Loslaten, de comfortzone en hoe nu verder

Vorig jaar heb ik op verschillende gebieden mijn nogal krampachtige dwangmatige neiging om alles te willen controleren losgelaten. Althans, ik heb mezelf wat meer ruimte gegund. Voor een ander zal ik nog heel dwangmatig zijn maar voor mezelf heb ik inmiddels het gevoel dat ik zweef.

En dat is prima. Mijn jaarmotto was (van Vlasje geleend): Is dat zo? En dat bleek toepasbaar op vele vlakken. Door die vraag te pas en te onpas aan mezelf te stellen, kwamen veel dingen die ik al langer deed op losse schroeven te staan. Ik ben veel makkelijker geworden, vooral voor mezelf. Ik hoef niet meer de beste versie van mezelf te zijn, de meest gelezen blogger, de ME-patiënt die het beste kan vertellen wat ME inhoudt, ik hoef niet 24 uur per dag alleen maar verantwoord te eten en interessante dingen te lezen, ik mag iets best wel overboord gooien als het goed is voor de gezondheid maar blijkbaar mijn manische geest te veel stimuleert. Ik ga niet dood van een beetje suiker, weet ik nu ;-).

Tegelijk met dit jaarmotto wist lezer Mark mij te prikkelen ook op financieel gebied meer los te laten. Ik stopte met de reserveringsrekening voor periodieke uitgaven, bracht het aantal spaarpotten terug naar een behapbaar aantal en nam mezelf voor gewoon te gaan betalen wat er betaald moest worden en wat er overbleef zou worden gespaard of voor de aflossing gebruikt. Vaste budgetten voor variabele uitgaven werden geschrapt. Wat ik niet wilde veranderen was het stellen van doelen.

We zijn nu bijna een jaar verder en het is misschien leuk om terug te kijken op hoe dat was en hoe ik nu verder wil gaan.

Het ging prima. Ja dat was het eigenlijk wel. Ik bleek het helemaal niet zo moeilijk te vinden om los te laten. Het gaf ruimte. In mijn hoofd. Niet op geldgebied. Ik werd namelijk wel wat losser. Dit jaar haalden we niet ons aflosdoel. Blijkbaar haal ik een doel makkelijk als ik tijdens de rit ernaar toe strenger de vinger aan de pols houd. Ook wisselde ik nogal eens van doel. Op driekwart van het jaar bedachten we dat we gingen sparen voor een dakkapel en werd het aflossen even geparkeerd.

Is het erg dat we ons aflosdoel niet haalden? Neuh. Net als dat het niet erg is dat we van doel wisselden. Waar het omgaat is dat we niet ineens met geld gingen smijten en dat we aan het eind van 2016 (voor ons is het boekhoudkundige 2017 al begonnen) kunnen zeggen dat we minder uitgaven dan dat er binnenkwam. Dat het geld dát werd uitgegeven goed besteed was. Aan aflossingen, aan verbeteringen aan het huis en aan pret.

Belangrijkste kantelpunt dit jaar was dat ik vaker kies voor gemak in plaats van voor consuminderen. Ik hoef niet langer van mezelf de thermostaat op 17 graden te zetten om geld te besparen. Dat mag iemand doen die lekker actief is in huis, veel heen en weer loopt. Ik lig een groot deel van de dag op de bank onder een deken, 19 graden is prima voor mij. En ik hoef niet naar 4 winkels te gaan om alle boodschappen voordelig in te slaan. Ik laat nu alles een keer per week gewoon afleveren. Vrijwel alles komt nu bij een winkel vandaan en ik vind het prima zo.

Dit komt natuurlijk niet uit de lucht vallen maar is een optelsom van een proces wat al jaren aan de gang is en dit jaar echt begon ‘in te nestelen’.Eigenlijk komt het erop neer dat ik na bijna 9 jaar ziek zijn voor het eerst echt heb gekozen voor mezelf en voor gemak. Al dat moeten wordt steeds meer de laan uit gestuurd. Natuurlijk zijn er wensen en verlangens, maar ik hoef niet langer van mezelf continu op zoek naar die ene behandeling om te genezen van ME. Als die behandeling bestaat, zal hij vast wel op mijn pad komen. Maar ik kies ervoor om voor nu niets meer te ondernemen behalve de dingen die ik nu al doe (mijn brein zo kalm mogelijk houden, niet meer energie uitgeven dan ik heb en twee keer per week een B12 spuit) en verder gewoon te leven. Te genieten van wat kan en wat lukt. En niet te veel stil te staan bij wat niet lukt.

Is een nieuw motto handig voor het nieuwe jaar? Ik denk het wel, want ik heb wel gemerkt dat het doorwerkt in hoe ik dingen aanpak. Als ik kijk naar wat ik nu wel kan gebruiken in mijn leven, dan is het wat sjeu, wat spontaniteit, wat speelsheid. Dat ontbreekt volledig in mijn leven waar elke energieuitgave vooraf gebudgetteerd moet worden. 9 jaar ME heeft mij heel voorzichtig en behoudend gemaakt. Maar ik word er niet beter van. Het gevaar bestaat dat ik namelijk nu alleen de dingen doe die moeten gedaan worden (douchen, koken) en dat dit ten koste gaat van iets afwijkends. En dat afwijkende, daar wil ik juist meer van! Ik wil vaker naar de film, of uit eten kunnen gaan of naar het strand of mijn vriendinnen zien. Dus ik ga op zoek naar meer Pippi Langkous in mijn leven.  En dan bedoel ik niet dat ik overal maar ja op ga zeggen, als mensen iets voorstellen of willen langskomen, maar dat ik zelf voel en kies wat ik met mijn energie ga doen en sociale druk negeer.

Wie kan er nog meer wat extra van Pippi in het leven gebruiken? Doen jullie mee?

 

28 gedachtes over “Loslaten, de comfortzone en hoe nu verder

  1. Wauw, wat een ontdekkingen en hoe goed dat je in het diepe durft nu! En ja die speelserigheid en dat lekker leuk leven is zooooo belangrijk. Ik weet heel goed dat het er vaak bij inschiet, maar ten eerste kun je rusttijd lekker combineren met dromen, lanterfanten, leuke dingen lezen enzo en verder is gewoon agenderen in het begin vaak een goede truc. Maandagochtend voor iets leuks dat niet productief is voor anderen, bijvoorbeeld en dan niet wandelen om conditie op te krikken, maar slenteren omdat het leuk is te kijken naar mensen, dieren, groen, wolken…..Als voorbeeld.
    Zo doe ik het ook en na de retraite komt er een vaste retraitedag, waarin niet alleen de prikkels minimaal zijn, maar ook de tijd invulbaar is met fijne zaken.
    Ik ben niet zo van de voornemens, maar deze mag dooooooor!

    Like

  2. Ik heb veel respect voor wat je in het afgelopen jaar bereikt hebt. Je reis is erg inspirerend.

    Pippi Langkous als doel, ik hou ervan!!! Ik ben heel benieuwd hoe jij dat gaat invullen, zeker met dat blok aan je been dat ME/CVS heet.

    Zoals je misschien al ervaren hebt in mijn blogs, zoek ik (onder andere) ook naar die Pippi.

    Ik kijk ernaar uit ook deze reis met je mee te volgen.

    Like

  3. Ja, 'Pippi' er maar op los. 😉 Goed voor je.

    Ik merk aan mezelf dat ik met het ouder worden steeds meer dingen niet meer doe die ik eigenlijk altijd heel leuk heb gevonden. Ik zit meer thuis dan dat ik iets onderneem. Het mag allemaal wel weer wat losser.
    Dus straks er opuit naar mijn tante die ik heel lang niet heb gezien. Het wordt echt weer tijd als je ouder wordt ga je ook familie meer waarderen. Ik ben op geldgebied ook heel conservatief. Mijn auto ging echter (te) kapot om nog tot de keuring door te gaan, dus na veel wikken en wegen toch een andere gekocht. Niet voor een oude gegaan maar voor een auto van 2015 met slechts 330 km op de teller. Dus eigenlijk praktisch nieuw. Ik rijd maar 5000 km per jaar maar deze luxe heb ik mezelf toch gegund. Het is een klein autootje maar zoveel luxer dan mijn oude bakkie van 18 jaar oud. Deed die met pijn in mijn hart weg, maar een droge veiligere auto is ook wat waard.

    Like

  4. Zo fijn om de te lezen, dit. Je blogs zijn ook een stuk relaxter om te lezen. Eerst waren ze ook leuk maar tegenwoordig krijg ik het idee dat je er zelf ook plezier in hebt, in de dingen die je doet. Dat je het zelf makkelijk maakt. Terecht. En heb heel veel bewondering voor hoe je dat doet, gezien je situatie. Wees maar lekker een pippi!

    Like

  5. Ik Pippi er zelf nogal wat op los. Ondanks spierziekte met zeer weinig energie en continue verhoging of koorts. Ik ga zeer regelmatig over mijn grenzen, daar kies ik bewust voor. Want door meer rust voel ik mij fysiek dan wel beter, het geneest niet, niks nada en ik wil gewoon dingen kunnen doen. Afgewisseld met rust, als ik thuis ben lig ik standaard op bed. Maar ca 2x per week doe ik iets en meestal ben ik in avond ontzettend beroerd en misselijk tot overgeven aan toe, maar psychisch is het heel erg goed voor mij. Ik hoop dat het jou in 2017! Lukt om wat vaker ook dit los te laten. Wie weet wat het je gaat brengen en je je erdoor in ieder geval psychisch wat van opknapt.

    Like

  6. Ik weet nog dat ik Marks advies las. Wat een stappen heb je gemaakt. Misschien kun je het 'is dat zo?' aanscherpen met 'Yolo'. Je leeft tenslotte maar een keer:-)

    Like

  7. Mij heb je in ieder geval veel geleerd afgelopen jaar! Bedankt voor de blogs van het afgelopen jaar.
    Ik kamp met de restverschijnselen van een fikse burnout. Ik overweeg in 2017 neuro feedback te ondergaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Mindfulness werkt goed voor mij om wat meer rust te krijgen door acceptatie van dat wat er nu is. Jij hebt veel geprobeerd dus dacht ik dat je hier misschien ook ervaring mee hebt. Een heel pippivol 2017 toegewenst!

    Like

  8. Wat een leuk en leerzaam blogje over veranderingen in een jaar. Meer Pippi hoeft niet, ik ben nu al graag wat burgelijk ongehoorzaam. Maar me wat minder ergeren aan de dingen die nog in huis moeten gebeuren en waarmee ik constant wordt geconfronteerd door de kale muren en andere bouwplaatsjes in huis. Het lukt me niet daar van los te komen en mijn zegeningen te tellen.
    Al geniet ik nu enorm van de vogelvoerboom in de tuin, het is nu rond 4 uur en kennelijk etenstijd.

    Like

  9. Super om je te lezen! Kun je nog gewoon slapen en mediteren dan?

    Ik ga mezelf echt niet loslaten op fysiek vlak, maanden koorts, hels beroerd, niet slapen, niet diep kunnen mediteren is me een te groot offer. Ik gun mezelf wel steeds meer luxe op materieel vlak: veel chocolade, goddelijke dure kruidentheeen, lush, fijne wol om mee te haken en breien en misschien boodschappen laten bezorgen ��.
    (Ik zit wel in de kou, 17 graden , de 200 euro die ik bespaar is heel veel wol en chocola!)

    Succes jij!

    Like

  10. Maar ik ga niet zomaar los op fysiek vlak! Dat bedoel ik absoluut niet. Dan word ik nog zieker dan ik ben. Ik heb het niet over grenzen negeren! Dan heb ik nl dezelfde gevolgen als jij hebt.
    Maar koken overslaan en gewoon een broodje eten om spontaan iets te doen in de middag, dat kan wel. Begrijp je wat ik bedoel.

    Like

  11. Oh zo , ja snap, had t even iets anders gelezen, sorry. Al vraagt zoiets buiten de deur bij mij wel meer kracht als gedachtenloze routine. Maar ik snap je! En ik voel ook juist die ruimte bij je om te experimenteren en dat het ook ok is als bepaalde dingen niet zouden werken, he?
    Jij leert mij juist om mijn klachten echt serieus te nemen 🙂

    Groetjes!

    Like

  12. Bij mij kost buiten de deur ook mee energie hoor. Het zal zoeken zijn .
    Maar vandaag kook ik bijvoorbeeld niet en heb ik zitten risken met kind. Ook dat is pippi. ( ook al heb ik daarvoor hele dag plat gelegen om daar energie voor te verzamelen) het is dus spelen met de ruimte die er is. Meer doen waar ik zin in heb dan doen wat het beste is. Dus dan maar geen verantwoorde maaltijd vanavond….

    Like

  13. Hoi Martine, ik lees al jaren met je mee, ik heb genoeg energie, dus ik vind het moeilijk om precies te voelen/begrijpen hoe het is om heel moe te zijn en te moeten schipperen met fut en lijf.. maar ik vind je idee van meer Pipi in je leven geweldig, ik ben nogal van veel moeten van mezelf, ik mag wel wat losser en meer spontaner.. we hebben sinds 2 weken weer een hondje, die maakt al veel los in spontaan reageren.. vorig jaar was mijn thema, minder moeten meer genieten, ben nog niet helemaal geslaagd, dus dit jaar in de herhaling en noem ik het mijn Pipi Langkous jaar, dankjewel voor jouw inspiratie en ik wens je een mooi 2017 toe. Bieke

    Like

  14. Denken dat je het kunt omdat je het nog nooit gedaan hebt. Voor mij is het Pippi-principe eigenlijk heel verbazend 😉 Ik ben iemand die graag lang nadenkt over plannen voordat ze begint en niet pardoes van start gaat. Heel overdacht en na het overzien van de consequenties begin ik eens een keertje.
    Wel is het zo dat ik vroeger tegengehouden werd door het geld: hoeveel kost dat wel niet? Tegenwoordig denk ik vaker: waarom ook niet?
    Alles welbeschouwd zou een beetje méér Pippi voor mij ook prima zijn.

    Ik ben heel benieuwd wat méér Pippi jou brengt. Veel plezier en veel succes in 2017.

    Like

  15. Oh yeah! Ik heb een strenge tijd achter de rug: achteraf zie ik dat het overleven was. Ik woonde alleen, moest alles zelf betalen, werd lastiggevallen door een ex, ontwikkelde een angststoornis en heb er veel aan moeten doen om 'mezelf bij elkaar te houden'. Ik zie nu dat ik in die tijd veel houvast nodig had, en dat uitte zich in tucht en plicht. Gezond eten, veel rusten, sporten, lezen, heel zuinig leven, mensen die veel geld kostten (vrienden die veel te gezellig waren voor me en altijd maar wilden uiteten, winkelen, op reis enz) uit mijn leven gezet. Nu heb ik weer een relatie en die gaat goed, ik vind rust en plezier bij hem en hij betaalt mee aan de kosten (hij is bij mij komen wonen) waardoor ik weer lucht heb. In het begin bleef ik vasthouden aan de patronen van de jaren dat ik alleen woonde, maar nu laat ik het meer en meer los. Lekker leven, lekker doen!! Ik vond jouw blog een steun in bezuinigingstijden, maar nu vind ik het een steun in de loslaattijd 🙂 Misschien bestaat er toch zoiets als synchroniciteit? Geloof je daarin?

    Like

  16. Hoi, ik vind het ook een erg mooi stukje.
    Wat meer pippi in het leven zou ik ook fijn vinden.
    Door chronische vermoeidheid ben ik ook beperkt, ben zo n zeven uur per dag actief vaak.
    S avond niet. Ik wil dat wel, want ik heb een gezin. Nog beter keuzes maken dus hoe energie te verdelen en niet altijd de energie naar de 'moet'dingen. Ben nu bezig bij rev. kliniek met traject met als doel energie. Dus wie weet….

    Succes Anne

    Like

  17. Nou… zo te lezen zet je de boel nu al goed op stelten 😉 Ik doe ook mee!

    Hier was er dit jaar vooral ruimte voor werk, kind en huishouden.
    Volgend jaar gaat werk eraf, met als streven…. meer tijd voor pipi!

    Jij alvast een inspirerend, vrij en energiekrijgend jaar gewenst!

    Like

Zeg het maar!

