Klaar voor kerst

Momenteel volg ik wat Amerikaanse blogs over zuinig leven en ik ben verbaasd over hoe ervan uitgegaan wordt dat kerst synoniem staat voor honderden dollars uitgeven. Blijkbaar wordt er enorm met geld gesmeten, ook als je frugal leeft. Volgens mij is dat in Nederland toch anders. Nu ik erover nadenk, verbaas ik me ook elk jaar wel over de prijs van de cadeausuggesties die in het Volkskrantmagazine staan. Ik denk bij een cadeautje aan een leuk boek maar veel mensen geven elkaar sieraden of complete apparaten.

Natuurlijk moet iedereen lekker helemaal zelf weten wat hij doet met kerst, met geld smijten of alle cadeautjes zelf maken. Als het maar bij je past en ook bij je budget. Ik ben niet iemand die zelf cadeaus in elkaar gaat knutselen, ik vind cadeaus inpakken al een gedoe. Want ik was dus die kleuter op school die bij een knip- en plaksessie achteraf eruit zag alsof ze in de lijm had liggen rollen. Ik vrees dat sinds die tijd mijn knutselvaardigheden niet echt zijn verbeterd.

Dat geldt voor iedereen hier in de familie – buiten de klustalenten van M. – dus kopen we gewoon voor elkaar wat leuks.  Ieder gezinslid koopt iets voor elkaar en we kopen ook een gezamenlijk cadeau. Dat kan een spel zijn of een dvd, afgelopen jaren waren de Hobbitfilms favoriet. Ook voor gasten die hier met Kerst komen wordt wat gekocht.

Om het betaalbaar te houden bekijk ik elk jaar wat het totaalbudget zal zijn. Dat is afhankelijk van de ruimte die er naar verwachting is. En dat budget verdeel ik dan onder de aanwezige personen. Zo voorkom ik de enorme uitschieters die ik vroeger wel had.

Ik vind op diverse sites de tip dat je vroeg moet beginnen met het kopen van cadeaus omdat er zo vlak voor de feestdagen juist prijsverhogingen zijn. Mijn ervaring is anders, Veel webwinkels hebben in deze tijd hogere kortingen. Dat is dan een kwestie van regelmatig in de gaten houden. Hoe het met gewone winkels is weet ik niet. Ik mijd de stad en dan zeker in deze tijd. Maar op zich zijn de cadeauwensen hier heel suf en zijn het spullen die niet ineens heel veel duurder of goedkoper zijn. Denk aan categorie boeken en muziek en over het algemeen makkelijk aan te schaffen.

Wij hanteren dit jaar een budget van €25 per persoon. Zo blijft het leuk. Soms zijn de verlangens groter dan het budget. Dat was met mij het geval. Ik kon weinig bedenken dit jaar, behalve een Le Creuset grillpan. Dus heb ik met M. de deal gemaakt dat ik het resterende geld aanvul van mijn eigen zakgeld. Weinig verassing natuurlijk wat er voor mij onder de boom ligt maar dat maakt mij niet uit.

De dagen zelf zijn overzichtelijk. Eerste dag zijn we met zijn drietjes en dat zou wel eens een pyjamadag kunnen worden, heerlijk. Tweede kerstdag schuiven de oma’s en opa aan en komt vriendin M. misschien ook even langs. Oma neemt een voorafje mee, Schoonouders nemen twee bijgerechten mee en ik maak dit jaar Marokkaanse kip met saffraan-honingsaus. Een heel makkelijk gerecht maar wel heel feestelijk. Als taart voor in de middag maak ik torta di mais. Een Italiaanse taart van maismeel en anijs, echt heel bijzonder. Ik maakte hem eerder om uit te proberen en in te schatten hoeveel werk het is. En als toet een chocolade-bitterkoekjestaart. Heel makkelijk te maken en echt dodelijk lekker. S. maakt daar wat ijs bij, wellicht wat limoen- of sinaasappelijs.

De boom staat ook al, alle cadeaus zijn binnen, het menu is bedacht en goed voor te bereiden en te behappen. Zo blijft het voor iedereen leuk, qua kosten en qua energie. Zoals jullie merken is Kerst voor mij niet verbonden aan een tijd van bezinning. Ik ben niet gelovig en grijp deze tijd ook niet aan om de boel te klaren of mezelf te heruitvinden. Dat doe ik eigenlijk altijd al wel wanneer het zo uitkomt en is voor mij niet gebonden aan een bepaalde tijd in het jaar. Ik hobbel gewoon wat mee met het feit dat het nu eenmaal een feestdag is. Ik geniet er tegenwoordig ook wel van vooral omdat we het vieren op een manier die bij ons past. Wat zijn jullie plannen?

ps: modereren van reacties staat weer aan, gezien het feit dat sommige mensen geen eigen leven hebben en zich uitleven met stompzinnige reacties. Begin zelf een blog joh!

23 gedachtes over “Klaar voor kerst

  1. Onze kinderen zijn dertigers en er zijn nog geen kleinkinderen. Dit jaar hebben we voor het eerst besloten de cadeautjes helemaal af te schaffen. Het klinkt vreselijk decadent maar we weten gewoon niets meer te verzinnen. We kochten elk jaar allemaal een kleinigheidje voor iedereen. Dan moet je denken aan wat luxe tijdschriften, speciale koffie, een boek, bodylotion, dat soort dingen. Maar ieder jaar werd het moeilijker om niet steeds in hetzelfde te vervallen, dus nu doen we het niet meer.
    Onze kinderen met aanhang komen tweede kerstdag bij ons eten en eerste kerstdag zitten wij met snert op de bank en bereiden we alvast wat eten voor, voor de volgende dag 🙂

    Like

  2. Meestal doe ik met kerst een cadeautje voor het gezin. Zo kwam er al eens een Wii U. En een weekendje naar Zandvoort (vinden de kids heel leuk) en wat spellen voor de Wii die ze samen kunnen spelen (moeilijk want 11 en 17 en jongen en meisje). Dit jaar kocht ik kaartjes voor Guns and Roses, die in de zomer naar NL komen. Duur grapje maar goed zoon is fan en heeft ook alle lp's (vinyl is the bomb). Hij gaat met man, zou voor mij echt een straf zijn om te moeten gaan. Dochter krijgt wat kleding (daar is zij dol op). Voor mezelf koop ik een mooie kalender voor op de wc. Daar geniet ik het hele jaar van.
    Man is de week voor kerst al vrij en zal wel een buffetje in elkaar knutselen (gevulde eitjes, tapashapjes etc). Dat vind hij erg leuk om te doen. Op kerstavond vraag ik mijn ouders en op tweede kerstdag gaan we naar de schoonfamilie. Eerste kerstdag lekker niets en genieten van de restjes van het kerstbuffetje van kerstavond, aangevuld met een soepje oid. Lekker wat films kijken en een spelletje doen. Van de toetjes zijn we hier niet zo.

    Like

  3. Klinkt goed, je menu! Geniet ervan.

    Die hoge kortingen heb ik nog niet gevonden maar ik heb nu ook niks meer nodig. Wij doen namelijk geen cadeaus met Kerst.
    De kinderen gaan wel waarschijnlijk kaartjes voor Plopsa krijgen onder de boom. Alleen die zet ik pas aan het einde van de week omdat ons huis te koop staat. Kerstdecoratie is best persoonlijk denk ik, dus ik wacht heel even.

    Ik heb me ook verbaasd over de Amerikanen. Er wordt van alles gekocht en gemaakt voor iedereen in de omgeving (lerares, de kapster, de postbode, de pakketbezorger, de heeele familie) en dan moet het ook nog deels opgestuurd worden.
    Het lijkt erop dat ook aan decoratie best veel wordt besteed.
    Ook zie ik berichten en Pins voorbij komen dat mensen zich in de schulden steken voor Kerst en hoe dat te voorkomen. Dat is best wel ver van mijn bed show voor mij.

    Like

  4. Wij geven elkaar nooit cadeaus met kerst. Ik snap de motivatie om bij het zonnewendefesst, of het geboortefeest van Jezus voor sommigen, cadeaus uit te wisselen helemaal niet, behalve dan de commerciële.
    Kortom, het budget is nul. We genieten van de vrije dagen, van elkaar en van wat we wel hebben en niet van wat we krijgen.
    Fijne dagen en ik hoop oprecht dat je een mooi boek krijgt en dat de anderen blij zijn met wat je hun schenkt.

    Like

  5. Als je je pan besteld via F.onq kan je een kortingscode invoeren (staat op het net) en krijg je 7,50 Euro korting. Via jouw positieve ervaring heb ik mijn eerste pan besteld, hij komt vandaag binnen. Ben benieuwd!

    Like

  6. wij hebben vandaag een Spaans hondje opgehaald via Arce Noah, ons hondje is nu ruim 2 jaar dood en we misten zoo een hondje in ons huis en leven, een prachtig Kerstcadeau .. en er komt weer een hondenfietsmand en een nieuw riempje.. dit geld geef ik heel graag uit, voor een cadeau waar we 15 jaar van hopen te gaan genieten Bieke

    Like

  7. Dan neem ik idd een lactasepil suus, dat gaat dan prima. En bitterkoekjes zijn glutenvrij dus dat levert geen probleem op.

    Voor de maistaart gebruik ik lactose vrije melk. Ik heb het ook eens met kokosmelk gemaakt maar toen werd het wel erg machtig.

    Like

  8. Hoi Martine, Fijne relaxte kerst toegewenst. Even een aanvulling..niet alle bitterkoekjes zijn glutenvrij. Ze horen met 100% amandelmeel gemaakt te worden. Dan natuurlijk wel. Maar heel veel bitterkoekjes zijn gemaakt van een mengsel met tarwemeel heb ik ondervonden..
    Ik ben recentelijk naar de FreeFrom shop geweest in Apeldoorn. Een openbaring..ook voor FODMAPpers die sommige dingen niet verdragen die wel gluten- en lactosevrij zijn. eet smakelijk en een fijne tijd toegewenst.

    Like

  9. Tot nu toe heb ik nog geen cent uitgegeven voor kerst en het enige dat ik nog verwacht is 1 kerstmaal, dan krijgen we gasten. De boom is tegenwoordig nep (want: allergische vriend), de versiersels gaan al jaren mee en ik ben verder niet echt gevoelig voor 'kerstmeuk', omdat ik me dan weer bedenk dat ik dat ook moet schoonmaken en opruimen enzo. Cadeautjes doen we met kerst ook niet aan, zijn we beiden van huis uit niet gewend, dus dat is niet echt een bewuste besparing, maar meer dat het van ons niet per se hoeft.

    Like

  10. Hi martine, even los van de inhoud van je berichtje hierboven: ik heb een nieuwe auteur ontdekt en ik kan me zo voorstellen dat jij haar ook geweldig vindt, Curtis Sittenfeld. Veel humor, aards en tegelijk diep op onverwachtse momenten.
    En ik vroeg me af, maar dat is misschien te prive voor in een blog hoor, of je ook droomt over je ziek . Ik heb uitputtingsdromen ed en dan word ik gevloerd wakker…dus s nachts gaat mijn ziek zijn dan gewoon door. Geen idee of andere mensen met ME en burn out dat ook hebben, vroeg t me af.
    Liefs!

    Like

  11. VIND dat je kerst moet vieren zoals je goed dunkt, een ook bedenkt dat met grote cadeaus een kerst net zo leuk of juist niet is als met goedkopere cadeaus of helemaal geen. Ik zeg altijd maar de grootste bespaar truc is óf met Sinterklaas óf met Kerst cadeautjes te doen. We laten dochter kiezen wat we doen hier. Verder gewoon eerste dag lekker met gezin thuis en in de avond uit eten met schoonpapa en moeders. Al voor de 9de keer inmiddels sinds het overlijden van schoonmama. Gewoon naar een steakhouse geen poeha. Overdag hebben we alleen uitgebreid ontbijt verder misschien een keer een boterham ofzo.
    Tweede kerstdag is voor mijn familie en gaan we naar mijn mams waar er Chinees eten is en we spelletjes doen. We laten beide kleinkinderen 1x iets lekkers maken voor bij koffie/thee in de middag en 1 voor de avond. Ze vechten maar onderling uit wie wat doet. Vaak cupcakes en een taartje bv. Daarbij wellicht nog wat extra hapjes als simpel worst en kaas en huiswijn van de super of fris.
    Gr petradepooh

    Like

  12. Wij doen geen kadootjes of hele gekke dingen tijdens de kerst. We hebben hier al 10 jaar dezelfde kerstversiering. Meestal vraag ik iets tijdens sinterklaas 🙂 De kinderen hebben aangegeven dat ze graag kadootjes willen onder de boom (gezien op tv..) dat wordt denk ik een kleurboek of iets anders nuttigs (of die leuke auto van de kringloop van 1 euro). Vanuit school kwam de oproep om iets mee te nemen voor een kerststukje. Ben met de 3 kinderen naar de kringloop geweest en we kwamen thuis met een tas vol 3 mooie herbruikbare schalen en kerstversiering voor 11,50!

    Like

  13. Wat een goede blog, was ik aan toe om te lezen dat meer mensen er zo over denken. Ik heb niets met kerstmis, alhoewel ik dit jaar voor het eerst in mijn zelfstandige leven (ik ben 29) een kerstboompje (gekocht bij de kringloop) omdat mijn partner het toch wel wat kaal vond. De C van compromis 😉 Wij geven elkaar geen cadeaus, eten 'gewoon' wat de pot schaft en zijn blij dat de heissa weer voorbij is. Het is niet zo dat we er geen geld voor hebben, absoluut niet. Wij voelen ons hier prima bij.

    Like

Zeg het maar!

