De Latte Factor

Veel boeken en blogs benadrukken het positieve van besparen en consuminderen. Het levert ook veel op zoals gemoedsrust, geen geldzorgen en het besef dat je tegenslag kunt opvangen. Een slimme consuminderaar bespaart op zaken die niet zo belangrijk zijn en zorgt ervoor dat daarmee wel de vaste lasten betaald kunnen worden én er geld overblijft voor de dingen die belangrijk zijn.

Wat belangrijk is, verschilt voor iedereen. De één moet geld overhouden om schulden af te lossen, de ander doet dat om pret of hobby’s mogelijk te maken. Met een heel sterke focus lukt het makkelijker om geld alleen aan het allernoodzakelijkste uit te geven om zo geld te sparen voor hartenwensen.

Ooit maakten wij een lijstje van variabele uitgaven op volgorde van belangrijkheid. Wat op nummer 1 staat heeft voorrang op nummer 10 zeg maar.  Dat is ongeveer dezelfde tactiek als je bij elke uitgave afvragen: brengt dit me dichter bij mijn doel of juist niet?

Op deze manier lukte het om flink geld uit te sparen en veel geld te stoppen in de aflossing van onze hypotheek. Toch blijven we altijd wel zoeken naar meer bespaarmogelijkheden omdat het leven niet statisch is en wensen en prioriteiten veranderen.

De keuze-uitgaven die in onze top 10 staan zijn zaken als uitjes, de krant, lekker eten, voor de man (en inmiddels ook de puber) elk jaar North Sea Jazz, één keer per jaar op vakantie gaan. Dat zijn dingen die we belangrijk en fijn vinden en we geven liever daar geld aan uit dan aan vaak patat halen omdat we te lui zijn om te koken. Om maar een voorbeeld te noemen.

Soms loont het de moeite om bepaalde terugkerende uitgaven die je onbewust doet eens op jaarbasis door te rekenen. Zo ontdek je hoeveel geld er weglekt. Want al die kleinere uitgaven worden niet echt opgemerkt door je mentale boekhouder. Dat word de Latte Factor genoemd: elke dag onderweg naar je werk een take away koffie kopen van bijvoorbeeld Starbucks omdat je thuis te laat opstaat om zelf te zetten, betekent dat je op jaarbasis een enorm bedrag uitgeeft. Zeg dat een Café Latte €3,65 kost en je fulltime werkt, dan geef je op jaarbasis €949 hier aan uit. Natuurlijk ben je af en toe vrij, dus laten we het afronden op €900. Veel geld!

Besparen op kleinere uitgaven kan heel veel verschil maken. Ik weet dit uit eigen ervaring. Toen ik nog in Amsterdam woonde en in Bussum werkt, was ik dus die luilak die elke ochtend op Amsterdam CS een loeidure koffie kocht en vaak ook nog een broodje voor in de trein en zelfs soms ook nog een extra broodje voor de lunch. Toen ik een carrièreswitch wilde maken en van plan was een koksopleiding te gaan doen, had ik veel geld nodig. Door dit soort uitgaven te schrappen had ik vrij snel het benodigde geld bij elkaar gescharreld.

Soms geven we geld wel bewust uit maar kan het toch goedkoper. Denk aan het jaarlijkse zoeken naar een goedkopere verzekeraar of het wisselen van energieleverancier. Dat kan ook met zaken die in onze top 10 staan. Bijvoorbeeld de krant. Ik wil een krant absoluut niet missen maar dat betekent niet dat het niet goedkoper kan.

Wij lazen altijd De Volkskrant, maar het ding wordt duurder en duurder. Dus hebben we de krant een aantal jaar geleden opgezegd. Na een tijd werden we weer terug gelokt met een aanbieding van toen €21 per maand, meen ik me te herinneren. De abonnementsprijs ging natuurlijk daarna elk jaar wat omhoog. Inmiddels betalen we €33,95 voor de krant, iets wat ik echt veel geld vind. Ik weet heus dat daar hard gewerkt voor wordt en ik steun graag de papieren krant maar ik ben ook fan van mijn eigen portemonnee.

Dus ging ik maar weer eens op zoek naar een andere krant. Voor €16,50 per maand ligt de NRC Next op je mat. Dat scheelt de helft! Dus haalde ik de man over om te bellen en De Volkskrant op te zeggen. Ik heb namelijk slechte ervaringen met schriftelijk opzeggen, voordat dit verwerkt is ben je twee maanden verder. Telefonisch opzeggen dus. Maar ik doe dat niet want ik ben geen partij voor een medewerker die getraind is in mensen omver lullen. Ik vind dat zo moeilijk dat ik dan heel agressief overal nee op zeg. De man weet dat veel vriendelijker te brengen, al moet ik zeggen dat de medewerker die hij trof aan de telefoon zó volhardend was dat het volume van M.’s stem ook ineens flink omhoog ging en ik hem een paar keer hoorde zeggen ‘dat heeft u nu al een paar keer gevraagd, daar geef ik nu geen antwoord meer op….’ Dat was dus veel gezeur en gedram van de kant van de medewerker die natuurlijk als target heeft om een opzeggende klant toch weer binnen te halen. Ik heb intens medelijden met mensen die dit soort werk moeten doen.

Afijn, opgezegd nadat de medewerker zich bij het onvermijdelijke neerlegde en onze opzegging noteerde en bevestigde. Gisteren lag de nieuwe krant voor het eerst op de mat. Ik had het er best moeilijk mee. Ik ben zo gewend aan de vaste columnisten. Aaf, Sylvia, Arnon! Hoe moet dat nu? Dan ben ik boos op mezelf dat ik toch weer een bezuiniging doorvoer terwijl ik wel heel tevreden was over De Volkskrant. Maar ach die boosheid duurt zo lang het duurt om de krant uit te lezen. Ook de NRC Next is oké. Alles went en verandering van routines is eigenlijk wel fijn. Kunnen we altijd weer over een jaartje zien of er weer een Volkskrant aanbieding voorbij komt.

Zo is de Latte Factor niet alleen bruikbaar voor uitgaven die ondoordacht en onbewust worden gedaan maar ook voor zaken die je wel belangrijk vindt. Ook dan lekt er geld weg. Je leest een krant of je bent bij een energieleverancier, omdat je daar nou eenmaal al jaren zit. Maar als de tarieven elk jaar omhoog gaan is het handig te zien dat ook dan je geld weg lekt. Elke aanbieder heeft tegenwoordig aanbiedingen en ook op vaste lasten en keuze-uitgaven kun je dus veel besparen. Je moet alleen bereid zijn soms eens iets nieuws te proberen.

En die nieuwe krant went vast snel. Hoop ik.

21 gedachtes over “De Latte Factor

  1. Eigenlijk heb je nog een ander aspect laten zien met dit stuk: dat je bereid moet zijn om iets waar je wel aan gehecht was op te geven, omdat er iets anders is dat je wilt bereiken.

    Ik kan trouwens meevoelen met je relatie tot de Volkskrant. Hier al jaren abonnee. We hebben andere dingen opgegeven om de krant te houden. De man is er teveel aan gehecht.

    Like

  2. Deed ik vroeger ook. Elke dag met de man, als ie niet op zee was dan, een broodje eten in de stad waar ik werkte. De helft van wat ik verdiende vraten we direct op.
    Behalve olijven en witte wijn heb ik eigenlijk geen uitspattingen. Ik ga er niet de latte factor op loslaten hoor 😉

    Like

  3. Ik ben blijkbaar een sober mens, ik heb nooit veel geld uitgegeven aan de Latte Factor. Het kon me niet boeien. Ik vond het ook vaak te duur. Ik raak niet snel verslaafd, want dat kost me teveel geld 😀 behalve dan aan internet.
    Wij hebben jaren geleden de krant opgezegd. Manlief was daar geen voorstander van, terwijl hij nauwelijks die krant las. Ik zei tegen hem dat we de krant als proef zouden opzeggen en als we hem zouden missen, namen we weer een abonnement. Is niet gebeurd en niet gemist. Idem met de tv gids. Het is makkelijker om iets op te zeggen wanneer je weet dat je er weer een abonnement op kunt nemen als je het mist.
    We hebben later nog een proefabonnement (soort kado) gehad op de Telegraaf. Ook die misten we na afloop niet. Verder van het FD. Die vond ik leuker, maar de bezorger bezorgde de krant erg vroeg en was dan luid aan het telefoneren zodat je om kwart voor zes al klaarwakker was. Ik was blij dat dat abonnement afgelopen was.

    Like

  4. Herkenbaar dat er bij kleine uitgaven veel weglekt. Als we te lui zijn om lunch te voorzien, koopt mijn man ook een broodje en dat zijn op jaarbasis best wat euro's. Goed gevonden, de Latte factor!

    Like

  5. David Ramsey heeft dat ooit zo genoemd: De Latte Factor. Toen kenden wij in Nederland Latte nog helemaal niet en heette het gewoon Koffie 🙂

    Maar je kan het ook “Kroket op station” noemen. Of tijdschrift aan het eind van de week. Of lippenstift voor het weekend. Of rausen door de Action.
    Alles waar je eigenlijk gedachtenloos geld aan uitgeeft. En juist die kleine bedragen kunnen tot leuke besparingen leiden.

    Like

  6. Even terugkomend op het onderwerp online boodschappen. De AH bij ons levert alleen thuis vanaf 70 euro. Is dat overal? Bij jou ook? Ik heb even gekeken naar het pick-up point want dat vond ik wel interessant. Ik dacht: rondje winkelcentrum met Lidl en even buiten zijn en dan langs om de AH boodschappen op te halen. Maar hier is de pick-up alleen tussen 16.00 en 19.00 en niet op alle dagen. Tja om 16.00 uur lig ik al weer plat. Dus dat is geen optie. Dus ik moet maar even goed nadenken of ik toch een combinatie kan maken op de een of andere manier. Maar 16.00 ophalen is voor mij in elk geval geen optie. En voor 70 euro bij de AH, dat heb ik met Kerst nog niet eens. Dus dan zou ik er voor moeten kiezen om de Lidl en de Deen te laten vervallen en alleen voor de AH te gaan. Mmmm peins, peins peins.

    Like

  7. Hai, heb je al eens op de website van 'blendle' gekeken? Zij bieden artikelen uit heel veel verschillende kranten en tijdschriften aan en voor een klein bedrag kun je deze lezen(en printen/downloaden). Een artikel kost gemiddeld € 0,25 en mogelijk zijn jouw favoriete columnisten er ook erbij. Ik kwam bij toeval op deze site terecht en het leuke is dat je nog gratis mag proberen ook of het wat voor je is.
    grtjs, Astrid C.

    Like

  8. Ohhh aaf!!!♡♡♡♡♡ die mis ik ook altijd, ik neem twee keer per jaar een maand de Volkskrant voor 4 euro 🙂
    Ik raak er verschrikkelijk overprikkeld van, mag er pas na half 3 naar kijken, anders is mijn hele dag verprutst, dat vraagt absurd veel discipline, maar ik vind Aaf zo verschrikkelijk leuk!

    Like

  9. Idem hier. Jaren de Volkskrant los gekocht alleen op zaterdag. Ook dat vonden we te duur voor zoiets vluchtigs als nieuws. Tegenwoordig hebben we 24 u. nieuws op tv, een regionale zender, streekkrantjes, nu.nl, nieuwsuur, 1-vandaag, buitenhof, dus achtergronden te kust en te keur. Daar komt bij dat de krant vaak half gelezen in de papierbak verdween wegens tijdgebrek om 'm echt te lezen. Ik kan me wel voorstellen dat dat voor Martine heel anders ligt omdat ze beperkt is in haar doen en laten.
    Wij hebben ook geen last van weglekken (behalve incidenteel iets lekkers bij de bakker, maar daar kiezen we bewust voor). Verder geen abonnementen. Als ik of man heel graag iets wil lezen kopen we het betreffende blad/krant los.

    Like

  10. Hier hetzelfde gepieker pecunia, is er een jumbo bij jou? Zij hebben 6 euro bestelkosten, maar wel vanaf 25 euro mag je bestellen en ze hebben pick up point, en veel aanbiedingen (vaak wel zooi) waarbij je geen bestelkosten hebt. Ik vind Jumbo niet fijn, maar voor in nood is het fijn als er een betaalbare energiebesparende optie is he?
    (Ik was vorige week alles bij de ah gaan halen ipv verdelen over lidl en ah, en ik vond het verschrikkelijk, rode kop, niet goed inschatten op hoeveel ik zat, waardoor ik geen verwennerijtjes mee kon nemen en toch ruim boven budget zat. Weet ik dat ook weer, dat ik liever iets langer boodschapen doe maar dan relaxter. Succes!

    Like

  11. Samen met mijn zus heb ik een VK online abonnement. Je kunt op verschillende computers/laptops inloggen, wel met hetzelfde adres en paswoord natuurlijk. Dus elke dag Arnon en Aaf of Sylvia ! Zou ze niet willen missen.

    Like

  12. Wij bestellen wel regelmatig een pizza. Deels omdat we te lui zijn om te koken en deels omdat we daar gewoon dol op zijn. Zelf bakken kost tenminste anderhalf uur voor het deeg, dus niet altijd praktisch als je beiden de hele dag gewerkt hebt. Uit de vriezer doen we ook wel eens, dat is veel voordeliger, maar als we die niet op voorraad hebben en écht niet meer op willen staan, dan bestellen we. Dat is denk de grootste Latte Factor bij ons. Overigens heb ik het dan over maximaal een keer of 2 per maand.

    Like

  13. Hun? Ik betaal iets meer dan 15 euro voor de vk per maand. Is ook meteen de reden dat ik hem niet opzeg want volgens mij krijg ik het nergens meer zo goedkoop 🙂 verder vind ik blendle een uitkomst. Alleen betalen voor die nieuws artikelen die ik interessant vind. Zo lees ik regelmatig uit Trouw, de correspondent, en af en toe New York times zonder abonnementskosten.
    Mariska

    Like

  14. Wellicht heb jij een studenten abonnement?
    Hier was de goedkoopste aanbieding 27,95 per maand. Die aanbieding kreeg ik toen we gingen opzeggen. Dat is dus voor de papieren krant plus digitale toegang ( waar ik zelf nauwelijks gebruik van maak, lees de krant liever vanaf papier)

    Like

  15. Dat zou kunnen inderdaad… Ik mag trouwens regelmatig de krant 4 weken cadeau doen aan iemand. Dus als je daar interesse in hebt, laat maar weten 🙂
    Mariska

    Like

  16. En, al gewend? Ik vind NRC erg leuk, goed geschreven en interessante artikelen. Je kunt ook een gratis proefabonnement nemen, als je dat een keer hebt gedaan, dan word je daarna regelmatig benaderd of je weer wil. Ik krijg nu 6 zaterdagen de Volkskrant gratis. Ideaal!

    Like

Zeg het maar!

