Maar weer eens een overstap van energieleverancier

Omdat onze energiekosten al jaren ongeveer hetzelfde zijn en het verbruik ook, lukt het niet meer goed om op die post nog verder te besparen dan wat we tot nu toe deden. De verwarming staat al vrij laag (18 graden), nóg lager betekent dat ik het niet meer comfortabel vind. We wassen op lage temperaturen, als we de oven aanzetten probeer ik meestal meerdere dingen tegelijk te bakken en te maken, we hebben geen droger, laten geen lichten onnodig branden. Aan de andere kant zijn er wel wat zaken het huis ingeslopen die energie vreten, we maken bijvoorbeeld regelmatig gebruik van een energievretende luchtontvochtiger en ik van een daglichtlamp. Maar dit zijn wel dingen die nodig zijn. Dat we niet meer zijn gaan betalen hebben we wellicht te danken aan de gedaalde energieprijs.

De enige manier om toch nog te bezuinigen op deze post is door over te stappen naar een andere energieleverancier en gebruik te maken van een bonus of cashback zoals het ook wel wordt genoemd. Ik deed dit tot nu toe een paar keer. De laatste twee jaar niet omdat vergelijkingsrondes toen weinig opleverden. Wat ik toen nog wel deed was een iets lager energietarief bij onze leverancier regelen omdat ik erachter kwam dat vanwege mijn FNV-lidmaatschap daar aanspraak op mocht maken.

Deze week ging ik maar weer eens vergelijken. En vond ik toch weer een deal die de moeite waard is. Met energietarieven die net iets lager zijn dan wat we nu betalen en een cashback van €210 op de jaarnota scheelt dat toch weer bijna €20 per maand. Dus zeg ik Greenchoice gedag en stap ik over naar Oxxio.

Ben ik toch weer overstag gegaan voor een voordeeltje. Ik ben een ontrouwe klant. En besef me dat ik dat minder snel doe bij een kleine ondernemer. Ik zou bijvoorbeeld niet snel wisselen van dierenarts, ook al weet ik dat mijn dierenarts redelijk prijzig is qua entingen en zo. Maar ik kan ze wel altijd bellen, ze geven vaak en goed advies en soms korting (met de exzwervers). De band is persoonlijker. Dat beloon ik met loyaliteit. Ik voel me minder loyaal naar een groot energiebedrijf of verzekeraar toe en kies dan sneller voor mijn eigen voordeel. De grotere bedrijven zijn natuurlijk ook niet loyaal naar mij toe. Ze geven nieuwkomers kortingen die ze bestaande klanten niet geven. Zo houden we elkaar vast in een vreemde wurggreep.

 Hoe loyaal ben jij, stap jij ook makkelijk over?

ps: Greenchoice is echt niet de enige die groene stroom en gas levert. Je kunt op de groene energievergelijker kijken wie nog meer groene energie leveren:
http://www.degroeneenergievergelijker.nl/groene-energie/groene-energieleveranciers/

30 gedachtes over “Maar weer eens een overstap van energieleverancier

  1. Wij zijn nog nooit overgestapt (Delta). Eerlijk gezegd niet uit loyaliteit maar meer omdat ik tegen het gedoe opzie.
    We hebben een pakket wat wel korting oplevert (iets met energie, kabel en internet).

    Zou je de luchtontvochtiger niet door een droger kunnen vervangen? Twee vliegen in 1 klap. Veel minder vocht in huis en het gemak van de droger. Als ik zie hoeveel water er in de bak zit na 1 droogbeurt van de warmtepompdroger, echt liters. Dat heb je in de winter allemaal in je huis.

    Like

  2. Ik denk niet dat dat zal helpen. Zou wel handig zijn trouwens!
    Volgens mij komt dat water uit de was die je droogt, en niet uit het huis. Ik vermoed zelfs dat de droger meer vochtig lucht in je huis laat komen, want de ruimte waar de droger staat voelt altijd wat klammig aan. Ik heb ook een warmtepompdroger.

    Like

  3. @Mom4life: het vocht uit het huis wordt idd niet verwijderd door de droger natuurlijk, maar met wasgoed breng je in de winter wel liters en liters extra vocht in je huis. Dat ben je dan in elk geval kwijt. Plus het gemak van heel veel niet meer te hoeven ophangen en afhalen. Scheelt veel werk is mijn ervaring,
    Maar nogmaals: ieder zijn eigen keuzes 🙂

    Like

  4. @Wilma: Wij wilden om die reden – gemak – een droger kopen begin dit jaar. Alleen er is geen plek. Wellicht in het kleine kamertje maar dan kan het logeerbed niet meer uitgeklapt.
    De muziek/werkkamer valt af wegens de muziekinstrumenten en onze slaapkamer en die van s heeft niet voldoende ruimte. In de keuken ook geen plek – alles inbouw- en de schuur is zo klein dat onze drie fietsen er klem staan.
    De enige geschikte plek is waar nu onze vriezer staat en die wil ik niet missen.
    Een luchtontvochtiger laat de was heel snel drogen en is veel kleiner. En lost ook vochtproblemen in huis op. Vandaar.

    Like

  5. Ik herken dat ik loyaler ben aan kleine ondernemers en niet aan grote bedrijven.
    Ik koop ook regelmatig juist bewust bij de kleine ( en duurdere) ondernemer omdat ik graag wil dat die kleinere winkels blijven bestaan in de wijken.
    Wat energieleverancier betreft ben ik al jaren bij Greenchoice, puur omdat ik groen beleid als uitgangspunt belangrijk vind. Ik kan me alleen voorstellen dat ik nog overstap naar Qurrent ( of één van de andere nóg groenere leveranciers ).

    Like

  6. Met stroom stappen wij ook over, sinds twee jaar. Makkelijk verdient! Een leuke geld terug actie. Aan het eind van het jaar krijg je een bedrag op je rekening gestort. Vorig jaar verliep dit prima. Bijtijds weer overstappen en zo haal je het maximaal haalbare er uit. Allereerst door zuinig te zijn met stroom en gas natuurlijk!

    Like

  7. Ik herken je gevoel! We stappen ook regelmatig over en zitten nu weer 2 jaar bij Greenchoice (wat ons ook een goed gevoel geeft). Later maar eens kijken naar dat Qurrent wat hierboven genoemd wordt, kende ik nog niet. Maar eerlijk is eerlijk: als ik bij 1 vd andere niet groene bedrijven een jaar veel goedkoper uit ben, zal ik daar naar overstappen. Heb helaas geen geldboom in de tuin 😉

    Like

  8. Wij stappen ook elk jaar over hoor. Dit jaar krijgen wij een cashback van 170 euro van de Nuon en we gaan nu naar Essent. Altijd via een overstap website, zodat we eerlijk vergelijken. Is het niet makkelijker om wel af en toe een droger te gebruiken en de luchtontvochtiger uit te zetten? Of staat die in een andere ruimte. Het lijkt me het ene met het andere oplossen.

    Like

  9. Weet niet hoe jouw zolder eruit ziet maar wij hadden boven het trapgat op het hekje en balk tegen de muur, hierop een plaat van 80 x 80 oid en daar stond de droger op. Nu geen droger meer maar wel een fijne plek om mijn was op te vouwen. Gr. Annamarie

    Like

  10. Wij stappen regelmatig over van energie leverancier. Meestal doen we dat met de tender van Vereniging Eigen Huis, maar vorige keer zijn we tussendoor overgestapt omdat NLE toen ineens de incassodatum veranderde.
    Ik heb een sheet in Excel waarin de energieprijzen staan van de aanbieders van dat moment. Dat kan ik dan zelf ook nog eens vergelijken zodat ik niet voor andere berekeningen kom te staan. Met de energie standen die ik bij houd zie ik dan ook maandelijks of we op schema liggen. Op deze manier hebben wij ieder jaar goed inzicht en tot op heden krijgen we ieder jaar geld terug. Als er geen betere aanbieding komt blijven we bij dezelfde leverancier, dus soms zitten we twee of drie jaar bij dezelfde leverancier. Maar de laatste pak weg 8-10 jaar hebben we steeds lagere of gelijkblijvende energie prijzen, kortingen en cashbacks. En dat heeft ons in totaal al honderden euro's opgeleverd. De laatste overstap was in september en zijn we naar groene energie van Budget Energie gegaan.Bij een verbruik van 3700kwh aan elektra en 1225 aan gas betalen we nu 125 euro per maand in een tamelijk grote woning ( vind ik dan hè).

    Like

  11. Ik las het gisteren net nadat mijn reactie geplaatst was en kon daarna op een of andere manier geen reactie geplaatst krijgen, hij bleef maar vragen of ik geen robot was 🙂

    Like

  12. Die groene energievergelijker vermeldt alleen de wat grotere partijen. Wij zijn van Greenchoice overgestapt naar “De Bron” energie, geweldige persoonlijke service en groener kun je het niet krijgen volgens mij. Nu zitten we bij “Pure energie”, door de consumentenbond getest als meest groen. Ik vergelijk meestal via gaslicht.com. Daar kun je filteren op groen. Marije

    Like

Zeg het maar!

