Je kind leren omgaan met geld

Onze zoon van 14 jaar krijgt al jaren zakgeld. Ik geloof – maar weet het niet meer zeker – dat wij er rond zijn 5e jaar mee zijn begonnen. Naarmate hij ouder werd en meer geld kreeg per week, moest er ook meer van betaald worden. Daar maken we na elke zakgeldverhoging afspraken over. Zodat hij weet wat er kan en wat er niet kan.

Nu hij aan het puberen is geeft hij wel iets vaker geld uit dan vroeger. Voorheen was hij net een hamster, er ging alleen maar in en hij gaf vrijwel nooit iets uit. Tegenwoordig gaat hij nog wel eens uit school met vrienden iets lekkers halen, ijs of snoep. Hij heeft een betaal- en spaarrekening maar zorgt dat hij ook altijd wel cash geld op zak heeft. Zijn zakgeld wordt overigens wekelijks gestort in een vooraf besproken verdeling tussen de betaalrekening en de spaarrekening.

Toen hij de wens uitsprak meer mogelijkheden met zijn smartphone te willen, spraken we af dat hij daaraan bijdraagt. Hij werd iets gekort op zijn zakgeld om een en ander te verrekenen. Want de mobiel staat op mijn naam. Als minderjarige kan hij immers helemaal geen contract voor een abonnement afsluiten.

Toch lijkt het me wel belangrijk dat hij voelt dat wensen geld kosten. Een financiële bijdrage in de vorm van een verrekening met het zakgeld (hij krijgt dus iets minder overgemaakt) is natuurlijk heel abstract.

Dus bedacht ik dat hij de kosten voor het mobiele abonnement helemaal zelf moet gaan dragen. Natuurlijk compenseren we hem door hem dan meer zakgeld te geven. Hij betaalt nu net zo veel als we eerder afspraken maar de uitvoering is anders. Hij ontvangt met ingang van volgende maand elke week dan iets meer zakgeld. En ik geef een gil wanneer het bedrag voor zijn abonnement is afgeschreven van onze rekening. Dan zal hij dat aan ons moeten terugbetalen. Cash of overmaken. Moet hij zelf doen. Ga ik niet meer verrekenen voor hem.

Natuurlijk is dit wat heen en weer schuiven met geld. Maar hoe anders leert hij hiermee omgaan, de uitgaven zelf voelen, als hij het niet ziet of daadwerkelijk zelf overmaakt? Straks op zijn 18e word hij ineens losgelaten in de wereld en mag hij voor de wet ineens alles zelf doen. Enige oefening lijkt me op zijn plaats. Finacieel journaliste Erica Verdegaal schreef daar een interessant stuk over.

Nu ik toch bezig was, opende ik nog een spaarrekening voor hem, op zijn naam. Sinds zijn 12e ontvangt hij elke maand kleedgeld. Hij moet er zelf mee uitkomen, zelf bedenken wat hij nodig heeft. Maar dat geld stond wel op onze rekening. Nu krijgt hij met ingang van 2017 zijn maandelijkse kleedgeld op zijn eigen extra spaarrekening gestort. Kan hij ook zelf afrekenen in een winkel met zijn eigen pinpas, moet hij vooraf zorgen dat het benodigde geld van de spaar- naar de betaalrekening wordt overgemaakt en kan zo ook op dit gebied meer ervaring opdoen.

Natuurlijk is het ook mogelijk het kleedgeld op de al aanwezige spaarrekening op zijn naam te storten. Maar daar staat ook geld op dat voor heel andere doelen wordt gebruikt. Je kunt natuurlijk virtuele spaarpotten aanmaken maar dat werkt nog niet goed bij onze bank. Een tweede spaarrekening was makkelijk aan te maken en het leek me gewoon het meest overzichtelijke voor hem. Als hij in de toekomst die spaarrekening wel voor meerdere spaardoelen wil gaan gebruiken, zal hij wellicht moeten gaan werken met een kasboek of zo. Maar dat is aan hem.

Hoe leer jij je kind omgaan met kosten voor mobiel en kleding?

19 gedachtes over “Je kind leren omgaan met geld

  1. Klinkt goed, ik ga het tzt ook op deze manier aanpakken.
    Behalve dan dat ik voor haar bedenk dat het overzichtelijker is om twee spaarrekeningen te hebben. Leren hoe je overzicht hebt – wat voor iedereen anders is – hoort wat mij betreft óók bij het leren met geld omgaan. Met vallen en opstaan, dus fouten maken mag (daar leren we immers het meeste van….) en een tijd lang overzicht kwijt zijn ook….

    Zoals je weet ben ik niet van de potjes en envelopjes en toch heb ik overzicht. Misschien geldt dat voor jouw kind ook. En misschien is mijn kind dan weer van de envelopjes en potjes methode….

    Like

  2. Wij hebben geen kinderen, maar ik weet wel hoe mijn ouders het deden.
    Ik kreeg per maand 7.50€, maar zij betaalden de rest. Ook kleding. Op mijn 15e kreeg ik mijn eerste baantje, omdat ik graag onafhankelijk wilde zijn en toen heb ik zelf aangeboden om alles zelf te betalen. M'n ouders vonden dit niet zo leuk, maar ik stond erop. Veel van geleerd 🙂

    Like

  3. Wij hebben geen kinderen, maar ik weet wel hoe mijn ouders het deden.
    Ik kreeg per maand 7.50€, maar zij betaalden de rest. Ook kleding. Op mijn 15e kreeg ik mijn eerste baantje, omdat ik graag onafhankelijk wilde zijn en toen heb ik zelf aangeboden om alles zelf te betalen. M'n ouders vonden dit niet zo leuk, maar ik stond erop. Veel van geleerd 🙂

    Like

  4. De kleine van ons is pas 3, dus we hebben nog even de tijd om een strategie te bedenken. Maar het gaat waarschijnlijk 1 bak geld worden (lees: gecombineerd zakgeld, kleedgeld. etc.) en dan maar leren om met een budget overzicht om te kunnen gaan. Met veel potjes werken lijkt mij niet praktisch en niet per definitie overzichtelijker. Inzichten in je uitgave via een budget daarintegen wel.

    Like

  5. Och…beide dochters ( 7 en 8,5 jaar) hebben een autismestoornis en leerstoornis (vorig jaar vastgesteld) waardoor ze het moeilijk hebben met abstracte begrippen als tijd enz. Ook rekenen en taal lukt wel, maar aan een trager tempo dan bij andere kindjes…ik had zo gehoopt om mn dochters op hun 6 jaar zakgeld te kunnen geven, maar zoals het er nu uitziet heeft dat nog totaal geen zin 😦 binnen een tijdje lukt het vast wel… Maar wat een zorgen geeft dat.

    Like

  6. Mijn kinderen zinn 5 en bijna 7 jaar oud en krijgen sinds een tijd zakgeld. Het is nog niet zo ver dat e kleedgeld krijgen, mar ik neem jouw tips ter harte. We hebben nog even om onze strategie te bepalen, maar ik vind het een interessant onderwerp. Of het meerdere spaarrekeningen worden of één bak geld daar ben ik nog niet uit, beide hebben voor en nadelen.

    Like

  7. De mijne zijn een klein beetje ouder dan de jouwe. De oudste krijgt geen kinderbijslag meer maar een studietoelage en toeslag voor de ziektekosten. Ik betaal zijn ziektekostenverzekering inclusief de aanvullende verzekering voor hem (door zijn zware handicap aanvullend verzekerd en in januari al eigen risico verbruikt) en hij maakt de zorgtoeslag naar mij over. Van de studietoelage moet hij zelf kapper, telefoonabonnement en kleding betalen. Ook cadeautjes moeten daarvan bekostigd worden. Of hij ooit kan werken weet ik niet. Wel weet ik dat hij altijd duurder uit zal zijn dan mensen zonder beperking en daardoor extra goed getraind moet worden om met weinig rond te komen. Dus is het niet consequent van mij dat hij alleen zorgtoeslag naar mij overmaakt.
    Voor mijn andere kind krijg ik nog kinderbijslag. Zodra die 18 wordt gaat hetzelfde gelden. Het geld wat hij verdient mag hij zelf houden en zelf besteden. Hij spaart voor dure luxe dingen die ik echt niet kan betalen.

    Like

  8. Onze kids ontvangen kleedgeld (eens per kwartaal) en zakgeld tot hun 18e.
    Zoon koopt alles in een keer en dochter verdeeld het over de maanden.
    Het zakgeld gaat bij zoon op aan extra kosten op school. Omdat hij van 's ochtends 6.45 uur weg is en pas om 18 uur terugkomt heeft hij vaak behoefte aan iets warms of een beker fruit of zo. Dat kost geld.
    Nu moet hij sparen voor zijn vakantiegeld volgend jaar en dat geeft nogal wat discussie.

    Like

  9. Hier kregen de kinderen de kinderbijslag, als zak en kleedgeld. Maar…ze moesten alles bijhouden in een kasboekje. Naarmate ze ouder werden bemoeide ik me er minder mee.
    Achteraf grappig wel dat ze wat foutjes maakten, geen rekening hielden dat sokken en ondergoed ook gekocht moesten, de hippe schoenen en coole jas werd nooit vergeten. Een overzicht met basics die op orde moesten zijn werd dus ook aangelegd, en ze leerden tweedehands winkels waarderen. Want hoe minder ze uitgaven aan kleding, hoe meer zakgeld er overbleef.
    Beiden zijn volwassen en zonder schulden, wat zeg ik, het zijn echte consuminderaars.

    Like

  10. Ik heb geen kinderen maar opende op het advies van mijn moeder (dus niet voor mij geregeld maar samen overleggen en beslissen, dat is in zekere zin ook leerzaam) een extra betaalrekening voor mijn kleedgeld toen ik dat ging ontvangen. Ik wilde kunnen pinnen en dat het apart zou staan dus dan was dit de oplossing die ik het meest zag zitten. Het vooraf overmaken van een spaarrekening had voor mij niet gewerkt omdat bij mijn bank (en toen al helemaal niet!) het geld niet onmiddellijk en direct beschikbaar is maar er teveel tijd overheen gaat. Voordeel was dat een betaalrekening voor minderjarigen ook zonder kosten was, dus op dat punt was er geen verschil tussen betaal- en spaarrekening. Toen ik voor die rekening moest gaan betalen had ik al een beter overzicht en had ik genoeg aan één rekening en heb ik die tweede weer gesloten.

    Wat het maandelijks betalen voor je mobiel betreft, zou er bij mij heel snel een automatische overschrijving zijn ingesteld. Dat gedoe had ik echt geen zin in gehad en ook automatische afschrijvingen zul je in je leven veel tegenkomen, eveneens goed om te ontdekken lijkt mij. Is in het begin toch even wennen vond ik, je saldo daalt 'ineens' tot je denkt 'oja, dat weer..'.

    Groetjes Lily

    Like

  11. Hier pas zakgeld als ze naar de middelbare school gaan, ik geloof niet dat hun toekomstige geldgedrag gevormd wordt door het wel of niet snoep/troep kunnen kopen op 6-jarige leeftijd.
    Mobiel en kleding betaal ik tot ze 18 zijn, daarna mogen ze alles zelf betalen (ze krijgen hun alimentatie dan zelf) Ik praat wel vaak met ze over geld en hoe ik dingen aanpak, maar geloof dat elk mens daar zelf een vorm in moet vinden. Belangrijker vind ik dat ze niet verwend raken, dus bijbaantje zo gauw het kan, mee betalen voor rijlessen, tweede mobiel en laptop ook zelf betalen en er wordt verplicht een bedrag naar een aparte spaarrekening “voor later” over gemaakt. Oudste wordt volgend jaar 18 en ik maak een lijstje met uitgaven en inkomsten met hem. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij op deze leeftijd, ook zonder oefenen, aan die sokken en onderbroeken zal denken en anders komt hij er snel genoeg achter. Julia

    Like

  12. Wat pak je dit goed aan allemaal. Hier zijn we nog niet zover, met twee dochters van 8 en 10. Ik vind het moeilijk om te bepalen wat we ze wekelijks moeten geven en wat ze daar dan wel en niet van moeten doen. In de vakantie bijvoorbeeld, gaan ze zwemmen met vriendinnetjes en dat kost 5 euro. Een ijsje kost al snel 1,50 of 2 euro, daar moeten ze dan echt lang voor sparen als ze bijvoorbeeld 2 euro zakgeld krijgen. En misschien nog een keer naar een indoor speeltuin of de bioscoop, ik vraag me af hoe iedereen daarmee omgaat. Is het zakgeld (op wat jongere leeftijd dan S. dus) alleen om te sparen voor een mooi stuk speelgoed of ook voor andere uitjes en lekkernijen?

    Like

  13. Het was zeker niet de bedoeling toen hij jonger was dat hij zijn zakgeld alleen gebruikte voor snoep en dingen die hij wilde hebben. Er moest ook van worden gespaard. Vanaf zijn 8e ongeveer moest hij zelf cadeautjes kopen als hij naar partijtjes ging en als wij jarig waren. We gingen uit van zo en zoveel partijtjes per jaar (gebaseerd op ervaring in voorgaande jaren) en het zakgeld was daarop gebaseerd. Soms kwam hij goed uit, soms niet.
    Toen hij groter werd moest er ook inderdaad het zwembad van worden betaald. Ik zag met verbazing dat sommige ouders dan zo betalen voor vier keer per week toegang. Doen wij niet, betaalt hij zelf. Ik wil best eens trakteren maar niet 20 euro per week.
    Nu is t zo dat hij meestal zelf betaalt maar dat ik soms iets meegeef om wat te drinken te kopen.
    Maar wel naar verhouding.

    Like

  14. Mijn kinderen, dochter 12 en zoon van net 11 krijgen iedere week zakgeld. Hiervan moeten ze een deel in de spaarpot doen en een deel in hun uitgeefpotje. Wat ze erin doen, laat ik aan hun zelf over, soms stoppen ze alles in de spaar en soms helft om helft.
    Voor mijn dochter zit ik heel sterk te denken om kleedgeld te gaan geven, maar ja, wat voor bedrag? Kijk ik naar de site van Nibud, dan denk ik, gaat ze het daar wel mee redden? Moet ik dan de winterjas en goede schoenen betalen en zij de rest? Vind het nogal lastig…. Nu kan ik nog zeggen, dit is het bedrag wat je voor de winterkleding hebt en meer heb ik niet….En we redden het prima hoor, maar toch….

    Gr. Bouk

    Like

  15. mijn dochter krijgt vanaf 4 haar zakcentje. begonnen met 50 cent. verteld dat ze alles kan opmaken of sparen voor iets dat ze heel graag wil. Ze spaart keurig en geeft uit haar zelf geld aan een goed doel wat iedere twee jaar op school wisselt. op 5.5 katie leeftijd haar zakgeld naar een euro veranderd. maar daar moet ze ook geld van geven voor het kopen van een cadeautje voor papa, mama, opa en oma. zelf wil ze de veel bijdragen, maar 50 cent vind ik genoeg.

    Ze zette haar gespaarde geld liever op de bank ivm de geweldige rente dan dat ze het verbrast��.ze heeft door twee en een half jaar zakgeld heen slechts twee dingen gekocht.dit waren ook echte droomcadeaus. ik ben super trots op haar. ik merk wel dat ze nog niet helemaal de waarde van geld kan inschatten daar ze voor ons buurmeisje een cadeau van 100 euro wilde kopen. Ze was de enige zonder spacescooter en dat vond ze zielig.

    Like

Zeg het maar!

