Update luchtontvochtiger

Gisteren schreef ik over de luchtontvochtiger die ik heb gekocht. Het apparaat werd vrijdag geleverd en heeft dit weekend flink zijn best mogen doen. En in de loop van zondag werd hij weer ingepakt en diende ik een retouraanvraag in.

Tja, soms heb je een miskoop. De luchtontvochtiger die ik kocht, een ELRO, is bedoeld voor kleine ruimtes. Dat leek me geen probleem voor onze slaapkamer en de kamer waar de was te drogen hangt. Maar na uren brommen zat er een zielig laagje water in de bak (goed kijken anders zag je het niet). Terwijl de luchtvochtigheid in die ruimte op dat moment volgens de hygrometer 71% was. Met de Qlima die we boven hebben staan op de kamer van S. hebben we bij een gelijke luchtvochtigheid na een paar uur al minimaal 250 ml opgevangen.

Ik had natuurlijk meteen weer een Qlima moeten kopen vanwege de goede ervaring maar ik schrok terug voor de prijs van €179. Daarom zocht ik naar een ontvochtiger voor een nog kleinere ruimte. Maar die hebben ook allemaal wat minder zuigcapaciteit. Enig zoekwerk naar de Qlima leverde een laagste prijs op van €169,-. Maar dat is me voor nu gewoon te veel en komt deze maand ook echt niet lekker uit gezien de rest van de geplande uitgaven die er nog gaan komen. Wat ik ga doen is goed zuinig zijn deze maand, zodat we wellicht nog wat extra geld overhouden en wachten op een betere aanbieding. Vorig jaar kochten we de Qlima bij de mediamarkt voor €157,-. Dat komt vast nog wel eens voorbij fietsen.

Blijven we toch nog even sjouwen met de aanwezige ontvochtiger tussen de verschillende verdiepingen. Kind zegt net dat hij het geen probleem vindt om de Qlima naar de eerste verdieping te brengen in de middag als hij uit school komt. Nu maar hopen dat hij niet valt, want hij heeft de handigheidsgenen van zijn moeder.

Update: naar aanleiding van dit stukje kreeg ik een mail van een lezeres die een zo goed als nieuwe Qlima luchtontvochtiger heeft staan maar wegens astma niet gebruikt. Inmiddels zijn we een prijs overeengekomen en gaat het apparaat onze kant uitkomen. Super!

18 gedachtes over “Update luchtontvochtiger

  1. Ja, afhankelijk van de ruimte waar het apparaat staat moet je het regelmatig vervangen. Voor een slaapkamer adviseren ze elk half jaar en voor een keuken/woonkamer vaker, omdat bijvoorbeeld koken voor meer verontreiniging zorgt.
    Maar t is wel afhankelijk van hoe vaak je hem aanzet natuurlijk. Wij hebben het apparaat nu een jaar en nog niets vervangen omdat hij in de zomer niet werd gebruikt. Ga ik binnenkort wel doen.

    Like

  2. Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik zoek ook een tweede ontvochtiger, wegens het gesjouw tussen de verdiepingen. Ik vind een ontvochtiger echt een uitkomst nu de zomer voorbij is.

    Like

  3. Misschien eens op marktplaats kijken? Veel mensen kopen een ontvochtiger voor de eerste weken in een nieuwbouwhuis, om het vocht van de verbouwing eruit te krijgen. Zo hebben wij onze ontvochtiger na een paar weken ook op marktplaats gezet.
    Groetjes, Jantine

    Like

  4. Misschien iets meer stoken en ramen open dan is de vochtigheid ook zo een eind gedaald! En minder vochtige lucht is weer sneller opgewarmd! Dus proberen uit deze negatieve cirkel te komen. Succes!

    Like

  5. Ow, wat fijn dat je deze review geeft. Zo voorkomt het dat je lezers een minder goede aanschaffen. Het heeft mij wel geholpen in elk geval.
    *gaat ook even doorsparen*

    Groet,Greet

    Like

  6. Zo werkt het hier niet helaas. Alle ruimtes worden dagelijks minimaal een uur gelucht (ramen wagenwijd open) Dat heeft niet voldoende effect hier, zodra ik de ramen dichtdoe zie ik dat de luchtvochtigheid meteen weer omhoog gaat, ondanks dat we wel in alle ruimtes stoken en de temperatuur op 19 houden. Maar een uurtje draaien met een luchtontvochtiger heeft wel meteen effect. Ook meestal tijdelijk maar ik zie wel dat overall de vochtigheid weer aan het dalen is. We zaten twee weken geleden op 70 en nu weer meestal rond de 65 als we hem aanzetten.

    Like

  7. Voor het was ontvochtigen is er een wasdroger.Dit hebben wij vorig jaar ook gedaan met 2 grote Zibro ontvochtigers maar ze maken te veel draai uren voor een mooi optimaal resultaat.

    Goede warmptepompdroger brengt lucht weer terug in de ruimte met 40% dus nergens geen last meer van vochtprobleem opgelost en lager stroomverbruik 🙂

    Dat met die kleine ontvochtiger had ik al voorspeld.

    Like

  8. Ik zit hier naast klamme was, al drie dagen hangt het daar, in onze woonkamer die wij voor de gelegenheid warmer stoken dan wij zelf eigenlijk echt nodig vinden. Dus toen ik dit stukje las dacht ik, 'goh, luchtontvochtiger bij de was, wat een idee'. Mijn schoonmoeder heeft er eentje waar ze erg tevreden over is. Dat merk en type gaan we even opvragen en dan naar aanleiding van de tip hierboven mp maar eens in de gaten houden. Kan de was in de winter ook weer droog ipv klam de kast in.

    Groetjes Lily

    Like

  9. Ik heb, naar aanleiding van jouw blog en email, ook een Qlima besteld bij een plaatselijke witgoed-zaak. Overmorgen wordt de ontvochtiger bezorgd en ik verheug me erop, geen kletsnatte ramen meer en geen klam logeerbed! Bedankt voor je eerlijk advies Martine! 💐💐

    Like

  10. Vanwege het vele hoesten en verkoudheden kregen we het idee dat de lucht in huis te droog is, en hebben een luchtbevochtiger gekocht. maar nu geeft dat ding aan dat de luchtvochtigheid hier…69% is ! Heb jij ervaring met luchtwegklachten en de luchtontvochtiger?

    Like

Zeg het maar!

