Een maandmenu

Eén van de eerste dingen waarmee ik begon toen wij zuiniger moesten leven, is werken met een weekmenu. Zo voorkom je verspilling of dat je vier keer in de week naar de winkel rent omdat je misgrijpt.  Van de 7 dagen plan ik 5 dagen want op de overige dagen kookt oma en mag kind kiezen wat we eten. Die 5 maaltijden bestaan meestal uit twee vegetarische maaltijden, één keer kip, één keer vlees en één keer vis. Tot slot probeer ik het meestal zo te regelen dat we in willekeurige volgorde een keer rijst, pasta, mie, aardappelen of iets met wraps/pitabroodjes/stokbrood eten. Eind van de zomer heb ik het paleo eten losgelaten en ik kan nu makkelijker voor iedereen tegelijk plannen. Ik hoef nu alleen nog rekening te houden met mijn voedselintoleranties.

Sinds ik vanwege het gemak de grote smak aan maandboodschappen in één keer online bestel, is de maaltijdplanning iets gewijzigd. Je kijkt dan toch voor de bestelling al een maand vooruit en ik plan de maaltijden dan ook grofweg al voor een maand vooruit. Eerst schrijf ik op wat er nog is aan vlees/vis/kip/ linzen/tofu/tempeh en zo. Ik kijk wat er bij moet worden besteld, uitgaande van 4 of 5 weken boodschappen.

In mijn maaltijdplanner verdeel ik de boel. Maaltijdplanner is een groot woord waarbij jullie natuurlijk enorme asscociaties hebben, maar het stelt niet zo veel voor want ik ben de planner. Het is een excelsheet met 5 weken op rij. Afhankelijk van de lengte van de maand, moeten we namelijk met de bestelling 4 of weken doen. Afijn, ik verdeel de eiwitten over de maand. Waarbij ik het mezelf makkelijk maak, we eten meestal op maandag en woensdag vegetarisch en de andere dagen iets met kip, vis en of vlees. Vegetarisch probeer ik peulvruchten, eieren, tofu/tempeh, of kaasgerechten ook een beetje goed te verdelen. Doe ik dat niet dan blijf ik vooral op vegetarisch gebied meestal een beetje hangen bij een gekookt ei. Voorgefabriceerde vleesvervangers eet ik niet. Die bevatten meestal gluten.

Eén keer in de week halen we verse dingen bij de supermarkt. En dan natuurlijk groenten die in de aanbieding zijn. Die aanbiedingen  weet ik natuurlijk niet voor een maand vooruit, dus ik plan mezelf niet helemaal vast. Maar er zijn zelden in één week 5 groenten in de aanbieding waar we enthousiast van worden. Als je de seizoenen volgt dan weet je ook vooraf al dat pompoenen en knolselderij nu goedkoop zijn. En dat het weer tijd voor zuurkool wordt, dus dat kan ik wel al invullen.

Als ik duidelijk heb wat voor groenten er gekozen kunnen worden, zoek ik daar maaltijden bij. Soms graaf ik in mijn hoofd (over een receptenarchief gesproken) maar ik gebruik ook mijn receptenindex die maakt dat ik heel makkelijk op ingrediënt kan zoeken. Die index is nog lang niet klaar maar ik ben er nu al blij mee. Omdat ik ineens weer recepten vind die ik compleet vergeten was. Soms eten we een tijd heel graag iets en dan ineens is het klaar en eten we het tijden niet. En vergeten we het.

Natuurlijk wordt er volop geschoven indien dat nodig is, want een planning is een leidraad en staat niet in beton gegoten. En voel ik me niet goed dan haal ik iets uit de vriezer. Ook is het goed eens in de zoveel tijd een restjesdag in te lassen omdat er vaak iets overblijft.

Natuurlijk zegt grofweg een maand vooruit plannen iets over mijn dwangmatige geest. Laat ik de financiën los en dan zoekt mijn planobsessie onmiddellijk een nooduitgang in de vorm van maaltijdplanningen. Maar ik vind het heerlijk om te doen. Want met eten bezig zijn, combinaties bedenken, recepten uitzoeken, ik kan me werkelijk waar niets leukers voorstellen. Bijkomend voordeel is dat er meer afwisseling is nu ik langer vooruit kijk en we gooien echt minder weg. Omdat ik tijdens het plannen meteen opschrijf wat er gekocht moet worden voor de maaltijden heb, ik in veel gevallen ook de boodschappenlijst heel snel klaar.

Tot slot merk ik dat we op deze manier echt minder geld uitgeven. Wij gaven afgelopen maand € 50 minder uit aan de boodschappen.Dat komt zeker doordat we minder in de winkel komen (minder impulsaankopen) maar ook omdat ik met het bedenken van de maaltijden zo vooruit meer op de kosten let. Ik zoek bewuster naar goedkopere menu’s in plaats van dat ik bedenk waar we op het moment zelf trek in hebben. Want dat leidt vaak tot impulsaankopen of toch maar iets afhalen.

Kijk jij lang vooruit met het plannen van een menu?

Advertenties

15 gedachtes over “Een maandmenu

  1. Op zondag maak ik een kort lijstje wat ik van vlees, kip, vis of groente die week uit de vriezer wil opmaken omdat dat de oudste dingen zijn.
    Meestal ligt er nog wel wat groente in de koelkast en die past dan wel ergens bij.
    Ik kook zelden met recepten, door ervaring weet ik wel wat waarbij smaakt.
    Natuurlijk wijk ik regelmatig af van basislijstje dan schuift het wel door naar de volgende week.
    Boodschappen doe ik meestal 2x per week met lijstje en ruimte voor impuls aankopen.

    Like

  2. Mijn groentes krijg ik 'vanzelf' omdat ik een groentepakket heb. Daar plan ik mijn maaltijden dan omheen. Meestal bedenk ik wat ik die week wil eten en dan maak ik het op de dag dat ik er zin in heb. Me helemaal vastleggen vind ik niet prettig, zo geef ik mezelf toch ruimte om te freewheelen met de spullen die ik al in huis heb. Als ik echt geen zin of puf heb om te koken, wijk ik er wel eens vanaf, om 'makkelijk' te doen, maar is bijna nooit het geval. Fijn weekend!

    Like

  3. Wij maken een weekmenu. Vaak plannen we voor 5 of 6 dagen, vaak blijft er wel iets over dat we dan de 7de dag eten. Ook plannen we vaak iets dat 'overgeslagen' kan worden, dus bv aardappels, spinazie en vis uit de diepvries. Zo is het geen probleem als we die maaltijd een keer overslaan, we hoeven dan niets weg te gooien.

    Like

  4. Wij eten elke week ongeveer hetzelfde wat betreft houdbare spullen, die kan ik dus per maand inslaan en dan per werk inderdaad bekijken wat er vers in de aanbieding is.
    Als ik niet plan dan eten we elke dag tosti's want ik ben hopeloos in de keuken. Dan is vooruitkijken van levensbelang 😉

    Like

  5. Ik plan ook per week, alle maaltijden en snacks inclusief. Het is fijn, want ik kan per week bekijken hoe ik mij voel en hoe veel ik nog aan voorraad heb en deze op kan eten. Ook weet ik redelijk wanneer ik thuis eet en wanneer niet. Toch komt het voor dat ik soms nog wat schuif, maar altijd binnen de grenzen van mijn weekplan en voorraadkast. 🙂 Soms moet ik wat extra's bijhalen, voornamelijk groenten, maar dat is vrij weinig.

    Like

  6. Sinds kort kijk ik wel algemeen alvast vooruit wat we in welke maand gaan eten.
    Dus voor december heb ik nu al 5 ontbijtjes, 5 lunches en 15 diners bij elkaar gezocht.
    En 3 desserts, 3 soorten koekjes die ik ook zelf bak, 1 taart en 1 cake of wat cupcakes.
    En ik maak dan zoveel tegelijk dat we de hele maand genoeg hebben, alles wordt in de vriezer gedaan. Niet alles in 1 keer hoor, maar als ik dus koekjes bak, bak ik een hele lading. Als ik diner maak, zorg ik dat we hetzelfde ook voor 2 keer in kunnen vriezen. Zoiets dus….hoop dat ik zo duidelijk ben, staat er een beetje rommelig geloof ik.

    Like

  7. Ik plan geen menu 🙂
    Ik doe in het weekend boodschappen en naast dat ik zorg dat er een vaste basis in huis is (peulvruchten, zalm, tartaar, kip enz.) Kijk ik in de winkel wat me aanstaat qua prijs. Liggen er volop pompoenen, maak ik de komende week pompoensoep. Prei in de aanbieding, eet ik iets met prei. Recepten gebruik ik maar af en toe, bijvoorbeeld om restjes op te maken. Ik vind dat je voor receptkoken vaak erg veel en dure ingrediënten nodig hebt. Ik ben meer van het improviseren.

    Like

  8. Wat handig dit. Ik heb wel een weekmenu maar dat loopt nog wel eens anders als ik te moe of beroerd ben. Ik wil gaan kijken naar “dump and boil” maaltijden voor dat soort dagen. Dat ik een maaltijd voorbereid en invries en alleen nog maar in de snelkookpan hoef te gooien met water ofzo erbij. Of dat ik iets zo in de oven kan zetten en klaar.

    Like

  9. Ik heb een weekmenu. Ik kijk wat ik in huis heb aan vlees, vis en andere eetbare dingen en combineer die met groenten in de aanbieding. Ik wissel nog wel eens met ingrediënten die ik al in huis heb en ruil regelmatig de dagen om, voor mij dus een leidraad. Het scheelt mij wel financieel dat ik goed kijk wat er is en wat ik nog moet kopen. Ik maak trouwens direct mijn boodschappenlijstje als ik het weekmenu opstel.

    Like

  10. Elke woensdag maak ik een weekmenu. Op de bank met de reclames en een kopje thee. Dan maak ik aan de hand van de reclames een planning en het boodschappenlijstje. Voor nood ligt er altijd iets in de vriezer want dat is dan een keer in de reclame gekocht. Ook maak ik soms een grotere portie en vries ik een deel in. Handig als ik niet in orde ben. Dan is er altijd wel een redelijk gezond iets in de vriezer. Een maandplanning gaat me te ver. Wat ik wel doe is een recept zoeken bij de aanbieding die ik heb gekocht. Er zijn altijd voldoende kruiden en andere zaken in huis om ergens een andere draai aan te geven. Zo eten we toch steeds een beetje anders. En als iets niet uitkomt dan wissel ik van dag met een andere maaltijd.

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s