Boodschappen: is het gelukt om het met €100 minder te doen?

Vorig jaar gaven wij tot september gemiddeld per maand €600 uit. Dat is voor 3 personen en vier katten. Vlees, brood, zuivel, noten, rijst, pasta, een deel van de groenten/fruit en een deel van de wasmiddelen en verzorgingsartikelen worden biologisch gekocht. Toen ik in het najaar overging op alles online één keer per maand inkopen bij AH en het vers spul een keer per week bij de Deen te halen, merkte ik dat ik gemiddeld €40 per maand minder uitgaf.

Vanaf begin dit jaar ben ik overgestapt op wekelijks online bestellen. Ik koop dus nu vrijwel alles op één plek in, uitgezonderd kattenvoer, wijn (wordt per doos ingekocht) en glutenvrij meel. Een winkel heb ik deze maand dan ook niet van binnen gezien ;-). Ik besloot het boodschappenbudget met ingang van 2017 te verlagen naar ongeveer €500 per maand. Waarbij de verdeling is:

  • € 40 katten
  • €410 boodschappen (eten, drinken, huishoudelijke artikelen, verzorging)
  • € 50 wijn
Dat is een ongeveer budget. As ik bijvoorbeeld eens een grotere bestelling kattenvoer wil doen, trekt dat zich later wel weer recht dus ik maak me niet druk om een overschrijding. Omdat ik ook geen zin heb om in maanden met 5 boodschappenmomenten moeilijk te doen met een lager weekbudget om maar uit te komen, ga ik uit van het volgende.
  • een keer per maand een bestelling kattenvoer van ca €40
  • een keer per maand bestelt de man wijn voor ca. € 50 
  • een keer per week een online boodschappenbestelling van maximaal €92,50
Dan kom ik op jaarbasis uit op gemiddeld ca €500 per maand waarbij er in een korte maand dus € 460 wordt uitgegeven en in een lange maand (5 boodschapmomenten) €552,50.
€100 minder per maand uitgeven is best een groot voornemen. Ik had het idee dat dit wel zou lukken aangezien ik merk dat ik online veel gerichter en minder impulsaankopen doe. Bovendien geef ik minder uit tegenwoordig aan eten doordat ik het paleo dieet heb losgelaten. Dát scheelt best veel geld.
Vorig jaar gaf ik in de maand januari €580 uit, deze maand kwam ik uit op €521. Het budget was €552,50 dus ik hield zelfs over. Ik vond het helemaal een meevaller aangezien in deze maand ook de boodschappen voor de feestdagen waren inbegrepen. De ca. €30 die we nu overhielden hebben we overigens meteen over de balk gesmeten door er pizza van te bestellen (voor de mannen). Zo zijn we dan ook wel weer, het geld hoeft niet te worden opgepot. Bovendien motiveerde dat om binnen het budget te blijven aangezien ik halverwege de maand voorstelde dat als we voldoende overhielden er pizza kon worden besteld. Natuurlijk kan ik dat ook zelf maken maar ik kan echt niet opbakken tegen de pizza van Salento in Hoorn. ;-).(ik heb even de link er bijgezet om reclame te maken want volgens de mannen is het echt heel lekker maar afgelopen zaterdag zat er bijvoorbeeld geen hond. Dus mensen, allemaal naar de Grote Oost nummer 65 als jullie trek hebben in een echte Italiaanse pizza met krokante dunne bodem)
Nou genoeg geouwehoerd en (onbetaalde) reclame gemaakt. Terug naar de boodschappen. Of ik deze lijn door kan zetten weet ik niet. Ik had nog een flinke vleesvoorraad aan het begin van deze maand en heb niet veel hoeven in te slaan, dat zal komende maand wel moeten gebeuren. Ik ben ook nog wel zoekende wat er lekker en goed is bij de AH omdat we hiervoor meestal boodschappen bij de Deen deden. Voor sommige favoriete koffie/pindakaas/belegsoorten moet een ander merk worden gekozen en dat is nog niet met alles gelukt dus wordt er hier en daar nog wel eens een miskoop gedaan.
Wat kochten we en wat was de verdeling? 

groente en fruit 91,43
vlees vis kip vega 32,53
zuivel eieren kaas 71,84
brood en ontbijtgranen 55,55
zoet beleg 24,30
drinken  34,47
bier en wijn 65,00
pasta rijst meel 14,72
koffie thee 23,08
kruiden, smaakmakers, olie 19,62
lekkers 35,16
drogisterijartikelen 12,34
schoonmaak/hh 11,27
overig/afhaal 10,17
katten 37,34
kratten 0,00
servicekosten 19,80
korting (bonus, acties) -37,32
TOTAAL 521,30

Opvallend is het best aanzienlijke bedrag aan verkregen korting. Ik let veel meer dan voorheen op aanbiedingen, omdat het me online meer opvalt dan dat ik in de winkel loop of door een folder blader. Bovendien is het heel makkelijk om in de lijst met favoriete producten te zien wat er in de aanbieding is. Zo koop ik koffie en thee en nog heel wat andere producten van aanbieding naar aanbieding en dat scheelt veel geld.
De meeste uitgaven deden we aan groente en fruit. De categorie wijn en bier is natuurlijk een mooie achter de hand besparing als we ooit krapper komen te zitten ;-). Ik drink zelf op dit moment helemaal niet maar de man houdt wel van lekker bier en een goed glas zijn. Hij drinkt niet veel maar koopt wel graag een goede wijn die vaak dan toch iets duurder is. Dat jullie niet denken dat er hier alle dagen een fles doorheen gaat.
Was €600 per maand veel geld, €500 is dat ook natuurlijk. Maar het zijn weloverwogen keuzes, we eten er goed van en genieten daar van en het kan. Als ik kijk naar de adviesbedragen van het Nibud voor eten en drinken voor 3 personen, dan zitten we daar inmiddels ruim onder. Het adviesbedrag is € 102 euro per week voor twee volwassenen en een puber. Als ik de huishoudelijke kosten, drogisterijartikelen en uitgaven voor de katten niet meereken (doet het Nibud ook niet, het gaat nu even specifiek om eten en drinken) dan komen wij uit op gemiddeld €90 per week (inclusief de bezorgkosten). Nou, dat is goed genoeg voor mij.

Hoe deden jullie het in januari? Of is jouw boekhoudkundige maand nog niet voorbij?

14 gedachtes over “Boodschappen: is het gelukt om het met €100 minder te doen?

  1. Online boodschappen bestellen lijkt me veel voordelen te hebben. Ik zou dat ook wel willen, maar mijn man wil er niet van horen. Hij gaat namelijk heel graag naar de winkel. Ik denk dat je veel minder in de verleiding komt om onnodige dingen te kopen als je online boodschappen bestelt. Ik weet trouwens niet of dat hier in de buurt al mogelijk is. In België is online boodschappen bestellen nog niet zo ingeburgerd geloof ik.

    Like

  2. Leuk lijstje. Ik doe 2x per maand ongeveer online boodschappen bij AH en ben ook vrij goedkoop uit. Let veel op kortingen en sommige bonusaanbiedingen zijn echt de moeite waard. Wij komen net niet elke week aan de 70 euro dus vandaar niet elke week online. En de ophaalservice van AH is hier net wat ver weg. Wij hebben nu net in 2017 boodschappenbudget en uit eten/eten halen budget samengevoegd. Dan krijg je hetzelfde als jij al beschrijft, zuiniger boodschappen doen is evt extra eens uit eten of eten halen, wij maken het budget ook op. Tot nu toe gaat het in januari erg goed, ondanks extra verjaardagshapjes nog behoorlijk geld over. Wij beginnen 1 februari met nieuw budget.

    Like

  3. Hmmm onze maand loopt van de 20ste naar de 20ste dus ik ben net begonnen met opletten. De afgelopen maand met kerstboodschappen neem ik maar even niet als referentie.
    Ik hou ook heel erg van wijn (man is meer een speciaalbier drinker) maar we proberen het te beperken tot het weekend. Voor de kosten, maar ook voor de gezondheid. Ik drink ook graag een betere wijn want als ik van iets wil genieten wat niet strikt noodzakelijk is wil ik ook echt genieten. Nog tips voor mij betreffende de wijn?
    Je lijst zier er goed uit. Wij hebben geen poezen en wat ik aan drank kwijt ben weet ik eigenlijk niet zo goed. De speciaalbieren kopen we zoveel mogelijk in de aanbieding en leggen dan een voorraadje aan. Dat kan dus in 1 keer veel geld zijn en dan maanden niet. Ik ga dat eens beter bijhouden. Wijn koop ik voor mezelf een beetje te hooi en te gras waar ik tegenaan loop. Heb de ultieme lekkere nog niet gevonden.
    Ons budget is 400 euro per maand voor alles.
    Je inspireert me wel. Ik ga ook wat splitsingen aanbrengen in de boodschappen om eens te kijken hoe het precies zit.

    Like

  4. Colruyt en Delhaize hebben online bestellen in België maar je moet het zelf afhalen. Bij Colruyt kost dat 5,50 EUR. Er zijn altijd wel acties van bepaalde producten waarbij je servicekosten wegvallen als je die koopt. Nu bvb Pampers en met een baby en dan nog eens rife prijs en extra korting heb je het er wel uit. Ik doe het alleen als de acties de moeite zijn.

    Like

  5. Ik ben ook begonnen met een budget deze maand, 600 euro voor 4 personen en een hond.
    We doen er alleen het eten van..ik heb de 1e week achter de rug en heb nog bijna 10 euro over..morgen begint mijn nieuwe week..
    We hebben het over 2 pubers van bijna 18 en 16, dat vind ik ook nog wel een verschil, die eten gewoon heel veel;).
    Ik vind het wel een uitdaging, want het geld vloog er doorheen..

    Like

  6. Leuk om te lezen. Je houdt het keurig bij. Ik heb geen flauw idee van de verdeling in categorieën. Ons totaalbudget voor boodschappen is €400,- per maand. Wijn koop ik twee keer per jaar bij een groothandel in Duitsland. Altijd dezelfde soorten. Bier kopen we voornamelijk in de zomer. Een redelijk deel van ons budget gaat nu nog op aan luiers, billendoekjes en peutermelk. We koken vrij eenvoudig, maar gezond.

    Like

  7. Heel netjes. Ik moest de laatste twee weken doen met €50 en ben daarmee uitgekomen. En de eerste dag van de nieuwe financiële maand meteen begonnen met pizza bestellen, dus dat was minder. Maar ja, die pizza hè… Nu heb ik voor komende maand ook weer een leuke uitdaging, kijken hoe ver ik daarmee kom.

    Like

  8. Ik ben de laatste tijd wat meer aan het opletten dat het voedsel dát in huis is, ook echt gegeten is. Dus oud brood niet weggooien maar tosti's maken, bijvoorbeeld.

    Hoe dat uitpakt zal nog moeten blijken maar het ziet ernaar uit dat ik hierdoor wel echt ga besparen op de boodschappen. Ik kijk namelijk liever naar het gemiddelde over twee maanden en januari duurt nog een week.

    Like

  9. Ik heb € 400 per maand boodschappengeld en €40 gemiddeld voor online boodschappen bestellen, denk bv. aan meel bij de molenaar. Ik heb de afgelopen maand bijna € 25 overgehouden. Die € 40 zet ik iedere maand op de spaarrekening en de ene keer bestel ik niets en de andere keer voor € 60. Het afgelopen jaar hield ik daar bijna € 120 aan over.

    Ik koop bij meerdere supermarkten en let goed op de aanbiedingen. Ik bestel tegenwoordig de hele zware boodschappen bij Picnic. Het fijne is dat ze vanaf € 25 al gratis bezorgen. De service is daar geweldig. Helaas mis ik wel de goedkopere producten die je bv wel hebt bij de AH. Dus de rest halen wij bij de andere supermarkten. Ik probeer het aantal supermarktbezoeken echt te beperken. Het varieert van 1 tot max 2 x in de week. Alles wat ik overhoud gaat in mijn spaarpot:).

    Leuk dat je er weer eens over dit onderwerp geschreven hebt.

    Like

  10. Ik besteed 100,00 euro per week aan boodschappen, 2 volwassenen, 2 pubers van 14 en 16 en een studerende dochter met vriend die er in het weekend zijn. Verder hebben wij 6 katten. Het budgeteren van de boodschappen gaat erg goed. Bij ons sluist er veel geld weg via pinnen…contant geld wordt toch makkelijk uit gegeven. En de kids die duizend en éen uitjes van school, voetbal en feestjes hebben. Dit kunnen zij van hun zakgeld niet betalen…even naar de wok, even naar een voetbalwedstrijd inclusief eten etc. Dit wordt als 'normaal' ervaren. Hoe gaan deze kids het later doen als ze werken? Zij zijn zo gewend aan sportlidmaatschappen…zeer regelmatige uitjes: bioscoop, restaurant bezoek, uitgaan etc. WMT

    Like

  11. Ook wij zijn overgestapt naar (grotendeels) online bestellen, en dat bevalt prima, veel minder verleidingen dan in de winkel inderdaad.

    Ik ben nog wel nieuwsgierig waarom je gestopt bent met paleo, en hoe wat je nu eet je bevalt?

    Like

  12. Ik ben alleenstaand en leef van gemiddeld 85 euro per week. Dat is inclusief toiletpapier, sanitaire benodigdheden en soms medicatie.

    Maar zelfs dan voelt het nog best riant, ik hou van koken en kom in mijn eentje prima uit. Ik kan zelfs af en toe een lekker broodje halen in de stad of zo, ik ben echt blij met mijn budget.

    Dat het zo kan komt omdat ik klein woon en dus lage woonlasten heb, ik zou het niet meer anders willen 🙂

    Like

Zeg het maar!

