Wat gaan we eten deze week

De laatste tijd heb ik wat weinig geëxperimenteerd met koken. Ik loop enorm te kwakkelen en dan ga ik niet echt uitgebreid koken. Omdat het wel heel erg uit de losse pols werd, heb ik me maar weer eens gestort op een weekmenu.

Om het mezelf wat makkelijker te maken rond de aanbiedingen in de supermarkt groenten in te slaan en een weekmenu te maken, heb ik een eetbestandje gemaakt. Want koop ik de groenten van het seizoen of de aanbieding dan maak ik toch meestal dat ene gerecht met die groente waarvan ik weet dat het meestal wel slaagt. Maar ik heb een gigantisch receptenarchief. Van alles wat ik ooit kookte en door anderen verzonnen en opgeslagen, tot mijn eigen kookblog dat een vergaarbak is van al mijn verzinsels en probeersels.

Nu ben ik bezig voor alle groenten die we graag lusten verschillende recepten te verzamelen. Zodat ik bijvoorbeeld een vegetarische variant heb, eentje met kip, met rundvlees, etcetera. Zo hoop ik op iets meer variatie zonder al te veel moeite. En verdeel ik soort eten wat beter. We eten meestal drie tot vier keer in de week iets met vlees/vis of kip, de rest vegetarisch. Maar het kost me wel moeite om het niet vegetarische eten netjes af te wisselen. Te vaak grijp ik naar gehakt, omdat dit zo makkelijk is en overal bij past. Ik wil hier nu toch weer meer op gaan letten.

Het plan van deze week is in willekeurige volgorde (ik houd me nooit aan de dagen):

  • Kerrieroerbak van knolselderij met chipollataworstjes en appel (uit eigen tuin!). Met aardappelpuree
  • Spinazie met rode paprika, zoete aardappel, doperwtjes, gekookt ei en rijst. Dit is een variant op dit recept op mijn kookblog. (vegetarisch)
  • Ovenschotel van rode kool, gehakt en aardappelpuree. Een recept afkomstig van mijn oude kooklblog.
  • Pompoenrisotto. Risotto met gebakken pompoenblokjes die ik kruid met saffraan, kaneel, chili en munt (vegetarisch). Met pecorinokaas en wat pijnboompitten.
  • Ketjap-sesamkip met spruitjes en rijst of mie. 

Dan blijven er nog twee dagen over. Oma kookt een keer voor ons, volgens mij wordt dat pasta met bolognesesaus en salade. En S. kiest op zaterdag wat hij wil eten (en helpt vaak met de bereiding) maar die keus wordt vaak kort van te voren bepaald.

Wat eten jullie deze week?

8 gedachtes over “Wat gaan we eten deze week

  1. Aan de hand van de lijst van mijn 10 vriezerlades kies ik wat het eerst op moet. Meestal ligt er nog wel groente in de koelkast, vriezer en voorraad aan potten/bliken, er is dus altijd wel iets wat erbij past.
    Morgen wekelijkse boodschappen doen en dan neem ik mee wat in de aanbieding is.

    Like

  2. Lekker hoor. Wij eten vandaag in ieder geval een wokschotel met biefstuk en diverse groente (paprika, sugar snaps, champignons, lente ui) en zwarte bonensaus. Deze week in ieder geval, snelle goulash en zelf gemaakte slavinkjes met sperziebonen en zoete aardappel frietjes. Waarschijnlijk komt daar nog een keertje tika masala (met heel veel groente) bij. We eten geen aardappels, rijst of pasta maar wel heel veel groente of een salade erbij. Op vrijdag eten we een maaltijd salade of shoarma (zelfgesneden) met salade, dat is vast. Een keer per week eten we een vleesvervanger of vegetarisch. De overige maaltijden bedenk ik door de week heen. Zaterdag en zondag denkt man mee of kiezen de kinderen.
    Nic

    Like

  3. Oh wij zijn totaal niet georganiseerd genoeg voor een weekmenu! Ik kijk wat we nog in de frigo hebben liggen van verse groenten, en daar gooi ik wat pasta, rijst of couscous bij. Dan kijk ik of er nog iets van ei of kaas of vleesvervanger bij moet, en klaar is kees 😉
    Zo ongeveer dan.
    We gooien bijna nooit eten weg, dus het werkt wel op deze manier voor ons.

    Like

  4. In ieder geval coleslaw met een burgertje, iets hollands met stoofpeertjes, en een visschotel voor bezoek.
    Bij ons thuis houdt de een van kip, de ander weer niet, wel van vis maar geen vette vis, geen chipolata's van de A.H., dat soort dingen. En behalve ik niemand van peulvruchten. Ik word er wel eens iebel van!
    Veel plezier met je receptenindex. Ik kook graag en struin graag door mijn receptenmap, soms zijn er gerechten die je in geen jaren gemaakt hebt, en die toch met regelmaat met smaak gegeten werden. Zo raar vind ik dat van mezelf, dat je een succesrecept gewoon kunt vergeten blijkbaar?

    Like

  5. Oh wat leuk dat jouw eerdere kookblog er nog is!
    Ik sla hem meteen ff op.

    Wij hebben al jaren een weekmenu en dat bevalt me goed.
    Nu ben ik bezig om alvast een eetplan te maken voor november.
    Volgens de methode van de site'Little house living'.
    Leuk om eens een andere manier uit te proberen vind ik.

    Jullie eten lekker deze week!
    Wij eten vandaag prei-in-ham-rolletjes met geraspte kaas.

    Like

  6. – chilli sin carne met rijst en een salade (vegetarisch)
    – bami met pastinaak, wortel, spruitjes, shiitake (vegetarisch)
    – pompoensoep en vegan Banh mi (plantaardige soep en Vietnamees broodje)
    – sperzieboontjes met mango en kip en zoete aardappelfriet uit de oven (jouw recept)
    – tjollo tjollo met makreel (Moluks gerecht)

    Like

Zeg het maar!

