Die stille wereld dus (en geluiden die er niet zijn maar toch gehoord worden)

Over de voorzichtig stijgende lijn schreef ik gisteren. Met de intentie ook iets over de stille wereld te schrijven. Maar mijn geblaat over die stijgende lijn werd al zo langdradig en langgerekt dat ik de stille wereld maar liet zitten. Komt ie alsnog….

Sinds oktober kamp ik met een oorontsteking in mijn goede oor. En dat wordt maar niet beter. Nu heb ik ook een slecht oor. Daarmee hoor ik bijna niets. Eigenlijk heb ik daar een gehoorapparaatje voor maar sinds ik thuis ben, ligt dat in een la en toen ik dat ding vorig jaar weer vond en uitprobeerde was het dood/kapot/doetnietsmeer. Ik vond het trouwens toch een onding. Het was zo’n schelpvorming geval wat helemaal in het oor gaat en zo best een grote druk veroorzaakt. Nadeel van een dergelijk apparaat is dat je sneller ontstekingen hebt en een overmatige productie van oorsmeer. Bovendien is het onhandig. Als je een telefoon tegen je oor met apparaat aanhoudt hoor je een piep. Ook als je een muts erover heen doet tegen de kou of als de wind om je oren blaast. Tot slot, ook met apparaat hoorde ik nog steeds niet waar geluiden vandaan komen en kon ik de meeste geluiden niet herleiden tot iets verstaanbaars.

Maar dat is het linkeroor. Gelukkig heb ik nog een goed werkend rechteroor. Alleen dat zat telkens dicht. Uitspuiten dus. En zat snel weer dicht. En ineens op een dag hoorde ik vrijwel niets meer. De huisarts constateerde een ontsteking en ik kreeg druppels. Dat hielp iets. Ik had minder pijn maar bleef nog steeds stokdoof. En kreeg steeds meer last van geluiden in mijn oor. Op zich heb ik dat al wel langer (zeg een jaar) maar nu is het wel heel erg. Gerinkel, gezoem, gefluit, gebrom, u noemt het, ik hoor het. Daarnaast hoor ik mijn eigen stem soms keihard maar wat een ander zegt is me een raadsel. Dat kan natuurlijk een karaktertrek zijn en zo erg is het niet als je niet zo veel hoort, maar de communicatie die mogelijk is met mij, beperkt zich momenteel tot handgebaren en hard gillen wat de sfeer er niet beter opmaakt. Natuurlijk is overdrijven ook een vak en ik beheers dat tot in de puntjes maar toch is het inmiddels wel zo dat ik niet meer de telefoon opneem. Want ik hoor toch niets. Heel soms als ik zie dat het M. is neem ik wel op want meestal zegt hij dan iets als:

  • ik ben zo en zo laat thuis
  • er is file, ik ben later

Op beide mededelingen volstaat een ‘ja, ik zie je wel verschijnen!’ van mijn kant.

Handig is anders natuurlijk. De assistentes van de huisartsenpraktijk die mijn doofheid natuurlijk ook opmerkten aangezien ik daar nu twee keer per week kom voor de B12 injecties en drie van de vier keer niet reageer als ze wat zeggen, vertelden dat ik gewoon naar Beter Horen kan gaan voor een gehoortest en dan apparaatjes aangemeten kan krijgen. Maar ik vond het beter om dit eerst met de huisarts te bespreken aangezien ik daar toch al naar toe ging vanwege de evaluatie over de B12.

De huisarts constateerde dat de gehoorgang vernauwd is en nog steeds ontstoken. Dat de geluiden die ik hoor op tinnitus wijzen maar ook tijdelijk kan zijn door de ontsteking en dat de plotselinge heftige achteruitgang in hoorvermogen niet normaal lijkt en beter dus eerst kan worden onderzocht door een KNO-arts. Wat ik ook al dacht dus. Het stevent natuurlijk wel af op gehoorapparaatjes maar die zijn hopelijk wel aanzienlijk verbeterd sinds ik mijn eerste apparaatje 15 jaar geleden kreeg.

Wat ik vervelend vind aan dit verhaal, is niet zozeer dat ik nog minder hoor dan normaal maar dat ik mijn stille wereld mis. Ik houd van stilte. Maar de geluiden veroorzaken echt een enorme vermoeiende herrie in mijn hoofd. Soms heb ik het gevoel dat ik in een machinekamer sta en dat ik hard moet brullen om de geluiden te overstemmen. Maar die geluiden zijn er dus niet. Vooral als ik lig is het het ergst en soms word ik wakker omdat ineens het gerinkel in mijn hoofd begint. Heel lang dacht ik dat het de spoorwegovergang vlak bij ons huis was, maar:

  • ik vond het al zo raar dat het maar bleef rinkelen en dacht ‘dat is ook wat, er is continu storing’
  • op ons vakantieadres hoorde ik het ook terwijl daar geen trein te bekennen was, laat staan een spoorwegovergang

Doof zijn is veel meer dan iets niet horen. Het is ook geluiden niet herkennen (ik hoor vaak iets maar begrijp niet wat het is), niet weten waar ze vandaan komen, wat ze betekenen omdat je soms wel het geluid hoort maar je hoort het als één geheel en niet als afzonderlijke woorden met een betekenis. Het is ook die vragende blik van mensen als ze iets hebben gezegd en ik ook na de derde keer herhalen van hun kant nog steeds geen flauw idee heb waar we het over hebben. Vooral in situaties die niet voorspelbaar zijn is dat onhandig. Want dan valt er niets ‘in te vullen’ van mijn kant. De helft van de tijd reageer ik op wat ik denk dat er gezegd wordt. Dat is niet alleen onhandig en vervelend (vooral ook voor de anderen) maar ook behoorlijk vermoeiend.

Zo dus, op naar de KNO-arts!

28 gedachtes over “Die stille wereld dus (en geluiden die er niet zijn maar toch gehoord worden)

  1. Begin jij wel wat liplezen te leren? Ik heb geleerd om alleen iets te zeggen, als mijn man me ziet. En op het veelvuldige “he” de kernwoorden hard te roepen en niet de hele zin. Is minder vermoeiend voor beiden.

    Like

  2. Ja hoor liplezen gaat me heel redelijk af. Maar alleen als mensen duidelijk articuleren. En nu kind een beugel heeft en de stand van zijn mond en lippen daardoor iets anders is, lukt dat bijvoorbeeld niet meer.

    Dat van die kernwoorden roepen doen de mannen hier ook 😉

    Like

  3. Wat vervelend Martine! Ik heb links al n paar jaar n gescheurd trommelvlies. Veroorzaakt door n buisje, wat ik had omdat mn trommelvlies te slecht was om vocht uit t middenoor te door te laten…. Rechts is minder slecht, daar hoor ik nog 80% ipv 40. Liplezen deed ik op de lagere school al. Ben pas door de mand gevallen toen ik n meester met baard en snor kreeg in groep 7… Sommige mensen zijn idd slecht te lezen. Beugels zijn lastig!
    Ik heb lang Fluticason gebruikt om de slijmvliezen rustiger te houden. 1 x daags deze neusspray heeft mij veel goeds gebracht. Ook had ik daardoor geen hooikoorts meer 🙂 nu niet meer nodig omdat t vocht er wel uitkan…
    Ik hoop dat jij net zo'n fijne KNO arts treft als ik heb. Sterkte!

    Like

  4. Ik hoop dat de KNO-arts iets voor je kan betekenen en dat je (dankzij de B12-injecties) ook niet te veel last hebt van de inspanning die je daarvoor moet doen.

    Ik heb sinds kort ook continu een piep in mijn linkeroor, maar gelukkig is die (nog) zo zacht dat ik hem niet hoor zolang er ander geluid in de omgeving is, dat overstemt de piep. Is het stil, dan hoor ik hem wel. Ik heb wel het idee dat er iets zit te rommelen in mijn oor, maar de oordruppels die ik kreeg doen nog niets. Die zorgen er juist voor dat mijn oor na het druppelen een hele tijd potdicht zit. Ik ben erg benieuwd wat er bij jou gaat gebeuren!

    Like

  5. Hopelijk kan de kno-arts iets betekenen voor je! Ik heb sinds bijna 3 maanden last van een bijholte-ontsteking. Gedurende een paar weken daarvan zat mijn rechteroor ook bijna helemaal dicht. Ik heb een goed werkend linkeroor, maar zelfs daarmee werd ik al bijna gek van het feit dat ik niet hoorde waar het geluid vandaan kwam en dat ik mezelf zo goed hoorde. Ook hoorde ik een pieptoon in het dichte oor. Heel erg vermoeiend.
    Dus als ik jouw situatie lees nu, kan ik me heel goed voorstellen hoe ontzettend belastend dit is. Ik denk dat je met de gehoorapparaatjes van tegenwoordig al een stuk geholpen kunt zijn voor je 'dove' oor, dat zijn niet meer die logge, slecht af te stellen dingen van vroeger. En zoals gezegd, hopelijk kan de kno-arts iets betekenen voor je ontstoken oor.

    Like

  6. mijn man ging de piep van zijn tinnitus juist beter horen met zijn apparaten en durft ze daarom niet meer in te doen omdat hij bang is dat het de tinnitus erger maakt (volgens de kno-arts kan dat niet, maar toch)

    Like

  7. Sterkte met dit nieuwe traject!
    Ik hoop ook voor je mannen dat je weer in staat tot communiceren geraakt. Want het disfunctioneren van dit stukje lijf maakt dat je familie en jij elkaar vaak missen he? Via typen, schrijven, tekenen en gebarentaal kun je nog wel wat, maar tis vast lastig.

    Like

  8. Jemig wat lijkt me dat vervelend en vermoeiend. Ik hoop dat de KNO arts iets voor je kan betekenen. Stilte is één ding maar allerlei geluiden horen lijkt mij heel naar.

    Like

  9. Ik heb sinds een jaar of 4 hoorapparaatjes en zou ze niet meer kunnen missen. Ik hoorde al langer slecht, maar een hoorapparaat kan dan niet altijd verbetering geven. Nu dus wel. Het zijn heel kleine apparaatjes, niet te zien zit achter mn haar verstopt. Liplezen doe ik als het heel rumoerig om me heen is, denk aan grote groep mensen in bijv café of op receptie.
    Marjan
    Dus serveer de apparaatjes niet bij voorbaat af, er is denk ik veel verbeterd in 15 jaar!

    Like

  10. Ow brrrr. Tinnitus lijkt me een hel. Ik kan er al niet tegen als ik een rare brom hoor van een buis of apparaat, dan ga ik net zo lang zoeken en proberen tot het weg is. Ik kan totaal niet tegen irritante geluiden.
    Ik duim echt voor je dat de KNO-arts iets kan doen.

    Like

  11. Gezien je ook dus gehoorverlies hebt, ben je wel eens goed onderzocht op een mitochondriale aandoening. Ik heb zelf dus zoals ik geloof ik al eens schreef, ooit wel de “verlegenheidsdiagnose” ME gehad, maar later bleek een spierziekte in de mitochondriale hoek en ik denk dat er nog wel wat meer mensen rondlopen die “verkeerde” diagnoses hebben. Niet dat het veel uitmaakt qua behandeling, maar mito aandoeningen en gehoorbeperkingen gaan nogal eens samen. Vandaar nu mijn opmerking. In ieder geval sterkte!

    Like

  12. Google eens op HNO Arzt Wallesch Rhauderfehn. Elke maandagmiddag vanaf 15.00 uur heeft hij een speciaal tinnitus spreekuur. (parkeerplaats vol Nederlandse auto's) In tegenstelling tot Nederland zijn er in Duitsland voor bepaalde tinnitusproblemen wel degelijk oplossingen!

    Like

  13. Oh bah, wat naar! Ik heb ongeveer anderhalf jaar met mijn oren lopen knoeien nadat 1 van mijn oren uitgespoten was. Pijn, dichtklappende oren, geruis, slechter horen, doodvermoeiend vooral. En de huisarts kon niets vinden. Van alles geprobeerd maar het hielp nooit echt. En ineens (toen ik na de hooikoorts-periode stopte met mijn neusspray hiervoor) was het over, zo gek!
    Kno-arts lijkt me geen slecht idee. Ben benieuwd wat er uit komt. Sterkte!

    Like

  14. Zoontje (5)vertelde 4 maanden geleden ook dat hij wanneer hij in bed lag een trein hoorde (hoor jij ook een trein mama?) flinke oorontsteking! Heeft dikke maand geduurd voordat het over was. Veel zoutwater neusspray lidl en niet naar zwemles. Alleen met droge oren naar buiten. Ik hoop dat het bij jou weggaat.. Sterkte

    Like

  15. Erg vervelend. Heb nu vijf en half jaar last van tinnitus en hoor twee harde hoge pieptonen. Met mijn gehoorapparaat ben ik wel erg blij voor mijn linkeroor waarmee ik zonder bijna niets meer hoor. Ik hoop dat de kno arts iets voor je kan doen.

    Like

  16. Ik heb sinds 2007 hoortoestellen, inmiddels al weer bijna 10 jaar. Een jaar geleden heb ik nieuwe aangeschaft. Het verschil tussen de oude en de nieuwe is vrij groot. Ik kan er beter mee horen, wat vooral in gezelschap heel handig is.
    Overigens ben ik ook nog steeds aan het liplezen, en in gezelschap centraal gaan zitten met zo gunstig mogelijk licht, zodat ik iedereen zo goed mogelijk kan zien.
    De nieuwe toestellen gaan niet piepen als ik een muts op heb of als ik aan het bellen ben. Dat was met de oude wel zo.
    Ik heb recent een speciale (vaste)telefoon voor mensen met een hoorhandicap aangeschaft. Werkt prima en het bellen is daarmee heel comfortabel.
    Als jij de telefoon niet meer opneemt, tip voor contact met man en zoon: waarom app je niet? Ik heb mijn mobiel heel luid staan, die geeft een enorme herrie als er een nieuw appje binnenkomt van een van mijn dochters. Zij kunnen direct zien of ik het gelezen heb en ik kan terugschrijven.

    Het lijkt me inderdaad heel goed om eerst naar de KNO arts te gaan om opnieuw te laten kijken naar je oren. Ook die ontsteking kan misschien beter door een KNO arts dan door een huisarts behandeld worden.

    Persoonlijk heb ik geen ervaring met tinnitus, een collega van mij is goed geholpen met een hoortoestel bij deze klacht.

    Like

  17. Ik werkte met doofblinden. Sommigen die doof waren of deels doof waren kregen een gehoorapparaat. Ik vond dat zo raar, maar dat was om bepaalde geluiden weg te filteren. Er is technisch zoveel mogelijk met gehoorapparaten.Ze kunnen bepaalde geluiden dempen, een bepaald deel versterken tegelijk. Er zijn ook heel veel vormen van gehoorapparaten, sommigen alleen voor in je oor zonder dat ding achter je oorschelp. Succes op je weg, en laat je goed voorlichten over de mogelijkheden.

    Like

  18. Op z'n zachtst gezegd: heel erg vervelend dit! Ik hoop dat er over een tijdje meer rust in de oorklachten komt, en dat het consult bij de KNO-arts tot meer helderheid en een plan van aanpak leidt.
    Ik heb sinds een jaar of vijf ook last van tinnitus , en het feit dat het toen, zomaar opeens, erin is geslopen wijt ik aan de overgang. Het schijnt dat best veel vrouwen juist in de overgang last van tinnitus beginnen te krijgen, als gevolg van hormonale schommelingen. In het eerste half jaar vond ik het ontzettend zwaar om constant die piep- suis- rinkel- en brom geluiden te horen, en inderdaad voelde ik haast een soort rouw over dat het nooit meer stil was . Ik heb toen ook 'snachts een tijd geslapen met zachte zee-geluiden via geluidsboxjes op m'n nachtkastje ( partner hoorde dit niet) om het suizen enigzins te overstemmen. Maar geleidelijk aan ben ik aan de geluiden in m'n oren ( eigenlijk hoofd dus) gewend geraakt, en alleen als het soms boven een bepaald niveau uitgaat dan stoort het me en leidt het af van bv. een tv programma . Bij meer stress, of na langere tijd slecht slapen heb ik meer last. En als er een ambulance of politiesirene langsrijdt dan 'hoor' ik het een kwartier later nog steeds , haha. Rare kwaal! Sterkte Martine.

    Like

Zeg het maar!

