Jaardoelen

En ik maar zoeken naar de jaardoelen van 2016 op dit blog. Meestal schrijf ik wel ergens een duidelijke opsomming van zo en zo veel willen we aflossen maar nu vond ik het niet. Misschien omdat ik het nergens heb neergezet. En is dat misschien de reden waarom we niet zo ver kwamen met het realiseren van de doelen. Eén van de manieren waarop je ze haalt is toch wel dat je ze formuleert, kuch.

Helemaal mistig was het niet. Ik weet wel dat ik bij aanvang van het jaar ongeveer dit van plan was:

  • € 6000 aflossen (niet gelukt)
  • de buffer opkrikken. Die stond op €6000 en dat vond ik te weinig (gelukt)
  • € 3600 per jaar sparen voor een vervangende auto in 2020 (gelukt)
  • € 1800 sparen voor studie kind (gelukt)

Het aflosdoel werd snel losgelaten. Enerzijds doordat ik wat minder gemotiveerd was en bedacht dat ik niet altijd het onderste uit de kan hoef te halen. Anderzijds omdat ik merkte dat het aflossen van het jaar ervoor (in 2015 hebben we €10.000 afgelost) de buffer toch wel erg had aangetast. Want apparaten blijven toch kapot gaan en moeten worden vervangen, er waren wat extra dierenartskosten, kosten voor de beugel en dat hebben we allemaal uit de buffer gehaald. Ik werd er echt wat onrustig van. Zoals ik al eens eerder schreef is de ketel van de hete lucht verwarming heel oud en het geld ter vervanging moet altijd klaar staan. Dat alleen al gaat ca. €4000-€4500 kosten.

Het aflosdoel werd dus losgelaten. Gaandeweg kwamen er ook andere verlangens naar boven drijven, zoals een dakkapel. Die zal ook zo rond de € 4000 gaan kosten, wellicht iets meer, dat weet ik nog niet. Na wat getut van mijn kant besloten we uiteindelijk tijdelijk te stoppen met aflossen om het sparen prioriteit te geven. Ook ging er flink wat geld naar een spullen/ apparaten voor in huis zoals een wasdroger,  een daglichtlamp, robotstofzuiger en huisonderhoud, bijvoorbeeld schilderwerk. Alles bij elkaar toch wel €3000.

Dat maakt de eindstand op:

  • €2000 afgelost
  • €6000 gespaard (dan heb ik gekeken naar de hoogte van alle spaarrekeningen aan het begin van het jaar ten opzichte van nu, eind 2016)

Op de gewone buffer staat het geld klaar voor eigen risico zorgkosten. Dat gaat zeker op bij mij want ik heb in februari gehooronderzoeken en ik verwacht dat ik gehoorapparaten moet aanschaffen. Dat zal mijn eigen risico opslokken en ik verwacht daarnaast dat de verzekeraar niet alles vergoed maar dat er een eigen bijdrage betaald moet worden. Hoeveel dat zal zijn kan ik niet inschatten. Dat is afhankelijk van het advies. En ik zie dat de prijzen voor apparaten erg uiteen kunnen lopen.

Buiten dat krijgt kind dit jaar een andere fiets. De huidige wordt te klein. Dat zal zijn verjaarscadeau gaan worden. Het zal een tweedehands fiets worden en hopelijk leggen de grootouders ook verjaarsgeld bij. Aan mijn beugel heb ik zeker nog kosten in 2017. De reguliere controles kosten zo rond de €400 per jaar maar wellicht worden er nog foto’s gemaakt en krijg ik als ik klaar ben een retentiebeugel. Als ik kijk naar de offerte kan ik nog zo’n €800 aan kosten verwachten.Verder verwacht ik geen grote uitgaven. Zaken als koelkasten/wasmachines/tv’s en zo zijn allemaal nog niet al te lang geleden vervangen en zouden het nog geruime tijd moeten blijven doen.

 
Dit jaar zijn de voornemens:

  • €10.000 sparen, waarvan:
    • €3600 voor de auto
    • €1800 voor studie
    • nog €1100 voor de dakkapel
    • ca. €2500 voor de keukenrenovatie (heel ruim genomen, er moeten ook wat apparaten en elektriciteit worden vervangen)
    • €1000 voor afschrijvingen, pech, etc  
  • €3500 aflossen

 Op papier moet dat gaan lukken. Er is wat extra ruimte gekomen door:

  • te veranderen van zorgverzekeraar en de verzekering aan te passen
  • te veranderen van energieleverancier
  • een andere krant te nemen
  • de autoverzekering aan te passen
  • te veranderen van inboedelverzekering
  • het voornemen ca. 100 minder per maand aan boodschappen uit te geven (de laatste drie maanden van 2016 gaf ik € 42 minder per maand uit, als ik dit doortrek en wat extra oplet, kan dit veel meer worden, ik heb het budget nu €100 per maand naar beneden bijgesteld. We zitten nu op ca. €40 kattenvoer (4 katten) en €460 de rest (eten, drinken, wijn, drogisterijartikelen, schoonmaakmiddelen)

Nou, ik ben benieuwd! Ik besef me dat het voor sommige lezers enorme onhaalbare bedragen zijn. En dat anderen in dezelfde situatie misschien juist veel meer kunnen (willen) sparen. Iedere situatie is anders en ook afhankelijk van je gezondheid en je vermogen om meer te kunnen verdienen of extra te bezuinigen door alle koopjes op de fiets te halen. Iemand met een top gezondheid geeft minder uit aan medicatie en zorg maar wellicht meer aan pret en sport. Uiteindelijk gaat het niet om de hoogte van de totaalbedragen maar of je kunt uitkomen met wat er binnenkomt. Het is een grote luxe dat er in onze situatie ruimte is voor niet alleen wat betaald moet worden, maar ook voor wensen en verlangens op het gebied van woongenot en verbetering. Maar, die keuze was er eerder niet. Dit is echt het gevolg van jarenlang zuiniger leven, ruimte scheppen, aflossen en zorgvuldig nagaan wat noodzaak was en wat niet.

10 gedachtes over “Jaardoelen

  1. WoW, wat fijn dat je deze mogelijkheden hebt! Wij kunnen alleen maar dromen van zo'n spaarbedrag op jaarbasis, maar wij zitten natuurlijk nog in de kleine kinderen.
    Wij doen wat wij kunnen, en het belangrijkste is idd dat je zelf keuzes maakt.
    Leuk om te lezen vind ik dat jullie ook een potje 'auto' hebben, die willen wij ook gaan aanmaken!

    Like

  2. Het gaat er toch maar om dat je het niet in een bodemloze put gooit maar bewust ermee omgaat. Of je het vervolgens uitgeeft aan je hypotheek, vakantiereizen, biologisch eten, beleggingen of eens in de week een frietje op de markt omdat de enige luxe is die je budget toelaat maakt toch niet echt uit? Als je leeft komen er nu eenmaal zo nu en dan nieuwe dingen of wensen op je pad. En als je die kan vervullen, is dat helemaal fijn!

    Like

  3. Ziet er weer uit als een goed doordacht plan. Wij hebben met z'n tweeën nu een boodschappenbudget van 400 euro. Geen huisdieren meer, dat scheelt. Of dat veel of weinig is weet ik eigenlijk niet, maar soms moet ik nog best moeite doen om er mee uit te komen. Vooral als er wat wijn, lekkere biertjes enzo gekocht zijn. We drinken zelf alleen in het weekend maar voor visite wil ik altijd gastvrij zijn en dus lekkers in huis hebben.
    Gewone boodschappen zoals een zak aardappels vind ik trouwens ook niet echt goedkoop…..Verder hebben we als spaardoelen de potjes vullen voor de volgende auto, ziektekosten e.d. en natuurlijk de pensioenpot zo vol mogelijk maken. Hoelang doen jullie met een auto? (Omdat je zo duidelijk 2020 aangeeft)

    Like

  4. Je plannen zien er goed uit. Heerlijk dat je het kunt spreiden over zoveel doelen.
    Het maakt denk ik inderdaad verschil of je je doelen concreet formuleert of niet. Misschien moet ik dat ook eens op papier zetten. Ik zeg het wel hardop tegen de man, maar da's toch niet helemaal hetzelfde.

    Like

  5. Dat wordt een tweedehands auto. De inruilwaarde van de huidige auto zal niet veel meer zijn tegen die tijd. We kochten in 2010 een vrij nieuwe tweedehands en rijden hem zoveel mogelijk op. Onze huidige auto was 10 maanden toen we hem kochten en er was alleen door de pers en wat personeel in gereden. Doet hij het nog zonder problemen dan wachten we met aanschaf maar ik verwacht dat hij in 2020 wel op is gereden, er wordt hier zeer intensief gebruik van gemaakt.
    Het streefbedrag is 16.000 euro. Waarbij ik wil opmerken dat we fikse korting krijgen als we hem via het werk van mijn vriend aanschaffen (werkt in de autobranche).
    Op deze manier kost een auto hebben niet zoveel. Hiervoor hadden we altijd wat oudere auto's die we aanschaften (al 4 tot 5 jaar oud bij aanschaf) en we hadden altijd pech. We hebben echt duizenden euro's per jaar moeten uitgeven. Nu hebben we buiten wat te verwachten onderhoud (bijvoorbeeld banden vervangen) nooit echt grote uitgaven. Omgerekend rijden we dus voor 1600 per jaar (buiten benzinekosten, verzekeringen en regulier onderhoud).

    Like

  6. Mijn eigen bijdrage is 280 euro voor 1 hoortoestel. Daarnaast heb ik een pakket afgesloten voor 5 jaar onderhoud van batterijen, verzekering, en een droogapparaat waar het toestel elke avond in gaat. Dat samen kost 300 euro,maar alleen al door de batterijen heb ik het eruit.
    Onze autorekening heeft deze maand zijn eerste geld gekregen. 775 euro. Volgend jaar willen wij er 10.000 euro op hebben en in 2018 genoeg om een vervanger te kopen. (ongeveer 16-18.000)

    Like

Zeg het maar!

