gevoel dat ik keuzes moet maken, schiet ineens ook de neiging omhoog om plannen te maken. Als ik dit nu vandaag doe, dan ga ik morgen wat opruimen in het kleine kamertje en kan ik dit weekend……

Nee, doen we niet! Af, terug, koest! Wat voor mij het beste werkt, is per moment bekijken wat ik denk dat lukt. En net als dat veel mensen in de avond in gedachten terugkijken op dat wat ze van hun lijstje hebben kunnen halen, werkt dat bij mij precies andersom. Ik geef mezelf een compliment om dingen die ik niet heb gedaan. Mijn dag bestaat uit rustmomenten en niets doen en af en toe doe ik per ongeluk toch iets. En dat heeft meer effect dan een lijstje bijhouden met wat er moet gebeuren en dat afwerken. Want daar sla ik alleen maar van op hol.

Dus voor mij geen planners, moleskines of bulletjournals. Ik vind het leven zo van minuut tot minuut al complex genoeg. Bovendien, als ik me niet druk maak om straks, is het nu veel fijner en relaxter. En terwijl ik dit schrijf gaat de zon schijnen. De keus van wat ik nu zal doen, wordt voor mij gemaakt: lekker naar buiten en op het bankje voor het huis zitten ;-).

15 gedachtes over “De draad oppakken

  1. Ik heb ook last van beperkte energie en ik weet soms ook niet meer goed waar ik moet beginnen.
    Ik maak dan geen planning maar ik wil wel graag helder hebben wat er nog moet gebeuren, dus dan maak in een mindmap (Google)
    Als ik dan wel energie heb kies ik daar iets uit zonder de druk om de rest ook te doen en toch kan ik af en toe iets afstrepen 🙂

    Like

  2. Zou het in jullie gezinssituatie geen optie zijn om een huishoudelijke hulp in te schakelen? Het is natuurlijk een investering, maar ik zou me kunnen voorstellen dat grote karweien als een badkamer schoonmaken of eens alle ramen zemen er nooit van komen bij jullie. Bijvoorbeeld 1x per maand? Misschien zou dat wat druk van de ketel kunnen halen. Moet je er natuurlijk financieel voor over hebben, dat is wel een afweging…….

    Like

  3. Lastig altijd, prioriteiten stellen en zien of er nog genoeg in de accu zit voor meer en vooral ook leuk voor de mens. Ondanks mijn hulp blijven er heel vaak dingen liggen en heb ik veel dingen die ik graag zou willen. Ik prijs mijzelf dan uitbundig voor wat wel lukte, binnen de limitaties.

    Like

  4. Financieel zou het zeker kunnen, dat is t probleem niet.
    Dat zit in de extra prikkels van het iemand over de vloer hebben.
    Heel veel mensen begrijpen niet goed wat ME inhoudt. En praten bijvoorbeeld heel veel.
    Bovendien, stel dat ik heel slecht ben net op t moment dat de hulp komt en die gaat stofzuigen. Moet er niet aan denken.
    Mijn schoonouders kwamen in het begin wel eens helpen. En ik was gevloerd als ze weer weg gingen.
    Nee hoor, laat ons maar lekker rommelen ;-).
    Hulp die we wel aannemen zit er soms in dat mijn moeder kookt of dat ze wel eens een was mee neemt.

    Like

  5. Voor mij de beste investering die je kunt bedenken.
    In het begin vreselijk, een hulp van de thuiszorg die zich overal mee bemoeide en ik als zij er was net zo hard mee poetste omdat ik mij anders een lui wijf vond en uit ongemak. En voor ze kwam alles aan het opruimen was om de rest van de dag voor dood neer te vallen.
    Geen succes en gestopt met heel de thuiszorg, ik moest ook nog meiden van 18 poetsles geven in de vakantie.
    Daarna heb ik zelf een hulp gezocht die nu gewoon haar gang gaat, een vast patroon met iets extra's elke week.
    Ze begint met stofzuigen en dweilen beneden en ik blijf dan gewoon in mijn bed liggen en ga douchen tegen die tijd is het half 10, bakje koffie samen drinken en ze vertrekt naar boven en dan is het snel 11 uur, zij vertrokken en wij een schoon huis.

    Like

  6. Gezocht: zwijgzame poetsvrouw 🙂

    Het zou mijn ideale baantje zijn geweest als tiener/twintiger, want ik werk hard en was sociaal niet zo handig. Laat mij maar lekker poetsen naar een schema.

    Siebrie

    Like

  7. Ik heb ook 1 keer in de maand hulp voor de grote dingen. Ik ben ook moe als ze weg is maar dan weer alles schoon is voor mijn verdere gemoedsrust ook heerlijk. Maar ik herken het gelijk dat je vermoeider bent als ze is geweest.

    Like

  8. Ik heb ook 1 keer in de maand hulp voor de grote dingen. Ik ben ook moe als ze weg is maar dan weer alles schoon is voor mijn verdere gemoedsrust ook heerlijk. Maar ik herken het gelijk dat je vermoeider bent als ze is geweest.

    Like

  9. Ik heb ook 1 keer in de maand hulp voor de grote dingen. Ik ben ook moe als ze weg is maar dan weer alles schoon is voor mijn verdere gemoedsrust ook heerlijk. Maar ik herken het gelijk dat je vermoeider bent als ze is geweest.

    Like

  10. Goed dat je luistert naar hetgeen jij fijn vind en nodig hebt. Ik word onrustig als mijn huis rommelig, stoffig of vies is. Ik heb net een nieuwe hulp, daar de eerste hulp alles half deed en ook veel dingen stuk gemaakt heeft door verkeerde spullen te gebruiken, denk aan Cif op rvs en deuren om lekker schoon te maken:(. Wij voelden ons ongemakkelijk in ons eigen huis en wij vluchtte echt het huis uit. Dus fijn vond ik het niet. Zeker omdat ik niet de energie heb om het huis uit te vluchten:).

    Nu heb ik een nieuwe dame die tot nu toe echt heel goed bevalt. Ze komt een keer per 2 weken. Ze werkt als zzper. Bij haar voel ik me gewoon thuis in mijn eigen huis en ze werkt hard. Als ik haar koffie aanbied, drinkt ze die op in haar eigen tijd. Ik wil dat niet, want ik bied haar de koffie aan. Zij vind dat koffie drinken gezellig is en ze gewoon haar uren moet werken met aftrek van die tijd. Ik gok da we het daar dus niet over eens gaan worden, maar het wordt zeker heel erg gewaardeerd.

    Like

  11. kan t ook aanraden! hier ook weinig energie (zonder enige diagnose en ook zeker mee te leven in mijn geval.. ) ik werk als gastouder, de ene week 1 of 2 dagen een andere week 5. toen t langere tijd meer 4/5 was een huishoudelijke hulp gezocht omdat ik t zelf neit meer schoon kon krijgen en t negeren als gastouder gaat ook niet 😉 weekenden gingen op aan huishouden inhalen en alles weer netjes hebben voor de komende week.. zonde..:( werk neit thuis om in t weekend geen tijd te hebben voor mn eigen gezin.. 😉 als er dingen zijn die je die dag niet trekt kan je dat altijd aangeven lijkt me.. of evt lekker in de zon gaan zitten, blokje om, in je bed blijven.. maar zoals met alles niets moet.. 😉 ik heb t om t geld lang uitgesteld, maar vind t zo heerlijk luxe. ook nu ik iets minder werk omdat een gastkindje met veel ure 4 is naar school gaat.. zelfs nu vind ik het heerlijk dat ik op vrije dagen lui op de bank tv mag kijken ipv vanalles moet…

    Like

  12. Nee hoor, ik begin er niet aan.
    In bed blijven liggen terwijl iemand die ik niet ken in huis rondloopt kan ik niet.
    Blokje om? Lukt nu al nauwelijks, dat wordt een lang blokje vrees ik als iemand hier minimaal twee uur schoonmaakt.
    Mijn probleem is,dat ik heel gezellig kan doen ook als ik me niet goed voel. Iemand moet het wel leuk hebben he.
    Ik ga dus thee en koffie zetten, gezellige verhalen houden, alles om er maar voor te zorgen dat iemand t oké heeft.
    Dat moet ik niet doen en het is heel erg dom van mij, maar zo zit ik wel in elkaar. Hoe slechter ik iemand Jen hoe groter de kans is dat ik over mijn grenzen ga.
    Dus wat aan rommelen zonder 'storingen' van buitenaf is voor hier het beste.

    Like

  13. haha herkenbaar hoor. moest ook een drempel over maar ik kon niet anders.. of minder werken of een hulp nemen.. en door opvangkinderen op te zeggen wat ik niet gegarandeerd van minder dagen werken.. (maar dan dus wel voor minder geld..) dus toch een hulp gekozen. uiteindelijk doet ze gewoon haar werk en drinken we alleen een bakkie samen. ik ben soms vrij en rommel wat aan of hang eens welverdiend op de bank of ik ben aan t werk (thuis als gastouder) zij is gewoon bezig, doet haar ding, zie haar 90% van de tijd niet 😉 ze doet ook vooral boven omdat ik daar niet aan toe kom.. heerlijk. maar iedereen is anders 😉 snap heel goed dat je niemand in huis wil!

    Like

Zeg het maar!

