Puzzelen, zoveel wensen en hoe dat te realiseren

Dacht ik dat ik de begroting voor 2017 redelijk rond had, komt er toch van alles tussen. In de vorm van enorme discussies hier in huis. De neuzen staan niet met alles dezelfde kant op. De ene partij (geheel mannelijk en met zijn twee-en) wil heel graag een dakkapel laten plaatsen in de slaapkamer van S. De andere partij (me, myself and I) wil liever gewoon zoveel als mogelijk aflossen.

Natuurlijk snap ik de wens heel goed. We hebben een heerlijk maar best onpraktisch huis. De kamers boven zijn allemaal erg klein. De slaapzolder van S. is op zich redelijk groot maar door de schuine wanden is er weinig ruimte die echt effectief kan worden benut. Ik schreef er al eerder over want de wens voor een dakkapel leeft al langer in huis. De kamer van S. kan hierdoor veel groter worden en nu hij ouder wordt is er ook meer behoefte om zich terug te trekken. Waarbij ik niet wil beweren dat meer ruimte altijd maar beter is.

Ik ben meer van kijken wat er is en dan slimmer indelen. En zooi wegdoen. Man wil wel meer ruimte. Zijn argumenten (je huis wordt meer waard, dat is altijd handig voor ‘het geval dat’) doet mij niet zoveel. Ik woon hier immers en ik betwijfel of het echt zoveel fijner wonen wordt door een rechte wand. Dat we er meer voor krijgen als we het van de hand doen levert me nu niet meer woongenot op.

Bovendien moet er nog zoveel gebeuren. Zoals de keuken die nog steeds niet is opgeknapt en steeds gammeler wordt. Dat vind ik meer prioriteit hebben. Het geld is daar op zich al voor bij elkaar gespaard, het moet alleen nog gebeuren. Dat dit nog niet is gedaan komt vooral door mij. Ik zie op tegen het klussen zelf, wacht op een periode dat ik me goed genoeg voel en schuif het dus telkens voor me uit. Waarschijnlijk is het wijsheid gewoon maar een datum te prikken, ik vertrek dan naar een logeerplek (gezocht: stille plek voor een paar dagen voor overgevoelige ME-patiënt) en kom terug als alles weer op zijn plek staat.

Buiten de al bestaande prioriteiten van de hypotheek aflossen en sparen voor een vervangende auto (zo rond 2020) en de studie van kind, blijft er gewoon geen financiële ruimte over om ook nog ergens geld vandaan te toveren voor een dakkapel.

Het gaat dus om keuzes. Hoe gaan we dat invullen? Een vakantie overslaan? Dat kan heel goed. Dan hebben we de dakkapel al bijna bij elkaar gespaard. Alleen zelf vind ik dat niet zo’n fijne keus. Kind is nu 14 en zal niet meer heel vaak meegaan op vakantie, denk ik zomaar. Laten we vooral genieten van de keren dat we nog wel met zijn allen gaan. Een jaar niet aflossen? Dan zijn we ook meteen klaar. Dat is een goede optie. Ik word er alleen wat onrustig van en vind het geen fijn idee het aflossen tijdelijk ‘on hold’ te zetten. M. vindt alles prima, zo lang de uitkomst een dakkapel is. Hoe, linksom of rechtsom, maakt hem niet uit.

Een beetje van dit en een beetje van dat lijkt nu de beste optie. We overwegen de komende twee jaar €350 per maand af te lossen in plaats van de geplande maandelijkse €500 en de €150 die we daarmee uitsparen, opzij te zetten voor een dakkapel. Dat is een haalbaar plan en het aflossen loopt niet een gigantische vertraging op.

Dus zou het kunnen dat we hiervoor kiezen. Iedereen krijgt dan iets: een dakkapel, meer ruimte, toch aflossen. Het lijkt nu natuurlijk alsof dit keuzeproces heel democratisch en gezapig tot stand komt. De werkelijkheid is dat de rede hier pas komt na een krijspartij die in eerste instantie leek te gaan over waar het wasdroogrek moet staan in huis maar feitelijk ging over welke keuzes we maken en hoe we in het leven staan. Het ging om mijn wat rigide manier van omgaan met geld versus de behoefte van de man ook ruim voor het pensioen te kunnen genieten van iets meer ruimte en het huis nu te willen opknappen en verbeteren, in plaats van straks.  Maar goed, na dat gekrijs kwam het gesprek op gang.

Ziet er iemand nog een optie die ik over het hoofd zie?

47 gedachtes over “Puzzelen, zoveel wensen en hoe dat te realiseren

  1. Geen andere optie. Mij lijkt het tijdelijk minder aflossen (dus niet helemaal stoppen) en vooral NIET de vakantie overslaan, het beste.
    Wij hebben de laatste gezinsvakantie met allebei de kinderen gehad toen de oudste 15 was en dat was al een hel. (Wilde niks, alleen meer privacy, “gaan jullie maar lekker wandelen en laat mij in het huisje”, dat soort taferelen). Geniet zolang je zoon nog enigzins gewillig is van jullie gezamenlijke vakantie.
    Een dakkapel en daardoor meer woongenot/leefruimte lijkt mij heel fijn.

    Like

  2. Ik zou die dakkapel doen, je zoon wordt groter en heeft steeds meer zijn eigen leven. Straks met een eventuele vriendin erbij is die extra ruimte in zijn kamer best wel heel erg praktisch. Dan maar even niet aflossen, het woongenot van mijn kind vind ik heel erg belangrijk.

    Like

  3. Je kind kan ook over vier jaar het huis uit gaan vanwege studie. Dus die dakkapel moet ook voor jullie als ouders een grote verbetering zijn van jullie woonplezier. Persoonlijk zou ik het doen, maar dan niet lang wachten, en vakantie overslaan. Maar ik hou helemaal niet van vakantie, dat scheelt.

    Like

  4. Mijn kinderen zijn allang volwassen, maar ik herken je overwegingen. Ik ben zelf echt een aflosser, maar ik zou, achteraf gezien, gekozen zou hebben om een aantal van dat soort aanpassingen eerder te doen. Uiteindelijk doe je het toch, en dan is het wel zo lekker als hij er maximaal van kan genieten. Dan maar één of twee jaar niet, of minder, afgelost. En die vakantie past er dan, mits een beetje opgelet, ook nog wel bij.

    Like

  5. Ik zou kiezen voor de dakkapel. Ik vind het belangrijk dat kind een fijne kamer heeft zeker als ze ouder worden. Dan maar een jaar niet aflossen, en aangezien je huis meer waard word met een dakkapel los je eigenlijk toch een beetje af. Doe het dan samen met de keuken dan zit je maar een keer in de rotzooi. helemaal fijn als je een paar dagen weg zou kunnen.

    Like

  6. Wij hebben eerst alle dingen aan t huis gedaan en zijn toen extra af gaan lossen,
    En ik zou zeker voor die dakkapel gaan en wel zo snel mogelijk, nu woont S nog thuis en heeft hij er profijt van.
    Als je een beetje van dit en een beetje van dat doet gaat alles halfbakken en dat motiveert voor geen meter.
    Wij deden dus eerst alle verbouwingen (en daar genieten we nu enorm van) en nu t hele huis klaar is gaat alles in de hypotheek , en dat gaat nu snel en is ook genieten.

    Like

  7. Ik zou ook zeker je goed laten informeren hoe die dakkapel eruit komt te zien in jullie huis. Kijk bij buren met vergelijkbaar huis ofzo. Dat helpt echt!
    Want door de wettelijke regels (min 50cm uit de rand van je huis mag de dakkapel beginnen) kan het zijn dat je er helemaal geen rechte wanden aan overhoudt. Daarnaast geeft ook de dakkapel heel veel extr werk, want ze worden kaal opgeleverd. Dus veel schuren, gronden en lakken komt er nog bij kijken. Wij deden het vorig jaar, en ik vond het vies tegenvallen achteraf. Geen doemdenken hoor, maar gewoon oprecht advies.

    Like

  8. Wij hebben een dakkapel laten plaatsen en er een zee van ruimte bij gekregen.
    Dit is veel meer dan dat je van tevoren kunt bedenken, niet alleen een rechte wand maar ook meer sta ruimte en licht, heel veel licht.
    Aan de andere kant vraag ik mij af in wat voor huis jullie wonen dat je met 3 personen nog ruimte tekort hebt. Wij zijn met 5 personen en hebben de ruimte echt nodig, alhoewel een groot dakraam ook had voldaan.
    Wij hebben niet gekozen voor een kant en klaar dakkapel maar een die gewoon opgebouwd is, scheelde zo ongeveer de helft in prijs. Ook de afwerking binnen hebben we niet laten doen.
    De moeite waard om eerst offertes te laten maken voor je een beslissing neemt.

    Like

  9. Ik zou ook 2017 gebruiken om gewoon alle klussen in huis af te maken, dus even niet aflossen. Dat geeft een overzichtelijker en rustiger doel dan alles een beetje. Misschien blijft er nog wat over aan het eind, doe je daar nog een aflossing van.
    Na dat jaar weer lekker aflossen, de mannen blij en veel meer rendement door meteen te kunnen profiteren van de verbeteringen.
    (advies gegeven door iemand van wie de vaatwasser en oven stuk zijn, de rest van de keuken half instort, het geld ook heeft…. maar zo geen zin heeft om de keuken uit te zoeken, de mannetjes te bellen en de troep..) Julia

    Like

  10. Ik zou voor die dakkapel gaan, woongenot is ook wat waard en alles wat je daarvoor aan je huis doet is bij ons 'liever gisteren dan vandaag' omdat je leeft in het nu!
    Als je echt heel graag blijft aflossen kan je het ook nog verder uitsmeren, bijvoorbeeld €300 (dat is jullie minimum toch?) eens in de 2 maanden aflossen.
    Begin daar nu al mee en plan een datum in voor begin 2017 voor alle werkzaamheden, ook de keuken en begin als het gedaan is met maximaal genieten 🙂

    Like

  11. Ik zou rekening houden met de zoon. Hij gaat nu nog even mee op vakantie en kan nu nog even genieten van een ruimere kamer. In het nu leven en op dit moment maximaal genieten/profiteren. De kosten voor de dakkapel moeten toch gebeuren, hetzij nu, hetzij later. Het profijt groeit wel bij eerder uitvoeren. Want eens de zoon uit huis is, heb je die extra ruimte niet meer nodig. Stel, hij gaat op zijn 18e uit huis (zoals ik zelf gedaan heb). Dan is er niet zoveel tijd meer over om er echt van te genieten.
    Het aflossen moet ook gebeuren, hetzij eerder, hetzij later. Maar daarvan groeit het profijt niet. En de extra rente die je uitspaart door eerder af te lossen, ben je m.i. gelijk weer kwijt als de prijzen in de toekomst stijgen voor de verbouwing.
    Mij persoonlijk zou het rust geven om project per project af te werken. Eerst verbouwen. Dan aflossen. Of intussen een haalbare som blijven aflossen, kan ook.
    Heel eerlijk, zou ik nu gelijk verbouwen en de reeds gespaarde sommen (uitz. echt noodzakelijke buffer) gebruiken. Maar ik leef heel erg in het nu en wil nu optimaal leven met later in het achterhoofd. Niet omgekeerd.
    Hopelijk komen jullie er snel uit en kan de verbouwing op een voor jou haalbare manier gebeuren. Want misschien zie je eigenlijk gewoon op tegen de werken in huis?
    Ramona

    Like

  12. nu nog verbouwingen doen voor een kind dat binnen enkele jaren het huis uit is…geen goed idee,
    en meerwaarde huis is onzeker volgens mij, het is nu niet dat er een kamer bijkomt

    Like

  13. Heb zelf 2 kinderen van bijna 19 jaar die beiden met een vervolgstudie bezig zijn. Beiden hebben een ruim genoeg slaapkamer waar ze tevreden mee zijn. Ik vind dat voor nu belangrijk want beiden willen nog zolang mogelijk thuis blijven wonen nu alles een studielening is bij DUO. Thuis wonen is duidelijk minder lenen en terug betalen.
    Ook het mee op vakantie gaan kan nog jaren doorgaan. Mijn zus en man regelen bijv. een vakantie woning die groot genoeg is en haar dochters komen beiden een ruime tijd met evt. de partners over, ook al zijn ze begin twintig want vakantie met pa en ma is zo leuk.
    Ik snap dat je verbouwingen uit stelt maar ik denk dat eerder genoemd advies om beiden tegelijk aan te pakken nog niet zo raar is.Misschien is het een idee om eerst eens te kijken wat je precies wil bijv. een “pukkel”van een dakkapel of een andere soort. Kies je voor een een pukkel dan kun je dakbedekking nemen wat zo goed als onderhoudsvrij is, de eerste 30 jaar (? )hoeft dit soort dakleer niet vervangen worden ( weet zo de naam er niet van).
    Succes met je keuze maken.

    Like

  14. Ik zou zeggen ga voor die dakkapel en los wat minder af. Je zoon krijgt nu extra ruimte en als hij t huis uit zou gaan is het wellicht een optie zelf daar te gaan slapen. Ook heeft je man gelijk dat als er 2 huizen te koop staan van zelfde staat in zelfde straat dat die zonder dakkapel lastiger dan wel niet verkocht wordt t.o.v die mét.Weet niet hoe je keuken er voor staat maar je zou dat ook puur cosmetisch en dus goedkoper kunnen houden als je kastje nog goed zijn bv dan alleen de deurtjes vervangen/verven evt nieuw greepje en kijken naar goedkopere apparatuur als dat moet worden vervangen. Ik zou zeggen doorbijten en er voor gaan. Gr petradepooh

    Like

  15. Is in het hele plan nou wel of niet de 'grote buffer' (bij ons is dat geld waar we liever geen gebruik van maken, tenzij…) betrokken? Die hebben jullie toch ook? Uiteraard is dit geen noodsituatie en ook geen echte dringende eerste levensbehoefte maar wel hier en nu een belangrijke wens. Dan zou het lenen van jezelf worden, uiteraard moeten de omstandigheden het wel toe kunnen staan.. En uiteraard is daarna de buffer weer aanvullen prioriteit, dus alle meevallers die kant op.
    Als het vooral voor het woongenot van je zoon is dan zou ik zeggen nu of nooit. Nu heeft als gevolg dat hij er dan nog maximaal van geniet, het 'rendement' is dan zo groot mogelijk. Bij geen optimaal rendement zou ik mij gaan afvragen hoe belangrijk die ruimte van het huis is als hij het huis uit is, is deze investering dan ook qua kosten-baten wel echt te verantwoorden? Ik zou als het de derde verdieping betreft dan sneller neigen naar nooit.
    Maar daarin betrek ik mijn eigen visie gebaseerd op mijn ouders. Die komen nu alleen nog op de zolder (derde verdieping) voor de was en de kerstspullen. De was staat in het halletje en de kamer is feitelijk alleen als tweede logeerkamer (een verdieping lager is er ook één) in gebruik. Destijds hebben mijn ouders ook een dakkapel overwogen maar daar om verschillende redenen vanaf gezien, een jaar later ging mijn zusje het huis uit. Nu is mijn moeder vooral blij dat die investering voor dat ene jaartje niet is doorgegaan, want op dit moment zouden zij er het genot niet uithalen.

    Succes met de overwegingen en onderhandelingen!

    Groetjes Lily

    Like

  16. Ik herken de huiselijke tweestrijd. En ook dat er altijd wat op het lijstje staat dat gedaan moet worden. Soms word ik daar moedeloos van. Ik vraag mijzelf wel af of ik dat met spaargeld allemaal voor elkaar ga krijgen. Maar goed, dat terzijde.
    Wat ik geleerd heb van het hele bezuinigen en consuminderen is dat mensen ook financiele behoeftes hebben. Niet alleen behoefte aan affectie, warmte, liefde, eten zonder toevoegingen, een nieuwe fiets…noem maar op. Maar ook wat je wilt dat geld voor je doet. Zo ben ik gericht op spaargeld, dat geeft mij een rustig gevoel. Mijn man is meer gericht op behoud van inkomsten.

    Ik kan me je zoon wel voorstellen. Slapen onder een schuin dak is knus, maar kan je ook een bekneld gevoel geven. Hij wordt ouder, wil zijn leefwereld verruimen.
    Is het nog een optie om het opknappen van de keuken langer uit stellen en een deel van dat gespaarde geld te gebruiken voor een dakkapel? En daarna weer bij de sparen voor de keuken?

    Like

  17. Als ik je verhaal lees dan zou ik prioriteit geven aan een degelijke keuken. Die keuken gebruik je elke dag, ook als je zoon allang het huis uit is.
    Als je zoon qua vloeroppervlak een behoorlijk grote kamer heeft zou je ook kunnen kiezen voor een extra veluxraam in het dak zodat de kamer veel meer licht heeft. Onze kinderen slapen ook op zolder. We hebben daar gekozen voor kajuitbedden en modulaire kasten. Kasten hoeven niet hoog te zijn om er goed in op te kunnen bergen. 😉

    Like

  18. Hier ook kluskeuze stress om de kosten. Voor ons huis af is zijn we nog wel 24000 euro verder.
    De tuin, alleen al aan tegels 2800euro (100m2) dan nog afvoeren van allerlei zooi, nieuw beplanten van stukken die niet langer betegeld zijn, een andere schuur, nieuw zitje, meubels. Maar ook, een keukenblok in de bijkeuken. En ook een kast bouwen ter vervanging van uitgewoonde billykasten, en ook een zolder die nog moet worden gestript, geisoleerd en weer afgetimmerd, plus een vloer. Eigenlijk moeten alle deuren binnenshuis vervangen worden..

    Voorlopig hebben we de focus op de bijkeuken, en als dat klaar is, dan de kast. Dan de tuin en zolder strippen en dan.. Even sparen denk ik.

    Wat maakt dat de kamer op zolder te klein is? En wat moet je zoon er doen. Misschien kun je een andere kamer delen, jullie kantoor/zijn huiswerkruimte, zijn schoolspullen in die kamer. Zijn kledingkast eruit?

    Ik had een kamer van 2,3 bij 2 vroeger. En mijn kledingkast stond ergens anders, zo was er ruimte voor een fijne stoel om in te zitten, ik was een kind dat uren in boeken dook en dat was in onze keuken en huiskamer een ramp, iedereen praatte tegen mij en ik was niet aanspreekbaar, dus dat deed ik op mijn eigen kamer net als huiswerk maken.
    Tv kijken deden we in de woonkamer. Spelletjes aan de tafel in de keuken en gewoon hangen met vrienden op onze slaapkamer. Drie personen op bed en iemand in de stoel..

    Wat levert de dakkapel op als je die over twee jaar zet? Heeft je zoon er dan nog wat aan of is dat met een hlfjaar bekeken?
    Stel je zou de dakkapel uit de studiepot halen, zou je dan door stug wel af te lossen over een jaar of twee dusdanig veel besparen dat je die pot kunt aanvullen met het verschil in maandlasten?
    En nee, jij zult voorlopig geen woongenot ervaren als die dakkapel er komt, maar je zoon wel waarschijnlijk.
    Misschien helpt het je ook om te bedenken hoe die dakkapel over zes jaar voor jou en of je man woongenot toevoegd. Misschien mag je die kamer wel inrichten als stiltekamer of muziekruimte of je zet de tv er neer.

    Wij zijn ongewenst kinderloos en wonen op 135m2. Er is een kantoor/hobbyatelier. Er is een logeerkamer/sportruimte. Er is een slaapkamer met twee grote inbouwkasten, een heel grote tv en een xbox. En verder staat er alleen een bed.
    Er is een bibliotheek.. En op zolder, op zolder komt een muziekruimte. Met alle cds platen en een bank die stiekem een bed is. En een digitale piano, een stel gitaren, een saxofoon, dwarsfluit en een viool en alles wat er verder bijkomt. Alle muziekboeken, en een plekje om heerlijk te schrijven. Nu is dat verspreid over het huis, de gitaren staan in de bibliotheek.. We zouden best met ons tweeen in een hokje van 40m2 kunnen wonen, maar dan wel met zonder al onze hobbies. Er zou dan geen kamer vol boeken meer zijn, sporten zou weer buitenshuis moeten, logees op de bank, de piano weg, 1 gitaar en geen 4.. De grootte van ons huis is een eerstewereldprobleem. En dat is luxe, dat je zoveel spullen hebt dat je goed moet nadenken hoe je het onder je dak gepropt krijgt.
    Mensen met kinderen hebben veel vollere huizen, en gebruiken de slaapkamers zoals het idee hier ook was. 9 jaar lang hadden wij kamers met witte muren, grijze, groene en blauwe gordijnen met een vloer erin, een vrijwel lege inbouwkast en misschien een bed. 9 jaar lang hielden we 3 slaapkemers leeg, gereserveerd. 9 jaar lang kwamen we drie keer per jaar op de 45 m2 die die kamers samen groot zijn. 9 jaar lang hielden we de tuin zoals hij was, met zandbak, speeltoestellen. En het bad waar we nooit in liggen omdat het zo handig is met kinderen. Een jaar geleden hebben we de traphekjes van de vorige bewoners pas weggehaald.
    We willen niet langer wonen in een huis dat halfleeg staat voor wat nooit gebeiren gaat. Nu geven we de lege kamers op en gebruiken we de ruimte voor onszelf. EIndelijk de kampeerspullen niet meer onder het bed. De spellen niet meer in de keukenkast. Geen grote kast met boeken dwars bij de bank.

    Like

  19. Toevallig zitten wij voor dezelfde keuze. Wij gaan het geld dat normaal gesproken voor extra aflossing is, nu sparen voor een dakkapel. Ik verwacht volgend jaar begin zomer het dakkapel aan te schaffen en daarna gaan we gewoon weer extra aflossen. De keuken is een paar jaar terug opgeknapt; een nieuw onderkastje, een nieuw blad en nieuwe muur tegeltjes en de keuken is weer als nieuw. Heel blij mee want zo meer ruimte gecreëerd in de keuken én de vaatwasser kunnen plaatsen, die we kregen uit een erfenis.

    Like

  20. Ik zie wel een optie die je waarschijnlijk niet overweegt, omdat je heel fijn woont. Maar als er én een dakkapel moet komen én een nieuwe keuken, is verhuizen dicht in de buurt naar een woning die aan al jullie wensen voldoet dan niet veel fijner? Dat scheelt misschien ook een hoop klussen in jullie huidige woning, je kunt je hypotheek oversluiten tegen een lagere rente (je lost deze immers bij verkoop af)… het is misschien het overwegen waard.

    Like

  21. Zo nadenkend over voor en tegen. Wij hebben uiteindelijk de dakkapel nooit geplaatst kinderen gingen hier allemaal op 18 jarige leeftijd de deur uit. Maar wat iemand al zei: nu verander je het misschien voor zoon maar daarna dan kun je ook die kamer voor jezelf inrichten met alle rust en ruimte die voor jezelf nodig is. Zelf heb ik nu zoonlief kamer, je kunt je begrijpen dat me dit Veel moeite heeft om gekost maar nu ben ik er blij mee. Man heeft de zolderkamer als hobby ruimte en dat bevalt heel goed. Dus kijk niet alleen wat zoon wil maar wat wil je in de toekomst met die ruimte? Dat maakt het misschien makkelijker kiezen. En die keuken; gewoon doen! Dat is zo belangrijk voor je een goed werkende keuken. Je leeft ook nu en niet alleen om af te lossen. Sinds ik zo ziek ben door de medicatie ben ik anders gaan denken over dingen. Een paar weken terug heeft man hier een prachtige laminaat vloer gelegd en iedere dag ben ik er nog enorm blij mee. De kamer is zoveel lichter en fijner om te zijn dat het thuis zijn ook wat makkelijker geworden is. Nu komt het sparen wel weer.

    Like

  22. Ruilen van kamer? Wij sliepen altijd in de kleinste slaapkamer en gaven de kinderen de grotere kamers. Zelf ben je toch bezig in je woonkamer, keuken, studeerkamer, tuin, balkon, enz. Die kinderen moeten alles op één kamer doen.

    Like

  23. Nou dat is niet echteen optie aangezien we om die reden al de zolder hebben afgestaan aan kind.
    Het 'probleem' zit hem vooral in de schuine wanden van de zolder want het is wel een grote ruimte
    Ik zou trouwens willen dat ik zoveel bezig was in alle kamers van het huis. Ik lig uren per dag plat in de slaapkamer. Die is dus voor mij heel belangrijk. Maar dit geheel terzijde. 😉

    Like

  24. In plaats van een dakkapel zou je ook een paar dakramen kunnen plaatsen. Waar licht is is ruimte heb ik eens op een architectencursus geleerd. Als het oppervlak van zijn kamer in feite toch al groot genoeg is. De verbouwing is minder ingrijpend voor jou en je portemonnee. Voor hetzelfde geld gaat hij inderdaad ergens op kamers op zijn 18e en heb je “voor niets” een dure dakkapel geplaatst.
    Overigens roept mijn man al jaren dat onze zoons niet meer mee gaan op vakantie maar ook dit jaar gingen ze weer mee en deze keer kanoën in Zweden 🙂 (23 en 20 jaar) En ze vragen al waar we volgend jaar naartoe gaan haha

    Like

  25. Ik lees in je verhaal kamers . Kan zoon niet twee kamers nemen? Eentje voor slapen plus opslag en eentje voor huiswerk/chillen. Of jullie toch terug naar zolder en hij twee kamers op de tussen verdieping. Of is er beneden nog een kamertje over?
    Wij plaatsen ooit een mega dakkapel. Ik had echt de schurft aan dat ding. Ramen zemen binnen en buiten, extra schilderwerk binnen en buiten en de verdieping krijgt meer licht maar was dan in de zomer ook super warm.Ook de afwerking binnen was echt nog veel werk. Het heeft ook niets extra's opgeleverd tijdens de verkoop. Maar goed , ik ben maar 1 meter 68. De man was super blij met de extra ruimte.

    Like

  26. Mooi hoe zo'n wasrek tot dit soort discussies kan leiden. Zo komt bij ons ook altijd alles op gang (niet met een wasrek per se, maar wel met zo'n fijne opmerking over iets heel anders, wat dan via gemopper en gekrijs tot de point komt).
    Ik denk dat jullie een goede keuze hebben gemaakt, als ik het zo lees. Maar het blijft lastig, dit soort verschillende prioriteiten.

    Like

  27. Martine, je zoon is nu 14. Als je nog twee jaar apart wilt sparen voor een dakkapel is hij 16! Dan heb je dus twee jaar een puber die niet happy is en een man die niet happy is. Beiden willen ze graag de dakkapel. Of misschien zijn velux ramen ook een oplossing, maar in elk geval willen ze het duidelijk niet zoals het nu is. En dat is een situatie die al langer bestaat dan vandaag. Het geld voor de keuken heb je al bij elkaar schrijf je. Dat is een probleem minder. Daar speelt alleen het hele belangrijke energie probleem waar je mee te maken hebt. Vraag jezelf af, wat kost je meer energie, de huidige situatie met twee `ontevreden` mannen en voldoende aflossen? Of twee gelukkige mannen en het aflossen opschuiven? Je hebt vorig jaar al zo strak gepland en extra afgelost. Waar wil je je energie aan besteden? Aan nog meer aflossen terwijl je weet dat je al heel veel hebt gedaan en het ook weer oppakt al is het wat later dan gepland? Of aan iets wat je gelukkig maakt, een nieuwe keuken voor jou en de mannen en een dakkapel die je beide mannen gelukkig maakt.

    Like

  28. Ik zou gaan voor de dakkapel en de keuken. Sam is “nog maar” 14 en tegenwoordig blijven veel kinderen de eerste jaren van hun vervolgstudie gewoon thuis wonen. Gewoon doen Martine en dan weer doorgaan met aflossen. Met een tevreden kind en man (dakkapel) en een blije vrouw (dakkapel en keuken) lost het daarna vast weer heerlijk af 😉

    Like

  29. Nog een andere optie: Kies voor de dakkapel, snoep iets van je buffer af en houd de vakantie low budget door huizenruil. Is het alleen nog zaak om een gezin te vinden dat absoluut van katten houd.

    Chris

    Like

  30. Mijn mannen hebben een lengte van boven de 1,90 ik ben zelf veel kleiner.Ik ervaar ruimte heel anders dan hun.Misschien bij jullie ook zo? Een dakkapel kan dan echt wel het verschil maken.
    Martine

    Like

  31. Die opgeknapte keuken komt er sowieso, t is vooral de vraag of we gaan sparen voor een dakkapel.
    Zo snel vliegt kind ook weer niet uit hoop ik. Nog vier jaar tot zijn 18 e en wellicht langer. Want ik ga wel voor zijn studie betalen maar niet voor een kamer elders ;-). Dus tenzij hij dat zelf gaat bekostigen is t de bedoeling dat hij tijdens de studie nog thuis woont.

    Like

  32. Die opgeknapte keuken komt er sowieso, t is vooral de vraag of we gaan sparen voor een dakkapel.
    Zo snel vliegt kind ook weer niet uit hoop ik. Nog vier jaar tot zijn 18 e en wellicht langer. Want ik ga wel voor zijn studie betalen maar niet voor een kamer elders ;-). Dus tenzij hij dat zelf gaat bekostigen is t de bedoeling dat hij tijdens de studie nog thuis woont.

    Like

  33. Kun je “lenen” voor de dakkapel, van de autorekening? En dan natuurlijk aflossen aan de autorekening, op een tempo dat de auto2020 niet in gevaar komt. Daarmee leen je van jezelf, en betaal je de dakkapel achteraf.
    105 m2 is niet heel ruim voor 3 personen, al wonen wij daar nu ook op. Wij hebben n fijne indeling, maar zo niet, kan ik me goed voorstellen dat t best gedoe is. Is dat gedoe het eerder-van-je-hypotheek-af-zijn waard? Want dan kunnen de belastingregels en wat dies meer zij, zo anders zijn geworden, dat je misschien niet eens blij bent met de afgeloste hypotheek. Omdat je zelf je zorg moet betalen ofzo.
    Terwijl de dakkapel wel veel lol oplevert???

    Like

Zeg het maar!

