Routines veranderen en wat dat oplevert

Veel mensen hebben een vaste routine. Op het gebied van dagindeling, of werk indelen/uitvoeren, met geld omgaan of boodschappen doen. Zo ook ik. Als we kijken naar het doen van boodschappen dan kochten wij vroeger voornamelijk in een supermarkt onze boodschappen. Gaandeweg veranderde dit.

  • want in de Turkse supermarkt hadden ze producten als tempeh, tapiocameel, amandelmeel en bakbanaan, iets wat niet in onze gewone supermarkt verkrijgbaar was. Dus gingen we daar ook naar toe.
  • voor de biologische producten gingen we naar een biowinkel. Ook vanwege de toen nog beperktere keuze in onze Deen.
  • Gingen we ook naar de Lidl, want dat scheelde best veel geld.
  • Ontdekten we ook het online bestellen. Want biologische producten zijn duur en als je het in bulkverpakking koopt is het nog een beetje betaalbaar.
De boodschappenroutine is in een paar jaar tijd veranderd in een onoverzichtelijke brij van veel winkels die dus in het echt dan wel online bezocht moesten worden. Bulkinkopen moesten bovendien zorgvuldig worden gepland maar daar ging wegens een wattenhoofd toch vaak wat mis en zo gebeurde het regelmatig dat ‘ineens’ van alles tegelijk op was en ik vanwege de stukspijs dan toch maar weer in het groot in kocht en dan het boodschappenbudget enorm overschreed.
Je zou van minder moe worden.

Toen ik vanaf september besloot voortaan één keer per maand een grote bestelling te gaan doen bij Albert Heijn, deed ik dat vooral om energie te sparen. Ik kan niet met zware dingen sjouwen en het is iets te vaak gebeurd dat ik dat dan toch deed omdat bijvoorbeeld het kattengrit op was. Natuurlijk gaat de man net zo makkelijk even snel iets halen maar heel vaak komt dat ook niet lekker uit wegens druk/werk/migraine/voetbaltraining.

Online een maandvoorraad bestellen dus. Om het iets makkelijker te maken. De opzet was gemak en als dit iets meer zou kosten dan normaal, dan moest dat maar zo zijn. Want ik verwachtte dat we meer kwijt zouden zijn. Ik koos voor de appie omdat onze eigen winkel de Deen een zeer beperkte keus heeft in de webwinkel. Vooral op biologisch gebied hebben ze veel minder dan in de fysieke winkel.
Dus bestelde ik eens per maand bij de appie een grote voorraad en de verse spullen zoals groenten, brood en zuivel werden eens per week gehaald. Meestal door de man en mij met de auto, op zondag. Na een tijdje merkte ik dat ik vaak meeging op zondag omdat ik het sneu vond dat M. anders alleen boodschappen moest doen en ik het ook wel gezellig vond om even met zijn tweetjes te doen. Dus ging ik toch vaak mee ook al zei het lijf ho/stop/tot hier.  Dan kan je twee dingen doen. Je over het gevoel heen zetten dat het sneu is voor M. (ik weet het, het zijn ook zijn boodschappen maar ik vind dat hij het eerlijk gezegd echt wel druk genoeg heeft omdat het merendeel van wat er gedaan moet worden al op zijn schouders terecht komt) of toch weer wat veranderen.
Omdat dit mens snel went aan gemak én ik merkte dat ik toch liever iets anders doe met mijn energie en die van M. ook erg kostbaar is inmiddels, ga ik nu toch weer wat aanpassen. Niet meer één keer per maand bestellen maar gewoon elke week. Dus alles inclusief verse spullen. Zodat we helemaal de deur niet meer uit hoeven, althans niet voor boodschappen.
Dat is dus als ik uitga van het goedkoopste levermoment van de appie (ze hanteren verschillende prijzen voor verschillende zelf te kiezen levermomenten) 52 x €4,95. Ik ga voor extra gemak €257 per jaar betalen.
En dat voelt goed, ik heb het er graag voor over. En de extra kosten voor de boodschappen omdat ik nu alles online bij een dure supermarkt koop? Die zijn er niet. Als ik alles nakijk in mijn sheet zie ik dat ik sinds ik zo boodschappen doe per maand gemiddeld € 42 minder uitgeef aan boodschappen. Dat is best interessant en daar heb ik natuurlijk over nagedacht:
  • ook met online inkopen heb ik een budget, Alleen daar houd ik me nu beter aan omdat ik het totaalbedrag zie tijdens het invoeren. Dat werkt voor mij remmend.
  • elke doorgewinterde consuminderaar gaat nu natuurlijk griezelen maar ik ben absoluut een impulsaankoper. Buiten dat, loop ik in een winkel dan denk ik ook snel dat ik niet weet wanneer het me weer lukt om te komen en sla ik vaak veel groter in dan ik van plan was.
  • ik heb sinds ik zo boodschappen doe ook gewerkt met een maandmenu en combineer nu veel beter. Restjesdagen worden ingepland en ik kook meer met voorraad die er is. Meer momenten in een winkel betekent voor mij blijkbaar dat ik sneller bij eetplannen aanpas aan lekkere trek in plaats van aan beschikbaarheid.
Het is best grappig dat ik al jaren erg op de centen let en dat ik heel lang dacht dat er op het boodschappenbudget niet heel veel meer viel te bezuinigen. Wegens biologisch eten, voedselintoleranties/overgevoeligheden, vier katten, lekker en goed eten belangrijk vinden, blabla. En dat je dan je routine verandert op zoek naar meer gemak en je ineens best veel geld uitspaart. Curieus toch?
Herkenbaar?
38 gedachtes over “Routines veranderen en wat dat oplevert

  1. Vooral dat gemak van on-line boodschappen herken ik. De internet-boer levert niet tussen kerst en jaarwisseling. Ik merk,dat ik ineens moet nadenken,waar ik dan de kaasje/hapjes/rauwkost voor de jaarwisseling moet kopen.

    Like

  2. Je weet nu al dat je iedere week gaat bestellen… misschien is het wel mogelijk om korting te “bedwingen” in samenspraak met jouw AH winkel? 🙂
    Nee heb je , ja kan je misschien krijgen.
    Groetjes Lisa

    Like

  3. Martine, je zult het vast wel weten, maar heel vaak heeft appie bij aankoop van een artikel, de bezorgkosten gratis. Ook zijn er vaak acties van gratis bezorgen.
    En je hebt helemaal gelijk hoor. Gemak gaat voor in jullie geval. En ook heb je gelijk dat appie goedkoper is.

    Like

  4. Super toch, dat je zo kunt besparen, zowel geld als energie? Wij bestellen ook wel eens bij de Albert Heijn, maar ik denk niet dat ik wekelijks aan 70 euro boodschappen kom. Bovendien vind ik het (voor nu) ook wel een leuk stukje wandelen met Tobias. En als hij naar school is ga ik wat vaker de aanbiedingen nalopen denk ik

    Like

  5. Je zou ook nog eens in de 2 weken kunnen bestellen en in de eerste week vers eten en de 2e week uit de vriezer, dat hoeft helemaal niet ongezond te zijn; gewoon spinazie, boerenkool, rode kool, doperwt/peen, sperziebonen enzovoort.
    Melk en dergelijke zijn ook echt wel 2 weken houdbaar als je dat besteld.
    Bespaar je toch weer de helft op bezorgen! 🙂

    Like

  6. slim bezig!! ik bestel in de schoolvakanties ook bij ah en wie weet ga ik dat ooit wel vaker doen, voor nu is t voldoende dat man 1x per week naar lidl gaat en ik op maandagochtend om half 9 even doorloop naar de dirk naast school voor a merken of producten die lidl niet heeft etc. maar schoolvakanties vind ik drama dus bestel ik. sommige producten heeft ah wel en dirk en lidl niet, die sla ik dan in (heerlijke groenteburgers bijv!! maar ook karamel thee of redelijk geprijsde bloemkool en broccoli voor in de vriezer :p) heel ideaal idd dat bestellen! en grappig en fijn dat je er nog mee bespaard ook idd! super

    Like

  7. Soms heeft AH wel eens gratis bezorgen bij aankoop van een bepaald product. Als dat dan een product is wat je toch wel eens gebruikt kun je daarvan profiteren.
    Ik heb nog nooit boodschappen laten bezorgen. Ik vind het in ons geval zo “overdreven” staan. Ik mankeer niks, we hebben een auto. Aan de andere kant moet de man hier altijd mee voor de grote boodschappen omdat ik nief durf te rijden (heb wel een rijbewijs), en dus moeten we daar een stukje zondag voor opofferen en dat vind ik dan best vervelend voor hem elke week.
    Ook ben ik nogal lastig met het kopen van groente en fruit. Als het voor je wordt uitgezocht weet ik niet of het goed zal zijn. Ik knijp bijvoorbeeld altijd even in een avocado om te kijken of hij die dag eetbaar is.
    Moeilijk…Misschien ga ik nog overstag.

    Like

  8. Goed van je! Boodschappen doen en winkelen vreten energie en die energie kun je beter aan leuke dingen besteden. Mijn partner doet (meestal) de boodschappen en sinds hij zich aan het -door ons samen opgesteld-lijstje houdt, blijven we royaal binnen het budget 😉

    Like

  9. Klinkt goed! Ik leef momenteel alleen en appie heeft toch minimum van 70 euro per week? Daar kom ik met mijn 45 euro budget niet aan, maar oh wat zou het schelen, nu gaat mijn spetter energie op aan boodschappen doen en naar de bieb gaan. Toch nog eens over nadenken of dat anders kan.groetjes!

    Like

  10. Modernmonk, Je kunt bij AH ook ophalen en dan heb je geen minimum bestelbedrag. Dat kost wel iets, maar minder (2,50/3,50) en dan hoef je niet de hele winkel door, staat voor je klaar. Natuurlijk kun je het ook af en toe doen. Ik doe dit bv ook wel als er veel voor mij interessante bonusaanbiedingen zijn, dan weet ik zeker dat ik ze heb.

    Like

  11. Hi colorfullworld, wat een goed idee! Dank je voor het meedenken, dat ga ik misschien (soms)doen! Is bestellen op de site geen veel gedoe? Dat kostte me twee jaar geleden toen ik het eens probeerde echt uren, maar is tegenwoordig misschien versimpelt en versneld? Nogmaals dank!☆

    Like

  12. Heel herkenbaar. Hier één keer per week langs een AH Pick Up Point (ook online bestellen) en ik blijf heel netjes binnen m'n budget. Één keer per week online shoppen helpt daar absoluut bij. Verder vind het idee dat de AH 'duur' zou zijn ook overtrokken. Met de impulsaankopen die ik voorkom door online boodschappen te doen, haal ik die 2%, 3% duurder er makkelijk uit.

    Like

  13. Hoi Martine, ik heb een vraag voor je. Je geeft aan: Als ik alles nakijk in mijn sheet zie ik dat ik sinds ik zo boodschappen doe gemiddeld € 42 minder uitgeef aan boodschappen.
    Dat vind ik super knap. Maar is dat dan per maand of kwartaal? Ik twijfel heel erg. Eerste deden we samen de boodschappen, dat scheelt heel erg voor mij. Maar de man staat wegens fileproblemen om 0500 op en komt pas om 1830 weer binnen rollen. En dat 4 dagen per week voor iemand van 60 met toch wat fysieke problemen (waar hij geen last van heeft zegt hij). Dus op zijn vrije dag wil ik hem daar niet mee belasten en doe ik sinds een week of 6 alleen boodschappen. Dan doe ik een rondje 3 supermarkten en wat drogisterij zaken. Maar ik ben wel 2,5 uur bezig en doe dan niets meer ook de dag erna niet. Want dat kan niet. Ik doe het wel heel erg op mijn gemak en met de auto met een kopje thee etc.Maar ik twijfel om het online te doen omdat ik dan zelf het vlees en de groenten en zo niet kan uitkiezen. En soms pas ik het menu aan winkelend aan omdat ik dan op nieuwe ideetjes kom als ik bepaalde ingrediënten zie. Ik heb gewoon het idee dat ik minder controle over mijn boodschappen, de kwaliteit en het budget heb. Valt jou dat dan zo heel erg mee? Plus de besparing uiteraard? Het zou me veel energie en fysiek ongemak besparen, maar op de een of andere manier voelt het niet goed.

    Like

  14. De besparing is per maand.
    Ik heb gekeken wat mijn gemiddelde bedrag was van Jan tm aug. En het gemiddelde van sept tm deze maand. Dat verschil is 42 euro per maand. Ik vind dat heel veel.
    Ik probeer over t algemeen makkelijk iets uit en had weinig angsten over kwaliteit vooraf. De kwaliteit is prima. Een keer zijn ze iets vergeten in te pakken en een keer klopte het totaalbedrag niet en moest ik dat later corrigeren.
    Hoe het gaat als ik ook alle versproducten daar haal weet ik niet. Maar weet je, ook een avocado die ik in de winkel zelf bak blijkt soms niet goed te zijn, of een net mandarijnen waarvan er eentje beschimmeld blijkt bij thuiskomst. Dat gebeurt mij ook. Ik denk eerlijk gezegd dat een medewerker t misschien beter controleert ;+).
    Je kunt het gewoon uitproberen op een manier die jou veel oplevert? Dus bijv alleen de verse producten zelf halen in een winkel en de rest online?

    Like

  15. Dank je wel voor je reactie. Ik heb er vanmorgen steeds over lopen denken en zie nu dat je hebt geantwoord. Ik was al van plan om vanaf januari biologisch vlees te gaan bestellen op een van de sites die jij hebt genoemd een tijdje terug. In het kader van FODMAP lees ik heel veel verpakkingen, maar ik neem aan dat er bij de producten ook allergenen staan vermeld. Misschien dat ik eens ga kijken hoe een combinatie bevalt van vlees online, AH bestellen en ophalen en dan even langs de Lidl of Deen lopen voor wat vers producten als ik de AH bestelling op haal. Op deze manier kom ik dan toch even buiten (want anders zit ik gewoon het grootste deel van de week binnen)en kost het me minder energie. Dank je wel!

    Like

  16. Nog eentje…. ik zat net naar online AH te kijken. Dat had ik al heel lang niet gedaan. Ik doe het nu met 110,- per week voor 2 personen en een kat. Zeer luxe dat besef ik. Daar houd ik ook wel van over. Maar dat is dus voor alles. Zowel voeding als toiletartikelen, eten voor de kat een bloemetje…echt alles. Dus ook de wijn,. En als ik geen wijn koop stop ik 5 euro weg in een apart potje om (als we in het buitenland zijn) later wijn in te kopen. (wij zijn nog al van de lekkere wijn in het weekend. We drinken weinig dus dan moet het me wel smaken).Ik ben benieuwd of ik dan kan besparen. Want ik zag dat de Etos ook gelijk mee kan, en dan hoef ik daar niet apart naar te lopen.
    Goede voornemens voor 2017! Meer genieten minder doen.

    Like

  17. Dat zou moeten lukken, Ons nieuwe budget nu is voor 3 personen en 4 katten 500 per maand, dat is inclusief kattenvoer, toiletartikelen en elke maand een wijnbestelling voor de man. De verdeling is dan gemiddeld 40 euro kattenvoer, 50 euro wijnbestelling en de rest boodschappen/eten/drogisterijdingen. Kattenvoer bestel ik meestal bij zooplus. Teken/vlooienbestrijding en dat soort dingen betaal ik hier niet van.
    Vlees koop ik bio ook bij de appie nu. Wellicht in de toekomst weer elders maar voor nu wil ik af van die enorme voorraden.

    Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen, laat je het mee eens weten tzt?

    Like

  18. Ik doe al jaren mijn boodschappen via de albert, we bestellen eens per twee a drie weken. En we eten vooral verse groente en fruit (zat g&f kan langer dan een week liggen hoor). Het is onzin dat je alleen maar uit potjes/vriezer zou kunnen eten. Ik zit deze week in week drie van de boodschappen, we hebben nog appels, peren, en kiwi's als fruit en qua verse groente eten we deze week o.a. nog pastinaak, bospeen, venkel, knolselderij, courgette en koolrabi. Meeste is een kwestie van juist bewaren (gekoeld/ongekoeld en donker/juiste spullen bij elkaar en juist niet bij elkaar. groente zien er nog prima uit, en evt een plekje snij ik wel weg.

    ik ben thuisblijfmoeder met tijd en energie genoeg om dagelijks/wekelijks boodschappen te doen, maar ik heb er gewoonweg geen zin in. ik hou gewoon niet van boodschappen doen, sjouwen, zoeken, gedoe. De albert brengt het thuis, pakt het beter en handiger in, levert doorgaans langer-verse g&f, neemt alle lege flessen ook weer mee, geeft vaak gratis bezorging/producten weg, kopie boodschappenlijst in de mail (handig bij prijsvergelijk), altijd superstevige kratjes in huis die, als ze slijten, gewoon weer omgewisseld kunnen worden, superstevige tassen die ik als pedaalemmerzak gebruik, enz. enz…. nee, voor mij zijn de voordelen eindeloos. En die 4 euro bezorgkosten (vaak ook nog gratis), die overleef ik ook wel.

    Like

  19. Dat is mooi zeg! Dan ben je onder de streep uiteindelijk toch minder kwijt dan toen je nog ging. Hier bezorgen geen supermarkten, anders zou ik dat ook wel overwegen. Voor de rust en het gemak. En dat je gewoon steeds wat in huis hebt, want als je elke keer spul haalt omdat het dan op dat moment op is, ben je vaak ook weer duurder uit.

    Like

  20. Hoi Pecunia, over dat anders niet buiten komen: ik herken dat helemaal, maar ik zou t juist zo fijn vinden om dan de energie vh boodschappen doen te sparen zodat ik eens een rondje natuur kan doen ipv alleen maar supermarkten te zien! 🙂 groet!

    Like

  21. En je bespaart ook weer op benzine en houdt energie over. Helaas houdt ons biologische groente- en fruitpakket ermee op, dus daar moeten we iets anders op verzinnen. Wordt weer even puzzelen. Ik ga in ieder geval ook met een maandmenu werken, goed idee!

    Like

  22. Dat is mooi meegenomen, niet naar de winkel om je boodschappen te doen en nog minder kwijt zijn! Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht om je boodschappen te laten bezorgen, maar zo heb je geen impuls aankopen meer en dat alleen al bespaar je eigenlijk al. Ik ga er toch eens over nadenken!

    Like

  23. Ik vermoed dat ik er al uit ben, en dat ik toch gespreid boodschappen blijf halen. Ik word nl compleet gestressed nu al, bij de gedachte dat ik dan alles voor een week bij de ah moet halen, dat is zo ongeveer 4 tassen. Dan kan ik ook tijdens het winkelen moeilijker rekenen op hoeveel ik ongeveer zit.
    Nu begin ik altijd ziek en beroerd aan de Lidl, groentes, fruit, noten, wat geitenkaas, maar als ik dat gehad heb, voel ik opluchting omdat ik de basics al heb, en dan is erna de ah eigenlijk wel luchtiger. Maar als ik alles bij de ah kon bestellen, als ze dat voor 50 euro zouden doen, dan zou ik het wel weten, dan zou ik ook laten brengen. Ik wou toch zo dat ze dat bedrag omlaag zouden stellen!

    Like

  24. Dan moet ik een diepvriezer kopen. Heb ontdekt dat de Jumbo bezorgt vanaf 25 euro! Kost wel 6 euro, maar gratis bij aankoop bep produkt. Dus de mogelijkheid is er , dat lucht al op.
    Alleen al het gepieker nu geeft me veel stress en kost veel energie, misschien wel meer als gewoon oude routine gedachteloos doen :-). Ik dobber nog even door, goede dagen gewenst!☆☆☆

    Like

Zeg het maar!

