Weekmenu

Deze week werkte ik verder aan mijn receptenindex. Het gaat niet zo snel want ik word enorm afgeleid terwijl ik bezig ben. Dan zoek ik in mijn receptenarchief, kan iets niet vinden, ga zoeken op internet en vind mezelf tijden later op een site vol met heerlijkheden die ik nog allemaal moet uitproberen. Ik heb geen haast dus het maakt niets uit.

Het eetplan van afgelopen week werd zoals altijd natuurlijk hier en daar wat anders. De rode kool en de spruitjes schoven op, de pompoenrisotto werd een pompoensoep. De reden was dat oma zoveel had gekookt dinsdag, dat we daar woensdag ook nog van aten. De pompoenrisotto werd een courgetterisotto aangezien die courgette heel hard om verwerking riep nadat ik hem ineens ontdekte in de groentela.

Het nieuwe eetplan is:
  • Taco’s met gehakt en sla (keus van kind, dit aten we zaterdag)
  • Rode kool met appeltjes en in de oven gebakken kippendijbeenfilet, met aardappelpuree (aten we zondag)
  • Rösti met salade van witlof, appel, kaas en augurk (veg.)
  • Pittige spruiten met mie, satésaus en een gekookt eitje (veg.)
  • Gegratineerde ovenschotel van spinazie, tomaat en vis, met rijst
  • In de herhaling: pompoenrisotto (veg.)
  • oma kookt een keer: zalm uit de oven met sla en aardappeltjes

Verder maak ik een keer een pan soep van een paar kilo wortelen. Dat kan ik bij de lunch eten. Het is een heel makkelijk recept van ui, knoflook, pepers en wortelen die je bakt in een heleboel kerrie en een beetje gember. Dan gooi je er de inhoud van een blikje kokosmelk bij (of wat je toevallig nog hebt staan, ik doe er soms ook minder door) en nog wat groentenbouillon. Even koken, half bosje koriander er door en dan de staafmixer erop. Echt lekker!

Ondanks dat er in twee menu’s appeltjes zijn verwerkt, houden we nog een hele lading appeltjes uit eigen tuin over. Eerder maakte ik appelflappen maar ik moet nog maar eens gaan bakken. Van de week komt er weer een bestelling amandelmeel binnen en kan ik ook een glutenvrije appeltaart bakken. Ik bak meestal deze taart (zie hier het recept op mijn kookblog). Het recept is eigenlijk bedoeld als vijgentaart. Maar vervang de vijgen voor geraspte appel en ook wat geraspte citroen en klaar ben je.

En volgende week maar weer appels door het eten gooien, de mogelijkheden zijn eindeloos. Kip met spekjes en appeltje, zuurkool met appel, hete bliksem (aardappel, ui, appel), kerrierijst met ui en appel….Wij zijn geen appelmoeseters dus die mogelijkheid slaan we over 😉

Wat gaan jullie eten?
12 gedachtes over “Weekmenu

  1. Wat gaan wij eten…… Ik haal woensdag mijn bio groentetas op en naar aanleiding van de inhoud bepaal ik wat ik kook. Bladgroente als eerste op en daarna kijk ik wel wat ik kook. En soms weet ik om 4 uur 's middags nog niet wat het gaat worden. (half 6 gaan we aan tafel)In ieder geval houden wij van veel groente en de heren van heel veel vlees…….

    Like

  2. Ik zie lekkere dingen voorbij komen! Wij eten courgette stampot en een ovenschotel met prei en er ligt nog een groene kool waar ik iets mee moet. Een tijd terug zocht ik trouwens een nieuw recept voor kool en kwam toen toevallig een recept van jou tegen, koolschotel met satesaus en kaas, heerlijk ik maak het nu regelmatig!!

    Like

  3. Wat een heerlijk menu. Vooral die pompoenrisotto lijkt me heerlijk! Wij eten: soep met broodjes/salade, pasta met gerookte zalm (door de opa van schoonzus gerookt), caesar chicken salad, uiteten, bami en in het weekend eten we het hartige taartenbuffet van ons feest en ik denk zondag restjes 🙂

    Like

  4. Wij aten bloemkoolsoep (de bloemkool moest op) met rode linzen en tomaten en wat blokjes aardappel een heerlijke maaltijdsoep. Ik ben de link naar het recept kwijt maar t is een aanrader zelfs mijn kritische zoon vond het lekker 😉

    Like

  5. *Broccoli met volkoren penne en gebakken zalm.
    *Preiquiche met spekjes en feta
    *Spinaziestamppot met gekookte eitjes
    *Zuurkoolstamppot met “hachee” van tartaar met ui en bouillon.
    *Bloemkoolsoep (moet ik nog ff een goed receptje voor zoeken want ik heb een heleboel overschot in de vriezer liggen, 1 bloemkool is meestal te groot voor ons 2). Met een lekker broodje erbij.

    En dan is de week weer om want zaterdags kook ik nooit (meestal ovenkroket of vis op een bruin puntje met fruit na), en zondags bakken wij altijd zelf friet wat dan gegeten wordt met een vegetarische salade (gemengde sla, cherrytomaatjes, avocado en geroosterde zonnebloempitten).

    Like

  6. Bob de straatkat is al binnen, heel hartelijk dank ga snl lezen.

    Vandaag pompoensoep als lunch en casselerrib uit Duitsland meegenomen gegeten.
    Morgen Rendang
    Woensdag eet ik bij mijn dochter
    Balletje gehakt en andijvie
    Vrijdag weet ik nog niet en zaterdag een scholletje denk ik.

    Like

  7. P.s. wij eten regelmatig bruine bonen met gestoofde prei met mosterd en daarbij behoorlijk wat zachtgebakken appelstukjes (koekepan). Per persoon ongeveer een hele appel.

    Like

Zeg het maar!

