Leven in het nu versus vooruit kijken/voorbereid zijn

Wat fijn, zo veel mensen die met ons meedenken over het dilemma dat ik eerder deze week aan jullie voorlegde. We hebben wat verbouwingswensen, zoals de keuken renoveren en een dakkapel laten plaatsen. De vraag was op welke manier wij dit willen realiseren, als we ook nog willen blijven aflossen. Jullie reageerden met veel ideeën en opties. Ik werd eerlijk gezegd een beetje hyper en druk in mijn hoofd van alle mogelijkheden maar dat gevaar heb je natuurlijk als je anderen om een mening vraagt. Maar we hebben alles wat van toepassing lijkt in overweging genomen.

Met ‘van toepassing’ bedoel ik dat wat bij ons past of mogelijk/relevant is. Want verhuizen gaan we zeker niet doen zoals iemand opperde (over stress gesproken).  Leefruimte van zoon verdelen over twee kamers is geen optie. Veluxramen laten plaatsen ook niet, want die zijn er al ;-). Het gaat  vooral om loopruimte maken op zolder. De zolder is licht en best groot maar door het schuine dak kan hij een halve meter naar links en naar rechts voordat hij zijn hoofd stoot.

Een aantal lezers zegt dat we gewoon nu de kapel moeten laten plaatsen. We leven nu en dan kan kind zo lang mogelijk profiteren van de extra ruimte. Mocht hij snel het huis uitgaan (voor een paar lezers een mogelijke reden om niet te verbouwen) kunnen we op zich daar wel van blijven profiteren want het is dan heel waarschijnlijk dat wij zelf op zolder gaan slapen. Onze slaapkamer op de eerste verdieping nu is heel klein. Als ik in ons bed kruip, gebeurt dat zijwaarts schuifelend, om het bed heen, omdat er geen loopruimte is.

Meteen laten plaatsen is alleen geen optie. Er is nu gewoon niet voldoende geld beschikbaar. Wel voor de keukenrenovatie maar niet voor een dakkapel. De algemene buffer die er is, is niet gebaseerd op een wens voor een dakkapel.  We hebben de buffer de afgelopen jaren bewust wat lager gehouden om af te lossen. De hoogte van de buffer is gebaseerd op wat er minimaal nodig is voor de vervanging van een aantal noodzakelijke dingen in huis. Waaronder de ketel voor de heteluchtverwarming. De ketel is nu iets van 25 jaar oud en kan op zich nog jaren mee. Een heteluchtverwarmingssysteem heeft een veel langere levensduur dan een cv-ketel. Maar, het zou ook zomaar ineens einde verhaal kunnen zijn. Het geld – zeker €4000 –  moet dus altijd beschikbaar zijn. Hebben we ook nog wat geld klaar staan voor vervanging van apparaten als koelkast, wasmachine, geiser en de keukenrenovatie en meer is het niet.

We moeten dus echt wel even sparen voor die dakkapel. Dat kan sneller door tijdelijk te stoppen met aflossen, of langzamer door het te spreiden. Jullie hebben zeker gelijk dat ik gewoon enorm opzie tegen de verbouwing zelf. Laten we wel wezen, ik ben al van slag als de glazenwasser op de stoep staat of de monteur voor het onderhoud van de ketel.

Los van dit alles, is er één punt wat bij mij heel zwaar weegt en wat bijna niemand benoemt. Ikzelf ben altijd erg van noodzaak versus pret/wensen. Toen wij begonnen met zuiniger leven wegens een inkomensdaling, was de eerste stap kijken wat noodzaak is en wat niet. Onze begroting is daar nog steeds op gebaseerd, al is er tegenwoordig wel meer financiële ruimte voor genieten.

Trek ik dit door dan vind ik een opgeknapte keuken – geen nieuwe keuken maar een renovatie – noodzaak. De keuken is ouder dan tien jaar denk ik, veel deurtjes zijn kapot en/of eruit gevallen, het aanrecht is beschadigd, een bestekla wil niet meer dicht en staat altijd open waardoor we er vaak tegen aanlopen.  Aflossen is ook een noodzaak. Omdat ik ons nog steeds financieel kwetsbaar vind. Mocht er een verdere inkomensdaling komen dan heb ik liever lagere maandlasten dan meer woonruimte. De dakkapel valt meer in de wenscategorie. Is heel fijn voor kind omdat hij dan meer beweegruimte in zijn slaapkamer krijgt.

Nu optimaal leven, zoals een lezer zo mooi omschreef, gaat bij mij niet meer zonder slag of stoot. Ik besef me dat ik heel erg behoudend ben geworden. Nu alles in huis in orde gaan maken en als dat klaar is aflossen klinkt geweldig. Maar dat is wel een voorschot nemen op een situatie die misschien niet komt. Namelijk ervan uitgaan dat er straks nog financiële ruimte is om af te lossen. Die onbevangenheid had ik vroeger wel en ben ik kwijt sinds ik arbeidsongeschikt raakte. Ik ga er gewoon niet meer van uit dat wat nu kan,straks ook nog kan. Wellicht is dit doemdenken maar wel het gevolg van ervaring en heel erg mijn vingers hebben gebrand.

Dat gezegd hebbende, besef ik me dat keuzes gebaseerd op angst niet altijd de beste keuzes zijn. Ook zijn er nog veel mogelijkheden in onze begroting om als de nood aan de man komt, te bezuinigen op een aantal zaken. Bovendien ben ik zeker niet ongevoelig voor het argument wat de meesten van jullie hadden om de kapel zo snel als mogelijk te plaatsen: het is nu eenmaal een bak geld en dan is het gewoon fijner als kind zo lang als mogelijk kan genieten van een fijne leefruimte.  Daarnaast is het ook zo dat heel gemotiveerd zo snel als mogelijk dit in orde maken, wellicht beter werkt dan er een spaarplan van twee jaar te maken.

Dus, met ingang van nu staat het aflossen even stil. Alles wat we hiermee uitsparen gaat naar de dakkapel. Ook het maandelijkse spaarbedrag voor de gewone buffer gaat naar de dakkapel. De gewone buffer is nu ruim genoeg om bepaalde klappen op te vangen en de keuken te bekostigen.

Over ongeveer een half jaar zouden we dan voldoende bij elkaar moeten hebben om het plan uit te voeren. Betekent dat we tot die tijd hebben om alles uit te zoeken. Namelijk wie dat ding gaat bouwen en hoe het zit met vergunningen. Die schone taak draag ik over aan de mannen.

De komende tijd gaat er best veel onrust komen. We werken alles een voor een af. Eerst even nog een restant schilderwerk af laten maken. Dat is op de eerste verdieping en wegens hoogtevrees wordt dat toch uitbesteed. We hebben nu al 3 schildersbedrijven benaderd maar er lijkt een vloek op te rusten. Maar goed, als dat in de verf staat, doen we de keuken. Ik weet precies wat er moet gebeuren: frontjes vervangen, aanrecht vervangen, een paar laden vervangen en een andere afzuigkap. En dan de dakkapel. Gebruiken we zomer volgend jaar om mij weer tot leven te wekken….

19 gedachtes over “Leven in het nu versus vooruit kijken/voorbereid zijn

  1. Heerlijk al die overwegingen op een rijtje En wat een mooie oplossing. Tijd nemen en sparen ervoor en dan volgend jaar als t weer beter is de dakkapel. !Zo past toch alles perfect in elkaar en us het minder onrustig. Ik hoop dat je rust in je hoofd krijgt nu de knoop doorgehakt is. je hebt nu weer tijd genoeg .

    Like

  2. Fijn dat je een beslissing hebt kunnen nemen. Je weet nooit hoe het leven loopt en je kunt oook niet alles met geld oplossen van wat er in toekomst zou kunnen gebeuren. Wij hebben weliswaar nu zo afgelost dat ons huis ook bij slechte verkoop niet meer onder water staat , maar meer zit er niet in. Sinds wij veel zorgkosten hebben en ook nog euk willen leven is aflossen niet meer mogelijk. Een overdenking bij ons is dat we nooit zoveel kunnen sparen dat we alle toekomsige problemen kunnen voor zijn. Als ik overllijd in komende jaren wat zomaar kan gebeuren en ik wil dat mijn man zekerheid heeft tot zijn dood dan moeten we bedragen sparen die onmogelijk zijn. Ik wil er maar mee zeggen dat die dakkapel of wat andere zaken die geld ( gaan) kosten ws niet precies dat bedrag zullen zijn om voor altijd alle zekerheid te hebben. Ik denk dat de kapel een goede keuze is en het inzicht dat je beschrijft nog belangrijker, laat angst niet voorop staan en bedenk dat veel uiteindelijk toch anders verloopt als je denkt.

    Like

  3. In de winter gaat wel, hebben mijn ouders destijds oo klaten doen, ik sliep op zolder onder een zeil terwijl het vriesde 🙂 wel lekker slapen, maar ellendig uit bed komen 🙂

    Like

  4. Goed om te beseffen dat voorzichtig zijn goed is, maar dat in vertrouwen leven soms nodig is. Ik zie ook altijd veel beren op mijn weg ( mijn huis is afgelost, maar ik verzin gewoon weer nieuwe beren) Toch prachtig dat jullie in staat zijn dit in een half jaar bij elkaar te sparen.
    Tip: ga voor kunststof. Ik ben een echte hout liefhebber, maar mijn dakkapellen zijn
    kunststof. Dit zie je van beneden af echt niet en het scheelt zoveel stress dat je op die hoogte nooit hoeft te schilderen. Julia

    Like

  5. Ik zou ook eens uitzoeken of een nieuwe keuken niet voordeliger is dan vervangen van onderdelen
    Wij gingen veel keukenzaken af (dat kost energie dat is zo ) kregen ook opgave's via internet
    ( als je alleen de maten en je wensen doorgeeft krijg je verrassende indelingen thuis)
    en de prijzen van onze keuken varieerden van meer dan 7000 euro tot 2600 euro ( die laatste hebben we gedaan naar volle tevredenheid wel zelf geplaatst maar dat was die van ruim 7000 euro ook.
    Als je alles nieuw doet kan je strak onderhandelen
    Wij zeiden bij elke opgave,” jammer dat wordt hem niet we hebben al een goedkopere aanbieding “en lieten dan de voordeligste opgave zien, daar gingen ze dan vaak onder zitten.
    Wel ruim 2 weken mee bezig geweest en erg vermoeiend ( en ik ben niet ziek)maar misschien een idee voor je partner (en jij online:-)= taakverdeling)

    Like

  6. Als ik het allemaal zo lees zou de afweging bij mij anders zijn, dakkapel eerst en de keuken minimaal pimpen om zijn functionaliteit met minimale comfort te behouden. Maar goed het is persoonlijk wat voor iemand waar zijn gemak en comfort wilt leggen. Goed dat je alles meeneemt wat mensen aandraagt om zo tot je eigen juiste prio's te komen.

    Like

  7. Dat is ook wat we gaan doen Rose, minimaal pimpen. Er wordt alleen vervangen wat kapot is. Dus de frontjes (bij bijna alle deurtjes laat het folie los), het aanrecht (kapot) en afzuigkap (stoten we voortdurend ons hoofd tegen want het ding hang achterlijk laag) en een kapotte la.

    Like

  8. En als nu over 3 maanden de vergunningen rond zouden zijn, en je een deel van het dakkapel geld van de buffer gaat lenen, is dat dan erg? De kans dat in de drie maanden erop ALLE toestellen in huis het begeven, is erg klein. Voor die kleine kans kun je dan een lening nemen voor het tekort(je), die je met een wereldrecordtempo aflost (de bank zal niet weten dat het zo snel kan, denk ik.
    Toch?

    Ik denk dat jullie wijs besloten hebben. En nu benieuwd of dakkapel goedkoper uitvalt dan jullie nu schatten, of niet. Want dat maakt natuurlijk nog n beetje uit in dit verhaal, en in de bij-elkaar-spaartijd. Toch?

    Like

  9. Fijn dat jullie een beslissing genomen hebben en van de dakkapel zul je veel plezier hebben!
    Wij hebben bij ons vorige huis ook een dakkapel laten plaatsen en het scheelt héél veel ruimte! Lekker nog een half jaar sparen dat geeft ook wel een beetje rust. Jullie zoon zal er erg blij mee zijn!

    Like

  10. Hoi Martine, fijn dat jullie een beslissing hebben genomen. Geeft dat rust? Wij hebben een woning waarvan niet alleen het houtwerk maar ook het steenwerk om de zoveel jaar geschilderd moet worden. Wij hebben een schilder gevonden die dat bij ons heel goed heeft gedaan voor een goede prijs. Hij heeft nu bij ons en onze dochter ook ander schilderwerk gedaan en gaat binnenkort ook een deel van het houtwerk binnen schilderen. Hij is betrouwbaar en niet te duur en doet al sinds 2011 werk bij ons en in onze straat al sinds 2009-2010. Wil je zijn gegevens? Dan mail ik die even door aan je. Groetjes

    Like

Zeg het maar!

