Dibbesdingen

Op zich zag ik er niet heel erg tegen op, het aanstaande dierenartsbezoek met Dibbes. Maar spannend blijft het wel altijd met hem omdat het een hele toer is – ook na een paar jaar – om hem in de mand te krijgen. Training als in hem met lekkere hapjes en snoepjes laten wennen aan de mand werkte niet. Wel bij exzwerfkat Gerrie. Die wende in drie maanden op deze manier aan de mand en toen we zover waren dat het deurtje dicht kon en de mand kon worden opgetild was hij klaar om zijn leven als gecastreerde huismuts te beginnen.

Zo niet Dibbes. Dus stappen we sindsdien over op plan B en dat is drogeren met vetrainquil. Dat is een kalmeringsmiddel dat ook werkt als spierverslapper. Tot nu toe werkte dat redelijk. Dus toen de dierenarts vorige maand tijdens de controle vertelde dat zijn gebit super slecht is en er wellicht weer tanden en kiezen moesten worden getrokken, zag ik het niet heel somber in.

Zijn gebit is echt wel een dingetje. Het zwerversbestaan heeft niet alleen mentale trauma’s veroorzaakt maar ook fysieke. Het tandvlees was erg rood en gezwollen en voor de zekerheid werd er een operatie ingepland afgelopen vrijdag, om het gebit onder narcose schoon te maken en wellicht tanden en kiezen te trekken. Wel werd ons aangeraden in de resterende tijd dagelijks zijn wangen te masseren. Wellicht zou dit tot verbetering leiden.

Wie mij ook maar een beetje kent weet dat dit de start was voor ‘operatie gebitsverbetering’. En dus

  • masseerde ik. Dat vind hij heerlijk al moet hij wel in een reflex telkens niezen als ik het doe.
  • mengde ik zijn nat voer met een tandpoeder dat hij eerder niet bliefde maar nu wel zonder morren.
  • kocht ik speciale droge brokken in een heel groot formaat en model die katten langzamer laten eten omdat ze goed moeten kauwen. Elke brok moet echt doorgebeten worden en zo wordt het tandvlees gemasseerd. De samenstelling is zodanig dat het tandplak en tandsteen tegengaat. Ik heb ze gemengd met de gewone droge brokken en ze worden met smaak door alle katten naar binnen gewerkt. 
  • kocht ik een vingeropzettandendoekje waarmee ik over de tanden zelf kan wrijven.

Kijk. Dit is geen gewonde vinger maar een vinger met opzettandpoetsdoekje, eigenlijk bedoeld voor kittens om te wennen aan gebitsreiniging. Hij liet het toe. Niet van harte maar toch. De aangeschafte kattentandenpasta was een brug te ver en mocht ik in mijn haar smeren maar werd door de andere katten wel gewaardeerd.

Afgelopen vrijdag was het uur van de waarheid. Wie Min of Meer volgt op Facebook weet de uitkomst al. Voor de Facebookloze bevolking volgt hier de clou. Maar toch ook interessant voor de Facebookvolgers want het verhaal bevat veel nieuwe en dramatische wendingen voor mens en dier….

Na het toedienen van de vetrainquil werd Dibbes dit keer in plaats van rustig heel onrustig. Hij werd erg angstig en wilde zich verstoppen onder dekens. Dat liet ik natuurlijk toe. Tot het tijd werd om naar de dierenarts te gaan. De autorit erheen was de hel. Voor Dibbes. Ik heb hem niet eerder zo uit zijn dak zien gaan. Hij probeerde uit de mand te komen wat natuurlijk niet lukte. Maar het lukte hem wel om al zijn nagels kapot te krabben en zijn poten zo ver onder het deurtje naar buiten te steken dat hij op een gegeven moment klem zat.

Bij de dierenarts moesten we even wachten maar omdat hij zo onrustig was mocht dat gelukkig in een aparte kamer. Daar kwam de dierenarts ook naar toe zodat we niet meer met hem heen en weer hoefden te slepen. Ze onderzocht zijn gebit en was verbijsterd over het resultaat. Wij ook! Zijn tandvlees zag er beduidend beter uit. Nog niet zoals het hoort maar een geweldige verbetering met een maand geleden. Een operatie was niet nodig en hij mocht meteen weer mee naar huis met het advies door te gaan met wat ik deed wat blijkbaar zo succesvol was.

Dit is natuurlijk een prachtig resultaat. Voor Dibbes, want hij heeft een hartruis en dan is het best riskant om een narcose te ondergaan. Voor mij, want mijn inspanningen hebben enorm veel effect gehad. En voor de portemonnee want in plaats van de gebudgetteerde € 200 hoefde ik slechte € 17,50 af te rekenen.

Op naar huis. De terugrit was andermaal hel. Maar euforisch als ik was, nam ik dat voor lief. Thuis herstelde hij niet snel. Hij bleef erg angstig, zich verstoppen en wilde weinig van mij weten.  Dus liet ik hem met rust.

bijkomen onder een dekentje

En toen. Toen nam ik een hele domme beslissing. De schilder mailde met de vraag of hij de volgende dag kon komen schilderen. Het schilderen van de bovenkant van de voorkant van het huis moest al geruime tijd gebeuren. Op de een of andere manier hadden we telkens pech met de schildersbedrijven die we benaderden. Maar nu hadden we een die betrouwbaar leek en die wilde nog schilderen ook. Ik maakte een inschattingsfout en dacht dat Dibbes dan wel weer zichzelf zou zijn. Tegen de tijd dat ik doorhad dat Dibbes zich nog helemaal niet goed voelde, was de schilder al aan het werk. Dibbes raakte in paniek en ik maakte weer een grote fout. Ik pakte hem vast met de bedoeling hem naar boven te brengen. Ik dacht dat het voor hem prettig zou zijn in onze slaapkamer te liggen, lekker veilig. Hij gromde en blies naar me en vloog ervandoor, het huis uit, de tuin uit.

En toen was hij weg en raakte ik over de zeik. Dat is nog zacht uitgedrukt. Want hij kwam niet, ondanks roepen. Het is wel vaker voorgekomen dat hij volledig over de zeik het huis uit rende maar dan bleef hij wel in de buurt en in contact. Denk aan in de tuin van de buren dramatisch gaan zitten jammeren en gillen.  Nu niet. Rationeel wist ik wel dat hij waarschijnlijk terug zou komen als hij honger kreeg of als de schilder weg was. Maar ik was ook erg bang dat hij in zijn paniek zou verdwalen. Zo raken katten kwijt immers. Ze schrikken, gaan ervandoor en blijven te lang rennen. En zijn dan ineens zo ver van huis dat ze de weg terug niet meer vinden.

Na een paar uur zag ik hem ineens tegen de keukendeur aanzitten, een heel klein hoopje ellende. Maar een blik op mij was voldoende om weer de tuin uit te stuiven, ondertussen overal tegenaan botsend. Wat voor mij aanleiding was om me nog ellendiger te gaan voelen. Lang geleden dat ik zo gejankt heb mensen. Ook omdat ik moe ben, er al weken doorheen zit en Dibbes en ik, nou dat gaat best diep. Volkomen onbegrijpelijk voor mensen die niet van katten houden maar wellicht herkenbaar voor sommigen onder jullie.

Toch was ik wel iets gerustgesteld want het was duidelijk dat hij dus wel in de buurt bleef. De schilder vertrok in de namiddag en tegen etenstijd wandelde meneer weer naar binnen. Hij stortte zich ter aarde voor me neer maar het was niet de bedoeling dat ik hem aanraakte.

En nu? Heel langzaam wordt hij weer wat zichzelf. Hij trekt zich nog wel vaker terug, is erg schrikkerig en behoedzaam. Ook achterdochtig. Eten met het tandpoeder werd de eerste dagen niet meer geaccepteerd maar er is wat progressie inmiddels. Hij houdt nog wel van me maar wil alleen geknuffeld worden als hij naar mij toekomt. Spontane acties van mij worden nog niet geaccepteerd, hij loopt vaak van me weg en gaat dan als een echte kat een meter verderop liggen, net buiten bereik. Hij is boos, heel boos.

Afijn, het huis is geschilderd en zijn gebitsproblemen zijn onder controle. Dat is positief. Maar ten koste van wat, vraag ik me wel af. Het heeft er wel toe geleid dat we besloten hebben niet in februari naar het Dierenziekenhuis in Amsterdam te gaan voor een nieuwe hartecho. De conclusie vorig jaar was dat hij hartruis heeft en een verdikte hartspier en dat het zinnig zou zijn om na een jaar opnieuw een echo te maken om te zien of de spier zich verder verdikte. In dat geval zouden we weten dat er zich HCM ontwikkelt, een hartziekte.

Ons gevoel nu is dat weten wat hem eventueel boven het hoofd hangt niet opweegt tegen de stress van de autorit naar Amsterdam. Hij is voor nu gezond en ik wil hem die enorme stress niet aandoen. We vonden het vorig jaar gezien de stress voor hem al een twijfelgeval, maar nu helemaal. Bovendien heeft de dierenarts uitgelegd waar ik alert op moet zijn. Een versnelde ademhaling wijst op eventuele klachten. Ik controleer nu al bijna een jaar regelmatig zijn ademhaling en met 20 keer ademen per minuut in rust, zit hij prachtig binnen de gewenste marges (tussen de 20 en 40 is de norm). Natuurlijk komen we in actie als er wel problemen zijn maar voor nu laat ik het even bij een jaarlijkse enting en controle bij onze dierenarts. Dat is al enerverend genoeg.

Zo dus.  Gaan we nu lekker bijkomen, Dibbes en ik.

17 gedachtes over “Dibbesdingen

  1. Ik zit hier met tranen in mijn ogen. Ik weet precies hoe dat voelt met zo'n speciale band met je kat. Het vertrouwen was even weg bij hem, je ziet dat zo'n trauma van vroeger blijft zitten. Er hoeft maar iets te gebeuren en het is weer terug, ondanks al je liefde. Liefde voor je beestje is niet altijd genoeg. Angst zit zo diep geworteld…..
    Toch denk ik achteraf dat het goed was bij de tandarts, want je ziet dat je inspanningen goed zijn geweest en vruchten hebben afgeworpen. Ik zou inderdaad ook niet naar het dierenziekenhuis gaan voor zijn hartruis, althans voorlopig niet meer. Geef je groot gelijk. Het gaat verder goed zo. Ach arme jij en hij, ik kan mij jouw angst zo voorstellen. Hij had wel onder de auto kunnen schieten. Laat hem inderdaad maar wat met rust, komt vanzelf wel weer bij je kruipen. Hij is ook beledigd reken maar. Wens je veel sterkte. En het is ook nog een aanslag op jouw gezondheid. Neem je rust en knuffel hem maar flink indien hij het weer wil. Liefs Carola

    Like

  2. Wat moet jij je ellendig hebben gevoeld om Dibbes zo angstig te zien. Kan me het precies voorstellen.
    Hier ook zo'n angstpoesje in huis, volledig vertrouwen zal er nooit komen ondanks dat ik al 9 jaar haar niet in een vervoersmandje heb gehad. Ze is dan totaal overstuur, plast en poept van spanning in het mandje etc. (ze kunnen hier niet de tuin uit)

    Ik zou het zeker met je eigen dierenarts bespreken en hem/haar vragen de inentingen en controles thuis te laten doen!

    Voorlopig zullen jullie eerst moeten bijkomen van deze spanning, dat kost veel energie. Sterkte!!

    Like

  3. Arme Jij en arme Dibbes. Wat een zorgen kan je toch hebben om de beestjes…En dat hij dan toch naast de deur zit, zo lief! Ergens weet hij dat het goed zit. Hopelijk komen jullie allebei met een paar dagen tot rust. Dikke kus voor Dibbes

    Like

  4. Je stress is heel begrijpelijk, en ook voor Dibbes is al die narigheid echt niet fijn. Vetranquil verslapt alleen lichamelijk, geestelijk echter worden ze juist extra gevoelig: ze krijgen in hun koppie alles mee maar kunnen fysiek niet reageren. Alprazolam is een goed alternatief. Overleg eens met je dierenarts. Vooral omdat Dibbes zo'n gevoelige kat is. Knuffel voor Dibbes! Groet, Anne

    Like

  5. Wat ontzettend goed en fijn dat je zo'n mooi resultaat bereikt hebt met zijn gebit. En dat je zijn tanden mag schoonnmaken. Dat valt zelfs bij mijn zeer relaxte kat niet mee. Vooral het bekje iets openen om bij de zijkanten van de tanden te komen kan ik wel vergeten. Dat duwt hij met zijn pootje mijn hand weg, maar die nageltjes zijn dan toch behoorlijk scherp. En bij de kiezen kan ik ook niet komen. Daarom ben ik ook blij met het poeder. Dat doet al heel veel. Een grote meevaller dat Dibbes het nu wel wil eten.
    Wat die tandpasta betreft, die is al weggelikt voordat hij goed en wel op de tanden zit. Ik vraag me altijd af of het daarom wel zin heeft om het te gebruiken.

    Ik heb voor mijn kat wel eens Diazepam gehad van de DA, volgens mij is dat gewoon valium, wellicht is dat ook een optie om hem te kalmeren. Zelf heb ik ook wel eens gewoon tabletten van Vogel gegeven met valeriaan en passiflora complex en dan gewoon de menselijke dosering. Maar dat is wellicht voor Dibbes nog niet sterk genoeg.

    Ik hoop dat je weer een beetje bijgekomen bent van alle consternatie, ik kan me voorstellen dat je dan op een bepaald moment wel even breekt. Zeker in jouw fysieke conditie. Dibbes boft maar met jou.

    Lieve groet,
    Alice

    Like

Zeg het maar!

