Boodschappenbudget

De afgelopen jaren had ik een boodschappenbudget van €600 euro per maand voor eten, drinken en drogist/schoonmaakspullen voor drie personen en vier katten. Het budget is een globale richtlijn en als ik bijvoorbeeld online veel bestelde bij een biologische winkel dan was dat vaak veel geld ineens maar ook meteen voldoende voorraad voor een paar maanden. Soms gaven we meer uit, soms minder en gemiddeld kwam ik rond de €600 uit.

Alleen al aan kattenvoer gaat er zo’n € 40 tot €50 per maand doorheen. M. heeft sinds een paar jaar de gewoonte een keer per maand voor rond de €50 wat wijn te bestellen. Die prachtige wijnkast die hij zelf maakte moet wel gevuld blijven natuurlijk. Verder eten we hier veel biologisch en zelfs met een ruime €600 moest ik regelmatig toch nog flink mijn best doen om uit te komen. Energie om aanbiedingen in verschillende winkels af te gaan is er niet maar we hadden wel een vast patroon van elke week naar de Deen gaan en tussendoor gedurende de maand ging ik soms naar de Lidl die hier vlakbij is, de Turkse winkel en de biologische winkel. Daarbij kwam dan nog het online in grotere hoeveelheden kopen van vlees, kattenvoer, kruiden, noten, rijst in bulk, glutenvrije pasta en meelsoorten.

Zoals eerder verteld ben ik daarmee gestopt. Een keer per week stopt er hier een vrachtwagen van de Appie voor de deur en worden mijn boodschappen door een meestal allervriendelijkst en telkens wisselend manspersoon de keuken ingedragen en op het aanrecht neergezet. Omdat ik een tijd geleden besloot 100 % te gaan voor gemak, koop ik eigenlijk niet meer in andere winkels. Ik bestel nog wel zakken kattenvoer online omdat dit heel veel geld scheelt én teffmeel elders omdat dit niet te krijgen is bij de AH, maar verder wordt alles ingekocht bij één winkel. Tot mijn verbazing merkte ik na een tijdje dat we minder dan voorheen uitgeven, ondanks dat de deze supermarkt bekend staat (waarschijnlijk vooral in mijn hoofd) als een duurdere winkel en we ook per week dus minimaal €4,95 kwijt zijn aan bezorgkosten.

De redenen dat ik minder uitgeef zijn voor mij wel duidelijk en zijn divers:

  • ik eet geen paleo meer, dat scheelt geld. Ik houd wel rekening met mijn voedselintoleranties/gevoeligheden en eet dus geen gluten en lactose maar verder eet ik ‘normaal’. Waarschijnlijk meer groenten dan de gemiddelde Nederlander maar wel glutenvrij brood van teffmeel, dat ik zelf bak.
  • minder winkelbezoek betekent voor mij minder impulsaankopen
  • het zien van het totaalbedrag tijdens het doen van de bestelling bij het online kopen werkt remmend voor mij
  • ik doe meer mijn best om onder een bepaald bedrag te blijven en pas mijn weekmenu er meer op aan
  • ik koop aanbiedingen bewuster in en niet omdat ik het zie in de winkel

Natuurlijk kun je ook op dezelfde manier besparen als je koopt in gewone winkels. Wat voor mij cruciaal blijkt te zijn is dat ik tijdens het winkelen bijhoud op welke bedrag ik zit. Veel mensen zijn goed in hoofdrekenen maar ik niet. Op de lagere school brak het zweet me al uit als ik dat moest doen en dat is sinds de ME niet beter geworden. Als ik dus artikelen in mijn kar leg heb ik geen flauw idee van het eindbedrag. Dat heb ik lang opgelost door strak te werken met een lijstje maar ik heb de ruggengraat van een zeekoe en wijk daar dan zelf als eerste van af.

Na de constatering dat ik na 3 maanden online inkopen op voornamelijk één plek per maand gemiddeld €42 uitspaarde heb ik het budget voor 2017 naar beneden gebracht. Het plan is €500. Dat is dan €40 tot €50 euro voor kattenvoer, €50 voor wijn en zeg €400 voor eten/drinken/drogisterij/schoonmaak en zo.

Het Nibud stelt als richtlijn voor eten en drinken voor twee volwassenen en een puber €14,68 per dag. Per maand is dat €445,29. Als ik dus even het kattenvoer buiten beschouwing laat, zit ik met die €450 precies op de richtlijn. Eigenlijk eronder want die richtijn is alleen voor voeding en drinken en ik koop er ook andere spullen van. Dat ik minder uitgeef dan de richtlijn verbaast me want we leven er echt goed en ruim van, eten nog steeds veel biologisch en vaak luxere producten. Liever een stuk echt goede Parmezaanse kaas om te raspen over de risotto dan een zakje goedkope geraspte nepkaas. Maar goed, het is maar een richtlijn. Waar t uiteindelijk omgaat is dat ik me goed voel bij mijn eigen richtlijn en dat het me lukt daarbinnen te blijven op een manier die prettig is.

Veel mensen werken met een vast maandbedrag maar ikzelf vind een weekbedrag prettiger. De ene maand kent 4 boodschapmomenten en de andere 5. Ik heb geen zin om een paar maanden per jaar veel krapper te zitten. Ik kies er dus voor om met een globaal weekbedrag te werken. Met een weekbudget van €95 (zonder kattenvoer en dat kistje wijn) zit ik op een jaarbedrag van €4845 en een geiddeld maandbedrag van €403. Waarbij ik dus in een korte maand €380 uitgeef en in een lange maand €475.

Per week kijk ik voor ik bestel

  • wat er nog in voorraad is
  • wat er in de aanbieding is
  • wat ik wil gaan eten komende week

Vervolgens ga ik bestellen. Ik houd een bedrag van ca. €70 aan voor het weekmenu, drinken, brood, zuivel, fruit en spullen die op zijn. Lukt het niet om binnen die €70 te blijven dan pas ik het weekmenu wat aan. Dat gaat vrij makkelijk. Dan wordt het bijvoorbeeld geen venkelrisotto maar knolselderijrisotto. Ik kook zoveel mogelijk met seizoensgroenten. En ik koop vooral basisartikelen. Een aantal artikelen zoals honing, appelstroop, vleesbeleg, zuivel koop ik biologisch maar andere zaken zoals hagelslag, chips, koekjes en zo zijn gewoon van het huismerk. Ik zoek wat zo min mogelijk ingrediënten bevat en dat koop ik. Vroeger kocht ik chips ook wel biologisch maar daar ben ik mee gestopt aangezien je de hoofdprijs betaalt en het ook biologisch nog steeds troep is. Voor dat ene moment in de week dat de puber chip mag vreten hoeft het niet bio te zijn vind ik.

Is dat gelukt, dan kijk ik of er artikelen in de aanbieding zijn die ik niet direct nodig heb maar wel veel gebruikt worden. Dat is heel makkelijk te zien want ik kan met een druk op de knop zien welke artikelen ik eerder kocht en in de aanbieding zijn. Deze week is dat bijvoorbeeld het merk espressokoffie dat we graag drinken en de biologische appelstroop en honing. Daar bestel ik dus wat van. Sommige artikelen koop ik alleen als ze in de aanbieding zijn, zoals de heerlijk maar dure clipper thee.

De boekhoudkundige maand januari begon hier op 19 december omdat toen mijn geld al gestort werd en ik deed sindsdien twee keer boodschappen in totaal voor €164,44 (inclusief de bezorgkosten). Ik hield€25,56 over. Ik wil het boodschappengeld dat overblijft eind van de maand gebruiken voor het aanvullen van de vleesvoorraad of echt interessante aanbiedingen voor glutenvrije waren als pasta en havermout (erg prijzig dat glutenvrije spul).

Waarschijnlijk kan het allemaal nog veel goedkoper. Ik zou bijvoorbeeld nog meer zelf kunnen maken maar dat doe ik niet. Hoewel ik weet dat pitabroodjes zelf bakken tig keer goedkoper is, bak ik niet met meel waar gluten in zitten. De mannen krijgen hier dus afbakpitabrood voor die keer dat we dat eten. Koekjes en muffins bak ik als de energie het toelaat maar is die er niet dan koop ik het net zo makkelijk tegenwoordig.

Natuurlijk is er wel een stem in mij die zegt dat ik wel heel erg ga voor gemak maar die negeer ik zoveel mogelijk. Ik heb gemerkt dat wat ik ook doe ik altijd commentaar op mezelf zal hebben, het is nooit goed genoeg. Koop ik vlees moet het biologisch zijn. Maar ook grasgevoerd. En zonder antibotica. Bij die ene boer die zijn koeien bij naam kent. En bouillon moet bottenbouillon zijn. En soja mag niet behalve als het daar en daar vandaan komt.

Er is altijd wel een overtreffende trap van hoe het hoort en kan en die kost meestal meer geld. Gestoord werd ik ervan, dat eeuwige gezoek naar meer, beter en gezonder. Zoals ik het nu doe geeft me ruimte en rust en scheelt me sloten met geld. En dat laatste is fijn aangezien we dit jaar veel kosten verwachten.

Misschien is €500 een bedrag wat volledig buiten jouw bereik ligt of denk je nu ‘zo kan ik ook consuminderen als ik zoveel te besteden heb’. Dáár gaat het niet om. Waar het om gaat is dat ik ruimte maak waar ik die eerder niet voelde. Ik neem gewoontes en routines onder de loep, verander dat en dat werkt voor mij. Dat werk zo goed dat ik nu een budget heb dat €100 lager is.

Past dit nog bij het Pipi Langkous voornemen van dit jaar? Juist wel zou ik zeggen! Pipi is zeer creatief en ondernemend en ook wel op de centen. Ik kan me herinneren dat ze naar een circusvoorstelling gaat en dat ze aan de kassa korting probeert te bedingen door te beloven dat ze maar met één oog zal kijken ;-).

Hoe zit het met jouw boodschappenbudget? Bijgesteld voor dit jaar?

24 gedachtes over “Boodschappenbudget

  1. Mijn eigen ervaring is ook dat ik voordeliger uit was toen ik pakketten had van de natuurwinkel die aan huis bezorgde.
    Je koopt dan echt alleen dat wat er nodig wad en de ” koopje” in de winkel zie je niet.of oh ja dat heb ik ook nog nodig.
    Zat ook reliek ver van winkels af en blijkbaar kun je er dan toch nog wel een week zonder.

    Succes

    Like

  2. Je bespaart geld en ook nog eens energie en ik denk dat je ook minder geld kwijt zal zijn aan benzine voor je aankopen bij AH als je met de auto gaat. Dat nemen mensen vaak niet mee die benzine en evt parkeergeld bij goedkope winkels? Dan is die 4.95 maar een fooi hoor want jij/man/zoon hoeven ook niet te slapen van auto naar keuken.
    Wij doen wel boodschappen bij fysieke winkels. Eerst Lidl, grote mep en wat nog echt nodig is bij AH. En daar eerst merkloos en anders Ah basic, vervolgens AH winkelmerk. Geen merken bleek onze grootste besparing. Manlief keek nog weleens naar aanbiedingen alleen maar ja bv een Karvan Cevitam in de aanbieding is dus nog altijd duurder dan AH winkelmerk of zelf basic/merkloos. Ah is best goedkoop als je maar niet voor merken gaat ook al zijn ze nog in de aanbieding. Mijn credo en later ook van gezin was eerst merkloos proberen is dat niets dan een winkelmerk en dan pas merk. En die laatste dar komen we dus niet meer aan.
    gr pdepooh

    Like

  3. Als je je gaat verdiepen in paleo-gezeur dan word je er al snel helemaal simpel van. Van die mag je geen tomatenzaden, van de ander helemaal geen nachtschades en die eeuwige discussies over die aardappels…. blaaa! Je kan je er helemaal gek door laten maken en dat is vooral frustrerend.

    Like

  4. Ik koop ook veel biologisch en ik ben nu ook goedkoper uit dan een paar jaar geleden toen ik nog wel eens “pakjes en zakjes” en voorgesneden groente kocht. Nu koop ik geen pakjes en zakjes en alleen groenten die ik zelf moet snijden en dat is niet alleen goedkoper, maar ook veel lekkerder. Chips en andere “ongezonde” producten koop ik ook niet biologisch. Ik ga naar AH, Aldi (deze zitten in hetzelfde winkelcentrum) en naar Lidl.

    Like

  5. Nee, ik heb het niet bijgesteld. Ik heb nog steeds niet helemaal mijn ritme te pakken en wil sowieso niet boven die €300 gaan zitten die we nu hebben. Het moet volgens mij eerder minder kunnen. Ik weet overigens niet waarom ik dit eruit pik, maar misschien een tip; ik koop altijd van die parmezaanse kaas als stuk en rasp die in één keer in de keukenmachine. Dat in een zak in de vriezer. Dan heb je altijd liggen en het is inderdaad een stuk lekkerder dan dat poederachtige spul. Werkt niet echt handig als je het ook op sla doet, maar als je het vooral in Italiaanse (avondeten)gerechten verwerkt is het ideaal!

    Like

  6. Zonder kritiek te hebben op mensen die er anders over denken kies ik altijd ons voedsel op tamelijk rationele basis. Groente en fruit vaak bij Lidl. Goed en goedkoop. Biologisch kijk ik niet altijd naar omdat ik me niet gek wil laten maken door verhalen over gif. De marges en richtlijnen zijn in NL best streng en ik geloof dat de milieuvervuiling in de zin van fijnstof van auto's e.d. me meer kwaad doen.
    Wel biologisch vlees, maar dat gaat me om het dierenwelzijn.
    Verder eten we zo gevarieerd mogelijk ofschoon ik mezelf wel betrap op een “automatische piloot” op dit gebied. Ik moet meer verschillende recepten proberen. Wat betreft vlees: 1x kip, 1x vis, 1x roodvlees/bewerkt vlees, 1x ei en de rest vegetarisch per week. Wel kies ik voor kwaliteit van ingrediënten. Volkoren ipv wit, goede oliën en vetten, ik probeer op te letten maar maak me geen illusies dat ik alles goed doe. Alcohol drinken we tegenwoordig alleen in het weekend.
    Verder worden de boodschappen als shampoo, schoonmaakmiddelen enzo ook betaald van het maandbudget (400 euro voor 2 personen).
    Ik ben benieuwd of het blijft lukken voor dit bedrag.

    Like

  7. Voor mij is er nog veel winst te behalen op het boodschappen vlak. Ik denk er over om ook eens per week te gaan bestellen. Ik ben blijkbaar overgevoelig voor aanbiedingen (al kijk ik wel of het wel écht een aanbieding is) en ook zie ik altijd van alles wat ik ook ineens 'nodig' heb…Echte valkuilen voor mij dus. Ik geef ongeveer 800 euro per maand uit aan boodschappen voor vier personen (volwassen) Ook al zitten daar ook toiletartikelen en zo bij. We eten weinig vlees, maar wel biologisch en veel groente. Maar de mannen zijn allemaal gek op pasta en dan het liefst de verse van de appie, owee. Er is een lichtpuntje, ondanks meer bio en puur eten zijn de uitgaven al minder dan een jaar of twee geleden, maar wat mij betreft mag het budget zeker naar beneden 🙂 Jij stimuleert me weer met je blog. En dan besparen door te bestellen ha dat is nog eens twee vliegen in één klap slaan 😉 Minder moeite en meer geld over..

    Like

  8. Aangezien je voornamelijk biologische producten aanschaft vind ik dat knap met jouw gestelde budget. Zelf koop ik alleen zuivelproducten biologisch.
    1 volwassene en 2 kinderen verbruiken dan 250-300 euro in de maand.

    Like

  9. Ik wilde het bedrag met 50 euro gaan verhogen, juist omdat ik nu al jaren heb weten te besparen en ik voldoende aan de kant kan leggen. Maar, er is iets groots tussendoor gekomen, dus ik ga vrolijk verder met mijn “oude” budget en probeer daar zelfs nog wat van over te gaan houden! En dan zien we na een tijdje wel weer hoe het ervoor staat en of we kunnen minderen of gelijk blijven.

    Gr. Boukje

    Like

  10. Ik heb net nog even mijn uitgaven gecheckt en over een jaar genomen en gedeeld door en blijkt dat ik gemiddeld 650 aan boodschappen uitgeef…valt toch weer een beetje mee. Er gaat een 30 euro naar de drogist. Vooral de poezenbeesten kosten hier aardig wat kwam ik achter. En we hebben ook (heel) veel dierenartskosten gehad verspreid over het jaar door oude beestjes, inslaap- en crematie kosten. Jonge diertjes die flink bij moeten eten en die na inenting flink ziek werden…Onze jongste aanwinst bleek een extraatje mee te nemen namelijk een parasiet waar we een heleboel kosten en ellende van hebben gehad (hopelijk gehad, het is nog niet zeker of we er nu vanaf zijn) Gelukkig doet het kitten in kwestie het prima en is hij een vrolijke aanwinst voor ons gezin. Dat is natuurlijk het belangrijkste, maar we hadden het over kosten. De dierenartskosten vallen onder mijn huishoudbudget, maar afgelopen maand was dat alleen al 230 euro. Daar valt dan weer niet op te besparen vrees ik 😉
    Deze maand gaan kater en poes gecastreerd worden dus onze dierenarts hoeft niet op een houtje te bijten 🙂

    Like

  11. Hoi! Na een opmerking op mijn blog kwam ik bij Karin en toen weer bij jou terecht. Ik volgde toen ik nog met Blogger werkte jouw blog op de voet, en toen verloor ik hem uit het oog. Maar nu ben ik hier dus terug, en ik heb je meteen op bloglovin toegevoegd 😉

    Leuk om zien dat je nog steeds bewust met geld omgaat!

    Like

  12. Ik heb net uitgerekend dat ik voor mezelf alleen € 120 euro gemiddeld per maand uitgeef en ik let vrij goed op de aanbiedingen. Kattevoer zit er soms bij, maar het meeste koop ik groot in dus dat is niet meegeteld. Voor de katten zijn de uitgaven begroot inclusief dietenarts en ik reken eigenlijk nooit uit welk deel voer is. Ik heb wel net besloten dat ik meer natvoer bij de supermarkt ga kopen. Die kuipjes van rond de 19 cent en blikjes van 42 cent zijn eigenlijk prima, voornamelijk graanvrij en veel afval wat mens niet wil eten maar prima voor mijn diertjes. Veel duur kattenvoer moet extra voor geslacht worden, en daar ben ik als vegetarier geen voorstander van.

    Dus je doet het met je budget eigenlijk prima volgens mij toch?

    Ik ga toch proberen de uitgaven voor mijzelf ook iets naar beneden te brengen. Niet omdat het perse nodig is maar voor de sport. Is leuk om te doen.

    Like

  13. Je bent je aan het verantwoorden omdat je voor gemak gaat. Er is toch niets mis met gemak? Bovendien levert het je ook nog een besparing op. Maak het jezelf niet zo lastig (in je hoofd) en geniet gewoon van het gemak.
    Sorry, maar ik moest even een beetje tegen je mopperen. 😉

    Like

  14. Ik wilde deze week beginnen met online boodschappen evt gecombineerd met fysiek. Wij betalen altijd 2,- voor het parkeren. Ik was al blij dat ik dat zou uitsparen…gaat de AH bij ons het parkeergeld vergoeden bij 15,- of meer aan boodschappen. Gek hè, dat haalt ineens een stukje plezier van het experiment af. Alsof het belangrijk is die 2,-! Niet dus, duh. Ik ga morgen de site helemaal doorspitten. Ook eens kijken hoe het met de koopzegels en de andere zegeltjes voor de acties is. 🙂

    Like

  15. Ja, ik heb het ook bijgesteld. Sinds oktober. Van 100 naar 85 euro. Gewoon omdat ik ermee uitkom en als ik het niet opneem, geef ik het ook niet uit aan boodschappen. Het gaat al maanden goed.
    Het gaat voor jou zo supergoed. Fijn hoor.

    Like

  16. Voor komend jaar staat ons voedingsbudget op 70 euro per week voir twee volwassenen. Ben benieuwd of het gaat lukken. Zal wel moeten want ik ga mijn baan verliezen. We eten voornamelijk biologisch, in ieder geval vlees en groente. In de zomer weer groente uit eigen moestuin.

    Like

  17. Knap dat je je eigen bezwaren nu kunt afweren. Dat scheelt ook in energie lijkt me, als je wat milder wordt naar jezelf.
    Wij gaan nu voor een boodschappen budget van €400/ maand voor twee volwassenen en drie kinderen waarvan twee in de luiers. Eten vrij basaal nu, weinig bewerkt spul en gewoon veel groente en basisproducten waar we zelf op verder borduren.

    Like

Zeg het maar!

