Zaterdag

Groot geluk op donderdag

Even een kleine update tijdens de blogpauze. Deze week probeerde ik weer in een ritme te komen, na alle ziek/virus/bacterie-ellende van afgelopen weken. Dat lukte redelijk al had ik wel last van die klote klok, jullie ook vast! Ik begrijp het nut niet en vind het niet fijn. Om 7 uur in de avond ben ik gewoon helemaal klaar met de dag en rijp voor bed.

Naar aanleiding van mijn stukjes over de luchtontvochtiger vorige week, kreeg ik een geweldig aanbod van een bloglezeres om die van haar over te nemen. Het apparaat is inmiddels in huis en doet zijn werk.Nu er op de eerste en tweede verdieping tegelijk twee apparaten staan te brommen hoeven we én niet meer te slepen én de luchtvochtigheid daalt aanzienlijk, echt fijn!

Gisteren gingen we met Dibbes en Smoes naar de dierenarts voor de jaarlijkse controle en enting. Dibbes in een reismand krijgen is nogal een gedoe. Meerdere mensen vroegen mij waarom we het dan wel doen en waarom we de dierenarts niet thuis laten komen.

De dierenarts is twee jaar geleden inderdaad hier thuis gekomen, nadat bleek dat we Dibbes niet in de mand kregen. Enten is toen niet gelukt. Hij zag haar en vloog er vandoor mij in het voorbijgaan openkrabbend. Hij ontsnapte naar buiten en bleef daar een etmaal jammeren en durfde niet meer naar binnen te komen. Het arme beest doet normaal geen vlieg kwaad en de paniek was enorm. In overleg met de arts hebben we toen besloten het dat jaar even te laten rusten. Ik wil ook liever dat thuis een veilige plek is in plaats van een plek waar ook ineens de dierenarts kan verschijnen met injectienaald en al.

Waarom ons toch al die ellende op ons hals halen? Dibbes is een kat met een verleden. Jaren van zwerven hebben zijn weerslag op zijn gezondheid. Zijn ogen zijn kwetsbaar door zijn oogaandoening, waar hij weliswaar aan geopereerd is maar het moet wel in de gaten gehouden worden. Zijn immuunsysteem werkt niet optimaal. Zijn gebit is dat van een hele oude kat in plaats van het jonkie van 5 jaar oud dat we denken dat hij is. Een keer per jaar de dierenarts naar hem laten kijken vind ik echt noodzaak.

Inmiddels ben ik beter voorbereid en ga ik er niet meer vanuit dat ik hem zomaar in de mand krijg. Tegenwoordig krijgt hij voordat we naar de dierenarts moeten een spierverslapper en kalmerend middel. Dat is ook niet fijn voor hem maar ik krijg hem wel in de mand. Het duurt ongeveer 1,5 uur voordat het werkt. Ik geef hem een pil en ga dan met hem naar de logeerkamer tot het tijd is om te gaan. Hij blijft dan meestal heel rustig, is alleen na het toedienen van die pil wat ontstemd. De reden dat we in de logeerkamer zijn is dat hij zich daar nergens kan verstoppen of kan verwonden. We kunnen niet beneden blijven omdat we een open trap naar boven hebben in de huiskamer, daar kan hij vanaf vallen als de pil begint te werken.

Vorig jaar bleek tijdens de controle dat er twee kiezen moesten worden getrokken, dat gebeurde in december. Ook constateerde de dierenarts een hartruis. Die werd verder onderzocht in het Dierenziekenhuis in Amsterdam, waar we in februari 2017 moeten terugkomen voor opnieuw een hartecho. Dit om te kijken of hij HCM ontwikkelt, een bij katten heel veel voorkomende hartziekte.

Na het kiezen trekken vorig jaar en het nieuws over de hartruis ging ik dit keer toch wel met de verwachting dat zijn gezondheid voor verdere problemen gaat zorgen. En inderdaad, opnieuw zijn er twee kiezen in zeer slechte staat. De komende maand moet ik dagelijks zijn wangen masseren, om te kijken of door een betere doorbloeding de ontsteking vermindert. Maar de verwachting (van de dierenarts)  is dat dit niet lukt. Dus is er voor de zekerheid al een afspraak gemaakt voor begin december om die kiezen operatief te laten verwijderen.

Groot Verraad op vrijdag, zien jullie die blik….

Buiten dat ging het hele ‘krijg Dibbes in de mand’ gebeuren beduidend beter dan voorgaande jaren. Hij begint door te krijgen dat dit niet het einde van de wereld is, blijft de hele tijd in contact met mij en ik heb goede hoop dat het ooit zonder drugs gaat lukken.

Smoes ging ook mee voor controle en een enting want dat was er vorige maand bij ingeschoten, toen had hij een abces in zijn wang dat eerst behandeld moest worden. Nu was hij weer stralend en in top conditie.

Gaan we nu weer verder met de blogpauze. Fijn weekend allemaal!

19 gedachtes over “Zaterdag

  1. Toen ik mijn kat kreeg had hij ook een vreselijk slecht gebit met ontstekingen en zijn er heel veel kiezen getrokken. Poetsen lukt niet, daarom doe ik orozyme bucco-fresh door zijn eten. Dat werkt echt heel goed om de tanden die hij nog heeft goed te houden. Als het zo'n woekerend proces is bij Dibbes zou ik dat echt eens proberen. Voor deze twee kiezen is het dan misschien te laat, maar misschien kun je de rest van zijn gebit nog redden en verbeteren. Je moet wel echt iedere dag een afgestreken maatschepje geven (ook een beetje afhankelijk van gewicht, mijn kat weegt ongeveer 4,5kg). Alleen als hij een te snel werkende schildklier zou hebben is het niet geschikt, omdat het algenpoeder is waar jodium in zit. Ik geef het nu echter al een hele lange tijd en het levert verder geen enkel probleem op. Ik probeer dan om de paar dagen nog even met een doekje over zijn tanden te wrijven, maar dat lukt slechts gedeeltelijk. Hij is al behoorlijk op leeftijd, dus een ingreep voor het verwijderen van tanden probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. Hier staat er wat over uitgelegd http://www.dierengebit.nl/hond/hond-preventie/hond-preventie-orozyme-bucco-fresh

    Fijn weekend!

    Alice

    Like

  2. Heb ik vorig jaar geprobeerd, en ook plaque off, een ander merk. Maar meneer eet het niet. Ik heb daarna geprobeerd met een mindere dosis dan aanbevolen in de hoop dat hij het niet rook. Dacht het dan langzaam te kunnen opvoeren. Maar nee hoor, deze exzwervers vindt normaal alles lekker behalve dat tandpoeder ;-(.
    Poetsen is uit den boze maar het masseren lukt heel goed. Ook heb ik extra grote brokken besteld dus we gaan proberen te redden wat er te redden valt.

    Like

  3. Oh, dat is jammer. Hier doe ik het door natvoer wat ik extra smeuïg maak met opgewarmd water. Normaal gesproken heeft hij ook altijd meteen door dat er iets door het eten zit, maar dit eet hij gelukkig gewoon op. Er schijnen toch ook brokken of snoepjes te bestaan die iets doen voor de tanden? Het is nog best een gedoe om zo'n kattengebit goed te houden. Gelukkig wordt er nu veel meer aandacht aan besteed dan jaren terug. In ieder geval fijn dat het masseren wel lukt, hopelijk geeft dat ook wat verbetering. Veel succes!

    Like

  4. Ja er zijn speciale brokken, ik geef ze bijvoorbeeld vaak brokken van royal canin oral care of van Smilla xxl. Dat zijn extra grote brokken die goed gekauwd moeten worden en zo ook het tandvlees masseren en tandsteen verwijderen.
    Maar dat werkt bij hem dus niet voldoende helaas.

    Like

  5. Aaah die Dibbes. Je opvatting dat thuis een veilige plek moet zijn zonder vervelende associaties lijkt me een hele terechte. Het beestje heeft al zoveel moeite (gehad) zich veilig te voelen. Het is maar weer een hele zorg…maar zoals ik al eerder heb gezegd: beter dan bij jullie had hij het niet kunnen treffen. De bofkont 🙂

    Like

  6. Het verwijt! Geweldig dat beest. Hij gaat het je wel vergeven gelukkig.
    Bij ons is het geven van vlooiendruppels altijd een dusdanige kwelling voor de dieren dat ik er soms al weken van te voren tegen op kan kijken. We doen deze rotklus maar bij toerbeurten, om te voorkomen dat een van ons als een verraderlijke stinker wordt gezien door onze beestjes…

    Like

  7. Wat boft Dibbes toch met zo een lief en zorgzaam vrouwtje. Je ziet zo goed hoe hij je adoreert. Gelukkig is dat gevoel wederzijds:). Ik vind het zo mooi om te zien hoe lief je voor je katten bent en hoe goed je voor ze zorgt. Ik ga duimen dat de massage voor verbetering gaat zorgen. Fijn weekend.

    Like

  8. Fijn weekend. Wij hadden ook een nachtmerrie week met onze poes. Ze at minder maar we dachten gewoon dat ze haar brokjes zat was. Kan gebeuren. Ze was vrolijk en actief en at graag snoepjes en andere dingen. Dus geen zorgen. Vorige week donderdag was ze ineens lusteloos en hangerig en ik had al het idee dat ze was afgevallen. Direct naar de dierenarts. Die kon in eerste instantie niets vinden. Bloed prikken dan maar. Bleken haar nierwaarden helemaal niet goed te zijn. Voor alle zekerheid direct een antibioticum geïnjecteerd gekregen en de volgende dag terug voor een echo. Ach zo'n arm beestje. Kaal geschoren buikje. Gelukkig waren haar nieren en vaten ok, dus was de diagnose nierbekkenontsteking. Ze was behoorlijk afgevallen en wilde op de antibiotica wél opknappen maar niet eten. Dus speciale eetlust opwekkende tabletjes en speciaal eiwitrijk voer opgehaald. Dat wilde ze niet eten van een bordje en geforceerd eten was ook niet geweldig. Dus smeerde ik elk uur het eten op mijn hand bij kleine beetjes en liet haar er dat aflikken. Morgen nog 1 dag antibiotica (kuur van 10 dagen) en dan woensdag urine laten controleren.
    Ze speelt, is levendig en heeft vandaag overdag weer een normale hoeveelheid brokjes gegeten. Hopelijk morgen weer, dan zit het eet ritme er ook weer in.
    Ach ja, onze poes. We hebben er nu maar één van 14 maanden en daar zijn we heel zuinig op. Net als op alle andere poezen die we in het verleden hadden.
    Ik hoop voor je dat de massage helpt en dat de poezen nog lang en gezond bij je mogen zijn.

    Like

  9. Soms blijven katten last houden van hun gebit. Ik heb 3 van de 4 tandenloos nu omdat ze ook steeds ontstekingen hadden. dan kan het een idee zijn om 1 grote operatie te doen en alles te laten trekken.Beter dan steeds pijn en ontstekingen. En ze kunnen snel alles weer eten. tandontstekingen kunnen ook een negatief effect op het hart hebben dus ik kies er tegenwoordig snel voor.

    Like

  10. Ik ging ook met mijn twee katten naar de dierenarts voor een inenting. Allebei werden ze goedgekeurd en ah en o wat zijn ze lief en mooi. Daarna allebei ziek. Poes wilde niet meer eten en moest onder dwang worden gevoerd, gelukkig wilde ze na een paar dagen wel nu en dan wat vis uit mijn hand eten, ineens na een week at ze weer brokken en wilde ze weer wat spelen. Katerbeest was eerst aan de slappe en erg stilletjes en kreeg daarna hele dikke ogen. enniewee na nog wat bezoekjes aan de dierenarts en wat pilletjes hier en daar zijn ze nu weer aan het opknappen. Ik zit alleen nog drie weken aan de prednison vast voor het katertje. Maar wat heerlijk dat ze nu weer door de kamer racen en allerlei stoute dingen uithalen. Dat had zomaar eens anders kunnen zijn. Ga je even een prikje halen 😦

    Like

  11. Wat wordt ik vrolijk van het kattekopje op de bovenste foto. Het laat heel goed zien dat je goed bezig bent en al gedaan hebt…… Hij heeft in elk geval een grote glimlach op mijn gezicht gebracht….
    Gr Petradepooh

    Like

Zeg het maar!

